[ویکی فقه] النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی. ابو جعفر محمد بن حسن بن علی بن حسن طوسی، معروف به شیخ الطائفة، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، مؤلف کتاب النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، می باشد.
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی (قده) است. این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق (م ۳۸۰ ق) و المقنعة شیخ مفید (م ۴۱۳ ق) متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است. این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تالیف شرائع الاسلام محقق حلی (م ۶۷۶ ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی (قده) است. این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق (م ۳۸۰ ق) و المقنعة شیخ مفید (م ۴۱۳ ق) متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است. این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تالیف شرائع الاسلام محقق حلی (م ۶۷۶ ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
[ویکی اهل البیت] النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی. کتابی است در فقه شیعه اثر شیخ الطائفه ابی جعفر محمد بن حسن طوسی ملقب به شیخ طوسی.
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی است.
این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق و المقنعة شیخ مفید متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است.
این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تألیف شرائع الاسلام محقق حلی ( م 676 ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
النهایة اولین تألیف فقهی شیخ طوسی می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل والعقود»، «المبسوط»، «الإیجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است.
در تحقیق و تصحیح کتاب موجود از 5 نسخه خطی و سه نسخه چاپی استفاده شده که عبارتند از:
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی است.
این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق و المقنعة شیخ مفید متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است.
این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تألیف شرائع الاسلام محقق حلی ( م 676 ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
النهایة اولین تألیف فقهی شیخ طوسی می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل والعقود»، «المبسوط»، «الإیجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است.
در تحقیق و تصحیح کتاب موجود از 5 نسخه خطی و سه نسخه چاپی استفاده شده که عبارتند از:
[ویکی فقه] ابو جعفر محمد بن حسن بن علی بن حسن طوسی، معروف به شیخ الطائفة، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، مؤلف کتاب النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، می باشد.
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی (قده) است. این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق (م ۳۸۰ ق) و المقنعة شیخ مفید (م ۴۱۳ ق) متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است. این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تالیف شرائع الاسلام محقق حلی (م ۶۷۶ ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
اولین کتاب فقهی مولف
النهایة اولین تالیف فقهی شیخ طوسی (قده) می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل و العقود»، «المبسوط»، «الایجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است. اگر چه این کتاب برگرفته شده از متن روایات است اما بر اساس ترتیب کتب فقهی منظم شده است و مؤلف از بیان فروعات فقهی و نظریات فقهای مذاهب اسلامی خودداری نموده است.
← معرفی کتاب توسط مؤلف
از تاریخ دقیق تالیف کتاب در کتاب های تراجم مطلبی در دست نیست اما با توجه به قرائن و شواهد می توان تاریخ تخمینی آن را بدست آورد. با توجه به این که مؤلف تفصیل مباحثی از کتاب را به تهذیب الاحکام ارجاع داده است و کتاب تهذیب الاحکام نیز بین سال های ۴۱۲ تا ۴۱۵ تالیف شده است بنابراین النهایة پس از این تاریخ تالیف شده است. از طرفی آیة الله محمد واعظ زاده خراسانی در مقدمه کتاب الجمل و العقود تصریح نموده که کتاب «النهایة» در زمان زندگانی سید مرتضی (م ۴۳۶ ق) نوشته شده، یعنی قبل از سفر ابن البراج به طرابلس برای قضاوت در آن منطقه در سال ۴۳۸ ق که کتاب به درخواست او نوشته شده است. با توجه به مطالب فوق کتاب بین سال های ۴۱۵ ق تا ۴۳۵ ق تالیف شده و به همین علت در سایر کتاب های مؤلف مثل الجمل و العقود، الخلاف، المبسوط، الایجاز فی الفرائض، و الاقتصاد مباحثی را به آن ارجاع داده است.
تاریخ انتشار
...
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی (قده) است. این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق (م ۳۸۰ ق) و المقنعة شیخ مفید (م ۴۱۳ ق) متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است. این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تالیف شرائع الاسلام محقق حلی (م ۶۷۶ ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
اولین کتاب فقهی مولف
النهایة اولین تالیف فقهی شیخ طوسی (قده) می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل و العقود»، «المبسوط»، «الایجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است. اگر چه این کتاب برگرفته شده از متن روایات است اما بر اساس ترتیب کتب فقهی منظم شده است و مؤلف از بیان فروعات فقهی و نظریات فقهای مذاهب اسلامی خودداری نموده است.
