[ویکی فقه] الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة (کتاب). «الایقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة» اثر شیخ محمد بن حسن حر عاملی ، مجموعه ای روایی- استدلالی در اثبات « رجعت » و بازگشت امامان شیعه علیه السّلام پس از قیام مهدی موعود عجّل الله فرجه الشریف و نقد آرا و نظارت مخالفان است که به زبان عربی و در سال ۱۰۷۹ ق نوشته شده است.
پاسخ به سنیان منکر رجعت و رد شبهات مطرح شده از سوی برخی از آن ها می باشد. این اثر جامع ترین و کامل ترین اثری است که به بیان آیات و روایات مرتبط با موضع رجعت و بررسی و تحلیل آنها پرداخته است.
پاسخ به سنیان منکر رجعت و رد شبهات مطرح شده از سوی برخی از آن ها می باشد. این اثر جامع ترین و کامل ترین اثری است که به بیان آیات و روایات مرتبط با موضع رجعت و بررسی و تحلیل آنها پرداخته است.
[ویکی فقه] الایقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة (کتاب). «الایقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة»، کتابی است در موضوع رجعت نوشته محمد بن حسن بن علی بن محمد بن حر عاملی، معروف به شیخ حر عاملی، از علمای جبل عامل لبنان که در ایران سکنی گزید و خدمات قابل توجهی به اسلام و فرهنگ شیعی ارائه داد.
مولف در این باره می گوید که یکی از بزرگان این دوره درباره رجعتی که خدا به پیغمبر و ائمه - علیهم السلام- و مؤمنین وعده داده، کتابی نوشته و مطالب غریب و عجیبی در آن ثبت کرده است، معلوم نیست این ها را از کجا آورده، از کتاب های معتبر است یا غیر معتبر، و این باعث تردید بعض شیعیان گشته تا آنجا که کار به انکار اصل رجعت کشیده و به فکر افتاده اند که ادله آن را رد و یا تاویل کنند، با این که اخبار در این موضوع به حد تواتر، و دلیل های عقل و نقل بر امکان و وقوعش فراوان است، بسیاری از علمای ما مدعی اند که همه امامیه به صحتش معتقداند و به اتفاق احادیث آن را نقل کرده اند و اگر خبر مخالفی هم بیابند حمل بر تقیه می کنند، زیرا غیر شیعه امامی کسی بدان عقیده مند نیست، و این خود دلیل روشنی بر صحت مطلب و نقل روایات آن است.از این رو بعضی از برادران درخواست کرده اند که من آنچه روایات در این زمینه در اختیار دارم، گرد آورم و پرده از این اسرار بردارم، و هر چه حدیث در کتاب های معتبر هست و آن چه از کلمات دانشمندان معتمد شیعه قابل اثبات است، همه را جمع کنم.نظر به این که دیدم این عمل از کارهای مهم، بلکه واجب است، به منظور خیرخواهی مؤمنین و دفع شبهه از احکام دین بدان دست زدم، با این که وقت کم، و کار زیاد، و موانع خسته کننده بسیار، و خاطر مشغول، و کتاب های مورد نیاز و اعتماد در چنین امری اندک است؛ ولی به خواست خدا همین مدارکی که در دست است، برای مردم منصفی که خیال کجروی و انحراف ندارند، کفایت می کند، زیرا حدیث هایی که در این موضوع به دست ما رسیده، از حد تواتر معنوی گذشته، و برای آنان که در برابر حقیقت تسلیم اند موجب قطع و یقین است.
