جهان

/jahAn/

مترادف جهان: آفاق، دنیا، عالم، کره ارض، گیتی، روزگار، زمانه

معنی انگلیسی:
creation, macrocosm, universe, world, leaping, [fig.] transient

فرهنگ اسم ها

اسم: جهان (دختر، پسر) (فارسی) (کهکشانی) (تلفظ: jahān) (فارسی: جهان) (انگلیسی: jahan)
معنی: کیهان، عالم، گیتی، دنیا، ( به مجاز ) فرهنگ، نمادی برای بزرگی و عظمت، مردم دنیا و زندگی، ) حیطه، به صورت پسوند و پیشوند همراه با بعضی نامها می آید و نام جدید می سازد مانند ملک جهان، جهان آفرین
برچسب ها: اسم، اسم با ج، اسم دختر، اسم پسر، اسم فارسی، اسم کهکشانی

لغت نامه دهخدا

جهان. [ ج َ ] ( اِ ) عالم از زمین و کرات آسمانی. دنیا. گیتی. گیهان. عالم ظاهر. ( برهان ) :
بت پرستی گرفته ام همه عمر
این جهان چون بت است و ما شمنیم.
رودکی.
خدای عرش جهان را چنین نهاد نهاد
که گاه مردم از او شادمان وگه ناشاد.
کسائی.
او میر نیکوان جهان است و نیکویی
تاج است سال و ماه مر او را و گرزن است.
یوسف عروضی.
همی دوم بجهان اندر از پس روزی
دو پای پرشغه و مانده با دلی بریان.
عسجدی.
جهان جانگزایست و او جانفزای
جهان گم کننده ست و او رهنمای
جهان جفت غم دارد او جفت ناز
جهان عمر کوته کند او دراز.
اسدی.
جهان را پرستی تو این نارواست
پرستش خدای جهان را سزاست.
؟
- آن جهان ؛ آخرت. عقبی.
- از جهان بیرون شدن ؛ کنایه از مردن : جهان به خرمی بگذاشت وبه نام نیک از جهان بیرون شد. ( نوروزنامه ).
- این جهان ؛ دنیا :
جمله صید این جهانیم ای پسر
ما چو صعوه مرگ بر سان زغن.
رودکی.
- جهان آزموده ؛ مجرب. سردوگرم دیده. کارکشته :
جهان آزموده دلاور سران
گشادند یک یک بپاسخ زبان.
فردوسی.
- جهان آشوب ؛ بهم زننده جهان :
چون عقیق آبدار و چون کمند تاب دار
آن لب جان پرور و زلف جهان آشوب یار.
میرمعزی ( از آنندراج ).
- جهان آفرین ؛ آفریننده. خدا. خالق.
- جهانبان ؛ جهاندار.
- جهانبانی ؛ جهانداری و سلطنت.
- جهان بانو :
جهان بانوَش خواند پیوسته شاه
بر او داشت آیین حشمت نگاه.
نظامی.
- جهانبخش :
در آن رزمها یار من رخش بود
همان تیغ تیزم جهانبخش بود.
فردوسی.
- جهان بین . رجوع به این کلمه در ردیف خود شود.
- جهان پادشاه ، جهان پادشا ؛ پادشاه جهان :
جهان پادشا چون شود دیرسال
پرستنده را زو بگیرد ملال.
نظامی.
- جهان پادشاهی ؛ سلطنت جهان :
خدایا جهان پادشاهی تراست
ز ما خدمت آید خدایی تراست.
نظامی.
وگر بهمن از پادشاهی گذشت
جهان پادشاهی بمن بازگشت.
نظامی.
- جهان پرستی ؛ پرستیدن دنیا. دنیادوستی :
ای نظامی جهان پرستی چند
بر بلندی درآی ، پستی چند.بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

جهیدن، گیتی، دنیا، عالم، کیهان، کره زمین
( اسم ) ۱- عالم از زمین و کرات آسمانی دنیا گیتی . ۲- آنچه تحت فلک قمراست. ۳- کر. ارض زمین . یا جهان آبگون . دنیای روشن عالم درخشان .یا جهان امتحان . دنیای آزمایش عالم مادی . یا جهان پیچ پیچ . ۱- دنیای پر مشقت و رنج عالم مادی . ۲- دنیای کثرت و تعدد. یا جهان جستجو .دنیای امتحان عالم کشش و کوش عالم مادی و ظاهری. یا جهان راستان . دنیای نیکو کاران عالمی که انبیا و اولیا در آن میزیند عالم امر. یا جهان زنده. دنیای باقی عالم امر عالم ملکوت . یاجهان ساده . دنیای بدون رنگ عالم ارواح عالم معنی . یا جهان کهین . انسان بشر عالم صغیر عالم اصغر. یا جهان مرگ . دنیای نیستی عالم مادی . یا جهان مهین . عالم دنیا انسان کبیر.
دهی است از دهستان بام بخش صفی آباد شهرستان سبزوار و دارای ۵۹۴ تن سکنه .

فرهنگ معین

(جَ ) [ په . ] (اِ. ) ۱ - عالم ، دنیا. ۲ - زمین .
(جَ یا جِ ) (ص فا. ) جهنده .

فرهنگ عمید

۱. =جهاندن
۲. (صفت، قید ) در حال جهیدن، جهنده.
۱. گیتی، دنیا، عالم، کیهان.
۲. کرۀ زمین.
۳. [مجاز] مردم دنیا.
۴. [قدیمی، مجاز] حیات، زندگی: سیاوش چو گشت از جهان ناامید / بر او تیره شد روی روز سپید (فردوسی۱: ۴۰۲ ).
* جهان سوم: (سیاسی ) مجموع کشورهای درحال توسعه. &delta، جهان اول، کشورهای بزرگ صنعتی غرب و جهان دوم، کشورهای بزرگ صنعتی کمونیست، پیش از فروپاشی شوروی سابق بوده است.

دانشنامه عمومی

جَهان ( به انگلیسی: world ) اشاره دارد به زمین و زندگی و تمدن انسانی روی آن. همچنین واژه جهان به نادرستی گاهی برای اشاره به کیهان ( cosmos ) و گیتی ( universe ) نیز کاربرد دارد.
از واژهٔ جهان برای اشاره به هر مجموعهٔ بزرگ نیز استفاده می شود. برای نمونه زبان جهانی، حکومت جهانی و جهان ادبیّات. از نظر ریشه، واژهٔ جهان دگرگون شدهٔ واژهٔ کیهان پهلوی است. واژه های کیهان و گیتی نیز از همان ریشه آمده اند. [ ۱] جمعیت جهان به جمعیت انسان ها اشاره دارد؛ به همین ترتیب، اقتصاد جهانی به اقتصادهای همه جوامع انسانی یا کشورها در کنار هم گفته می شود.
عمر جهان نیز برابر با ۰٫۱۷ ± ۱۳٫۷۵ میلیارد سال است. [ ۲]
جهان سازمانی به طور کامل پویا است. این جهان روزی آغاز شد. شاید با یک انبساط بزرگ ناگهانی ماده؛ و ممکن است روزی پایان یابد. در همین زمان ( میان آغاز و پایان ) با انبساط بیشتر جهان کهکشان ها از یکدیگر دورتر و دورتر می شوند. جهان با فعالیت و حرکت در حال بزرگ شدن است. ستارگان در تمام درازای زندگی شان منقبض، منبسط، و منفجر می شوند.
سیاره ها به دور ستاره ها در حال گردشند. کهکشان ها می چرخند و دنباله دارها و سیارک ها در منظومهٔ خورشیدی در حال حرکت بر روی مدار خود هستند. عناصر، اتم ها، مولکول ها و ذرات پیوسته بر یکدیگر اثر می گذارند و تغییر می کنند. موج های الکترومغناطیسی همه جا هستند ( ما برای دیدن آن ها باید بیرون از محوطهٔ وجودی شان باشیم ) ممکن است همهٔ جهان از مادهٔ تاریک ساخته شده باشد که ما در این مورد مطمئن نیستیم. رایج ترین نظریه در مورد خلق جهان نظریهٔ مهبانگ یا انفجار بزرگ است. این نظریه عقیدهٔ بسیاری از دانشمندان به ویژه ادوین هابل اخترشناس مشهور قرن بیستم است. مهبانگ می گوید که جهان به وسیلهٔ یک موج سنگین انرژی و ماده ۱۰ تا ۲۰ میلیارد سال پیش به وجود آمده است. مهبانگ شکل گیری گازها و ذرات موجود در آسمان و هر چیز دیگری که در آن یافت می شود را نشان می دهد. این نظریه همچنین انبساط جهان در آینده را بیان می کند و نیز دور شدن همهٔ اجزای آسمان، کهکشان ها، ستارگان و سیاره ها و هر چه در آن است. در نتیجهٔ انفجار نخستین واکنش سریع آغاز شد و ذرات بسیار کوچک تشکیل شدند ( دانشمندان می گویند که انفجار بزرگ یک انفجار نبود بلکه یک موج عظیم بود ) و بعد بلافاصله جز اتمی ذرات به وجود آمد ( برای خلق پروتون و نوترون ) هیدروژن و هلیوم نخستین اتم ها بودند. از تأثیر این دو عنصر اساسی بر یکدیگر همهٔ مواد به وجود آمدند.
عکس جهانعکس جهان

