صهبا

/sahbA/

مترادف صهبا: باده، خمر، ساغر، شراب، مشروب، مل

فرهنگ اسم ها

اسم: صهبا (دختر) (عربی) (تلفظ: sahbā) (فارسی: صَهبا) (انگلیسی: sahba)
معنی: شرابی که مایل به سرخی باشد، شراب انگوری، ( = صَهباء ) ( مؤنث اصهب )، سرخ و سفید، می، به معنی سرخ و سفید
برچسب ها: اسم، اسم با ص، اسم دختر، اسم عربی

لغت نامه دهخدا

صهبا. [ ص َ ] ( ع ص ) صهباء. تأنیث اصهب. || ( اِ ) فشارده انگور سپید. ( منتهی الارب ). شراب انگوری. شرابی که مایل به سرخی باشد. ( غیاث اللغات ). می سرخ. ( دهار ). || سیکی. ( ناظم الاطباء ) :
آورد نامه گل باد صبا به صهبا.
کسائی.
امیرا خسروا شاها همانا عهد کردستی
که گنجی را برافشانی چو بر کف برنهی صهبا.
فرخی.
گاه آن آمد که عاشق برزند لختی نفس
روز آن آمد که تایب رای زی صهباکند.
منوچهری.
جز نام ندانی ازو ازیرا
کت مغز پر است از بخار صهبا.
ناصرخسرو.
تو بادی شادمان دایم مبادا هرگزت خالی
نه گوش از نغمه رود و نه دست از ساغر صهبا.
مسعودسعد.
در ساغر آن صهبانگر در کشتی آن دریا نگر
بر خشک تر صحرا نگر کشتی به رفتار آمده.
خاقانی.
طرب لعل تو می را برسانید به کام
جان شیرین بلب ساغر صهبا آورد.
سلمان ساوجی.
چنان بزد ره اسلام غمزه ساقی
که اجتناب ز صهبا مگرصهیب کند.
حافظ.

صهبا. [ ص َ ] ( اِخ ) نام وی آقا تقی فرزند ملا یداﷲ است. لطفعلی بیک آذر آرد: اجداد او از ولایت دماوند آمده در قم ساکن شدند و صهبا در قم متولد شد و تا سن سی سالگی در آنجا بود و متجاوز از بیست سال در اصفهان بسر برد. نسبت شاگردی به مرحوم میر مشتاق دارد... آخرالامر در شیراز درگذشت. صباحی ماده تاریخی برای سال مرگ او سروده است :
کلک صباحیش زد نقش از برای تاریخ
دائم بود ز کوثر لبریز جام صهبا.
از اوست :
شادم به اسیری که بجز کنج قفس نیست
جائی که توان برد سری زیر پر آنجا.
منشین بخلوتی که خوری باده با رقیب
چون از خودی تو بی خبر و از خدا رقیب.
( آتشکده آذر چ زوار ص 402 ).
رجوع به مجمع الفصحاء ج 2 ص 330 شود.

صهبا. [ ص َ] ( اِخ ) جواد مجدزاده. ( 1326-1364 هَ. ق. ). ملقب به صهبا. مدیر ابنیه تاریخی اصفهان و یزد و کرمان و جوانی فاضل و هنرمند و خوش قریحه و شاعر بود، وی پسر مرحوم شیخ احمد مجدالاسلام کرمانی مدیر روزنامه های مشهور ندای وطن و کشکول و محاکمات ( متوفی رمضان 1341 هَ. ق. ) است که پس از تکمیل تحصیل در تهران ابتدا به سرپرستی کاوشهای تاریخی شهر شاپور گازرون ، سپس بریاست ابنیه تاریخی اصفهان و یزد و کرمان منصوب گردید. مرحوم صهبا در دوره تصدی این مقام در تعمیر ابنیه تاریخی شهرهای فوق بخصوص اصفهان جهد بسیار بخرج داد مخصوصاً تعمیر گنبد مدرسه چهارباغ و مسجد شاه و قسمتهای مختلف مسجد جامع اصفهان از خدمات عمده اوست. وفات صهبا در تاریخ نهم جمادی الاخره سنه 1364 هَ. ق./ سی ویکم اردی بهشت 1324 هَ. ش. در اصفهان رخ داد ونعش آن مرحوم را بنابه وصیت خود او در جنب مزار بابارکن الدین در تخت فولاد اصفهان به خاک سپردند. صهبا در آخر عمر در اصفهان به نشر روزنامه ای ادبی و تاریخی به نام «سرنوشت » اشتغال داشت. ( وفیات معاصرین بقلم محمد قزوینی مجله یادگار سال پنجم شماره 4 و 5 ).

