[ویکی فقه] تفاسیر قرن سوم چهل و چهار مورد می باشد، از جمله آنان: تفسیری با املاء امام حسن عسکری (علیه السلام)، تفسیر محمد بن خالد برقی، احمد بن محمد بن خالد برقی، محمد بن مسعود عیاشی، حسین بن سعید اهوازی، علی بن مهزیار، سهل بن عبدالله تستری و ... می باشد.
تفسیر بطائنی اثر حسن (م ح ۲۰۰ ق) فرزند علی بن ابی حمزه کوفی بطائنی از محدثان و فقها و مفسران شیعه، وی ایرانی تبار است و نام او را سالم نیز می خوانند. ابن حجر در لسان المیزان وی را شیعه امامیه می خواند. سپس به تفسیر او اشاره نموده است.تـفـسیر وی به زبان عربی و به شیوه روائی است و در کتب تفسیر و حدیث شیعه امامیه از آن نقل گردیده است.بطائنی به نقل از صالح بن سهل به سند خود از امام محمد باقر (علیه السّلام) نقل می کند که در روز قیامت قـول لا الـه الا اللّه از یـاد بندگان فراموش می شود مگر کسی که به ولایتعلی بن ابی طالب (علیه السّلام) اقرار داشته باشد.و همچنین است در تفسیر آیه ۱۸۹ سوره بقره و دیگر آیات که تمامی آنها در فضایل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) و خاندان عصمت و نبوت است.شیخ آقابزرگ تهرانی این تفسیر را در الذریعة یاد کرده است و می نویسد که مفسر والی ابو بصیر بود و اکثر روایت این تفسیر را از ابی بصیر روایت کرده است.
تفسیر ابی جنادة سلولی
تفسیر ابی جنادة سلولی (تفسیر القراآت) اثـر ابوجنادة حصین (م ب ۲۰۰ ق) فرزند مخارق، از احفاد حبشی بن جنادة سلولی کوفی صحابه رسول اللّه (صلی الله علیه و آله وسلّم) و از مفسرین امامیه و فحول قراء.شیخ طوسی او را از اصحاب حضرت صادق و امام موسی الکاظم (علیهما السّلام) ضبط کرده و از دو کتاب او به نام تفسیر و جامع العلم یاد نموده است.گـفـته اند که حصین دارای دو تفسیر قرآن و تفسیر القراءات بوده که گویا هر دو یکی است و آن کتاب بزرگی بوده است که ابوالعباس نجاشی در رجال خود می گوید آن را نزد ابوالحسن العباس کاتب، معروف به ابن ابی مروان قرائت کردم و او برایم بخط خود اجازه ای نگاشت.ابن ندیم در الفهرست می نویسد: ((ابوجناده) من الشیعة المتقدمین. و له من الکتب کتاب التفسیر و کتاب جامع العلم).
ثواب القرآن
ثواب القرآن اثـر ابویعقوب اسماعیل (زنده در ۲۰۳ ق) فرزند مهران بن ابی نصر زید سکونی کوفی از ثقات محدثین و مفسرین ایرانی تبار شیعه و از اصحاب حضرت صادق (علیه السّلام). شیخ طوسی در رجال خود او را جزء اصحاب حضرت صادق و حضرت رضا (علیهما السّلام) می داند.تفسیر وی به زبان عربی و به شیوه روائی است و طی تفسیرهای شیعی روائی و کتب معتبر حدیث امامیه بسیاری از روایات او را نقل نموده اند.
المصابیح فیما نزل من القرآن
...
تفسیر بطائنی اثر حسن (م ح ۲۰۰ ق) فرزند علی بن ابی حمزه کوفی بطائنی از محدثان و فقها و مفسران شیعه، وی ایرانی تبار است و نام او را سالم نیز می خوانند. ابن حجر در لسان المیزان وی را شیعه امامیه می خواند. سپس به تفسیر او اشاره نموده است.تـفـسیر وی به زبان عربی و به شیوه روائی است و در کتب تفسیر و حدیث شیعه امامیه از آن نقل گردیده است.بطائنی به نقل از صالح بن سهل به سند خود از امام محمد باقر (علیه السّلام) نقل می کند که در روز قیامت قـول لا الـه الا اللّه از یـاد بندگان فراموش می شود مگر کسی که به ولایتعلی بن ابی طالب (علیه السّلام) اقرار داشته باشد.و همچنین است در تفسیر آیه ۱۸۹ سوره بقره و دیگر آیات که تمامی آنها در فضایل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) و خاندان عصمت و نبوت است.شیخ آقابزرگ تهرانی این تفسیر را در الذریعة یاد کرده است و می نویسد که مفسر والی ابو بصیر بود و اکثر روایت این تفسیر را از ابی بصیر روایت کرده است.
تفسیر ابی جنادة سلولی
تفسیر ابی جنادة سلولی (تفسیر القراآت) اثـر ابوجنادة حصین (م ب ۲۰۰ ق) فرزند مخارق، از احفاد حبشی بن جنادة سلولی کوفی صحابه رسول اللّه (صلی الله علیه و آله وسلّم) و از مفسرین امامیه و فحول قراء.شیخ طوسی او را از اصحاب حضرت صادق و امام موسی الکاظم (علیهما السّلام) ضبط کرده و از دو کتاب او به نام تفسیر و جامع العلم یاد نموده است.گـفـته اند که حصین دارای دو تفسیر قرآن و تفسیر القراءات بوده که گویا هر دو یکی است و آن کتاب بزرگی بوده است که ابوالعباس نجاشی در رجال خود می گوید آن را نزد ابوالحسن العباس کاتب، معروف به ابن ابی مروان قرائت کردم و او برایم بخط خود اجازه ای نگاشت.ابن ندیم در الفهرست می نویسد: ((ابوجناده) من الشیعة المتقدمین. و له من الکتب کتاب التفسیر و کتاب جامع العلم).
ثواب القرآن
ثواب القرآن اثـر ابویعقوب اسماعیل (زنده در ۲۰۳ ق) فرزند مهران بن ابی نصر زید سکونی کوفی از ثقات محدثین و مفسرین ایرانی تبار شیعه و از اصحاب حضرت صادق (علیه السّلام). شیخ طوسی در رجال خود او را جزء اصحاب حضرت صادق و حضرت رضا (علیهما السّلام) می داند.تفسیر وی به زبان عربی و به شیوه روائی است و طی تفسیرهای شیعی روائی و کتب معتبر حدیث امامیه بسیاری از روایات او را نقل نموده اند.
المصابیح فیما نزل من القرآن
...
wikifeqh: تفاسیر_قرن_سوم_قمری