بیان

/bayAn/

مترادف بیان: تاویل، تبیین، تعبیر، توضیح، شرح، ابراز، اشعار، اظهار، تقریر، تلفظ، سخن، کلام، گفتار، نطق، اعتراف، آشکار شدن، پیدا شدن، هویدا گشتن

متضاد بیان: تحریر، ترقیم، نوشته

برابر پارسی: بازگو، آشکاراندن، سخن آشکار، فرنود، گفتگو

معنی انگلیسی:
explanation, statement, lecture, air, account, definition, delivery, demonstration, depiction, enunciation, expression, locution, utterance, voice, wording, parlance, expianation

فرهنگ اسم ها

اسم: بیان (دختر، پسر) (عربی) (تلفظ: bayān) (فارسی: بيان) (انگلیسی: bayan)
معنی: سخن، گفتار، شرح و توضیح، زبان آوری، فصاحت و بلاغت، ( به مجاز ) زبان، ( در اصطلاح علوم بلاغی ) علمی است که به یاری آن می توان یک معنا را به شیوه های گوناگون، با وضوح و خفای متفاوت ادا کرد، سخن وگفتار
برچسب ها: اسم، اسم با ب، اسم دختر، اسم پسر، اسم عربی

لغت نامه دهخدا

بیان. [ ب َ ] ( ع اِ ) فصاحت و زبان آوری. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ). فصاحت. ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ). حدیث : ان من البیان لسحرا. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) :
ازیرا حکیم است وصنع است و حکمت
مگو این سخن جز مر اهل بیان را.
ناصرخسرو.
ای یافته به تیغ و بیان تو
زیب و جمال معرکه و منبر.
ناصرخسرو.
و هرکس در میدان بیان بر اندازه مجال خویش قدمی گذارده. ( کلیله ودمنه ).
ره سوی یقین ندارد این حکم
هرچند ره بیان ببینم.
خاقانی.
غایت و آیت شناس نامزد حضرتش
غایت نصر از غزا آیت وحی از بیان.
خاقانی.
دزد این درهاست از عقد سخن
هرکه درهای بیان خواهد گشاد.
خاقانی.
لیک کسی راز چنان جوهری
هیچ نه شرح و نه بیان دیده ام.
عطار.
موشکافان صحابه جمله شان
خیره گشتندی در آن وعظ و بیان.
مولوی.
|| سخن و گفتار :
در بیانم آب و در فکر آتش است
آبی از آتش مطرز کس ندید.
خاقانی.
بیانی که نغز است فرزانه داند
کمانی که سخت است بازو شناسد.
خاقانی.
دزد بیان من بود هر که سخنوری کند
شاه سخنوران منم شاه ستای راستین.
خاقانی.
در بیانت یتیمه فضلا
در بنانت ولیمه افضال.
( سندبادنامه ص 7 ).
فنون فضل ترا غایتی و حدی نیست
که نفس ناطقه را قوت بیان ماند.
سعدی.
|| شرح. تفصیل. تقریر : بیان مناجات ایشان در قرآن مجید بر این نسق دارد. یا ویلنا من بعثنا . ( کلیله و دمنه ). و آنگاه به انواع بلا مبتلی گردد که بیان آن ممکن نگردد. ( کلیله و دمنه ). که ولید و سحبان از بیان آن عاجز و قاصر. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 ص 448 ).
جان و نان داری و عمر جاودان
سایر نعمت که ناید در بیان.
مولوی.
در بیان این شنو یکداستان
تا بدانی اعتقاد راستان.
مولوی.
آنچه خواهم کرد با نصرانیان
آن نمی آید کنون اندر بیان.
مولوی.
گاه گویم که بنالم ز پریشانی حالم
باز گویم که عیانست چه محتاج بیانم.
سعدی.
دعوی مشتاق را شرع نخواهد بیان
گونه زردش دلیل ناله زارش گواست.بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

پیداو آشکارشدن وفصاحت وزبان آوری سخن آشکار
۱ - ( مصدر ) پیدا شدن هویدا گشتن آشکار شدن . ۲ - ( اسم ) شرح تعبیر توضیح . ۳ - فصاحت زبان آوری . ۴ - علمی است که بوسیل. آن آوردن یک معنی بطریق مختلف شناخته شود . راههای مختلفی که شاعر یا نویسنده برای بیان مقصود خود انتخاب میکند برخی روشن و واضح و بعضی خفی و پوشیده است.بنابرین ممکن است گاه کلام یا کلمهای را در معنی حقیقی خود استعمال کنند و گاه معنی مقصود را از راه تشبیه مجاز استعاره و یا کنایه که اهم مطالب علم بیان است ادا کنند . هر یک ازینها از لحاظ وضوح و خفا با مورد دیگر فرق دارد .
درنده ایست که دشمن شیر باشد .

