پیشنهادهای سیدحسن میرعرب رضی (٢١)
در علم حقوق: احضار یعنی فراخواندن و حاضر نمودن شخصی که در مظان ارتکاب جرم قرار می گیرد و اصطلاحا متهم نامیده می شود.
از دیدگاه فریمن : ذی نفع یعنی افراد و گروه هایی که به نوعی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار، سهیم هستند.
۱. مالک شدن؛ دارا شدن. ۲. ملکی را گرفتن و به اختیار خود درآوردن.
رشا به معنی رشوه دادن و زمانی محقق میشود که انچه داده شده ارزش مالی داشته باشد.
برخلاف امور حقوقی که اگر مدعی از منکر تقاضای سوگند کند منکر می تواند سوگند را به مدعی باز گرداند که به آن یمین مردوده می گویند.
در مقابل محقون الدم، مهدورالدم قرار دارد به این معنی است که خون شخص مورد حمایت قانون گذار نباشد بنابراین جنایت بر مهدورالدم باعث ثبوت قصاص و دیه نمی ...
این است که خون شخص از نظر موازین شرعی و قانونی محترم باشد و قانون گذار جسم و جان او را مورد حمایت قرار داده باشد.
به جرایم علیه تمامیت جسمانی ( آسیب رساندن به جسم ) اشخاص جنایت گویند. به شخصی که جنایت را وارد کرده جانی و به شخصی که جنایت بر وی وارد شده مجنیُ علیه ...
تبعض به معنای ( ( تجزیه ) ) و پاره پاره شدن است و ( ( صفقه ) ) به معنای ( ( معامله ) ) در نتیجه خیار تبعض صففه، به معنای اختیار فسخ معامله از طرف شخص ...
تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. ( ماده 438 ق م ا )
عاریه عقدی است که به موجب آن احد طرفین به طرف دیگر اجازه می دهد که از عین مال او مجانا منتفع شود. عاریه دهنده را مُعیر و عاریه گیرنده را مُستعیر گوین ...
هتک حرز عبارت از نقض غیرمجاز حرز است که از طریق تخریب دیوار یا بالا رفتن از آن یا باز کردن یا شکستن قفل و امثال آن محقق می شود. ( ماده271 ق م ا )
عبارت از مکان متناسبی است که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می ماند حرز گویند. ( ماده 269 ق م ا )
ماده 245 ق م ا : عبارت از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد. ماده 246 ق م ا : قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای ل ...
غبن در لغت له معنای فریفتن و گول زدن است و در اصطلاح حقوقی به معنای بهم خوردن تعادل ارزش اقتصادی عوضین است. ( ماده 416 ق م ا )
لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دُبر انسان مذکر است. ( ماده 233ق م ا )
جماع : با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود. ( ماده221 ق م ا )
زنا: عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. ( ماده221 ق م ا )
ماده 211 ق م ا: عبارت از یقین حاصل از مستندات بین در امری است که وی مطرح می شود. در مواردی که حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و امارات بین مستند ...
شهادت شرعی: آن است که شارع آن را معتبر و دارای حجیت دانسته است اعم از آن که مفید علم باشد یا نباشد.
ماده ۲۴۲ ق م ا قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است.