فرهنگ فارسی

قمشه یی آقا محمد رضا دانشمند مدرس کتب عرفانی ( ف. تهران ۱۳٠۶ ه.ق . ). وی از قمشه اصفهان و مردی زیرک بود. حکمت کلام را نزد حاجی محمد جعفر لاریجانی و میرزا حسن نوری فرا گرفت و در عرفان شاگرد حاجی سید رضی بود و از شاگردانش صفای اصفهانی شاعر معروف است . از اوست : حواشی بر کتاب اسفار اربعه صدرالدین شیرازی حواشی بر شرح فصوص الحکم قیصری رساله در موضوع الخلافه الکبری رساله در موضوع العلم ( دو رساله اخیر در پایان رساله الجمع بین الرایین فارابی در تهران بچاپ رسیده است ) وی بر سبیل تفنن اشعار عرفانی می سروده .
۱ - ( صفت ) مونث اصهب سرخ و سفید . ۲ - ( اسم ) شراب انگوری می .
جواد مجد زاده ملقب به صهبا مدیر ابنیه تاریخی تاریخی اصفهان و یزد و کرمان جوانی شاعر فاضل و هنرمند و خوش قریحه بود

فرهنگ عمید

شراب انگوری مایل به سرخی.

پیشنهاد کاربران

در شکایت و عزلت و حبس و تخلص به نعت پیغمبر اکرم

جستجو در متن
صبح دم چون کله بندد آه دود آسای من
چون شفق در خون نشیند چشم شب پیمای من
مجلس غم ساخته است و من چو بید سوخته
تا به من راوق کند مژگان می پالای من
...
[مشاهده متن کامل]