فرهنگ معین

(بَ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) پیدا شدن ، آشکار شدن .۲ - (اِمص . ) شرح ، توضیح . ۳ - زبان آوری ، فصاحت . ۴ - ( اِ. ) علمی است که آوردن یک معنی به طرق گوناگون را می آموزد.

فرهنگ عمید

۱. سخن گفتن.
۲. فصاحت، زبان آوری.
۳. (اسم ) سخن.
۴. شرح، تعبیر.
۵. (اسم ) (ادبی ) علمی که دربارۀ بیان معنای واحد به شیوه های مختلف و بر پایۀ تصویرسازی، مانندِ استفاده از تشبیه، استعاره، و کنایه بحث می کند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] «بیان» مصدر فعل لازم و به معنای واضح و روشن است و به صورت مصدر و اسم فاعل متعدی، به معنای روشن کردن و روشن کننده نیز بکار می رود. و «تبیان» مصدر سماعی از فعل متعدی و به معنای روشن کردن است.
برخی مانند علامه طبرسی معتقدند «بیان» و «تبیان» هر دو به یک معنا است. طریحی میان بیان و تبیان، تفاوت قائل شده و گفته است: «بیان» روشن کردن مطلبی است؛ بی آن که دلیلی داشته باشد؛ ولی «تبیان»، روشن ساختن مطلبی با دلیل و حجت است.
چون قرآن حجت و دلیل روشن برای همه مردم است؛ در آیه شریفه «هَـذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ...» (سوره آل عمران/138) با کلمه «بیان» وصف شده است. اطلاق «تبیان» به قرآن در آیه «...وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ...» (سوره نحل/89) به این دلیل است که قرآن همه حقایقی را روشن می کند که بشر باید بداند و بدون آگاهی از آن ها نمی تواند راه سعادت را بپیماید.
و البته قرآن کریم امور مؤثر در مسیر هدایت و تأمین زندگی و سعادت بشر، در دنیا و آخرت را تبیین کرده است؛ به عبارت دیگر، هر چه از امور شرعی و دینی که مردم به آن نیازمندند یا به صراحت (نص) و یا به احاله در قرآن آمده است؛ یعنی بیان و تعلیم برخی امور به پیامبر صلی الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت موکول شده است. بنابراین، بیان و تبیان از اسامی قرآنند.

[ویکی الکتاب] معنی بَیَانٌ: پردهبرداری از هر چیز- کلامی که از آنچه در ضمیر است پرده بر می دارد
معنی أُبَیِّنَ: بیان کنم
معنی نُبَیِّنُ: بیان می کنیم -توضیح می دهیم (بیان : پردهبرداری از هر چیز- کلامی که از آنچه در ضمیر است پرده بر می دارد)
معنی نُبَیِّنَ: تا بیان کنیم - تا توضیح دهیم (بیان : پردهبرداری از هر چیز- کلامی که از آنچه در ضمیر است پرده بر می دارد)
معنی نُبَیِّنَهُ: تا آن را بیان کنیم - تا آن را توضیح دهیم (بیان : پردهبرداری از هر چیز- کلامی که از آنچه در ضمیر است پرده بر می دارد)
معنی فَصَّلْنَاهُ: آن جزء جزء کردیم - آن رامفصل بیان کردیم - آن را در نهایت روشنی بیان کردیم
معنی بَیَّنَّاهُ: آن را بیان کردیم
معنی بَیَّنُواْ: بیان کردند - روشنگری کردند
معنی یُبَیِّنُ: بیان می کند - آشکار می کند
معنی یُبَیِّنَ: که بیان کند - که آشکار کند
معنی یُبَیِّنُهَا: آن را بیان می کند - آن را آشکار می کند
معنی تُبَیِّنَ: تا بیان کنی - تا آشکار کنی
معنی یُبَیِّنَنَّ: حتماً بیان می کند - حتماً آشکار می کند
معنی تَقْدِیرُ: کمیت و حدود ظاهری و محسوس چیزی را معلوم و بیان کردن
ریشه کلمه:
بین (۵۲۳ بار)

[ویکی فقه] بیان (ابهام زدایی). واژه بیان ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • بیان (قرآن)، یکی از اسامی قرآن• بیان (اصول)، به معنای رافعِ ابهام یا اجمال یک شیء• بیان (علم بلاغت)، از علوم مهم بلاغی
...