مولف در این باره می گوید که یکی از بزرگان این دوره درباره رجعتی که خدا به پیغمبر و ائمه - علیهم السلام- و مؤمنین وعده داده، کتابی نوشته و مطالب غریب و عجیبی در آن ثبت کرده است، معلوم نیست این ها را از کجا آورده، از کتاب های معتبر است یا غیر معتبر، و این باعث تردید بعض شیعیان گشته تا آنجا که کار به انکار اصل رجعت کشیده و به فکر افتاده اند که ادله آن را رد و یا تاویل کنند، با این که اخبار در این موضوع به حد تواتر، و دلیل های عقل و نقل بر امکان و وقوعش فراوان است، بسیاری از علمای ما مدعی اند که همه امامیه به صحتش معتقداند و به اتفاق احادیث آن را نقل کرده اند و اگر خبر مخالفی هم بیابند حمل بر تقیه می کنند، زیرا غیر شیعه امامی کسی بدان عقیده مند نیست، و این خود دلیل روشنی بر صحت مطلب و نقل روایات آن است.از این رو بعضی از برادران درخواست کرده اند که من آنچه روایات در این زمینه در اختیار دارم، گرد آورم و پرده از این اسرار بردارم، و هر چه حدیث در کتاب های معتبر هست و آن چه از کلمات دانشمندان معتمد شیعه قابل اثبات است، همه را جمع کنم.نظر به این که دیدم این عمل از کارهای مهم، بلکه واجب است، به منظور خیرخواهی مؤمنین و دفع شبهه از احکام دین بدان دست زدم، با این که وقت کم، و کار زیاد، و موانع خسته کننده بسیار، و خاطر مشغول، و کتاب های مورد نیاز و اعتماد در چنین امری اندک است؛ ولی به خواست خدا همین مدارکی که در دست است، برای مردم منصفی که خیال کجروی و انحراف ندارند، کفایت می کند، زیرا حدیث هایی که در این موضوع به دست ما رسیده، از حد تواتر معنوی گذشته، و برای آنان که در برابر حقیقت تسلیم اند موجب قطع و یقین است.
[ویکی نور] «الایقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة» اثر شیخ محمد بن حسن حر عاملی، مجموعه ای روایی- استدلالی در اثبات «رجعت» و بازگشت امامان شیعه(ع) پس از قیام مهدی موعود(عج) و نقد آرا و نظارت مخالفان است که به زبان عربی و در سال 1079ق نوشته شده است.
انگیزه مؤلف، پاسخ به سنیان منکر رجعت و ردّ شبهات مطرح شده از سوی برخی از آن ها می باشد. این اثر جامع ترین و کامل ترین اثری است که به بیان آیات و روایات مرتبط با موضع رجعت و بررسی و تحلیل آنها پرداخته است.
کتاب با مقدمه مؤلف در اشاره به عناوین ابواب آغاز و مطالب که مجموعه ای از دلایل نقلی مربوط به اثبات رجعت می باشند، در دوازده باب و هر باب در چندین بخش ارائه شده است.
کتاب ساختار توضیحی-روایی دارد و نویسنده در لابه لای فصول و ابواب کتاب، دیدگاه خود را با اقول بیان کرده است.
نویسنده در ابتدا، طی مقدماتی، به ضرورت تسلیم در مقابل معصومین(ع) اشاره و بر آن تأکید نموده است. در ادامه، به اجماع شیعه، احادیث متواتره و آیات قرآن بر امکان و صحت معاد استدلال شده و از این طریق، مجموعه ای از دلایل قرآنی و روایی در بخش های کتاب پیرامون امکان و وقوع رجعت ذکر گردیده است.
انگیزه مؤلف، پاسخ به سنیان منکر رجعت و ردّ شبهات مطرح شده از سوی برخی از آن ها می باشد. این اثر جامع ترین و کامل ترین اثری است که به بیان آیات و روایات مرتبط با موضع رجعت و بررسی و تحلیل آنها پرداخته است.
کتاب با مقدمه مؤلف در اشاره به عناوین ابواب آغاز و مطالب که مجموعه ای از دلایل نقلی مربوط به اثبات رجعت می باشند، در دوازده باب و هر باب در چندین بخش ارائه شده است.
کتاب ساختار توضیحی-روایی دارد و نویسنده در لابه لای فصول و ابواب کتاب، دیدگاه خود را با اقول بیان کرده است.
نویسنده در ابتدا، طی مقدماتی، به ضرورت تسلیم در مقابل معصومین(ع) اشاره و بر آن تأکید نموده است. در ادامه، به اجماع شیعه، احادیث متواتره و آیات قرآن بر امکان و صحت معاد استدلال شده و از این طریق، مجموعه ای از دلایل قرآنی و روایی در بخش های کتاب پیرامون امکان و وقوع رجعت ذکر گردیده است.
[ویکی فقه] الایقاظ من الهجعه بالبرهان علی الرجعه (کتاب). «الایقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة»، کتابی است در موضوع رجعت نوشته محمد بن حسن بن علی بن محمد بن حر عاملی، معروف به شیخ حر عاملی، از علمای جبل عامل لبنان که در ایران سکنی گزید و خدمات قابل توجهی به اسلام و فرهنگ شیعی ارائه داد.
