[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
مفسران و مورخان، آیه 23 سوره آل عمران(3) را درباره وی و دیگر عالمان یهود دانسته اند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آنان را به حکمیت تورات فراخواند و آنان از پذیرش این داوری سرباز زدند.
مفسران و مورخان، آیه 23 سوره آل عمران(3) را درباره وی و دیگر عالمان یهود دانسته اند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آنان را به حکمیت تورات فراخواند و آنان از پذیرش این داوری سرباز زدند.
wikiahlb: حارث_بن_زید
[ویکی فقه] حارث بن زید (قرآن). حارث بن زید از کسانی بود که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم او و عالمان یهود را به حکمیت تورات فراخواند.
مفسران و مورخان، آیه ۲۳ آل عمران را درباره وی و دیگر عالمان یهود دانسته اند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم آنان را به حکمیت تورات فراخواند و آنان از پذیرش این داوری سرباز زدند.
شان نزول آیه
از ابن عباس روایت شده که زن و مردی از اشراف یهود زنا کردند و حد آن در تورات سنگسار است ولی ایشان از سنگسار نمودن آن دو خودداری داشتند برای اینکه از اشراف بودند و امید داشتند که قانون پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم اجازه رهایی و عدم رجم آنها باشد لذا حکم آن دو را نزد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم آوردند حضرت امر بسنگسارشان فرمود. نعمان و بحری (دو عالم یهود) گفتند یا محمد حکم آنها رجم نیست. حضرت فرمود حکم بین ما و شما تورات باشد. آنان گفتند انصاف دادی. حضرت پرسید کیست که تورات را بهتر از همه بداند گفتند مردی یک چشم که ساکن فدک است بنام ابن صوریا. او را خبر کردند تا بمدینه آمد جبرئیل او را برای پیغمبر وصف کرده بود. حضرت باو گفت تو ابن صوریا هستی؟ گفت آری- فرمود: تو اعلم یهودی؟ گفت چنین می پندارند. پیغمبر قسمتی از تورات را که حکم رجم در آن بود بخواست و به وی گفت بخوان. ابن صوریا تورات را خواند و چون بآیه رجم رسید دست بر آن نهاد و از آن بگذشت و ما بعدش را بخواند. ابن سلام گفت: یا رسول الله از حکم رجم گذشت و برخاست و دست ابن صوریا را از آیه رجم برداشت و خود برای پیغمبر و یهود خواند که زن و مرد همسردار اگر زنا کنند و بینه بر ایشان اقامه شود باید سنگسار شوند و اگر زن آبستن است باید صبر کرد تا بچه اش را بدنیا آرد حضرت امر فرمود تا دو نفر یهودی زنا کار رجم شدند. یهود از اینکار در غضب شدند و خداوند این آیه (آیه ۲۳ سوره آل عمران) را فرستاد.
مفسران و مورخان، آیه ۲۳ آل عمران را درباره وی و دیگر عالمان یهود دانسته اند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم آنان را به حکمیت تورات فراخواند و آنان از پذیرش این داوری سرباز زدند.
شان نزول آیه
از ابن عباس روایت شده که زن و مردی از اشراف یهود زنا کردند و حد آن در تورات سنگسار است ولی ایشان از سنگسار نمودن آن دو خودداری داشتند برای اینکه از اشراف بودند و امید داشتند که قانون پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم اجازه رهایی و عدم رجم آنها باشد لذا حکم آن دو را نزد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم آوردند حضرت امر بسنگسارشان فرمود. نعمان و بحری (دو عالم یهود) گفتند یا محمد حکم آنها رجم نیست. حضرت فرمود حکم بین ما و شما تورات باشد. آنان گفتند انصاف دادی. حضرت پرسید کیست که تورات را بهتر از همه بداند گفتند مردی یک چشم که ساکن فدک است بنام ابن صوریا. او را خبر کردند تا بمدینه آمد جبرئیل او را برای پیغمبر وصف کرده بود. حضرت باو گفت تو ابن صوریا هستی؟ گفت آری- فرمود: تو اعلم یهودی؟ گفت چنین می پندارند. پیغمبر قسمتی از تورات را که حکم رجم در آن بود بخواست و به وی گفت بخوان. ابن صوریا تورات را خواند و چون بآیه رجم رسید دست بر آن نهاد و از آن بگذشت و ما بعدش را بخواند. ابن سلام گفت: یا رسول الله از حکم رجم گذشت و برخاست و دست ابن صوریا را از آیه رجم برداشت و خود برای پیغمبر و یهود خواند که زن و مرد همسردار اگر زنا کنند و بینه بر ایشان اقامه شود باید سنگسار شوند و اگر زن آبستن است باید صبر کرد تا بچه اش را بدنیا آرد حضرت امر فرمود تا دو نفر یهودی زنا کار رجم شدند. یهود از اینکار در غضب شدند و خداوند این آیه (آیه ۲۳ سوره آل عمران) را فرستاد.
wikifeqh: حارث_بن_زید_(قرآن)