[ویکی فقه] بیان (علم بلاغت). بیان، از علوم مهم بلاغی می باشد.در لغت به معنای هویدا و آشکار شدن، و مترادف با فصاحت (روشن گفتاری) و لَسَن (زبان آوری) است
این علم دومین رکن بلاغت است. و علمی است که با آشنایی با قواعد قرآن می توان یک معنا را با ترکیب های مختلف بیان کرد، زیرا هر معنایی درجه ای از وضوح دارد که دیگری ندارد. و البته این ترکیب ها و اسلوب های مختلف، معنوی اند نه لفظی و لذا با قواعد نحوی و معانی متفاوتند. در این علم عنصر خیال نقش اساسی دارد. و مباحث اصلی آن عبارتند از تشبیه و استعاره، حقیقت و مجاز و کنایه.
معنا
در اصطلاح علوم بلاغی، علمی است که به یاری آن می توان یک معنا را به شیوه های گوناگون، با وضوح و خفای متفاوت، ادا کرد. به عبارت دیگر، هر کلامی علاوه بر دلالت بر معنای مطابقیِ خود ممکن است بر معنایی التزامی دلالت کند و لازمه انتقال از معنای مطابقی به معنای التزامی وجود نسبت (لزوم ذهنی) بین آن دو است (برای مثال، دلالت هر یک از دو لفظ حاتِم و کثیرالرّماد ـ پرخاکستر ـ بر «شخص بخشنده»، به طریق تشبیه و کنایه). به اعتقاد عالمان بلاغت ، کلامِ عاری از معنای التزامی (یعنی تشبیه ، مجاز ، کنایه و استعاره ) اعتبار بلاغی ندارد. از سوی دیگر، ایجاد نسبت بین این دو معنا از حیث روش ها متفاوت است و کاربرد هر روش به «مقتضای حال» (شرایط مخاطب و موقعیت خطاب) بستگی دارد. این نسبت از نظر وضوح و خفا نیز دارای مراتب است؛ گاه کلام چنان بلیغ است که مخاطب بی هیچ درنگی به معنای التزامی می رسد، و در برابر، گاه دچار تعقید معنوی می شود. علم بیان متکفل معرفی روش های مذکور و ارائه معیارهای احتراز از تعقید معنوی است.
پیشینه
گفتنی است که برخی از مباحث اساسی علم بیان، از آثار یونانیان، بویژه از آثار ارسطو، گرفته شده است و متکلمان معتزله از آن ها سود می برده اند و بلاغت عربی و فارسی مدیون این مباحث بوده است تا بدانجا که سلطه طرز اندیشه و استدلال ارسطو را در شیوه دید و ملاحظات علمای بلاغت اسلامی نمی توان انکار کرد. گفتنی است که در برخی از کتاب های نقد ادبی و نقد شعر، بسیاری از مطالب علم بیان به طور پراکنده مطرح شده است، مانند عیارالشعر ابن طباطبا علوی (متوفی ۳۲۲) که از شیوه شاعرانِ عرب در به کار بردن تشبیه، اقسام تشبیه و تشبیهات بعید بحث کرده است.
رابطه بیان و بلاغت
...

[ویکی فقه] بیان (قرآن). بیان (قرآن)، یکی از اسامی قرآن است.
«بیان» مصدر فعل لازم و به معنای واضح و روشن است، و به صورت مصدر و اسم فاعل متعدی، به معنای روشن کردن و روشن کننده نیز به کار می رود. و «تبیان» مصدر سماعی از فعل متعدی و به معنای روشن کردن است.
فرق بین بیان و تبیان
برخی مانند علامه طبرسی معتقدند «بیان» و «تبیان» هر دو به یک معنا است. طریحی میان بیان و تبیان، تفاوت قائل شده و گفته است: «بیان» روشن کردن مطلبی است؛ بی آن که دلیلی داشته باشد؛ ولی «تبیان»، روشن ساختن مطلبی با دلیل و حجت است.
یکی از اسامی قرآن بودن
چون قرآن حجت و دلیل روشن برای همه مردم است؛ در آیه شریفه (هذا بیان للناس...) با کلمه «بیان» وصف شده است. اطلاق «تبیان» به قرآن در آیه (... ونزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء...) به این دلیل است که قرآن همه حقایقی را روشن می کند که بشر باید بداند و بدون آگاهی از آن ها نمی تواند راه سعادت را بپیماید. و البته قرآن کریم امور مؤثر در مسیر هدایت و تامین زندگی و سعادت بشر، در دنیا و آخرت را تبیین کرده است؛ به عبارت دیگر، هر چه از امور شرعی و دینی که مردم به آن نیازمندند، یا به صراحت (نص) و یا به احاله در قرآن آمده است؛ یعنی بیان و تعلیم برخی امور، به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و جانشینان آن حضرت موکول شده است. بنابراین، بیان و تبیان از اسامی قرآنند.