مولف در این باره می گوید که یکی از بزرگان این دوره درباره رجعتی که خدا به پیغمبر و ائمه - علیهم السلام- و مؤمنین وعده داده، کتابی نوشته و مطالب غریب و عجیبی در آن ثبت کرده است، معلوم نیست این ها را از کجا آورده، از کتاب های معتبر است یا غیر معتبر، و این باعث تردید بعض شیعیان گشته تا آنجا که کار به انکار اصل رجعت کشیده و به فکر افتاده اند که ادله آن را رد و یا تاویل کنند، با این که اخبار در این موضوع به حد تواتر، و دلیل های عقل و نقل بر امکان و وقوعش فراوان است، بسیاری از علمای ما مدعی اند که همه امامیه به صحتش معتقداند و به اتفاق احادیث آن را نقل کرده اند و اگر خبر مخالفی هم بیابند حمل بر تقیه می کنند، زیرا غیر شیعه امامی کسی بدان عقیده مند نیست، و این خود دلیل روشنی بر صحت مطلب و نقل روایات آن است.از این رو بعضی از برادران درخواست کرده اند که من آنچه روایات در این زمینه در اختیار دارم، گرد آورم و پرده از این اسرار بردارم، و هر چه حدیث در کتاب های معتبر هست و آن چه از کلمات دانشمندان معتمد شیعه قابل اثبات است، همه را جمع کنم.نظر به این که دیدم این عمل از کارهای مهم، بلکه واجب است، به منظور خیرخواهی مؤمنین و دفع شبهه از احکام دین بدان دست زدم، با این که وقت کم، و کار زیاد، و موانع خسته کننده بسیار، و خاطر مشغول، و کتاب های مورد نیاز و اعتماد در چنین امری اندک است؛ ولی به خواست خدا همین مدارکی که در دست است، برای مردم منصفی که خیال کجروی و انحراف ندارند، کفایت می کند، زیرا حدیث هایی که در این موضوع به دست ما رسیده، از حد تواتر معنوی گذشته، و برای آنان که در برابر حقیقت تسلیم اند موجب قطع و یقین است.
ساختار و گزارش محتوا
مولف در تدوین ساختار کتاب به عدد دوازده تبرک جسته و آن را به دوازده باب تقسیم نموده است.باب اول در مقدمات «دوم» در استدلال بر رجعت و امکان و وقوعش «سوم» در قسمتی از آیات قرآن که به ضمیمه تفسیر ائمه علیهم السّلام دلیل بر رجعت است. «چهارم» در اثبات این که آن چه در امت های گذشته واقع شده، نظیرش در این امت واقع شود. «پنجم» در اثبات رجعت در سایر امت ها. «ششم» در اثبات رجعت در پیمبران و اوصیای گذشته. «هفتم» در اثبات رجعت در این امت اجمالا، تا آن رجعت موعود آخر الزمان را بعید نشمارند. «هشتم» در این که میان این امت هم درباره پیغمبران و ائمه علیهم السّلام اجمالا رجعت بوده تا آن استبعاد برطرف گردد. «نهم» در قسمتی از حدیث های معتبر که در رجعت مردم- از شیعه و غیره- وارد شده است. «دهم» در پاره ای از روایات معتبر در رجعت گروهی از انبیاء و ائمه علیهم السلام. «یازدهم» در این که آیا بعد از حضرت مهدی علیه السّلام دولتی هست یا نه؟. «دوازدهم» در بیان شبهه منکرین رجعت و جواب آن.
انواع کتب درباره رجعت
موضوع رجعت از جمله موضوعاتی است که از صدر اسلام تا به حال مورد بحث و گفتگو بین شیعه و سنی است. در تمام ادوار، علمای شیعه در یک طرف معتقد به آن و سنیان در طرف دیگر منکر آن بوده اند، گو این که بین دانشمندان شیعه درباره کیفیت رجعت اختلاف نظر و عقیده پیدا شده؛ ولی در اصل موضوع اتفاق دارند و در اثبات مطلب رسائل و کتاب های بسیاری نوشته شده که این کتاب یکی از آنها است. برای پی بردن خواننده محترم به اهمیت موضوع به ذکر نام قسمتی از کتاب هایی که در این باره تالیف شده، با ذکر نام مؤلفین می پردازیم.کتاب هایی که در اثبات رجعت نوشته شده، بر دو نوع است:
← اثبات رجعت
...