رنگ و بازیچه است کار گنبد نارنگ رنگ
چند جوشم کز بروتم نگذرد صفرای من
تیر باران سحر دارم سپر چون نفکند
این کهن گرگ خشن بارانی از غوغای من
این خماهن گون که چون ریم آهنم پالود و سوخت
شد سکاهن پوشش از دود دل دروای من
مار دیدی در گیا پیچان؟ کنون در غار غم
مار بین پیچیده بر ساق گیا آسای من
اژدها بین حلقه گشته خفته زیر دامنم
ز آن نجنبم ترسم آگه گردد اژدرهای من
تا نترسند این دو طفل هندو اندر مهد چشم
زیر دامن پوشم اژدرهای جان فرسای من
دست آهنگر مرا در مار ضحاکی کشید
گنج افریدون چه سود اندر دل دانای من
آتشین آب از خوی خونین برانم تا به کعب
کاسیا سنگی است بر پای زمین پیمای من
جیب من بر صدرهٔ خارا عتابی شد ز اشک
کوه خارا زیر عطف دامن خارای من
روی خاک آلود من چون کاه بر دیوار حبس
از رخم کهگل کند اشک زمین اندای من
چون کنار شمع بینی ساق من دندانه دار
ساق من خائید گوئی بند دندان خای من
قطب وارم بر سر یک نقطه دارد چار میخ
این دو مریخ ذنب فعل زحل سیمای من
تا که لرزان ساق من بر آهنین کرسی نشست
می بلرزد ساق عرش از آه صور آوای من
بوسه خواهم داد ویحک بند پندآموز را
لاجرم زین بندچنبروار شد بالای من
در سیه کاری چو شب روی سپید آرم چو صبح
پس سپید آید سیه خانه به شب ماوای من
پشت بر دیوار زندان، روی بر بام فلک
چون فلک شد پرشکوفه نرگس بینای من
محنت و من روی در روی آمده چون جوز مغز
فندق آسا بسته روزن سقف محنت زای من
غصهٔ هر روز و یارب یارب هر نیم شب
تا چه خواهد کرد یارب یارب شب های من
هست چون صبح آشکارا کاین صباحی چند را
بیم صبح رستخیز است از شب یلدای من
منجنیق صد حصار است آه من غافل چراست
شمع سان زین منجنیق از صدمت نکبای من
روزه کردم نذر چون مریم که هم مریم صفاست
خاطر روح القدس پیوند عیسی زای من
نیست بر من روزه در بیماری دل زان مرا
روزه باطل می کند اشک دهان آلای من
اشک چشمم در دهان افتد گه افطار از آنک
جز که آب گرم چیزی نگذرد از نای من
پای من گوئی به درد کج روی ماخوذ بود
پای را این دردسر بود از سر سودای من
ز آنکه داغ آهنین آخر دوای دردهاست
ز آتشین آه من آهن داغ شد بر پای من
نی که یک آه مرا هم صد موکل بر سر است
ورنه چرخستی مشبک ز آه پهلو سای من
روی دیلم دیدم از غم موی زوبین شد مرا
همچو موی دیلم اندر هم شکست اعضای من
چون ربابم کاسه خشک است و خزینه خالی است
پس طنابم در گلو افکنده اند اعدای من
ای عفی الله خواجگانی کز سر صفرای جاه
خوانده اند امروز انار الله بر خضرای من
هر زنی هندو که او را دانه بر دست افکنم
دانه زن پیدا نبیند خرمن سودای من
چون زر و گل به دست الا که خار پای عقل
صید خاری کی شود عقل سخن پیرای من
زر دو حرف افتاد و باهم هر دو را پیوند نی
پس کجا پیوند سازد با دل یکتای من
سامری سیرم نه موسی سیرت ار تا زنده ام
در سم گوساله آلاید ید بیضای من
در تموزم برگ بیدی نه ولبی از روی قدر
باد زن شد شاخ طوبی از پی گرمای من
برگ خرمایم که از من باد زن سازند خلق
باد سردم در لب است و ریز ریز اجزای من
نافهٔ مشکم که گر بندم کنی در صدحصار
سوی جان پرواز جوید طیب جان افزای من
نافه را کیمخت رنگین سرزنش ها کرد و گفت
نیک بدرنگی، نداری صورت زیبای من
نافه گفتش یافه کم گو کایت معنی مراست
و اینک اینک حجت گویا دم بویای من
آینه رنگی که پیدای تو از پنهان به است
کیمیا فعلم که پنهانم به از پیدای من
کعبه وارم مقتدای سبز پوشان فلک
کز وطای عیسی آید شقهٔ دیبای من
در ممزج باشم و ممزوج کوثر خاطرم
در معرج غلطم و معراج رضوان جای من
چون گل رعناست شخصم کز پی کشتن زید
در شهیدی شاهدی دارد گل رعنای من
چند بیغاره که در بیغولهٔ عاری شدی
ای پی غولان گرفته دوری از صحرای من
آبنوسم در بن دریا نشینم با صدف
خس نیم تا بر سر آیم کف بود همتای من
جان فشانم، عقل پاشم، فیض رانم، دل دهم
طبع عالم کیست تا گردد عمل فرمای من
علوی و روحانی و غیبی و قدسی زاده ام
کی بود دربند استطقسات استقصای من
دایهٔ من عقل و زقه شرع و مهد انصاف بود
آخشیجان امهات و علویان آبای من
چو دو پستان طبیعت را به صبر آلود عقل
در دبستان طریقت شد دل والای من
وز دگر سو چون خلیل الله دروگر زاده ام
بود خواهر گیر عیسی مادر ترسای من
چشمهٔ صلب پدر چون شد به کاریز رحم
زان مبارک چشمه زاد این گوهرین دریای من
پردهٔ فقرم مشیمه دست لطفم قابله
خاک شروان مولد و دار الادب منشای من
ز ابتدا سر مامک غفلت نبازیدم چو طفل
زانکه هم مامک رقیبم و هم مامای من
بختی مستم نخورده پخته و خام شما
کز شما خامان نه اکنون است استغنای من
حیض بر حور و جنابت بر ملایک بسته ام
گر ز خون دختران رز بود صهبای من
ور خورم می هم مرا شاید که از دهقان خلد
دی رسید از دست امروز اجری فردای من
در بهشتم می خورم طلق حلال ایراکه روح
خاک می شد تا پذیرد جرعهٔ حمرای من
بوسه بر سنگ سیاه و مصحف روشن دهم
گرچه چون کوثر همه تن لب شود اجزای من
مالک الملک سخن خاقانیم کز گنج نطق
دخل صد خاقان بود یک نکتهٔ غرای من
دست من جوزا و کلکم حوت و معنی سنبله
سنبله زاید ز حوت از جنبش جوزای من
گرچه از زن سیرتان کارم چو خنثی مشکل است
حامله است از جان مردان خاطر عذرای من
گر به هفت اقلیم کس دانم که گوید زین دو بیت
کافرم دار القمامه مسجد اقصای من
از مصاف بولهب فعلان نپیچانم عنان
چون رکاب مصطفی شد ملجا و منجای من
قاسم رحمت ابوالقاسم رسول الله که هست
در ولای او خدیو عقل و جان مولای من