دانشنامه عمومی

بیان (نهاوند). بیان نهاوند '، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نهاوند در استان همدان ایران است. [[پرونده:بیان، نهاوند. jpg|جایگزین=مزارع بیان|بندانگشتی|جاده ورودی بیان
روستای بیان از توابع بخش مرکزی شهرستان نهاوند ( دهستان گاماسیاب نهاوند ) است و در فاصلهٔ دوازده کیلومتری جنوب شرقی این شهر واقع شده است. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است. این روستای کوهستانی در کوهپایهٔ کوه گرین ( گرو ) از شاخه های سلسله کوه های زاگرس قرار دارد. روستا به حالت مثلثی شکل در دو طرف رودخانهٔ معروف به نهر بیان_تکه قرار گرفته و بیشتر مساکن روستا در بالای نهر و با شیب کمی تند قرار گرفته است. مردم این روستا به زبان لری سخن می گویند. بیشتر جمعیت روستا به ترتیب دارای نام های خانوادگی زرینی و سرمیلی هستند. درآمد بیشتر مردم روستای بیان از طریق فعالیتهای زراعی و دامداری تأمین می شودو با توجه به آب فراوان رود گاماسیاب در سال های اخیر به کار پرورش ماهی نیز مشغول شده اند. آب شرب و کشاورزی این روستا از سراب گاماسیاب است .
روستای بیان در سال ۱۳۸۸ دارای ۱۶۲۱ نفر جمعیت بوده است. [ ۱] براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲جمعیت آن ۱۲۸۹ نفر ( ۴۳۸خانوار ) بوده است. [ ۲]
مختصات: ۳۴°۰۵′۵۲″ شمالی ۴۸°۲۴′۴۹″ شرقی / ۳۴. ۰۹۷۷۸° شمالی ۴۸. ۴۱۳۶۱° شرقی / 34. 09778; 48. 41361
عکس بیان (نهاوند)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

بیان (البیان). روزنامۀ نیمه خصوصی چاپ امارات متحدۀ عربی. مؤسسۀ البیان للصّحافة و الطّباعة و النّشر البیان را، در ۱۹۸۰، در امارات متحدۀ عربی بنیاد گذاشت. این روزنامه تلاش کرد که بعد اقتصادی کار خود را برجسته تر کند، و نخستین روزنامۀ عرب بود که دو صفحه را به اقتصاد، یکی داخلی و دیگری بین المللی، اختصاص داد، و در آن ها به اخبار و تحلیل های اقتصادی پرداخت، کاری که با افزایش تلاش های اقتصادی و بازرگانی در امارات متحدۀ عرب همسو بود. این روزنامه، با توجه به وجود مهاجران فراوان عرب در امارات، به بازتاب رویدادهای جهان عرب نیز اهمیت می دهد. بیشتر نویسندگان آن بومی اند و دو پیوست مهم دارد: پیوست روز جمعه و پیوست روز چهارشنبه. پیوستی فرهنگی و پیوستی برای معرفی کتاب نیز دارد. گسترۀ توزیع آن داخلی و تا اندازه ای منطقه ای (حوزۀ خلیج فارس) است.

مترادف ها

pronunciation (اسم)
تلفظ، بیان، ادای سخن، طرز تلفظ

explanation (اسم)
شرح، تصریح، تفسیر، بیان، تعریف، توضیح، تعبیر، توجیه

exposition (اسم)
شرح، تفسیر، بیان، تقریر، عرضه، نمایشگاه

statement (اسم)
شرح، اعلامیه، اظهار، حکم، بیانیه، بیان، توضیح، عرضه داشت، تقریر، گفته، قطعنامه، قطعه نامه

declaration (اسم)
اعلامیه، اظهار، اعلان، اعلام، اظهارنامه، بیان، عرضه داشت

display (اسم)
تظاهر، نمایش، بیان، جلوه

quotation (اسم)
اقتباس، ایراد، بیان، نقل قول، عبارت، مظنه

remark (اسم)
اظهار، تذکر، توجه، بیان، ملاحظه، فرمایش، عرضه داشت، تبصره

presentation (اسم)
نمایش، بیان، عرض، تقریر، عرضه، ارائه، معرفی، تقدیم

interpretation (اسم)
شرح، تفسیر، بیان، تعبیر، ترجمه

mouth (اسم)
مدخل، دهانه، بیان، غنچه، دهان

presentment (اسم)
شرح، نمایش، حضور، بیان، ارائه، طرز نمایش

averment (اسم)
ادعا، اظهار قطعی یا مثبت، اظهار محض، بیان

expression (اسم)
سیما، حالت، بیان، قیافه، عبارت، تجلی، ابراز، کلمه بندی

lip (اسم)
کنار، بیان، لب، لبه

recitation (اسم)
شرح، بیان، ذکر، از بر خوانی، از حفظ خوانی، بازگو نمودن درس حفظی، تعریف موضوع

diction (اسم)
بیان، طرز بیان، عبارت، انتخاب لغت برای بیان مطلب

wording (اسم)
بیان، عبارت، کلمه بندی، جمله بندی

locution (اسم)
بیان، سخن، سبک عبارت پردازی

say-so (اسم)
اظهار، بیان، دستور، حق بیان

فارسی به عربی

اقتباس , بیان , تعبیر , تفسیر , تلفظ , شرح , شفة , فصاحة اللسان , فم

پیشنهاد کاربران

تاکید
ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا بَیانَهُ19
بَیانِیَّة: إعلامیة: نشریة:. . .
إستبیان: درخواست توضیح :استیضاح
بان:واضح:روشن:مفهوم
بنی
بناء:واضح:پیداست:نماد
بنو:بنی:اولاد مشخص شدند ( سقط نشدند )
. . .
زبان عربی خیلی گسترده وپیچیده برای عجم ( غیر عربی ) .
در اینجا آمده که واژه � بیان � واژه ایس عربی و برای آن برابر فارسی پیشنهاد شده. از دیدگاه نویسنده این گقتار بیان واژه ایست اوستایی که از دیرباز وارد زبان عربی شده ودوباره به فارسی دری برگشته. در اوستا
...
[مشاهده متن کامل]
یشت شماره ۱۹ - ۲۱ یشت بیان نام دارد. دراینجا بیان به معنی تفسیر میباشد. این یکی از یشت های مقدس است که به زرتشت نسبت میدهند دور از دهن است که از واژگان عربی بهره گیری شده باشد. این را هم باید دانست که زبان عربی پر است از واژگان پهلوی که به تلفظ عربی بیان میشوند همانند دین٬ معنی٬ ترجمه ٬عسکر و سدها واژه دیگر

کودک اگه زبان دردوسالگی یادنگرفت؛ هیچ وقت خوب حرف نخواهد زد. وباصداهای"هوهای" وغوغائی نا مفهوم صحبت خواهدکرد.
متخصصان حداقل صد اختلال زبانی در کودکان تعریف کردند که علتش عدم اختلاط جمعی وعدم ارتباط کافی با والدین وعدم آموزش کافی در مدرسه وسپردن یادگری زبان به تلفزیون و گوشی هوشمند وکوچه و ساکت نگهداشتن بچه برای آرامش خونه و. . .
...
[مشاهده متن کامل]

پس سوال مطرح میشه ودانشندان "أمیین" جواب براش پیدا نکردند:
کی "حرف زدن" اولین انسان را یاد داد؟
"عَلَّمَهُ الْبَیانَ4"

پیشنهادِ واژه یِ " آزگفتن" به جایِ " اظهار کردن، بیان کردن":
" آزگفتن " از پیشوندِ " آز" و کارواژه یِ " گفتن" ساخته شده است.
پیشوندِ " آز" برآمده از پیشوندِ " اوز، اوس" در زبانهایِ اوستایی و پارسیِ میانه است و عملگری برای نشان دادنِ " بیرون، به بیرون" می باشد؛چراکه فرآیندِ "اظهار/بیان کردن" فرآیندی "رو به بیرون" است و در این فرآیند "سخن و گفته به بیرون رانده می شود".
...
[مشاهده متن کامل]

شاید بپرسید که چرا پیشوندِ " اوز، اوس" را به جایِ " آز" بکار نمی برم؟
چون در راستایِ یکسان سازیِ پیشوندها و از آنجایی که در واژگانی همچون " آزمون، آزمایش، آزگار و. . . " این پیشوند بدین ریخت برجای مانده است، پس از همین ریختِ " آز" بهره می گیریم.
ما می توانیم واژگانی همچون " آزگویه، آزگفت و. . . " را از کارواژه یِ " آزگفتن" بیرون بکشیم.

بیان - تبیان - ‏تبیین‏:
وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً وَ بُشْری‏ لِلْمُسْلِمینَ
DECLARATION ( ̗deklə�reıʃən )
PROGRAMME ( �prəʋgr�m )
RHETORIC ( �retərık )
DICTION ( �dıkʃən )
DISCERN ( dı�sɜ:rn
توضیح وتفهیم وتفصیل
. . .
پیشنهادِ واژه:
از آنجایی که فرآیندِ ( اظهار، اظهار کردن، بیان کردن ) فرآیندی ( به بیرون ) هست، بهتر است که واژگانِ پیشنهادی با پیشوندهایِ ( اوز ) یا ( هَز ) یا ( آز ) بکارگرفته شوند. برای نمونه واژه ( زبان ) در زبانِ پارسیِ میانه - پهلوی، ( اوزوان ) بوده است ( اوز. وان ) یا واژگانی همچون ( اوزواردن یا هَزواردن ) و ( هَزوارِش ) که با پیشوندِ ( اوز، هَز ) همراه هستند. چون ( سخن راندن ) فرآیندی ( به بیرون ) است.
...
[مشاهده متن کامل]