← معرفی کتاب توسط مؤلف
از تاریخ دقیق تالیف کتاب در کتاب های تراجم مطلبی در دست نیست اما با توجه به قرائن و شواهد می توان تاریخ تخمینی آن را بدست آورد. با توجه به این که مؤلف تفصیل مباحثی از کتاب را به تهذیب الاحکام ارجاع داده است و کتاب تهذیب الاحکام نیز بین سال های ۴۱۲ تا ۴۱۵ تالیف شده است بنابراین النهایة پس از این تاریخ تالیف شده است. از طرفی آیة الله محمد واعظ زاده خراسانی در مقدمه کتاب الجمل و العقود تصریح نموده که کتاب «النهایة» در زمان زندگانی سید مرتضی (م ۴۳۶ ق) نوشته شده، یعنی قبل از سفر ابن البراج به طرابلس برای قضاوت در آن منطقه در سال ۴۳۸ ق که کتاب به درخواست او نوشته شده است. با توجه به مطالب فوق کتاب بین سال های ۴۱۵ ق تا ۴۳۵ ق تالیف شده و به همین علت در سایر کتاب های مؤلف مثل الجمل و العقود، الخلاف، المبسوط، الایجاز فی الفرائض، و الاقتصاد مباحثی را به آن ارجاع داده است.
تاریخ انتشار
...
wikifeqh: نهایه_شیخ_طوسی
[ویکی اهل البیت] کتابی است در فقه شیعه اثر شیخ الطائفه ابی جعفر محمد بن حسن طوسی ملقب به شیخ طوسی.
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی است.
این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق و المقنعة شیخ مفید متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است.
این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تألیف شرائع الاسلام محقق حلی ( م 676 ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
النهایة اولین تألیف فقهی شیخ طوسی می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل والعقود»، «المبسوط»، «الإیجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است.
در تحقیق و تصحیح کتاب موجود از 5 نسخه خطی و سه نسخه چاپی استفاده شده که عبارتند از:
اما دو نسخه چاپی دیگر، نسخه چاپ بیروت با رمز «ب» و نسخه چاپ سنگی با رمز «ح» می باشد.
اگر چه کتاب «النهایة» به سبک رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است و متن آن برگرفته از روایات و متون اخبار اهل بیت علیهم السلام می باشد اما دارای ویژگی های خاصی است که به چند مورد اشاره می شود: در برخی از موارد مؤلف روایاتی را با لفظ «روی» به صورت مجمل و یا حتی با ذکر سلسله سند بیان می کند که به چند نمونه اشاره می شود.
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی است.
این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق و المقنعة شیخ مفید متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است.
این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تألیف شرائع الاسلام محقق حلی ( م 676 ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
النهایة اولین تألیف فقهی شیخ طوسی می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل والعقود»، «المبسوط»، «الإیجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است.
در تحقیق و تصحیح کتاب موجود از 5 نسخه خطی و سه نسخه چاپی استفاده شده که عبارتند از:
اما دو نسخه چاپی دیگر، نسخه چاپ بیروت با رمز «ب» و نسخه چاپ سنگی با رمز «ح» می باشد.
اگر چه کتاب «النهایة» به سبک رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است و متن آن برگرفته از روایات و متون اخبار اهل بیت علیهم السلام می باشد اما دارای ویژگی های خاصی است که به چند مورد اشاره می شود: در برخی از موارد مؤلف روایاتی را با لفظ «روی» به صورت مجمل و یا حتی با ذکر سلسله سند بیان می کند که به چند نمونه اشاره می شود.
wikiahlb: النهایة_فی_مجرد_الفقه_و_الفتاوی
[ویکی نور] النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی تألیف ابوجعفر محمد بن حسن بن علی بن حسن طوسی، معروف به شیخ الطائفة، شیخ طوسی (م 460 ق).
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی (قده) است.
این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق (م 380 ق) و المقنعة شیخ مفید (م 413 ق) متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است.
این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تألیف شرائع الاسلام محقق حلی (م 676 ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
النهایة اولین تألیف فقهی شیخ طوسی (قده) می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل و العقود»، «المبسوط»، «الإیجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است. (الذریعة486/2، 269، روضات الجنات222/6).
کتاب النهایة یکی از معتبرترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین و مهم ترین آثار علمی بجامانده از شیخ طوسی (قده) است.
این کتاب یک دوره فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات است که نظیر المقنع شیخ صدوق (م 380 ق) و المقنعة شیخ مفید (م 413 ق) متن آن برگرفته از نصوص و روایات است و به اصطلاح فقه آن فقه منصوص یا اصول متلقاة است.
این کتاب از زمان نگارش مورد توجه بزرگان از فقها قرار گرفته و به آن استناد شده است و تا زمان تألیف شرائع الاسلام محقق حلی (م 676 ق) تدریس می شده و شروحی بر آن نوشته شده است.
النهایة اولین تألیف فقهی شیخ طوسی (قده) می باشد که در اکثر کتب فقهی شیخ طوسی نظیر «الخلاف»، «الجمل و العقود»، «المبسوط»، «الإیجاز فی الفرائض» و «الاقتصاد» مطالبی به آن ارجاع و حواله شده است. (الذریعة486/2، 269، روضات الجنات222/6).
wikinoor: النهایة_فی_مجرد_الفقه_و_الفتاوی