جهان (بام و صفی آباد). جهان، روستایی در دهستان ساریگل بخش بام شهرستان بام و صفی آباد در استان خراسان شمالی ایران است.
روستای جهان یکی از روستاهای پلکانی و از مهم ترین روستاهای تاریخی ولایت ارغیان بوده که امروزه یکی از روستاهای شهرستان اسفراین محسوب می گردد این روستا نسبت به استان خراسان شمالی در قسمت جنوب شرقی واقع شده و در سمت شرق شهر اسفراین وغرب دهستان بام قرار گرفته است و محدود است از طرف شمال به کوه های شاه جهان وشیروان، طرف شرق به روستای زالی و بانی در و جنوب به روستای چهارمست و وازطرف غرب به پارک ساریگل؛ که زندگی انسان ها در این روستا و پیرامون آن حداقل به دوره هخامنشیان می رسدکه که بقایای آن را می توان در قزقلعه و آغول قلعه مشاهده کرد. [ ۱]
با توجه به تحقیقات باستان شناسی که در زمینه سکونت در این روستاانجام گرفته قدمت استقراردر این منطقه به حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردد که در آن زمان احتمالاً خانواده های از هخامنشیان در قلعه معروف به قزلرقلعه شاه جهان سکونت داشته اند. از زمان پیدایش این روستاجدید اطلاعات زیادی وجود ندارد و پیدایش آن را شاید بتوان به پس از تخریب و متروکه شدن روستای جهان قدیم نسبت داد. طبق اسناد موجود نام تاریخی این روستا در گذشته قریه جهان نام داشته است که به دوره تیموری بر می گرد و آن زمانی است که حافظ ابرو در سال ۸۳۳ ه‍. ق از منطقه ارغیان گذر کرده برای جهان ارغیان ۱۲ قریه ذکر کرده که جهان یکی از این قرای به شمار می آمده است: «ولایت جهان و ارغیان: قریه روئین و توابع، قریه اردین، و توابع، قریه دستجرد و توابع، قریه کاریزدر، قریه بکر آباد، قریه نهامود، قریه جهان و توابع، قریه بان و توابع، قریه اسفنج و توابع، قریه خرق و توابع، قریه کرد، قریه سی و توابع، بیرون از این قری مزارع بسیار دارد. »[ ۲]
روستای جهان در قسمت جنوبی ارتفاعات شاه جهان قرار گرفته است که از لحاظ تقسیمات زمین شناسی ایران جزئی از زون رسوبی کپه داغ می باشد. [ ۳] و در بین ارتفاعات بینالود، در شرق آن و آلاداغ در غرب آن قرار گرفته است. قسمت شمالی ( روستای جهان ) بیشتر کوهستانی و قسمت جنوبی بیشتر حالت دشت به خود می گیرد. [ ۴]
به طور کلی روستای جهان را می توان به دو قسمت تقسیم کرد: الف – زمین های دشتی: اگر چه در روستای جهان دشت به معنای واقعی کلمه وجود ندارد، اما با توجه به پستی و بلندی ناحیه یک بخش کم ارتفاع و تقریبا هموار وجود دارد که می توان از آن به عنوان دشت نام برد: دشت نگرد  : این دشت در بخش جنوبی روستا ودر پایکوه های شاه جهان گسترش یافته که دارای شیبی با جهت شمالی –جنوبی دارد. مهمترین کشت در این دشت کشاورزی از نوع زراعی است . این دشت از آبرفتهای سیلابی و مخروطه افکنه های کال جهان تشکیل شده است . [ ۵] .
عکس جهان (بام و صفی آباد)عکس جهان (بام و صفی آباد)عکس جهان (بام و صفی آباد)عکس جهان (بام و صفی آباد)عکس جهان (بام و صفی آباد)عکس جهان (بام و صفی آباد)

جهان (تصوف). جهان شناسی ( انگلیسی: cosmology ) ، جهانشناسی علمی است که از قوانین عمومی جهان، با توجه به اصل و تکوین آن بحث می کند، خواه این بحث تجربی باشد، خواه فلسفی ( نظری ) .
جهان ( کون ) مترادف وجود مطلق عام است و به جهان هستی از آن جهت که جهان است یعنی دارای نظام استوار است ( نه از آن جهت که حق است ) گفته می شود و نیز کون به معنی چیزی است که خدا آن را از عدم به وجود آورده است.
جهانی ( Cosmique ) ; ( Cosmologique ) منسوب به جهان است، از این جهت که جهان یک کل است. دلیل جهانی معادل ‏ عبارت است از اثبات وجود خداوند با استناد به وجود جهان زیرا جهان و آنچه در آن است ممکن الوجود است و هر ممکنی حادث است و هر حادثی نیاز به محدث دارد. این دلیل در مقابل برهان وجودی معادل برهان صدیقین‏ است.
جهان پیدایی ( Cosmogonie ) یا علم به منشأ جهان علمی است که متضمن توصیف اصل، تکوین و منشأ جهان است و اغلب دارای یک طبیعت اسطوره ای است. [ ۱]
آنچه در جهان هستی پا به عرصه وجود نهاده است، هرکدام مظهر اسمی از اسمای خدا است. فیوضات الهی ( Emanations ) به مخلوقات به واسطه اسمی از اسمای الهی است و هر اسمی فیض خاصی را افاضه می کند، و «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» * که جامع جمیع فیوضات است، هم بخشنده وجود و هم کمال وجود است. [ ۲]
عوالم محسوس و تحت ادراک انسان: عالم ملک و شهادت و عالم ناسوت که کون جامع و علّت غائی و آخر تنزّلات و مجلی کلّی است. [ ۳]
عکس جهان (تصوف)

جهان (فیلم ۱۹۹۲). جهان ( به هندی: Vishwatma ) فیلمی است محصول سال ۱۹۹۲ و به کارگردانی راجیو رای است. در این فیلم بازیگرانی همچون نصیرالدین شاه، سانی دئول، چانکی پاندی، سونام، دیویا بهرتی، آمریش پوری، راضا مراد، آلوک نات، گلشن گروور، دالیپ تاهیل، شارات ساکسنا، کیران کومار ایفای نقش کرده اند.
عکس جهان (فیلم ۱۹۹۲)

جهان (فیلم ۲۰۰۴). «جهان» ( انگلیسی: The World ( film ) ) فیلم درام چینی به کارگردانی جیا ژانکو است که سال ۲۰۰۴ منتشر شد.
عکس جهان (فیلم ۲۰۰۴)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

جدول کلمات

گیتی

مترادف ها

universe (اسم)
کیهان، عالم، افرینش، دنیا، جهان، گیتی، کائنات، عالم وجود، دهر، کون و مکان

world (اسم)
عالم، دنیا، جهان، گیتی

macrocosm (اسم)
دنیا، جهان

فارسی به عربی

دنیا , عالم , کون

پیشنهاد کاربران

واژه های گیتی، کیهان و جهان هم معنا می باشند و لذا نباید آنها را با عالم یا دنیا یکی پنداشت. خدای حقیقی و واقعی، بیکران و بینهایت که هیچ موجود دیگری چه شهودی و چه غیبی غیر از او نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد، یعنی خدا از دیدگاه علمی ( و نه خدای کلمه ای ، مفهومی و ایده ای از دیدگاه دین و فلسفه و عرفان و آتئیسم که در بیرون از زبان و خط و فهم و عقل محدود انسانی هیچگونه مصداق و مثال خارجی ندارد و درست به همین دلیل، وجود کلمه ای وی تا کنون و در آینده غیر قابل اثبات بوده و هست و خواهد بود ) هیچ چیز دیگری نمی باشد غیر از محیط و محتوای هرکدام از گیتی ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی، مساوی و موازی و بیشمار. و در محتوای هرکدام از آنها دارای هفت سیما یا چهره و یا جمال و جلال کلی می باشد بصورت هفت سامان یا نظام کلی کوانتمی در قالب هفت عالم یا دنیا به شکل آسمان ها و زمین های هفتگانه و هرآنچه که بین آنهاست که هرکدام به یک سهم مساوی با هم و در طول هم و پشت سر همدیگر از حق به ظهور رسیدن و پیدایش و کثرت و تجربه و سپری نمودن زندگی های کلی و جزئیاتی دنیوی خاص و ویژه خویش برخوردار می باشند و آنهم در طول این سفر دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( از دیدگاه علمی و نه دینی ) هرکدام نه فقط یک یا صد و یا هزار و یکبار بلکه هرکدام دقیقا به تعداد یک هفتم کلیه حلقه های زنجیره دایره وار علت و معلول از طریق گردش وقوع مهبانگ های هفتگانه بر اثر نوسانات خودکار و متوالی انبساط و انقباض در چارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس قوانین جاودانه و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن.
...
[مشاهده متن کامل]

دو جهان ؛ یکی به اصطلاح مادی و فانی و دیگری باز هم به اصطلاح معنوی و باقی بطور بریده و جدا از هم وجود ندارند بلکه این دو نوع جهان بر هم منطبق و یکی اند، واحد و یگانه. این گیتی یا کیهان و یا این جهان و هرکدام از گیتی ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی، مساوی، موازی و بیشمار، سرای جاودانه ما افراد انسانی میباشند بهمراه کلیه انواع فراوان و گوناگون موجودات غیر زنده و زنده نباتی و حیوانی چه شهودی و فعلیتی و پدیدار شده و چه غیبی و امکانی و پدیدار نشده. هر کدام از جهان ها بطور کامل یک سیستم یا سامانه در خود بسته می باشند با محیطی مطلقا مسدود و نفوذ ناپذیر و هرکدام بطور مطلق مستقل و خود کفا آفریده شده اند. هیچکدام از جهان ها دارای در ها یا دریچه های خروجی و ورودی نمی باشند. لذا هیچگونه رفت و آمدی از درون به بیرون و از خارج به درون آنها هرگز اتفاق نمیفتد. پدیده هایی از قبیل روح، روان، جان، نفس مجرد یا من، فهم و عقل و هوش و آگاهی و خودآگاهی و هیچ پدیده دیگری هرگز نمیتواند و نخواهد توانست که از درون به بیرون از جهان ها و یا از خارج به درون آنها نفوذ پیدا کند. در پایان کلام کودکانه امروز خود لازم به اشاره می دانم که وعده های بهشت و جهنم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی به انسان داده نشده اند بلکه از طرف بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی به عنوان دو ضمانت نامه سفت و سخت اجرائی در دفاع جانبازانه از آئین و دین و حفظ یوغ شریعت بر دوش پیروان با هدف زنده نگاه داشتن نام و نشان و اثر خویش در ذهن و زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و در حافظه تاریخ. آئین یکتا پرستی هم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی و از آسمان نازل نشده و بر هستی و وجود انسان تحمیل نگردیده بلکه بر خاسته از دل و زمینه های دوران حاکمیت آیین های بت پرستی بوده و لذا هیچ تهفه بدرد بخوری به حال انسان نبوده و هیچ چیز دیگری نمی باشد غیر از فرزند راستین، وارث برحق، ادامه دهنده راه و کمال نهائی جمیع آئین های بت پرستی. خدای حقیقی و واقعی در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود و عرب و عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین سوشیانت، ناجی، شفا دهنده، نبی، پسر، رسول، ولی، والی، خلیفه و هیچ عنوان دیگری برای هدایت و راهنمائی بشر بسوی معنویت های حقیقی و نور و روشنائی انتخاب، اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده چه بطور مستقیم و بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه. دو داستان مبدئی و بنیادی ادیان ابراهیمی ( یهودیت و مسیحیت و اسلام ) یکی آفرینش شش روزه جهان و دیگری خلق بابا آدم و ننه حوا دو افسانه خیالی اوهامی بیش نبوده و نمی باشند یعنی محتوای آن دو داستان از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی در قالب وحی به گوش سر و دل سرایندگان ( موسا و محمّد ) ابلاغ نگردیده است .

به نام پروردگاریکتا
جا ها ن =جاهان=جهان
ودرکردی هم :
جی ه�ان =جیهان
، یعنی جاها وتمام اماکن کره خاکی =جهان
غلام عباس قشقایی ( زاده ۱ مرداد ۱۳۳۴ – درگذشته ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ ) با نام هنری جهان خوانندهٔ موسیقی سنتی و پاپ اهل ایران بود. او بیشتر با نام جهان شناخته می شد.
غلام عباس قشقایی مشهور به جهان در مرداد سال ۱۳۳۴ در جهرم استان فارس زاده شد و تا پایان تحصیلات دبیرستان در این شهر به سر برد. پس از آن برای ادامهٔ تحصیلات در رشتهٔ مهندسی معماری به تهران رفت. فعالیت هنری او هم زمان با انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود و به همین دلیل او مانند خواننده های دیگر نتوانست به فعالیت در ایران ادامه دهد.
...
[مشاهده متن کامل]

جهان برای ادامهٔ زندگی به کانادا سفر کرد. او پس از چند سال برای کار حرفه ای موسیقی به آمریکا رفت. جهان کار خوانندگی را در کابارهٔ تهران در سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. نخستین آلبوم وی به نام «از دست عشق» در سال ۱۳۷۰ توسط شرکت پارس ویدئو پخش شد.
جهان سال ۱۳۸۲ و پس از زمین لرزهٔ بم برای نخستین بار پس از سال ها به ایران بازگشت. او نخست به شهر بم رفته و سپس به شهر خود جهرم پا گذاشت. وی همچنین در آن سفر در تهران و در انجمن هنرمندان چند قطعه را به صورت زنده برای هنرمندانی که در آن برنامه بودند اجرا نمود.
جهان در روز ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ خورشیدی در ۵۴ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزلش در لس آنجلس درگذشت.
برنامهٔ ویژهٔ مراسم خاکسپاری وی توسط تلویزیون های ماهواره ای شبکه تلویزیونی طپش، امید ایران، جام جم و شبکه تلویزیونی آی پی ان پخش شد. جهان در شهر وست لیک ویلج ، گورستان ولی اوکس در کنار قبر ویگن به خاک سپرده شد.
به گفتهٔ بابک بخشنده ( فرزند جهان ) ، پس از مرگ جهان در سال ۱۳۸۹ خانوادهٔ او حدود ۵۰ ترانهٔ منتشر نشده و ناقص از جهان در استودیوهای مختلف پیدا کردند که او طی سال های پایانی عمرش بر روی آن ها کار می کرده است. در سال ۱۳۹۶، هفت سال پس از مرگ جهان نخستین سی دی از ترانه های منتشر نشدهٔ او به نام سکوت به بازار عرضه شد.
• از دست عشق ( ۱۳۷۰ )
• خبر تازه ( ۱۳۷۳ )
• طلوع فردا ( ۱۳۷۵ )
• پرنده و پرواز ( ۱۳۷۶ )
• سرگذشت ( ۱۳۸۰ )
• به یاد بزرگان ( ۱۳۸۲ )
• شهر عشق ( ۱۳۸۴ )
• لحظه های عاشقی ( ۱۳۸۷ )
• سکوت ( ۱۳۹۶ ) - ضبط شده ۱۳۸۸ - ۱۳۸۹

جهان
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/جهان_(خواننده)
واژه جهان از فارسی میانه ( gyhʾn' /⁠gēhān⁠/، دنیوی، جهان� ) ، از زبان پیش ایرانی *gaythānām، شکل جمع تخلصی پروتوایرانی *gay - θā - ( �زنده ، هستی� ) ( مقایسه کنید اوستایی 𐬔𐬀𐬉𐬚𐬁 - ‎ ( gaēθā - ، �جهان؛ مخلوق� ) ) ، معادل فارسی میانه ( gēh ) ‎ ( ān ) ، با جزء سابق. از پروتوایرانی *ǰ�yH - ( زیستن ) ، از پروتو - هندوایرانی *ǰ�yH - ( زندگی کردن ) ، از پروتو - هند و اروپایی *gʷeyh₃ - ( زندگی کردن )
...
[مشاهده متن کامل]

معنی اصلی این کلمه در ایرانی باستان و فارسی میانه موجودات ( دنیوی ) بوده است، اما این واژه در فارسی میانه متأخر و در فارسی جدید به طور کلی به معنای �جهان� آمده است.
منابع ها. فرهنگ واژه های اوستا
خداپرستی فرج الله فرهنگ جامع واژگان مترادف ومتضاد زبان فارسی.
فرهنگ کوچک زبان پهلوی
فرهنگ ریشه واژگان فارسی
واژه نامه پارسی سره
فرهنگ زبان ایرانی باستان بارتولومه
ریشه شناسی واژگان شیرین ایرانی
فرهنگ ریشه های هندواروپایی زبان فارسی

استاد کریم زمانی می گوید:
آنکه بود از جهان، همیشه جهان
جهان اول بالفتح جیم و جهان دوم بالکسر جیم
در دفتر اول ذیل بیت ۱۶۱ هم توضیح می دهد :
تا که نبض از نام کی گردد جهان
او بود مقصود جانش در جهان
...
[مشاهده متن کامل]

جهان در مصرع اول بالکسر جیم به معنای جهنده است و در مصراع دوم به معنای گیتی
خواستم معنی جهان به کسر جیم را هم در اینجا داشته باشیم

جهان = جه ان
جه ریشه است با اسم مصدر جهش
ان نشانه شباهت و استمرار است
به معنی موج
از آنجایی که کلمات مثل دانه های زنجیر هستند که صرفا به صورت طولی به هم نچسبیده اند بلکه در همه ابعاد به هم بافته شده اند و همچون لباسی هستند که کلیت زندگی رو پوشش می دهند شاید نهج بلیغ و هج و مهاجه و تهاجم
...
[مشاهده متن کامل]
بر ما این باشد که جهان هنجره ای از یک آهنگ جهنمی هست بر مبنای یک هنگ و هنجاری یک منهجی برای جهش به یک فرهنگ یا جای هنگ بهشتی باشد.