برخی کارواژگانی که در زبانهایِ هندواروپایی، در پیوند با ( اظهار داشتن، بیان کردن، گفتن ) بکار می روند، با پیشوندِ ( aus ) در زبانِ آلمانی و ( ex ) در زبانِ انگلیسی همراه هستند برای نمونه:
ausdruecken به چمِ ( اظهار کردن ) در زبانِ آلمانی
aussagen به چمِ ( گفتن، بیان کردن، اظهار داشتن ) در زبانِ آلمانی
Aussage به چمِ ( اظهار، گزاره، گفته ) در زبانِ آلمانی
express به چمِ ( بیان کردن ) در زبانِ انگلیسی
و. . .
یادآوری: پیشوندِ ( اوز، هز، آز ) در زبانِ پارسی و ( aus اَاُس ) در زبانِ آلمانی و ( ex ) در زبانِ انگلیسی از یک ریشه می باشند که در زبانِ اوستایی نیز بکار می رفته است.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
واژگانِ پیشنهادیِ برای ( اظهار، اظهار کردن، بیان کردن ) چنین هستند:
اظهار: هَزوارِش
بررسیِ تکواژها:
1 - هَز ( پیشوند )
2 - وار ( به چمِ ( اعوجاج، پیچیدگی، تغییر، تبدیل ) که دارایِ ریشه هایِ اوستایی است و در واژگانی همچون ( پَروردن یا پَرواردن، نِوار و. . . ) بوده است.
3 - پسوندِ نامساز ( ِش ) که در زبانِ پهلوی ( یشن ) و در زبانهای اروپایی ( tion ) است.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
اظهار کردن: هَزواردن ( هز. وار . دَن )
نکته: می توان به جایِ پیشوندِ ( هَز ) از ( اوز ) که در زبانهای اوستایی و پهلوی بکار میرفته، بهره برد و یا از پیشوندِ ( آز ) . ( آز ) در واژگانی همچون ( آزمودن ) - در پهلوی ( اوزمودن ) - بکار می رود.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
چنانچه کسی واژگانِ ( هَزواردن ) را برابرِ ( فهمیدن، تعبیرکردن، شناختن ) بداند، من واژه یِ ( هَزوانِش:اظهار ) و ( هَزوانیدن:اظهار کردن ) را پیشنهاد می کنم ( برگرفته از واژه یِ ( اوزوان ) به چمِ ( زبان ) ) .
و یا می توانید بگویید: ( آزوانِش ) و ( آزوانیدن ) هم وزنِ ( آزمایِش ) و ( آزماییدن ) .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
پیشوندِ ( آز ) در پیوند با ( اوز، هز ) در هنگامِ همراهی با پیشوندِ دستورزبانیِ ( ب ) خوش آواتر است؛ برای نمونه: بیآزمایید یا بیاَزوانید ( بیاَزوارید ) .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
خودِ واژه یِ ( اظهار ) آوایشی همانند با ( هَزوار ) دارد و اینکه آیا این دو واژه با یکدیگر همبسته و مرتبط هستند یا نَه، بر من پوشیده است. باید دانست واژه ( هَزوارِش ) واژه ای اوستایی - پهلوی است.

انسان تنها مخلوقی که میتواند هر چی در ذهنش بیان کند.
"و علّم آدم الأسماء کلّها، ثمّ عرضهم علی الملائکة فقال أنبئونی‏ بإسماء هؤلاء إن کنتم صادقین" :
هم علم درک قوانین خلقت وهم علم بیان این قوانین هست.
...
[مشاهده متن کامل]

وشیاطین این قدرتی ندارند ودر حال خدمت به داوود وسلیمان علیهما السلام و عباد الله الصالحین، یادگرفتند.

بر زبان آوردن / بر زبان راندن
نمونه:
علی باقری کنی درباره ی واپسین چند و چون ( وضعیت ) �گفتگوهای وین� با بر زبان آوردن ( بیان ) اینکه دیدگاه های ( مواضع ) دو سو ( طرف ) از هم دورند ( با هم فاصله دارد ) و در جُستارهای گوناگون ( موضوعات مختلف ) این دوری ( فاصله ) کم و بیش ( متفاوت ) است، افزود . . .
...
[مشاهده متن کامل]

گفتن
بجای �اظهار داشتن� و �بیان داشتن� می توان از �گفتن� سود برد.
برگرفته از پی نوشت یادداشتی در پیوند زیر:
https://www. behzadbozorgmehr. com/2015/03/blog - post_78. html
بیانات بطور کلی دو نوع می باشند ؛ یکی منطقی و دیگری غیر منطقی. به عنوان مثال محتوای کتب دینی از نوع دوم می باشند و محتوای کتب علمی از نوع اول.
پیش کش
اگر" به بیان دیگر "باشه معنیش فرق میکنه
بیان یعنی سخن گفتن و. . .
"به بیان دیگر" به عنوان دیگر یا به گفته دیگر معنی میده
با درود به پارسی دوستان گرانسنگ:
به دهخدا و معین بنگرید:
بیان
بیان . [ ب َ ] ( اِخ ) ابن سمعان تمیمی . وی اول به الوهیت حضرت علی علیه السلام و ائمه و اولادش و سپس به الوهیت خود قائل شد و در نتیجه فرقه ٔ بیانیه را بوجود آورد. ( از لباب الانساب ) ( از لباب الالباب ) . رجوع به بیانیه شود.
...
[مشاهده متن کامل]