مولف در این باره می گوید که یکی از بزرگان این دوره درباره رجعتی که خدا به پیغمبر و ائمه - علیهم السلام- و مؤمنین وعده داده، کتابی نوشته و مطالب غریب و عجیبی در آن ثبت کرده است، معلوم نیست این ها را از کجا آورده، از کتاب های معتبر است یا غیر معتبر، و این باعث تردید بعض شیعیان گشته تا آنجا که کار به انکار اصل رجعت کشیده و به فکر افتاده اند که ادله آن را رد و یا تاویل کنند، با این که اخبار در این موضوع به حد تواتر، و دلیل های عقل و نقل بر امکان و وقوعش فراوان است، بسیاری از علمای ما مدعی اند که همه امامیه به صحتش معتقداند و به اتفاق احادیث آن را نقل کرده اند و اگر خبر مخالفی هم بیابند حمل بر تقیه می کنند، زیرا غیر شیعه امامی کسی بدان عقیده مند نیست، و این خود دلیل روشنی بر صحت مطلب و نقل روایات آن است.از این رو بعضی از برادران درخواست کرده اند که من آنچه روایات در این زمینه در اختیار دارم، گرد آورم و پرده از این اسرار بردارم، و هر چه حدیث در کتاب های معتبر هست و آن چه از کلمات دانشمندان معتمد شیعه قابل اثبات است، همه را جمع کنم.نظر به این که دیدم این عمل از کارهای مهم، بلکه واجب است، به منظور خیرخواهی مؤمنین و دفع شبهه از احکام دین بدان دست زدم، با این که وقت کم، و کار زیاد، و موانع خسته کننده بسیار، و خاطر مشغول، و کتاب های مورد نیاز و اعتماد در چنین امری اندک است؛ ولی به خواست خدا همین مدارکی که در دست است، برای مردم منصفی که خیال کجروی و انحراف ندارند، کفایت می کند، زیرا حدیث هایی که در این موضوع به دست ما رسیده، از حد تواتر معنوی گذشته، و برای آنان که در برابر حقیقت تسلیم اند موجب قطع و یقین است.
ساختار و گزارش محتوا
مولف در تدوین ساختار کتاب به عدد دوازده تبرک جسته و آن را به دوازده باب تقسیم نموده است.باب اول در مقدمات «دوم» در استدلال بر رجعت و امکان و وقوعش «سوم» در قسمتی از آیات قرآن که به ضمیمه تفسیر ائمه علیهم السّلام دلیل بر رجعت است. «چهارم» در اثبات این که آن چه در امت های گذشته واقع شده، نظیرش در این امت واقع شود. «پنجم» در اثبات رجعت در سایر امت ها. «ششم» در اثبات رجعت در پیمبران و اوصیای گذشته. «هفتم» در اثبات رجعت در این امت اجمالا، تا آن رجعت موعود آخر الزمان را بعید نشمارند. «هشتم» در این که میان این امت هم درباره پیغمبران و ائمه علیهم السّلام اجمالا رجعت بوده تا آن استبعاد برطرف گردد. «نهم» در قسمتی از حدیث های معتبر که در رجعت مردم- از شیعه و غیره- وارد شده است. «دهم» در پاره ای از روایات معتبر در رجعت گروهی از انبیاء و ائمه علیهم السلام. «یازدهم» در این که آیا بعد از حضرت مهدی علیه السّلام دولتی هست یا نه؟. «دوازدهم» در بیان شبهه منکرین رجعت و جواب آن.
انواع کتب درباره رجعت
موضوع رجعت از جمله موضوعاتی است که از صدر اسلام تا به حال مورد بحث و گفتگو بین شیعه و سنی است. در تمام ادوار، علمای شیعه در یک طرف معتقد به آن و سنیان در طرف دیگر منکر آن بوده اند، گو این که بین دانشمندان شیعه درباره کیفیت رجعت اختلاف نظر و عقیده پیدا شده؛ ولی در اصل موضوع اتفاق دارند و در اثبات مطلب رسائل و کتاب های بسیاری نوشته شده که این کتاب یکی از آنها است. برای پی بردن خواننده محترم به اهمیت موضوع به ذکر نام قسمتی از کتاب هایی که در این باره تالیف شده، با ذکر نام مؤلفین می پردازیم.کتاب هایی که در اثبات رجعت نوشته شده، بر دو نوع است:
← اثبات رجعت
...