ریشه کلمه ی جهان از کجا آمده است
جهان در فارسی
جیهان در کردی
کدام یک اصلی میباشد جهان فارسی یا جیهان کردی؟
بریم سراغ معنی:
جیهان از دو بخش جی به اضافه هان ساخته شده است
جی در زبان کردی یعنی مکان یا جا
...
[مشاهده متن کامل]

هان یعنی همه
جیهان یعنی همه ی مکان ها
حالا فهمیدید این کلمه در اصل از کجا آمده است

( خانه آفت ریز ) خانه آفت ریز. [ ن َ /ن ِ ی ِ ف َ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) کنایه از دنیا و عالم. ( از برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرای ناصری ) . این جهان. این سرای. جهان حوادث و آلام. || حوادث دنیا. ( انجمن آرای ناصری ) .
هر آنچه را ما می پرستیم جملگی نارواست/
پرستش جهان و خدای آن هردو ناسزاست/
حافظ شیرازی یک روزی از روز ها به یار بگفتا صنما/
صنم پرست نشو و نگرد با لیلا بلکه با صمد نشین/
در پاسخ شنیدا که به کوی عاشقی هم این و هم آن کنند / من امروز گویم که انسان آفریده نشده ست در ازل تنها بهر غیر همجنس بازی/ بلکه مساوی و برابر و هم سطح و هم ارز با آن هم بهر همجنس بازی / گرچه بخوبی دانم حاجی آقا و حاجیه خانم از شنیدن این پیام غیبی نشوند خشنود و راضی/
...
[مشاهده متن کامل]

انا شیخا بیا دست بردار زمین بگذار رها کن بگذر از این سد و مانع عظیم باز دارنده یعنی آئین یکتا پرستی / چونکه هیچ تهفه بدرد بخوری به حال انسان نبوده و هیچ چیز دیگری نمی باشد غیر از فرزند راستین و وارث بر حق و ادامه دهنده راه و کمال نهائی جمیع آئین های بت پرستی/ گر نمی توانی ترک کنی این عادت یا اعتیاد کهنه و دیرینه را به تنهایی/ شبانه روز تن به آن ده تا می توانی در چاردیواری کوخ گلی خویش که داری و ازان برخورداری/ اما نکن به سنت و مرام و رسم و روش قدیمی ضحاک مار بر دوش/آنرا همه جانبه بر دیگران و همگان تحمیل بطور اجباری/ دست کم بگذار که دیگران رسند به سعادت های نسبی دنیوی در همین جا و حال در این زمان و مکان / در عوض پیشکش خود و جمیع گذشتگان و حال و آیندگانت باد ان شاء الله کلیه سعادت های برزخی و اخروی در لازمان و لامکان/ یک پند نیکو به شیوخ خوب وانینکه دست بردارند از این همه مردم آزاری/ تا که شاید باشد الله انشاء الله از دست و زبان دنیوی شان در آخرت و قیامت خشنود و راضی / تاکه خالق سماوات سبع و الارض یا رب العالمین نکند حرام / بلکه شیر مادر را در زبان و کام و طبع شان حلال/ نپندارند و نیانگارند و نگیرند آن طنین را بشوخی و بازی / یعنی پژواک صدای نازنین شعار زن و زندگی و آزادی / در گوش سر و دل نگران حاجیان پس کوچه ها و خیابان و خورده بازاری/ سیاست حجاب و جدایی زن و مرد زهمدیگر از دوران کودکی تا پیری و کهولت و فرسودگی و مرگ و مردن / ندارند ریشه در حکمت و امر و کلام و کار و هنر خداوند/ الا یعنی مگر یا بلکه در وسوسه های ابلیس و شیطان و یا اهریمن/ جان معنا عشق ست و زندگی و کار و لذت و شادی و بازی و آزادی / نیست دیگر هنگامه ستم بر زن و مرد و ادامه بردگی و طاعت و بندگی به والی و ولی فقیه/ گیانا بهر دریافت و فهم و درک این معنا بی درنگ آماده شو خروشان/ بسان کاوه آهنگر درفش کاویانی بر دوش و در دست پتک گران / شو خطر کن جان معنا را بجوی ز کام گربه کان و روبهان و شی رکان/ آرزو مندان ترک این جهان مادی و فانی در این زمان و مکان / عاشقان پرواز شتابان بسوی جهان معنوی و باقی بر فراز آنان/ این ببران و پلنگان و یوز پلنگان تیز پر و پای شیفته لازمان و لامکان / جملگی اسیرانند اینجا بهمراه من در بند و کمند هفت خوان زمان و مکان/ زمان و مکان نی اند منزوی و تنها مانند زاهدان پارسا/ هستند با همزادان و همبازیان و هم ارزان خویش بیزمانی و بیمکانی جاودانه همگام و همراه/ آفریدگار کائنات نیافریده ست مرا بهر طاعت و بندگی و یا به لسان قرآن الا یعبدون/ بلکه تا کند مرا وانهم نه بسان ماریا مادر ایسا یعنی مریم عذرا/ الا یعنی بلکه به معرفت کامل ابعاد فراوان و بیکران خویش هدایت و رهنمون مرا/ تا سهیم گرداند و بهره مند نماید از عشق و زندگی لا آغاز و لایزال و بی پایان خویش مرا /بهر گفت و شنود و بازی و لذت و شادی و آزادی در سطح کمال ایده آل در پیشگاه اعلا و والا و بیکران خویش/با بُزان و گوسفندان و گاوان انسانی با من و تو و شما یعنی جملگی یا همگی ما/ و نه فقط با محمّد و ایسا و موسا و آبراهام و نوآه/ به اصطلاح بر گزیدگان و منتخبین و مقربین درگاه و بارگاه / اعزام و ارسال یا فرستاده شدگان برای تربیت هدایت انسان بسوی معنویت و انوار و روشنایی ها / نه اینکه غرق نمایند این چنین بشر را در ظلمت های ژرف و علاج ناپذیر جهل ها / ای شیخ بیا تا باهم پیاله ای از شراب قندی نوشیم در همین جا و حال بر گرد این میز زرین/ که به قول حافظ شیرین سخن نمونه اش را نیابی در قنات کوثر و جویبار زمزم در بهشت برین/
این جهان رود خانه ایست عظیم گشته یکبار برای همیشه زمبدء روان/اهداف مقطعی ش از این سیلان دائم بازگشتن در معاد به همان/ نه سرمد باشد به معنای روح دهر و نه دهر باشد روح زمان/ نه دهر باشد کالبد سرمد و نه دهر اندر کالبد زمان/ گویا اولی رابطه ثابت با ثابت و دومی ثابت با متغیر و سومی باشد رابطه متغیر با متغیر/ بعضی از حکیمان قدیمی روزی حکم صادر نمودند که ماهیات اصیل اند/ حکیمی جوان تر در برابر این حکم برخاست و بفرمود که اصالت از آن وجود است / دیگری با این امید که بخشایند روزی استاتید بزرگوار وی را / این حکم صادر نمود که اسم یا نام من مقدم و اصیل تر از اصالات ماهیات و وجود مبارک شما حکما/گر آفریدگار کائنات که در ازل فیض نمود ماهیت و وجود و فعلیت مرا / در حین بخشش یک نامی هم به زبان خویش نمی نهاد بر من / آنگاه چگونه حضرات در حین دعا صدا می زدند در آن حال مرا /؟
آیا هی ؛ های ؛ هلو ؛ هالو ؛ مشتی کربلایی قمی نجف آبادی یا حاجی آقا و یا حاجیه خانم ؟ :
خر ایسا را گر به مکّه منوره برند و / چون باز آرند باز همان خر است/؟
البته به قول شیخ بزرگوار و پاکزاد و نیک نام سعدی شیرازی.
در پایان این ابیات کودکانه و ناشیانه و بی قیافه و قافیه که امیدوارم سر خوانندگان گرامی را به درد نیاورده باشد، گویا حکیمان دینی و نیمه عربی و نیمه فارسی زبان خودمان معانی آیات قرآنی مربوط به ظلمات ثلاثه یا تاریکی های سه گانه در روند آفرینش سرمدی یعنی آفرینش مبدئی - ازلی - ابدی این جهان و انسان و موجودات درون آنرا درک ننموده و نفهمیده بوده باشند چه رسد به فهم و درک خلقت یا آفرینش دنیا ها یا عوالم هفتگانه بهمراه آسمان ها و زمین های هفتگانه در محتوای هرکدام از کیهان ها یا جهان های متناهی و مساوی و موازی و بیشمار بطور مطلقا یکسان و برابر.

