[ویکی فقه] توقیعات و نوشته هایی که امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) برای برخی از شیعیان و علمای شیعه مرقوم فرموده اند، را در ذیل می آوریم.
توقیعات و نوشته هایی که امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) برای برخی از شیعیان و علمای شیعه مرقوم فرموده اند، بخشی از آن را بیان می نماییم:محمد بن صالح همدانی گوید: به صاحب الزمان (علیه السّلام) نوشتم: خاندانم مرا آزار می کنند و سرکوفت می زنند به واسطه ی حدیثی که از پدران شما روایت شده است که فرموده اند: متکفّل و خادمین ما بدترین خلق خدا هستند و امام (علیه السّلام) نوشتند: وای بر شما، آیا کلام خدای تعالی را نمی خوانید که بین آنها و بین قریه هایی که مبارک شان ساختیم قریه های ظاهری قرار دادیم، به خدا سوگند ما آن قریه های مبارک و شما آن قریه های ظاهر هستید.عبدالله بن جعفر نیز این حدیث را روایت کرده است.
توقیع محمد بن عثمان عمری
ابو علی گوید از محمد بن عثمان عمری شنیدم که می گفت: توقیعی به خطّی که می شناختم این چنین صادر شد: لعنت خدا بر کسی باد که مرا در مجمع مردم نام برد. ابو علی گوید: نامه ای نوشتم و پرسیدم که فرج کی خواهد بود؟ پاسخ آمد: تعیین کنندگان وقت دروغ می گویند.
پاسخ سوالات اسحاق بن یعقوب
اسحاق بن یعقوب گوید: از محمد بن عثمان عمری درخواست کردم نامه ای را که مشتمل بر مسائل دشوارم بود برساند و توقیعی به خط مولای ما صاحب الزمان (علیه السّلام) چنین صادر شد:خداوند تو را ارشاد کند و پایدار بدارد، اما سئوالی که درباره ی منکران از خاندان، و عموزادگان ما کردی، بدان که بین خدای تعالی و هیچ کس خویشاوندی نیست و کسی که مرا انکار کند از من نیست و راه او مانند راه پسر نوح است، اما راه عمویم جعفر و فرزندانش راه برادران یوسف است.اما نوشیدن آب جو حرام است و نوشیدن شلماب که نوعی شربت است مانعی ندارد و اما اموال شما را نمی پذیریم مگر آنکه آن را طاهر سازید هر که خواهد بفرستد و هر که خواهد قطع کند که آنچه خدای تعالی به من داده است بهتر از آن است که به شما داده است.و اما ظهور فرج، آن با خدای تعالی است و تعیین کنندگان وقت دروغ می گویند.و اما اعتقاد کسی که می گوید حسین (علیه السّلام) کشته نشده است آن کفر و تکذیب و گمراهی است.و اما حوادث واقعه، درباره ی آن مسائل به راویان حدیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شما هستند من نیز حجت خدا بر آنها هستم.و اما محمد بن عثمان عمری (که درود خدا بر او و پدرش باد) مورد وثوق من است و کتاب او کتاب من است.و اما محمد بن علی بن مهزیار اهوازی، خدای تعالی به زودی قلب او را به صلاح آورد و شکّش را برطرف سازد.و اما آنچه را برای ما فرستادی از آن رو می پذیریم که پاکیزه و طاهر است، و بهای کنیز خواننده حرام است.و اما محمد بن شاذان بن نُعَیم، او مردی از شیعیان ما اهل بیت است.و اما ابو الخطاب محمد بن ابی زینب اجدع، او و اصحابش ملعونند و با همفکران او مجالست مکن که من از آنها بیزارم و پدرانم نیز از آنها بیزار بودند.و اما کسانی که اموال ما را با اموال خودشان در می آمیزند، هر کسی چیزی از اموال ما را حلال شمارد و آن را بخورد همانا آتش خورده است.و اما خمس، آن بر شیعیان ما مباح است و تا هنگام ظهور امر ما از آن معافند تا ولادت شان پاکیزه شود و نه خبیث.و اما پشیمانی گروهی که در دین خدای تعالی به واسطه ی آنچه به ما دادند شکّ کردند، ما از هر کسی که فسخ بیعت کند بیعت مان را برداشتیم و نیازی به عطای شک کنندگان نیست.و اما علت وقوع غیبت، خدای تعالی می فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ اَشْیاءُ اِنْ تُبْدُلَکُمْ تَسُؤْکُمْ »، بر گردن همه ی پدرانم بیعت سرکشان زمانه بود اما من وقتی خروج نمایم بیعت هیچ سرکشی بر گردنم نیست.و اما وجه انتفاع از من در غیبتم، آن مانند انتفاع از خورشید است چون ابر آن را از دیدگان نهان سازد و من امان اهل زمینم همچنان که ستارگان امان اهل آسمان ها هستند و از اموری که سودی برایتان ندارد پرسش نکنید و خود را در آموختن آنچه از شما نخواسته اند به زحمت نیفکنید و برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که همان فرج شماست و ای اسحاق بن یعقوب! درود بر تو و بر پیروان هدایت باد.
ارسال اموال امام توسط محمد بن شاذان
...
توقیعات و نوشته هایی که امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) برای برخی از شیعیان و علمای شیعه مرقوم فرموده اند، بخشی از آن را بیان می نماییم:محمد بن صالح همدانی گوید: به صاحب الزمان (علیه السّلام) نوشتم: خاندانم مرا آزار می کنند و سرکوفت می زنند به واسطه ی حدیثی که از پدران شما روایت شده است که فرموده اند: متکفّل و خادمین ما بدترین خلق خدا هستند و امام (علیه السّلام) نوشتند: وای بر شما، آیا کلام خدای تعالی را نمی خوانید که بین آنها و بین قریه هایی که مبارک شان ساختیم قریه های ظاهری قرار دادیم، به خدا سوگند ما آن قریه های مبارک و شما آن قریه های ظاهر هستید.عبدالله بن جعفر نیز این حدیث را روایت کرده است.
توقیع محمد بن عثمان عمری
ابو علی گوید از محمد بن عثمان عمری شنیدم که می گفت: توقیعی به خطّی که می شناختم این چنین صادر شد: لعنت خدا بر کسی باد که مرا در مجمع مردم نام برد. ابو علی گوید: نامه ای نوشتم و پرسیدم که فرج کی خواهد بود؟ پاسخ آمد: تعیین کنندگان وقت دروغ می گویند.
پاسخ سوالات اسحاق بن یعقوب
اسحاق بن یعقوب گوید: از محمد بن عثمان عمری درخواست کردم نامه ای را که مشتمل بر مسائل دشوارم بود برساند و توقیعی به خط مولای ما صاحب الزمان (علیه السّلام) چنین صادر شد:خداوند تو را ارشاد کند و پایدار بدارد، اما سئوالی که درباره ی منکران از خاندان، و عموزادگان ما کردی، بدان که بین خدای تعالی و هیچ کس خویشاوندی نیست و کسی که مرا انکار کند از من نیست و راه او مانند راه پسر نوح است، اما راه عمویم جعفر و فرزندانش راه برادران یوسف است.اما نوشیدن آب جو حرام است و نوشیدن شلماب که نوعی شربت است مانعی ندارد و اما اموال شما را نمی پذیریم مگر آنکه آن را طاهر سازید هر که خواهد بفرستد و هر که خواهد قطع کند که آنچه خدای تعالی به من داده است بهتر از آن است که به شما داده است.و اما ظهور فرج، آن با خدای تعالی است و تعیین کنندگان وقت دروغ می گویند.و اما اعتقاد کسی که می گوید حسین (علیه السّلام) کشته نشده است آن کفر و تکذیب و گمراهی است.و اما حوادث واقعه، درباره ی آن مسائل به راویان حدیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شما هستند من نیز حجت خدا بر آنها هستم.و اما محمد بن عثمان عمری (که درود خدا بر او و پدرش باد) مورد وثوق من است و کتاب او کتاب من است.و اما محمد بن علی بن مهزیار اهوازی، خدای تعالی به زودی قلب او را به صلاح آورد و شکّش را برطرف سازد.و اما آنچه را برای ما فرستادی از آن رو می پذیریم که پاکیزه و طاهر است، و بهای کنیز خواننده حرام است.و اما محمد بن شاذان بن نُعَیم، او مردی از شیعیان ما اهل بیت است.و اما ابو الخطاب محمد بن ابی زینب اجدع، او و اصحابش ملعونند و با همفکران او مجالست مکن که من از آنها بیزارم و پدرانم نیز از آنها بیزار بودند.و اما کسانی که اموال ما را با اموال خودشان در می آمیزند، هر کسی چیزی از اموال ما را حلال شمارد و آن را بخورد همانا آتش خورده است.و اما خمس، آن بر شیعیان ما مباح است و تا هنگام ظهور امر ما از آن معافند تا ولادت شان پاکیزه شود و نه خبیث.و اما پشیمانی گروهی که در دین خدای تعالی به واسطه ی آنچه به ما دادند شکّ کردند، ما از هر کسی که فسخ بیعت کند بیعت مان را برداشتیم و نیازی به عطای شک کنندگان نیست.و اما علت وقوع غیبت، خدای تعالی می فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ اَشْیاءُ اِنْ تُبْدُلَکُمْ تَسُؤْکُمْ »، بر گردن همه ی پدرانم بیعت سرکشان زمانه بود اما من وقتی خروج نمایم بیعت هیچ سرکشی بر گردنم نیست.و اما وجه انتفاع از من در غیبتم، آن مانند انتفاع از خورشید است چون ابر آن را از دیدگان نهان سازد و من امان اهل زمینم همچنان که ستارگان امان اهل آسمان ها هستند و از اموری که سودی برایتان ندارد پرسش نکنید و خود را در آموختن آنچه از شما نخواسته اند به زحمت نیفکنید و برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که همان فرج شماست و ای اسحاق بن یعقوب! درود بر تو و بر پیروان هدایت باد.
ارسال اموال امام توسط محمد بن شاذان
...
wikifeqh: توقیعات_وارده_از_امام_زمان