x
بیان . [ ب َ] ( اِ ) درنده ای است که دشمن شیر باشد. ( آنندراج ) . قسمی از ببر. ( ناظم الاطباء ) . رجوع به ببر بیان شود.
بیان . [ ب َ ] ( ع مص ) پیدا و آشکار شدن . ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) . پیدا شدن . ( ترجمان القرآن ) . اتضاح . ( اقرب الموارد ) : بانه بیاناً؛ آشکار کرد آنرا. ( ناظم الاطباء ) .
◄ سخن پیدا و گشاده گفتن .
◄ پیدا و ظاهر کردن چیزی . ( آنندراج ) ( غیاث ) . پیدا کردن . ( ترجمان القرآن ) .
◄ افزون آمدن در فضل ( لازم و متعدی ) . ( ناظم الاطباء ) .
بیان . [ ب َ ] ( ع اِ ) فصاحت و زبان آوری . ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ) . فصاحت . ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ) . حدیث : ان من البیان لسحرا. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) :
ازیرا حکیم است وصنع است و حکمت
مگو این سخن جز مر اهل بیان را.
ناصرخسرو.
ای یافته به تیغ و بیان تو
زیب و جمال معرکه و منبر.
ناصرخسرو.
و هرکس در میدان بیان بر اندازه ٔ مجال خویش قدمی گذارده . ( کلیله ودمنه ) .
ره سوی یقین ندارد این حکم
هرچند ره بیان ببینم .
خاقانی .
غایت و آیت شناس نامزد حضرتش
غایت نصر از غزا آیت وحی از بیان .
خاقانی .
دزد این درهاست از عقد سخن
هرکه درهای بیان خواهد گشاد.
خاقانی .
لیک کسی راز چنان جوهری
هیچ نه شرح و نه بیان دیده ام .
عطار.
موشکافان صحابه جمله شان
خیره گشتندی در آن وعظ و بیان .
مولوی .
◄ سخن و گفتار :
در بیانم آب و در فکر آتش است
آبی از آتش مطرز کس ندید.
خاقانی .
بیانی که نغز است فرزانه داند
کمانی که سخت است بازو شناسد.
خاقانی .
دزد بیان من بود هر که سخنوری کند
شاه سخنوران منم شاه ستای راستین .
خاقانی .
در بیانت یتیمه ٔ فضلا
در بنانت ولیمه ٔ افضال .
( سندبادنامه ص ٧ ) .
فنون فضل ترا غایتی و حدی نیست
که نفس ناطقه را قوت بیان ماند.
سعدی .
◄ شرح . تفصیل . تقریر : بیان مناجات ایشان در قرآن مجید بر این نسق دارد. یا ویلنا من بعثنا . ( کلیله و دمنه ) . و آنگاه به انواع بلا مبتلی گردد که بیان آن ممکن نگردد. ( کلیله و دمنه ) . که ولید و سحبان از بیان آن عاجز و قاصر. ( ترجمه ٔ تاریخ یمینی چ ١ ص ٤٤٨ ) .
جان و نان داری و عمر جاودان
سایر نعمت که ناید در بیان .
مولوی .
در بیان این شنو یکداستان
تا بدانی اعتقاد راستان .
مولوی .
آنچه خواهم کرد با نصرانیان
آن نمی آید کنون اندر بیان .
مولوی .
گاه گویم که بنالم ز پریشانی حالم
باز گویم که عیانست چه محتاج بیانم .
سعدی .
دعوی مشتاق را شرع نخواهد بیان
گونه ٔ زردش دلیل ناله ٔ زارش گواست .
سعدی .
♦ بیان التبدیل ؛ نسخ و رفع حکم شرعی است بدلیل شرعی متأخر. ( از تعریفات ) . بیان آنچه در آن خفا باشد، بخاطر مجمل یا مشترک یا خفی بودن لفظچون ، اقیموا الصلاة و آتوا الزکاة . ( تعریفات ) .
♦ بیان التقریر ؛ تأکید کلام بآنچه رفع احتمال مجاز و تخصیص کند. ( تعریفات ) .
◄ علم بیان ، علمی است که بحث میشود در آن از چگونگی ادا کردن معنی واحد به عبارات مختلفه مثلاً دربیان شجاعت زید یکبار گفته میشود �زید کالاسد فی الشجاعه � بار دیگر �زید شجاع � سوم بار �زید کالاسد� چهارم بار �زید اسد� پنجم بار �رایت اسداً غفی الحمام � ششم بار �زید یحطم الفرسان � هفتم بار �زید یفترس اقرانه � و شک نیست آنکه دلالت این عبارات بر این معنی مختلف است بوضوح و خفا همچنانکه متفاوت است در مبالغه . ( از هنجار گفتار تألیف نصراﷲ تقوی ص ١٤٢ ) . مجموع قواعدی که نشان می دهد چگونه میتوان از معنی واحدی بالفاظمختلف تعبیر کرد و مباحث آن شامل حقیقت ، مجاز، تشبیه ، استعاره ، کنایه است رجوع به ذیل هریک از این کلمات شود.
◄ ( اِ مص ) شرح دادگی .
◄ هویدایی .
◄ ظاهرکردگی .
◄ تعبیر و تأویل .
◄ تقریر و تعریف .
◄ توصیف .
◄ اثبات .
◄ اظهار و اقرار. ( ناظم الاطباء ) .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
بیان
( بَ ) [ ع . ] 1 - ( مص ل . ) پیدا شدن ، آشکار شدن . 2 - ( اِمص . ) شرح ، توضیح . 3 - زبان آوری ، فصاحت . 4 - ( اِ. ) علمی است که آوردن یک معنی به طرق گوناگون را می آموزد.
با این همه این واژه5 بار در آیات قرآن نیز آمده است ( دوستداران به قرآن بازگردند )
پس نمی توان این واژه را در بنیاد پارسی دانست.
گرچه بنده با کنکاش در چند واژه نامه عربی و بررسی آن ها به این واژه و معرب بودن آن برنخوردم. شاید جستار دوستان در برخی واژگانی باشد که از مردمان آشور یا . . . به زبان عربی وارد و از عربی به پارسی راه یافته باشد که در این باره باید گفت باز پارسی نخواهند بود.
بنده این واژه را عربی میدانم. و برای ان برابرهای زیر در دسترس هستند:
بیان: گفتار،
بیان کردن: برشمردن، بازگو کردن،
بیانگر: روشنگر،
( کزازی )
فرنود ( به فرنود در دهخدابرگردید )
بازنمود ( دربرابر توضیح، شرح )