به معنی دختر سرخ و سفید و شراب ارغوانی و هر چیز مست کننده ، مستی عرفانی
یکی دیگه از معنی هاش میشه دختر سرخ و سفید
سرخ و سفید
صهبا یکی دیگر معنی هایش شراب صبحگاهی است.
صهبا یعنی 🍇شراب سرخ و سفید یا ساغر، شراب انگوری ، انگور سپید، باده، خمره. مل . مشروب 🍇
صهبا یعنی شراب ناب انگوری ، سرخ و سفید ، صهبا اسم اصیل فارسی است ، به تمام صهبا های گیتی تبریک میگم بخاطر اسم زیبا و زیبایی بخششون ، ممنون خدای مهربون که هر روز دیگران مرا با ندای صهبا یاد میکنند
صهبا اسم دخترانه است، معنی صهبا: ( عربی ) ( = صَهباء ) ( مؤنث اصهب ) ، 1 - سرخ و سفید؛ 2 - ( در قدیم ) شراب انگوری، می.
شراب سرخ بهشتی
جام شراب بهشتی
شراب بهشتی و روح نواز

شراب بهشتی، و سقاهم ربهم شرابا طهورا
سالها دفتر ما در گرو صهبا بود
رونق میکده از درس و دعای ما بود
شراب ناب، شراب بهشتی
شراب ارغوانی شراب قرمز . شراب گل سرخ . دختری با روحیه ی شاد ولی نه چندان شیرین
صبا,  رایحه,  بوی مست کنده
نام دختر ، دختری که قرمز ی رگهای گونه اش مشخص است - دختری که مستی آفرین است - آورنده مستی از عالم معنا
وزش و خیزش بوی برخاسته از شراب ناب که مانند نسیم سحری حیات بخش أست.  صهبا بر گرفته از نسیم حیات بخش و مفرح است.  در برخی موارد به دلیل عطرئ که از شراب ناب برمیخواست و جؤن نسیم مفرح ذات بود بهاین نوع شراب صهبا گفته میشد.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٧)

بپرس