کوی هفتادراه ؛ کنایه از دنیا و روزگار است. ( برهان ) ( از فرهنگ فارسی معین ) . عالم. ( ناظم الاطباء ) .
به نگر من جهان از دوقسمت جه ان است
جه خود در زبان لری جنوب به معنی سوی است
ممکن است
واژه جهت یاجه"
عربی از آن گرفته شده باشد. جهان=سویها
که درازنای آفرینش است
جایی که در ان زندگی می کنیم
با سلام، شاید بجای ارائه تعریف و معنای واژه جهان بهتر باشد که چند سوال قدیمی را دو باره بطور جدی طرح نماییم و سعی کنیم در حد وسع و توانایی قوای ادراکی فهم و عقل انسانی خود به آنها پاسخ های روشن و ساده و حقیقی و یک پهلو ارائه دهیم.
...
[مشاهده متن کامل]

الف - این کیهان یا جهان دارای چند بعد فیزیکی می باشد و نام آن ابعاد چه می توانند باشند . به این معنا که اگر موفق شدیم و تعداد ابعاد را تعیین کردیم، آنگاه با کدام مفاهیم یا کلمات و الفاظ آنها را نامگذاری کنیم.
ب - منشاء جهان چیست و چگونه به ظهور و پیدایش و کثرت رسیده است و سرانجام و سرنوشت غائی یا نهائی جهان و ما انسان ها در بطن آن و به عنوان بخش مهمی از تار و پود های کثیر و فراوان غیر زنده و زنده نباتی و حیوانی آن و نه به مثابه تافته ای جدا بافته از محتوای آن چه خواهد بود. این سوال قبلا به این شکل طرح گردیده است: از کجا آمده ام و در اینجا چه کار می کنم و سرانجام به کجا خواهم رفت ؟ هدف و معنا و مفهوم زندگی من و دیگران چیست و چه خواهد بود.
پ - آیا این جهان بطور خودبخودی یا تصادفی و یا بطور احتمالی و بر اساس اصل عدم قطعیت هایزنبرگ و یا از طریق نوسان هستی و نیستی محض در همدیگر بر اثر جاری بودن فعل شدن از دیدگاه منطق دیالتکتیکی و فلسفی هگل به وجود آمده است یا در چارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس مفاد و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر و جاودانه آن؟
ت - آیا این کیهان یا جهان در پهنه بیکرانی و بینهایت تک و تنها و منزوی است یا دارای همسایه های موازی و مساوی و بیشمار در کلیه جهات مکان و بیمکانی و زمان و بیزمانی بسوی بیکرانی و بیشماری؟
ث - آیا نظریه علمی مه بانگ حقیقت دارد و هرکدام از ما افراد انسانی می توانیم با خیال راحت و اطمینان و یقین و بدون شک و تردید دکارتی به آن باور داشته باشیم ؟ آنگاه چگونه می توانیم به سوالات زیر پاسخ دهیم : قبل از مه بانگ چه چیزی وجود داشته است و یا اینکه محتوای همین جهان در طول عمر خود و قبل از وقوع مه بانگ چگونه بوده است و آیا وقوع مه بانگ بعدی و ظهور و پیدایش و کثرت همین جهان با حالت و کیفتی دیگر فقط یک پیش بینی علمی - احتمالی است یا یک حقیقت مسّلم ؟
ج - آیا در یک جهان قدیمی و غیر حادث و باز و بیکران از نوع جهان ارسطویی ، نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوا یا نوسانات دم و بازدم کیهانی و وقوع مه بانگ های متوالی مقدور و امکان پذیر و میّسر می باشند یا محال و غیر ممکن؟ در همین رابطه می توان سوال زیر را طرح نمود : آیا محتوای کیهان یا جهان می تواند در اطراف نقطه دیگری از فضای هندسی سه بعدی بطور کامل دور هم متراکم گردد غیر از نقطه مرکزی یعنی محل تلاقی محور های مختصات سه بعدی مرجع یعنی مرکز جهان ؟
چ - از آنجاییکه رشته های خود شناسی و انسان شناسی و کیهان شناسی در پیوند تنگاتنگ با همدیگر قرار دارند، لذا طرح سوالات زیر از خدمت کیهان شناسان نه تنها جایز بلکه ضروری می باشد و آن اینکه آیا هرکدام از افراد انسانی و خود آنان تنها دارای یک میل و سرنوشت جنسی بصورت مردانه و زنانه و تنها دارای یک من یا یک خود و یا یک نفس مجرد به شکل زن و مرد و تنها دارای یک حیات یا زندگی دنیوی می باشند و یا اینکه هرکدام از افراد انسانی دارای پنج میل و سرنوشت جنسی مختلط و پنج نفس مردانه و پنج نفس زنانه و حیات ها یا زندگانی های فراوان دنیوی با مراتب و درجات مختلف تکاملی بین دو سر حد ؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال در طول سفر مقطعی و نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو نظام احسن آفرینش مبداء و معاد که هردو بدون هیچگونه اختلاف یکی خواهند بود ،
خ - و خیلی سوالات دیگر.
در پایان لازم به اشاره می دانم که پدیده های دینداری و خدا باوری از یک طرف و پدیده های بی دینی و خدا ناباوری از طرف دیگر معکوس همدیگر نمی باشند ، زیرا یک دیندار ممکن است فقط در ظاهر و در ضمیر خود آگاه خدا باور باشد و اما در باطن و در ضمیر ناآگاه و ناخود آگاه بطور کامل خدا ناباور باشد. در عوض یک بی دین ممکن است فقط در ظاهر و در ضمیر آگاه و خود آگاه خدا ناباور باشد و اما در باطن و در ضمیر ناآگاه و ناخود آگاه بطور کامل خدا باور باشد. لذا زوج های : 《 دینداری - خدا باوری 》 و
《 بی دینی - خدا ناباوری 》 فقط در ظاهر حقیقت دارند و نه در باطن. نتیجه کلی اینکه بینش ها و باور های اوهامی و متناقض آئین و ادیان و مذاهب نباید انسان علمی و دوستدار دانش و شناخت حقیقت و انسان و خداوند و حکمت الاهی را بسوی خدا ناباوری و آتئیزم هدایت کند که به نفع دین و مذهب تمام خواهد شد .

Cosmos با تلفظ های کازموس و کُزموز به معنای کیهان . Univers با تلفظ های اونی ورس و یونی ورز به معنای جهان یا گیتی . Multivers با تلفظ های مالتی ورز و مولتی ورس به معنای مجموعه جهان ها. World با تلفظ ورد و Welt با تلفظ ولت به معنای دنیا . این واژه ها یعنی گیتی یا کیهان یا جهان و دنیا در زبان فارسی جملگی هم معنا می باشند و گاهی اوقات از کلمه عربی عالم هم استفاده می شود. حال این سوال با هم طرح می نماییم که چرا خداوند متعال محتوای ( نه محیط ) هرکدام از جهان ها را هفت جنبه ای یا هفتگانه آفریده است ؟ به بیانی دیگر : چرا محتوای جهان ها دارای هفت سامان یا نظم کلی کوانتمی بهمراه هفت آسمان و هفت زمین و زندگانی و عشق های انسانی را هفتگانه آفریده است و شش سامان یا نظم کلی کیهانی و شش آسمان و شش زمین دیگر و شش زندگانی و عشق انسانی کجا هستند ؟ ما که در طول عمر خود بطور واقعی و عینی فقط با یکی از این هفتگانه ها مواجه هستیم ، آن شش گانه های دیگر کجا هستند ؟ هر متفکر و اندیشمندی که بتواند به این سوال یک پاسخ روشن و ساده و حقیقی و یک پهلو ارائه دهد و در پاسخگویی از روش سفسطه بازی و یا تاوتولوژی ( بازی کردن با کلمات و الفاظ و مفاهیم و معانی و گزاره ها یا عبارات و یا جملات ) استفاده نکند، می توان بطور یقین و با اطمینان ادعا نمود که آن متفکر یا اندیشمند خود را شناخته و از محتوای حکمت الاهی ( الهی ) هم سر درآورده است.
...
[مشاهده متن کامل]

