بنی اسرائیل در بیت المقدس

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بنی اسرائیل در بیت المقدس (قرآن). با پیروزی نهایی بنی اسرائیل و بازگشت به سرزمینهای مقدسه پس از رهایی از چنگال فرعونیان خداوند بنی اسرائیل را در مکان صدق و راستی منزل داد.
بنی اسرائیل در سرزمین خوش آب و هوای بیت المقدس اسکان نمودند.ولقد بوانا بنی اسرءیل مبوا صدق ورزقنـهم من الطیبـت.. (سپس) بنی اسرائیل را در جایگاه صدق (و راستی) منزل دادیم و از روزیهای پاکیزه به آنها عطا کردیم (اما آنها به نزاع و اختلاف برخاستند! ) و اختلاف نکردند، مگر بعد از آنکه علم و آگاهی به سراغشان آمد! پروردگار تو روز قیامت ، در آنچه اختلاف می کردند، میان آنها داوری می کند.بنا بر یک احتمال، مقصود از «مبوا صدق» بیت المقدس و شام است.
مسکن مطلوب
جمله" مبوا صدق" دلالت دارد بر اینکه خدای سبحان بنی اسرائیل را در مسکنی سکنی داد که در آن، آنچه انسان از مسکن انتظار دارد موجود بوده است. یک انسان از مسکن مطلوب و مرغوب این را می خواهد که آب و هوای خوبی داشته باشد و سرزمینش پر از برکات و دارای وفور نعمت باشد و بتواند در آن استقرار یابد. و آن مسکن عبارت بود از نواحی بیت المقدس و شام که خدای- عز و جل- بنی اسرائیل را در آنجا سکنی داد و آن را سرزمین مقدس و نیز سرزمین مبارک نام نهاد. قرآن کریم داستان داخل شدن بنی اسرائیل در آنجا را ذکر فرموده است.و اما اینکه بعضی گفته اند" منظور از این" مبوا صدق"، مصر است که بنی اسرائیل داخل آن شده خانه هایی برای خود ساختند" معنایی است که قرآن شریف آن را ذکر نکرده.علاوه بر این، به فرضی هم که بنی اسرائیل بعد از غرق شدن فرعون دوباره به مصر برگشته باشند، سرزمین مصر برای آنان سرزمین مستقری نبوده، و سرزمینی را که سکونت در آن مستقر و دائمی نباشد" مبوا صدق" نمی خوانند.آیه مورد بحث، یعنی جمله" و لقد بوانا بنی اسرائیل... من الطیبات" سیاق شکایت و گلایه و سرزنش را دارد. شاهد اینکه آیه در چنین سیاقی است اینست که به دنبالش می فرماید:" فما اختلفوا حتی جاءهم العلم- اختلاف نکردند مگر بعد از آنکه به حقیقت امر علم پیدا کردند"، و نیز می فرماید: " ان ربک یقضی بینهم- خدای تعالی بین آنان داوری خواهد کرد.... که همه اینها بیانگر عاقبت وخیمی است که اختلاف آنان از روی علم و آگاهی ببار آورد. این جمله به منزله نتیجه ای است که از نقل سرگذشت گرفته شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس