[ویکی فقه] الحاشیة علی الکفایة (کتاب). «الحاشیه علی الکفایه» تالیف آیت الله محمدعلی حائری قمی از جمله حواشی کتاب کفایه آخوند خراسانی است.
مولف در این کتاب فقط چهار مقصد کفایه به شیوه «قوله- اقول» شرح و تبیین نموده است.
مولف در این کتاب فقط چهار مقصد کفایه به شیوه «قوله- اقول» شرح و تبیین نموده است.
[ویکی اهل البیت] الحاشیة علی الکفایه. اثری گرانقدر از آیت اللّه سید حسین بروجردی، نوشته شده توسط آیت اللّه شیخ بهاءالدین حجتی بروجردی از شاگردان برجسته ایشان و از علمای بزرگ حوزه های علمیه بروجرد و قم (1309-1389 هجری قمری)
بیان و طرح دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی در قالب شرح و توضیح کتاب کفایة الأصول آخوند خراسانی.
این کتاب یک دوره کامل علم اصول است و شامل تمام مباحث مهم این علم می باشد. مؤلف با توجه به درسهای خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه بروجرد این کتاب را نگاشته است.
کتاب «الحاشیة علی کفایة الأصول» کتابی ارزشمند در طرح و ارائه مباحث اصولی به ترتیب مباحث کتاب کفایة الأصول می باشد. نکته ای که بر ارزش کتاب می افزاید، اشاره به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی، مرجع بزرگ شیعیان است. همچنانکه مؤلف در برخی از نوشتجات خود تصریح فرموده، آیت اللّه بروجردی این کتاب را دیده و آن را تأیید و اجازه فرموده است.
نکته دیگری که بر اهمیت این کتاب می افزاید این است که درس خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه قم تا مقدمات بحث برائت بیشتر ادامه پیدا نکرده و این کتاب که در دوره های درس خارج اصول ایشان در بروجرد نگاشته شده تنها منبع برای دستیابی به دیدگاه های اصولی ایشان در اصول عملیّه به شمار می آید.
این کتاب در حوزه های علمیه قم و بروجرد از استقبال و توجه فراوانی برخوردار گردیده و بسیاری از علمای بزرگ حوزه در درسهای خارج اصول خود، برای دستیابی به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی به آن مراجعه می کنند.
بیان و طرح دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی در قالب شرح و توضیح کتاب کفایة الأصول آخوند خراسانی.
این کتاب یک دوره کامل علم اصول است و شامل تمام مباحث مهم این علم می باشد. مؤلف با توجه به درسهای خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه بروجرد این کتاب را نگاشته است.
کتاب «الحاشیة علی کفایة الأصول» کتابی ارزشمند در طرح و ارائه مباحث اصولی به ترتیب مباحث کتاب کفایة الأصول می باشد. نکته ای که بر ارزش کتاب می افزاید، اشاره به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی، مرجع بزرگ شیعیان است. همچنانکه مؤلف در برخی از نوشتجات خود تصریح فرموده، آیت اللّه بروجردی این کتاب را دیده و آن را تأیید و اجازه فرموده است.
نکته دیگری که بر اهمیت این کتاب می افزاید این است که درس خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه قم تا مقدمات بحث برائت بیشتر ادامه پیدا نکرده و این کتاب که در دوره های درس خارج اصول ایشان در بروجرد نگاشته شده تنها منبع برای دستیابی به دیدگاه های اصولی ایشان در اصول عملیّه به شمار می آید.
این کتاب در حوزه های علمیه قم و بروجرد از استقبال و توجه فراوانی برخوردار گردیده و بسیاری از علمای بزرگ حوزه در درسهای خارج اصول خود، برای دستیابی به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی به آن مراجعه می کنند.
[ویکی اهل البیت] اثری گرانقدر از آیت اللّه سید حسین بروجردی، نوشته شده توسط آیت اللّه شیخ بهاءالدین حجتی بروجردی از شاگردان برجسته ایشان و از علمای بزرگ حوزه های علمیه بروجرد و قم (1309-1389 هجری قمری)
بیان و طرح دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی در قالب شرح و توضیح کتاب کفایة الأصول آخوند خراسانی.
این کتاب یک دوره کامل علم اصول است و شامل تمام مباحث مهم این علم می باشد. مؤلف با توجه به درسهای خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه بروجرد این کتاب را نگاشته است.
کتاب «الحاشیة علی کفایة الأصول» کتابی ارزشمند در طرح و ارائه مباحث اصولی به ترتیب مباحث کتاب کفایة الأصول می باشد. نکته ای که بر ارزش کتاب می افزاید، اشاره به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی، مرجع بزرگ شیعیان است. همچنانکه مؤلف در برخی از نوشتجات خود تصریح فرموده، آیت اللّه بروجردی این کتاب را دیده و آن را تأیید و اجازه فرموده است.
نکته دیگری که بر اهمیت این کتاب می افزاید این است که درس خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه قم تا مقدمات بحث برائت بیشتر ادامه پیدا نکرده و این کتاب که در دوره های درس خارج اصول ایشان در بروجرد نگاشته شده تنها منبع برای دستیابی به دیدگاه های اصولی ایشان در اصول عملیّه به شمار می آید.
این کتاب در حوزه های علمیه قم و بروجرد از استقبال و توجه فراوانی برخوردار گردیده و بسیاری از علمای بزرگ حوزه در درسهای خارج اصول خود، برای دستیابی به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی به آن مراجعه می کنند.
این کتاب به صورت حاشیه بر کتاب کفایة الأصول آخوند خراسانی نگاشته شده است. یعنی با عبارت «قوله» به نقل و شرح و نقد و بررسی عبارت کفایه می پردازد. نکته دیگر این که مؤلف، جاهایی که نظر آیت اللّه بروجردی با مرحوم آخوند متفاوت باشد، غالباً با جمله «علی ما أفاده سیدنا الأستاذ» موارد اختلافی را بیان و اشکالات ایشان بر کفایه را مطرح می سازد. مؤلف، غالبا در پایان هر بخش، ملاحظات و نظریات و اشکالات ایشان را آورده است.
این کتاب با توجه به درسهای خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیّه بروجرد نگاشته شده است. لذا سبک و شکل مباحث آن نیز شبیه به سبک و شیوه آیت اللّه بروجردی در مباحث اصولی است. ایشان دارای سبکی خاص در علم اصول بودند که به مواردی از آن اشاره می شود:
بیان و طرح دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی در قالب شرح و توضیح کتاب کفایة الأصول آخوند خراسانی.
این کتاب یک دوره کامل علم اصول است و شامل تمام مباحث مهم این علم می باشد. مؤلف با توجه به درسهای خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه بروجرد این کتاب را نگاشته است.
کتاب «الحاشیة علی کفایة الأصول» کتابی ارزشمند در طرح و ارائه مباحث اصولی به ترتیب مباحث کتاب کفایة الأصول می باشد. نکته ای که بر ارزش کتاب می افزاید، اشاره به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی، مرجع بزرگ شیعیان است. همچنانکه مؤلف در برخی از نوشتجات خود تصریح فرموده، آیت اللّه بروجردی این کتاب را دیده و آن را تأیید و اجازه فرموده است.
نکته دیگری که بر اهمیت این کتاب می افزاید این است که درس خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیه قم تا مقدمات بحث برائت بیشتر ادامه پیدا نکرده و این کتاب که در دوره های درس خارج اصول ایشان در بروجرد نگاشته شده تنها منبع برای دستیابی به دیدگاه های اصولی ایشان در اصول عملیّه به شمار می آید.
این کتاب در حوزه های علمیه قم و بروجرد از استقبال و توجه فراوانی برخوردار گردیده و بسیاری از علمای بزرگ حوزه در درسهای خارج اصول خود، برای دستیابی به دیدگاه های اصولی آیت اللّه بروجردی به آن مراجعه می کنند.
این کتاب به صورت حاشیه بر کتاب کفایة الأصول آخوند خراسانی نگاشته شده است. یعنی با عبارت «قوله» به نقل و شرح و نقد و بررسی عبارت کفایه می پردازد. نکته دیگر این که مؤلف، جاهایی که نظر آیت اللّه بروجردی با مرحوم آخوند متفاوت باشد، غالباً با جمله «علی ما أفاده سیدنا الأستاذ» موارد اختلافی را بیان و اشکالات ایشان بر کفایه را مطرح می سازد. مؤلف، غالبا در پایان هر بخش، ملاحظات و نظریات و اشکالات ایشان را آورده است.
این کتاب با توجه به درسهای خارج اصول آیت اللّه بروجردی در حوزه علمیّه بروجرد نگاشته شده است. لذا سبک و شکل مباحث آن نیز شبیه به سبک و شیوه آیت اللّه بروجردی در مباحث اصولی است. ایشان دارای سبکی خاص در علم اصول بودند که به مواردی از آن اشاره می شود:
wikiahlb: الحاشیة_علی_الکفایه
[ویکی فقه] الحاشیه علی الکفایه (کتاب). «الحاشیه علی الکفایه» تالیف آیت الله محمدعلی حائری قمی از جمله حواشی کتاب کفایه آخوند خراسانی است.
مولف در این کتاب فقط چهار مقصد کفایه به شیوه «قوله- اقول» شرح و تبیین نموده است.
گزارش محتوا
کتاب مشتمل بر یک مقدمه و چهار مقصد است.مقدمه کتاب حاوی امور سیزده گانه موضوع علم، وضع، علائم حقیقت و مجاز، صحیح و اعم، مشتق و... است. مقصد اول: اوامر: مؤلف در این مقصد درباره ماده امر، صیغه امر، اجزاء، مقدمه واجب، بحث ضد، متعلق اوامر، نسخ وجوب، حقیقت واجب تخییری، حقیقت وجوب کفائی، واجب موسع و مضیق بحث کرده است.از دیدگاه استاد مولف اطلاق واجب بر واجب مطلق و واجب مشروط هر دو به نحو حقیقت است. ایشان تاکید می کند که واجب مشروط با حصول شرطش تبدیل به واجب مطلق نمی شود زیرا با حصول شرط، اعتبار مربوط به این واجب که در نفس آمر حاصل شده بود زایل نمی شود لذا همچنان درست است که بگوییم وجوب این واجب بر حصول فلان شرط خاص معلق است. مقصد دوم: نواهی: مباحث این مقصد عبارتند از: ماده نهی و صیغه آن، اجتماع امر و نهی، نهی از شیء و اقتضای فساد. مقصد سوم: مفاهیم: مراد از مفهوم همان معنای مقابل منطوق است و بحث مفاهیم یک بحث صغروی است نه کبروی یعنی بحث در این است که آیا فلان قضیه و یا فلان کلمه، مفهوم دارد یا نه؟ در این مقصد درباره مفاهیم شرط، وصف، غایت، استثنا و لقب بحث می شود. مقصد چهارم: عام و خاص: به نظر مؤلف تعاریف ارائه شده برای عام صرفا شرح الاسمی هستند لذا نیازی به نقد و بررسی آنها وجود ندارد. عام دارای اقسام سه گانه استغراقی، مجموعی و بدلی است. به نظر صاحب کفایه در لغت و شرع الفاظی مخصوص عام و خاص وضع شده است و منظور مصنف از وجود الفاظ عموم در شرع آنست که شارع در مقام تشریع و بیان احکام عمومیت معنای آنها را تایید کرده است.مولف در ادامه، به مباحثی از قبیل حجیت عام مخصص در افراد باقی مانده، سرایت علم اجمال مخصص به عام، تمسک به عام قبل از فحص از مخصص و مانند اینها اشاره می نماید. مقصد پنجم: مطلق و مقید، مجمل و مبین: مطالب اصلی این مقصد عبارتند از تعریف مطلق، بررسی الفاظ مطلق، مقدمات حکمت، حمل مطلق بر مقید و مجمل و مبین. به نظر مولف، مجمل و مبین صفت لفظ هستند نه معنا.
وضعیت کتاب
کتاب چاپ سنگی و فاقد فهرست و پاورقی است.
مولف در این کتاب فقط چهار مقصد کفایه به شیوه «قوله- اقول» شرح و تبیین نموده است.
گزارش محتوا
کتاب مشتمل بر یک مقدمه و چهار مقصد است.مقدمه کتاب حاوی امور سیزده گانه موضوع علم، وضع، علائم حقیقت و مجاز، صحیح و اعم، مشتق و... است. مقصد اول: اوامر: مؤلف در این مقصد درباره ماده امر، صیغه امر، اجزاء، مقدمه واجب، بحث ضد، متعلق اوامر، نسخ وجوب، حقیقت واجب تخییری، حقیقت وجوب کفائی، واجب موسع و مضیق بحث کرده است.از دیدگاه استاد مولف اطلاق واجب بر واجب مطلق و واجب مشروط هر دو به نحو حقیقت است. ایشان تاکید می کند که واجب مشروط با حصول شرطش تبدیل به واجب مطلق نمی شود زیرا با حصول شرط، اعتبار مربوط به این واجب که در نفس آمر حاصل شده بود زایل نمی شود لذا همچنان درست است که بگوییم وجوب این واجب بر حصول فلان شرط خاص معلق است. مقصد دوم: نواهی: مباحث این مقصد عبارتند از: ماده نهی و صیغه آن، اجتماع امر و نهی، نهی از شیء و اقتضای فساد. مقصد سوم: مفاهیم: مراد از مفهوم همان معنای مقابل منطوق است و بحث مفاهیم یک بحث صغروی است نه کبروی یعنی بحث در این است که آیا فلان قضیه و یا فلان کلمه، مفهوم دارد یا نه؟ در این مقصد درباره مفاهیم شرط، وصف، غایت، استثنا و لقب بحث می شود. مقصد چهارم: عام و خاص: به نظر مؤلف تعاریف ارائه شده برای عام صرفا شرح الاسمی هستند لذا نیازی به نقد و بررسی آنها وجود ندارد. عام دارای اقسام سه گانه استغراقی، مجموعی و بدلی است. به نظر صاحب کفایه در لغت و شرع الفاظی مخصوص عام و خاص وضع شده است و منظور مصنف از وجود الفاظ عموم در شرع آنست که شارع در مقام تشریع و بیان احکام عمومیت معنای آنها را تایید کرده است.مولف در ادامه، به مباحثی از قبیل حجیت عام مخصص در افراد باقی مانده، سرایت علم اجمال مخصص به عام، تمسک به عام قبل از فحص از مخصص و مانند اینها اشاره می نماید. مقصد پنجم: مطلق و مقید، مجمل و مبین: مطالب اصلی این مقصد عبارتند از تعریف مطلق، بررسی الفاظ مطلق، مقدمات حکمت، حمل مطلق بر مقید و مجمل و مبین. به نظر مولف، مجمل و مبین صفت لفظ هستند نه معنا.
وضعیت کتاب
کتاب چاپ سنگی و فاقد فهرست و پاورقی است.
wikifeqh: حاشیة_علی_الکفایة