تفسیر نوین

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] تفسیر نوین، کتاب تفسیر قرآن مجید نوشته استاد محمد تقی شریعتی است
محمد تقی شریعتی از پیشگامان تفسیرنگاری به شیوه عصری در ایران به شمار می رود.وی با انگیزه اصلاح طلبی فکری و اجتماعی و دینی، به نوشتن این تفسیر پرداخت.او در این تفسیر، با زبان و بیانی رسا و شیوا سوره های کوتاه غالبا مکی آخرین جزء قرآن را شرح و تفسیر کرده است
محمد تقی شریعتی در مقدمه تفسیر قرآنی نوین می گوید:
“در این تفسیر منتهای کوشش به عمل آمده است که برای عموم قابل استفاده باشد تا مردم مسلمان با ماءنوس شدن به قرآن ، به صلاح و تقوی نزدیک و از فساد و جنایت دور شوند
این است که حتی الامکان از طرح مطالب و مباحث مشکل و به کار بردن اصطلاحات علمی و فلسفی خودداری شده و اگر ناگزیر از بحثی ادبی یا علمی بوده ایم با حروفی غیر از حروف معمولی تفسیر، آنها را آورده ایم تا افراد ناوارد معطل و ناراحت نشوند”
وی در تفسیر خود به مسائل اجتماعی و علمی هم توجه دارد .
محمد تقی شریعتی در عین حال از تفاسیر قدیم غافل نیست و به امهات تفاسیر شیعه از جمله “مجمع البیان“ و "تبیان" نظر دارد آرای آنها و نیز - از تفاسیر عامه ، بیشتر - آرای فخر رازی را هر جا که لازم دیده نقل و گاه نقد می کند. از تفاسیر جدید نیز بیشتر به “تفسیر طنطاوی“ و “المیزان“ و نظریات عبده در “تفسیر جزو عم“ نظر دارد.*

[ویکی فقه] تفسیر نوین (کتاب). تفسیر نوین تالیف محمد تقی شریعتی است.
استاد شریعتی برای تجدید حیات اسلام و مسلمین، اندیشه «بازگشت به قرآن» را پی افکند و معتقد بود که برای احیای تفکر دینی و بیداری «ملل اسلامی از خواب غفلتی که مانند خواب اصحاب کهف چند قرن به طول انجامید، باید به قرآن پناه برد.» جلسات تفسیری او در کانون نشر حقایق اسلامی و در منزل آیت الله العظمی میلانی و مسجد هدایت و حسینیه ارشاد و بالاخص تفسیری که بر جزء سی ام قرآن نوشت، مولود میمون عزم احیاگری اوست.
وجه تمایز
وجه تمایز او از بسیاری دیگر از مفسران و معلمان قرآن، در شیوه تعلیم و تفسیر قرآن نبود. گر چه موشکافیهایی آموزنده و ارزنده و جدید در تفسیر قرآن داشت و نیز بدین جهت نام «نوین» را بر تفسیر خویش نهاد، اما آنچه او را از بسیاری دیگر از مفسران قرآن متمایز و برجسته می سازد، انگیزه او در ورود به قرآن و تفسیر آن است. تفسیر او از قرآن تحقیق برای تحقیق و جدای از عمل نبود که تنها بر تورم و حجم بیشتر تفسیر نگاری افزاید و فقط برای «تدریس مدرسه» و «تجوید مسجد» به کار آید. سهل است که تجوید را، چنانکه امروزه رایج است، «حجاب قرآن» می دانست و افسوس می خورد و می گفت که اهتمام مسلمانان منحصرا به حفظ قرآن (وجود ذهنی) و قرائت قرآن (وجود لفظی) و کتابت قرآن (وجود کتبی) محصور شده است و سوگمندانه از وجود خارجی (عینی) آن در اعمال و رفتار خویش غافل گشته اند.
تجدید حیات مسلمانان
مقصود او از پرداختن به قرآن، تجدید حیات نخستین مسلمین و تحقق قرآن در زندگی آنها بود. بدین هدف بود که وی قرآن را از چارچوب دربسته و سربسته «مدرسه» و «مسجد» نجات داد و آن را به «محراب» زندگی برد. خواست و آرزوی او، وجود خارجی و عینی بخشیدن به قرآن و بیداری مسلمین از طریق بازگشت به آن بود. در مقدمه تفسیر نوین، که با عنوان «بیداری مسلمین» آغاز می شود، مقصود او را از تفسیر نگاری می توان دریافت: «از زمانی که مردانی بزرگ مانند سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده برای بیداری امت اسلامی قیام کردند تا امروز در همه دنیای اسلام دانشمندانی بصیر و مصلحانی مخلص و مجاهد با تحمل ضررها و احتمال خطرها کوشیده اند تا افکار و عقول مردم را روشن سازند و سر ترقیات سریع و عجیب مسلمین صدر اسلام و علل و موجبات انحطاط کنونی آنها را تشخیص و توضیح دهند و راه چاره را بازیابند و باز نمایند. آنچه این دانشمندان دلسوز و مجاهد و این محققان چاره جو و رجال اصلاح طلب، با اختلاف در مذاق و مشرب و با تفاوت در انتخاب راه و کیفیت عمل، عموما از سید جمال تا سید قطب بر آن اتفاق دارند و در طی مقالات و رسالات و تالیفات خود آن را تشریح و توضیح نموده، با ادله محکم و شواهد زنده و روشن مدلل و مبرهن ساخته اند، این است که برای رهایی مسلمین از انحطاط و ذلت کنونی و رسیدن به عزت و سعادت نخستین لازم است که اسلام حقیقی شناخته شود و پندارهای بی اساس و اوهام باطلی که به نام افکار و عقاید دینی در بین توده عوام، حتی در میان بعضی از خواص و طبقه روشنفکر و درس خوانده نیز رواج یافته، از میان برود و حقایق دستورات این دین مبین بر همه معلوم و بدرستی معمول و مجری گردد..
رجوع به قرآن تنها راه چاره
...