راهنمائی در جهت دست یابی به پاسخ سوال بالا :
اگر محتوای کلیه نوشته های انسانی را در کلیه زمینه ها و میدان های اندیشه و فکر و خیال از زمان پیدایش خط تاکنون کلمه به کلمه و جمله به جمله مطالعه کنیم و معانی حقیقی نهفته در پشت کلمات و جملات را کشف نمائیم، نمی توانیم به پاسخ سوال بالا دست یابیم و اگر کلیه کنج ها و گوشه و کناره های طبیعت یا محتوای کیهان را زیر رو و شناسایی کنیم یک جواب حقیقی و منطبق بر واقعیت عینی به سوال بالا پیدا نخواهیم کرد مگر و مگر در خاک هستی یا وجود تک تک افراد انسانی و آنهم نه در ابعاد روح و روان و جان و نفس مجرد ( یعنی من یا خود ) بلکه در روی پوسته و در محتوای صدف دهن بسته غریزه جنسی افراد انسانی.
بجای استفاده از عبارت : من عرفه نفسه من عرفه ربّه ، مفیدتر و مثمر ثمر تر خواهد بود که بگوئیم هرکه محتوای صدف غریزه جنسی خودرا بطور کامل شناخت ، آنگاه به شناخت خود و هدف و معنا و مفهوم زندگی و قصد و نیت خداوند متعال از آفرینش جهان های موازی و مساوی و بیشمار، پی خواهد برد. بنیانگذاران ادیان به اصطلاح توحیدی - ابراهیمی و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع دینی از قبیل نوح و ابراهیم و موسا و ایسا و محمد در طول عمر های شریف خود و در اعصار مختلف باستان نتوانسته اند بین نظام احسن آفرینش مبداء و زندگی طولانی مدت درون آن در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی از یک طرف و از طرف دیگر سلسله طویل نظم ها و حیات های دنیوی با مراتب و درجات مختلف تکاملی بین دو سر حد ؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال در طول راه و سفر بسیار طولانی مقطعی و نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین مبداء و معاد فرق و تمیز قائل شوند چه رسد به متفکرین و اندیشمندان پیرو و مقلد طوطی وار اندیشه ها و افکار و خیالات و اوهامات آن بزرگواران باستانی.

هرکدام از جهان های موازی و مساوی و بیشمار دارای تعداد ۱۲ بُعد فیزیکی به شرح زیر می باشند :
الف - فضای هندسی سه بعدی یعنی مکان و بیمکانی مطلق روی همدیگر که فقط نقش ظرف نگهدارنده محتوا را عهده دار می باشد.
...
[مشاهده متن کامل]

ب - نوسانگر لحظه حال به عنوان بعد چهارم فضای هندسی سه بعدی که از زمان و بیزمانی مطلق آفریده شده است و دو وظیفه را عهده دار می باشد؛ یکی رقم زدن طول عمر موجودات و دیگر سوق داد محتوای کل کیهان یا جهان بطور وقفه ناپذیر و لحظه به لحظه بسوی آینده. چیزی که ساعت ها به ما نشان میدهند ، زمان حقیقی و واقعی نمی باشد بلکه تقسیمات قرار دادی طول شبانه روز به ساعت و دقیقه و ثانیه و اجزای ثانیه. لحظه حال یا نوسانگر زمان و بیزمانی مطلق تجلی قدرت کیهانی خداوند متعال و بزرگترین نیروی موجود در جهان می باشد و هیچ چیزی نمی تواند بطور جاودانه در مقابل نوسانات آن دوام بیاورد و به همین دلیل هم همه چیز غیر از ثوابت پنهانی، زود یا دیر گذرا می باشند.
پ - ذرات چهار بعدی زمانمکان نسبی انشتاین و ذرات چهار بعدی بیزمانی و بیمکانی این حقیر هردو در ابعاد پلانک روی همدیگر نوسانگر های بنیادی ۸ بُعدی را تشکیل داده اند و واقعیت عینی و فیزیکی نیمی از این و نمی از آن بطور مساوی آفریده شده است . ذرات بنیادی مدل استاندارد در علم فیزیک فقط قالب های پایدار اند و حاوی و حامل نوسانگر های بنیادی. لذا ذرات جرم و انرژی در مقایسه با ذرات هشت بعدی زمانمکان و بیزمانی و بیمکانی نسبی از اصالت ثانویه برخوردارند و نه اولیه.
پدیده های بیزمانی و بیمکانی برخلاف نام های ظاهری به معنای عدم وجود زمان و مکان نیستند بلکه نیم زوج های بنیادی همزاد و هم بازی و هم ارز آنها با کمیت های مساوی و ماهیت های معکوس و همین ماهیت معکوس منبع و ریشه نوسان آنها در هم می باشد و برای عمل رقص و نوسان به منبع انرژی بیرونی نیازی ندارند بلکه بهمراه و روی همدیگر از استعداد خود حرکتی بر خوردارند. لذا نه تنها بیزمانی و بیمکانی بلکه زمان و مکان هم به یک سهم مساوی با آنها از صفات و ابعاد بیکران خداوند متعال می باشند و هردو به یک سهم مساوی به ظهور و پیدایش رسیده اند و هردو هم مطلق اند و هم نسبی. درست بهمین ترتیب نه تنها روح بلکه ماده هم به یک سهم مساوی با روح امر خداوند می باشد و نه امر اهریمن یا شیطان. خداوند متعال در لحظه جاودانه حال که طول آن در علم فیزیک برابر با زمان پلانک یعنی ۱۰ بتوان منهای ۴۳ ثانیه می باشد، در محیط و محتوای کلیه جهان های موازی و مساوی و بیشمار بطور همزمان و در عین واحد هم در قالب واقعیت عینی به ظهور و پیدایش و کثرت رسیده و می رسد و هم بصورت واقعیت محض و غیبی در پشت پرده واقعیت عینی حضور مطلق دارد و بخش محض و غیبی وی دقیقا شش برابر بخش واقعی و عینی و شهودی وی می باشد. نتیجه کلی اینکه هر متفکر و اندیشمندی که پشت به این دنیا و این زندگی دنیوی بنماید، ناآگاهانه و یا آگاهانه و شیادانه پشت خود را به خدا و کار خدا و روی خودرا به اوهامات و ابهامات و خرافات و احیانا شیطان کرده است. شریعت حقیقی و واقعی و راستین خداوند متعال هرگز دین نبوده و نمی باشد بلکه علم و در راس آنها علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات هم محض یا نظری و هم کاربردی یا عملی. بینش و باور آئین ها و ادیان و مذاهب باستانی به خداوند متعال جملگی و بدون استثناء اوهامی و بریده از واقعیت عینی اند و فقط بینش و باور علمی می تواند حقیقی و منطبق بر واقعیت عینی باشد. این حقیر مدت هاست که جای زوج قدیمی و کهنه یعنی خدا - دین را در الواح یا لوح های سر و دل خویش پاک و منزه نموده و زوج مدرن و شاداب و خرّم و پر انرژی یعنی " خدا - علم " را جایگزین آن کرده ام.
وانکه لقب اش روحِ نور سماوات و الارض بود
و سوار بر مرکب تیز تاز ایمان و همت راسخ بود
برق آسا آمد و فارغ گشت از خود و بسان حلاج کوس انا الحق بزد
سر ها را همچو منصور بر سر دارها آویزان بدید و رعد آسا برفت.
چه خوش گفته است یک روزی خیام آن حکیم نیشابوری:
از دی که گذشت هیچ از آن یاد مکن
فردا که نیامده است هیچ فریاد مکن
دمی خوش باش و عمر شیرین بر باد مکن
سرانجام کار بین که آخر دانستم نشد
که این آمدن و رفتن ام بهر چه بود.

یکی ره برتر از کون و مکان شو
جهان بگذار و خود در خود جهان شو
شیخ محمود شبستری
این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
مولوی
هفت بیرون . [ هََ] ( اِ مرکب ) کنایت از عالم و جهان است : ما که جزئی ز سبع گردونیم با تو بیرون ز هفت بیرونیم . نظامی .
جهان
جهان = جاه، ان
جاه = جاه
ان = زندگی، زنده
جهان = جای زندگی
آدمیان
مردمان
مردان
زنان
کودکان
پسران
دختران
افغانان
ایرانیان
جهانیان
ان پسوند اشاروی است که برای زنده جانان می آید.
...
[مشاهده متن کامل]

ها
ها برای بیجانان می آید و برای زنده جانان به کار بردن ( ها ) از بیسوادی است و میباشد.
میز ها
چوکی ها
کفش ها
فرش ها
جهان = جای زندگی
درین جاه/جهان که هستید زنده زندگی کنید.
اشو زرتشت: زندگی یعنی شاد بودن
حضرت محمد ( ص ) : زندگی یعنی آرامش داشتن.
آرامی = دیگ خوشی.
بهترین آرامش خواب آرام است و خواب آرام از وجدان پاک میباشد.
جهان = جای زندگی
زندگی = آرامش خواستن تا به خوشی رسیدن.

کسانی که میگویند جهان عربی شده گیهان است بهتر است اندکی خرد و اندیشه خود را به کار بندند آیا g اریا اروپایی را نمیبینند که گ و ج خوانده میشود ایا سنگ و سنجیدن را نمیبینند این چه نابخردیست که هر چه اینگونه وازگان میبینند عربیشده میپندارند برادران من در پارسی پهلوی گویشهایی بودند که گ را ج میگفتند و این بویژه در آذربایجان و اران و پاره ای جاهای خراسان رواج داشت
...
[مشاهده متن کامل]

-
تازگیها میبینم که دانشگاهیان رشته زبان پارسی دری بسیاری واژگان را پارسی را با آهنگ - ِ ِ � زیر � میشکنند وصدها واژه چون مه و جهان ( از جهندگی ) و دهنده را زیر مینهند ومِه و جِهان میخواندشوربختانه اینان همگی دانشگاهی هستند نخست درباره جهان بگویم شگفتا نادانی و نابخردی آیا جهیدن و جهنده و جستن و جهش را از زبان پارسی آزادگان نشنیده اند همین که این نابخردان این واژگان را نشانه آهنگ زیر میگذارند نشان از ان دارد که پارسی آریان آنرا به آهنگ زبر و برین میخواند - بسیاری از این ناکسان زن و دختر و خواهر خود را مهین و مهستی میخوانند و آنگاه مهان و مه و مهتر را با آهنگ زیر میشکنند آیا شاه نامه ها شاهنامه را نخوانده اند که مه را با شه و ره همسنگ آورده - درباره دادن از واژه دهش و دادن خود پیداست که دهنده و دهد و دهید آهنگ زبر و برین داشته تنهااز آنجا که با شماره ده یکی نشود و این هردو با داد و ستد و دادگری و داوری مردم در پیوند بوده در سده های کنونی کم کم ده شده اگرچه بسیاری نمونه ها گواهی میدهد که گفتن ده بدین آهنگ کنونی تازگی دارد و پیشتر انرا چون دهش دَه میگفتند با این همه پیداست که دهید و دهش و دهد همگی با آهنگ زبر و برین درست است و تنها بده را برای یکی نشدن با شماره ده میتوان با آهنگ زیر گفت و سخن پایانی انکه فردوسی و دگر بزرگان اینها را با آگه و شه و ره و نه و زه و همچنین جهان و دهان و نهان ومهان و شهان و آگهان و ناگهان همسنگ آورده اند
آن بزرگان پارسی دانان سخنشناس بودند شما کیستید ؟

جه ان
هم معنی جهنده
جهان معرّب کیهان است
شاخ سست . [ خ ِ س ُ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) مراد از آن دنیاست . ( آنندراج ) .
مادر فرزند کش ؛ کنایه از روزگار است :
بگذر از این مادر فرزندکش
آنچه پدر گفت بدان دار هش.
نظامی ( گنجینه گنجوی ) .
مادر دهر ؛ روزگار. دنیا. جهان :
مادر دهر نزاید پسری بهتر از این. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) .
برخی از معانی ارائه شده توسط خوانندگان گرامی این سایت حقیقت دارند. مفهوم جهان ریشه در مصدر جهیدن دارد. در علم فیزیک در بخش مکانیک ذرات و امواج هم با عبارت " جهش کوانتایی " مواجه می شویم. گاهی اوقات از
...
[مشاهده متن کامل]
خودم می پرسم که شاید بتوان مکانیزم جهش کوانتایی را که در ابعاد بسیار ریز کاری و کارگر است ، در مورد محتوای کل جهان هم کاری و دست اندر کار دانست. به نظرم این مکانیزم چیزی دیگر نمی تواند باشد غیر از نوسانات متوالی انقباض و انبساط کیهانی. یعنی باز و بسته شدن محتوای جهان و جهیدن و پرش آن از یک حالت کلی به یک حالت کلی دیگر. در این مکانیزم هیچ نیرویی تحت نام های جاذبه و یا دافعه دست اندر کار نیستند بلکه ریزش یا سقوط آزاد و شتاب دار و چرخشی انرژی و جرم از ارتفاع به عمق . در فاز انبساط مرکز جهان نقش رفیع ترین قله را بازی می کند و محیط جهان نقش عمیق ترین دامنه. در فاز انقباض نقش های مرکز و محیط جهان معکوس می گردند. در طی فاز انقباض، محیط جهان نقش رفیع ترین قله باز شده و پراکنده و مرکز جهان نقش عمیق ترین دامنه متراکم شده در یک نقطه هندسی را عهده دار می شوند. مهم این است بدانیم که محتوای جهان با جهش های متوالی مه بانگی خویش بطور صد در صد تکرار نمی شود بلکه اصل تکامل و حرکت به سوی کمال در پشت این جهش ها نهفته است.

بقعه ٔ زوال ؛ کنایه از دنیاست. ( انجمن آرا ) .
بقعه ٔ آدم ابوالبشر ؛ کنایه از دنیاست عموماً و سراندیب خصوصاً. ( انجمن آرا ) .
جهانی که در آن هستیم و زندگی می کنیم طبق نظریه و باور این حقیر سرای جاودانه ما انسانها و خیلی از موجودات زنده و غیر زنده می باشد. محیط آن از جنس سطوح دو بعدی هندسی و یا صِوَر ذهنی است. با این وجود مطلقا
...
[مشاهده متن کامل]
مسدود و نفوذ ناپذیر است. ورود به داخل آن از بیرون و خروج از داخل آن به بیرون برای هر چیزی منجمله ملائک یا فرشتگان ؛ روح ؛ روان ؛ نفس و جان بطور مطلق محال و غیر ممکن می باشد. بر محیط جهان از بیرون سکون مطلق حکم فرماست، یعنی بطور جاودانه سر جای خود پایدار و استوار ایستاده و هرگز به اندازه یک ذره اتمی جابجا نمی شود. محیط جهان مشمول حال گذر زمان و فرسودگی و انقباض و انبساط نمی باشد. جهان علاوه بر محتوا دارای یک فضا یا مکان مجرد و مطلق سه بعدی است با یک حجم ثابت و پایدار و فقط محتوای آن مشمول حال انبساط و انقباض ؛ تغییر و تحول و تکامل و گذر زمان می باشد. طول عمر جهان در چهار چوب طرح مطلق آفرینش توسط خداوند از پیش تعیین شده است که محدود و محصور بین دو قیامت یا دو مه بانگ متوالی می باشد. طول عمر کلی کیهان هنوز توسط منجمین و کیهان شناسان محاسبه و تعیین نگردیده است، اما در آینده های دور دست چنیین محاسبه ای امکان پذیر خواهد شد. بیشتر کیهان شناسان و منجمین هنوز به این حقیقت که در بالا به آن اشاره شد ( مکان مجرد و مطلق سه بعدی با حجمی پایدار و تغییر ناپذیر ) نرسیده اند. علت آن هم این است که پس از پا به میدان گذاشتن نظریه نسبیت خاص و عام انشتاین در مورد بیان ریاضی زمانمکان، مکان و زمان مطلق محمد زکریای رازی و بخصوص نیوتن بطور کامل بدست فراموشی سپرده شده است و لازم و ضروری است که آنها را دوباره زنده نمود و مفاهیم بیزمانی و بیمکانی را هم به آنها افزود تا افسانه خلقت و آفرینش رنگ و بویی تازه به خود بگیرد و بکمال برسد. تا زمانیکه محاسبه گران بتوانند طول عمر کلی یا دهر کیهانی را محاسبه نمایند، برای سهولت در عمل تصور و تخیل میتوان مقدار عددی سرعت نور را ( بدون پسوند کیلو متر / ثانیه ) به توان دو رساند و پسوند سال به آن افزود که برابر با 90 میلیارد سال باشد. بنابراین تا برپایی قیامت و یا وقوع مه بانگ بعدی حدود 76 میلیارد سال دیگر در پیش پا و رو داریم. به نظر راهی است بس طولانی و باور نکردنی، اما خیالمان جمع و خاطرمان راحت باشد که این فاصله بسیار طولانی یعنی عمر کلی کیهان برای همه افراد انسانی در همه اعصار گذشته و حال و آینده برابر است با فاصله بین لحظه مرگ در این دنیا و لحظه بسته شدن نطفه در رحم مادر ( یا لحظه تولد مجدد یا دوباره ) در دنیای بعدی که در همین جا خواهد بود. نکته مهم در این راز نهفته است که مردگان درک گذر زمان را ندارند و متعاقب آن بین دو سر این فاصله بسیار طولانی اتصال کوتاه ایجاد می شود و به یک لحظه کوتاه ( کمتر از یک ثانیه ) تقلیل می یابد. بعد چهارم مکان مطلق سه بعدی جهان لحظه حال است که طول آن برابر است با 10 بتوان منهای 43 ثانیه که در علم فیزیک به زمان پلانک معروف است. لحظه حال در منازل نزولی حرکت هستی در بین دو حالت مبداء و معاد ازل و در منازل صعودی ابد نامیده میشود. لذا تعاریفی که تاکنون از مفاهیم ازل و ابد توسط فلاسفه و حکیمان و عارفان دینی و غیر دینی ارائه گردیده اند اشتباه می باشند. لحظه حال که همان زمان مطلق است، تجلی قدرت بیکران خداوند است که محتوای کل جهان را لحظه به لحظه به سوی معاد یعنی به سوی حالت کمال ایده آل اولیه بهشتی هستی یعنی حالت مبداء قبل از آغاز سفر آفرینش، بهمراه خود حرکت می دهد، طوریکه یک ذره را پشت سر در زمان گذشته به حال خود باقی نمی گذارد و هیچ ذره ای هم قادر نخواهد بود که از لحظه حال سبقت بگیرد و جلوتر از دیگران و کل پا به صحنه آینده بگذارد. نمایشی که در بالا به آن اشاره گردیدد شامل کلیه جهان های موازی و مساوی و بیشمار بطور مطلقا همسان و همزمان هم می باشد. لذا نه تنها این جهان بلکه کلیه جهان هایی که تاکنون آفریده شده و در آینده ها در بینهایت دور دست ها آفریده خواهند شد ، سرا های جاودانه ما انسان ها می باشند. از همه مهمتر این حقیقت تلخ و یا شیرین است که اعمال نیک و بد افراد انسانی در منازل ؛ وادی ها ؛ شهر های عشق و یا ایستگاه های هفتگانه و بیشمار نزولی و صعودی حرکت هستی در طی سفر آفرینش هیچگونه تاثیرات مثبت و منفی بر سرنوشت و سعادت غائی و یا نهائی آنها نخواهد داشت. و معنای این حقیقت این است که برپایی قیامت مورد نظر و باور و آرزوی پیروان ادیان ابراهیمی بخصوص مسیحیت و اسلام و رستاخیز و بر انگیختگی مردگان از قبور یا قبر ها هر گز اتفاق نخواهد افتاد و هیچ انسانی از طرف خداوند مورد استنطاق و بازجویی و بازپرسی و ملامت و سرزنش قرار نخواهد گرفت چه رسد به محکومیت به عذاب جهنمی. هستی ای که در آن زندگی میکنیم و متعلق به آن هستیم دارای حالات کلی بیشماری است که بین دو سر حد محصور و محدود است؛ یکی نقصان کامل ( به زبان حکمت دینی امکان اَخَس ) و دیگری کمال ایده آل ( یا امکان اشرف ) . حالت کلی اولیه بهشتی بر اثر اولین انقباض در آغاز سفر یکباره به نهایت نقصان رسیده است و از آن پس کلیه منازل نزولی و صعودی در حال رجعت و بازگشت به سوی کمال اولیه در حرکتند و هرکدام از حالات کلی بهشتی از طریق وقوع چرخه یا زنجیره وقوع مه بانگ های هفتگانه بر اثر نوسانات متوالی انبساط و انقباض کیهانی پشت سر هم به ظهور می رسند و به واقعیت عینی تبدیل می شوند و توسط خویشتن های دهگانه افراد انسانی مشاهده و تجربه می گردند، و معنای این بیان این است که ما انسان ها هم اکنون در بهشت و بهمراه خداوند هستیم و بر خلاف باور ادیان ابراهیمی از خداوند و حیات و حالت بهشتی جدا نشده ایم . خلاصه اینکه نظام احسن ارائه شده توسط اندیشمندان دینی ناقص الخلقه می باشد، به این معنا که سقط جنین در تولیدات خرد یا عقل نظری در بخش خیالات بریده از واقعیت عینی و در افق دور دست اوهامات، صورت گرفته است و چنین جنین های اوهامی به اندازه کافی فرصت رشد و انسجام نداشته و در اعصار مختلف با شتاب و عجله از نوک قلم با کمک دست و دوات روی کاغذ جاری گشته و موجب شگفت و اعجاب حیرت انگیز شنوندگان و خوانندگان گردیده است.

جَهان
واژه ای پارسی و ستاک و ریشه کارواژهء جَهیدَن است:
جَه - آن = جَهان
ساختارش مانند : خندان ، گریان ، دَوان ، لرزان. . .
مینه : جَهان از جَهِش و جَهیدن بزرگ مادهء فشرده پدید می آید که همان دانشواژه ء : مَهبانگ= big bang استش
...
[مشاهده متن کامل]

کیهان ( گیهان )
واژه ی دیگری نیز هست بنام کیهان که اربیده گیهان است
گیهان = گِی ( زنده، مانند های آن را در گیاه و گیو و گیان ( جان ) میبینیم ) ه ( پسوند نامساز ) ان ( پسوند نامساز بستگی، در بیشتر وختها جایگاه است )

تکثر جهان ها به معنای کرات مختلف هم میتونه باشه به نظرم
شهر
šhr, šẖr Pth. /MP/šahr/ n
این جهان جهان
دنیای جهنده ( سریع تغیر میکند )
بسیار مهم است که تشخیص دهیم که این چهار واژه مترادف و یکسان نیستند و درک معنی و مورد استفاده صحیح آنان در قرن ۲۱ الزامی است، خصوصاً در علوم نجوم/گیتی شناسی، فیزیک، ریاضیات، جغرافیات و غیره.
1. "جهان" = "کیهان" = world
...
[مشاهده متن کامل]

( جهان فقط شامل هر چه در کُره زمین و اتمسفر آن است میشود, اگرچه ماهواره هاى مصنوعی هم می توانند شامل باشند. )
2. "دنیا" = universe
( دنیا شامل همه مواد و فضای موجود است که مشاهده میشود. - visible universe - مبداً دنیا یا ابتدای آفرینش دنیا بر حسب تئورى معتبر Big Bang ١٣. ٨ میلیون سال نورى با ما فاصله دارد. )
3. "عالم” = "فلک"؟ = cosmos
( اگرچه عالم و دنیا می توانند مترادفاً استفاده شوند اما عالم منظم، مکمل دنیای مشاهده شده و دنیاهای مشاهده نشده است. این حجم تقریباً به قطر ٩٣ میلیون سال نورى است. یکی از تئوریهاى معتبر گیتی شناسی عالم را تقریباً ١٢٤ برابر "دنیا"ى قابل مشاهده محاسبه نموده. )
4. "کهکشان" = galaxy
( کهکشان سامانه جاذبه داریست که شامل سیاره ها، ستاره گان، گازها، مواد تاریک و سیاه چاله مرکزى است. کهکشانهاى کوچک بیش از چندصد میلیون و کهکشانهاى بزرگ بیش از چند هزار میلیارد ستاره دارند. برحسب آخرین مطالعات در سال ٢٠١٦ میلادى، درون "دنیا" تقریباً ٢ هزار میلیارد کهکشان وجود دارد. )

آفاق، دنیا، عالم، کره ارض، گیتی، روزگار، زمانه
جَهان
واژه ای پارسی و ستاک و ریشه کارواژهء جَهیدَن است:
جَه - آن = جَهان
ساختارش مانند : خندان ، گریان ، دَوان ، لرزان. . .
مینه : جَهان از جَهِش و جَهیدن بزرگ مادهء فشرده پدید می آید که همان دانشواژه ء : مَهبانگ= big bang است.
جهان:
دکتر کزازی در مورد واژه ی جهان می نویسد : ( ( جهان ریختی است از گهان gēhān که در پارسی گیهان و کیهان شده است. چنان می نماید که جهان از ریخت تازیکانه ی ( معرّب ) واژه ، جیهان، بر آمده در پارسی کاربرد یافته است. ) )
...
[مشاهده متن کامل]

تویی کردهٔ کردگار جهان
ندانی همی آشکار و نهان
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 186 )

برای اسامی می خواستم یه چیز اضافه کنم
جهانگیر یک اسم پسرانه است
جهان را بر کسی سیاه کردن : روزگار او را تیره کردن و او را کشتن
چون به سی شب رسید وعده ماه
شب جهان بر ستاره کرد سیاه
( هفت پیکر نظامی، تصحیح دکتر ثروتیان، ۱۳۸۷ ، ص 512 )
عالم
دانشجوی ارشد ادبیات فارسی هستم و می خواستم معنی جَهان جِهان را که به معنی جهان گذران میباشد با لغت نامه شما چک کنم. مربوط به متن نفثه المصدور می باشد. متاسفانه معنی آن را در لغت نامه ی شما نیافتم. ممنون می شوم اگر آن را بررسی کنید . موفق و موید باشید.
بنظرم کلمه جهان بمعنی آنچکه در اطراف یک چیز یا یک شئ وخودش وجود دارد میباشد. یعنی به مرکزیت وجود خود و اطرافش به فاصله بی نهایت . این میتواند شامل تمام مادیات و غیر مادیات باشد و چیزهایی که درآینده بوجود می آید.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٤٣)

بپرس