در زبان لری بختیاری بیان همان نام
پیان ، به معنی مرد ، مردان است
Pean. bian
با آمدن اعراب به خوزستان
و ساکن شدن آنها در شهرهای خوزستان
آنها وارد شهر های بختیاری نشین پیان
، دورک، اوپاتون شدند
...
[مشاهده متن کامل]

چون در عربی حرف پ وجود ندارد
نام پیان، را بیان تلفظ کردند
نام بیان به معمره تغییر کرد
و اکنون نام آن شهر خرمشهر است
و امروزه اعراب نام بیان را بر روی پسران
خود می گذارند
نام شهر دورک محل سکونت طوایفی
از ایل دور کی به شهر دورق تغییر کرد
و بعد به نام فلاحیه
تغییر کرد
و اکنون نام آن شهر شادگان است
Dovrak. Dovraq
نام اوپاتون*اوپاتان* نام قلعه ای کوچک در کنار
اروندرود بود که تبدیل به شهر شد
و با آمدن اعراب به عبادان
تغییر کرد و امروز آن را آبادان می گویند
Av pa tovn
معنی اوپاتون به زبان لری بختیاری
او::آب
پا::پائیدن. پاسبانی
تون::شما. وظیفه شماست.
اوپاتان ::پاسبانی از آب وظیفه شماست
او::آب. اروندرود
هم اکنون منطقه ای با نام پیان در شهرستان ایذه وجود دارد
رود بهمنشیر از نام دو ایل بهمنی *بهمئی *و ایل شیرعالی*اردشیرعالی* از ایلات
ایل بزرگ بختیاروند ( بهداروند )
گرفته شده
امروزه این دو ایل در شرق و جنوب شرق خوزستان و کهگیلویه سکونت
دارند
بهمنشیر::بهمن اردشیر
نام اروندرود از نام ایل بهداروند گرفته
شده است
اروندشاه پدر لهراسب کیانی *لراسب*
نیای قوم لر است
چگونگی تغییر اسم ایل بختیاروند
بهد::بهت، بخت
بهداروند، بهتاروند. بختاروند
بختاروند ::بختیاروند، بختیاری
و اعراب آن را مختاری تلفظ می کنند
طایفه کی لر*کلهر* بختیاری ساکن در باغملک
. مسجدسلیمان. شوشتر. لالی

این اسم کوردیه به معنی صبح زود. سپیده دم
این واژه عربی نیست و پهلوی است که byãn گفته می شده و به معنی درخشش، تابش، آشکاری، نمایانی بوده و به زبان عربی راه یافته است
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٧)

بپرس