[ویکی شیعه] تفسیر نوین (کتاب). تفسیر نوین، از تفسیرهای علمی قرآن کریم، نوشته محمدتقی شریعتی، حاوی تفسیر سوره های جزء سی قرآن کریم. این تفسیر به زبان فارسی، در یک جلد و برای مخاطب عام نوشته شده است. تفسیر نوین مقدمه ای مفصل دارد و اولین بار در سال ۱۳۴۶ش توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.
این کتاب حاصل سخنرانی های هفتگی محمدتقی شریعتی است. برخی تألیف آن را ناشی از انگیزه های اصلاح فکری، اجتماعی و دینی نویسنده آن دانسته اند. در این کتاب تفسیری، بارها از تعابیر اعجاز علمی یا معجزه علمی قرآن کریم یاد شده است.
تفسیر نوین، نوشته محمدتقی شریعتی، در سال ۱۳۴۶ش از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد. این تفسیر، به زبان فارسی و برای مخاطب عام نوشته شده و سوره های کوتاه غالبا مکی در جزء سی قرآن کریم را دربرمی گیرد.

دانشنامه آزاد فارسی

کتابی به فارسی، در تفسیر قرآن، تألیف محمدتقی شریعتی. تفسیر جزء سی ام قرآن است. مؤلف در این اثر با بیانی روان و شیوا به شرح و تفسیر سوره های کوتاه و غالباً مکی آخرین جزء قرآن پرداخته است. در مقدمۀ این تفسیر مباحثی از تاریخ قرآن، صیانت قرآن از تحریف و اعجاز و بلاغت قرآن مطرح شده است. مؤلف در این تفسیر به مسائل اجتماعی و علمی نیز اشاره کرده و به متون تفسیری مهم و قدیمی شیعه مانند مجمع البیان و تبیان نظر داشته است. از تفاسیر عامّه نیز بیشتر به نقل آرای فخر رازی، و از تفاسیر جدید از تفسیر طنطاوی (الجواهر) و المیزان و المنار عبده نقل قول کرده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس