پیشنهادهای علی سیریزی (٧,٤١٨)
موبَد در دین بهدینان ( کیش زرتشت ) ( آیین مزدیسنا ) به فرد روحانی اطلاق می شود . آخوند زرتشتی
واژه مغ به صورت مگو چندین بار در کتیبه های بیستون کرمانشاه آمده و در اوستا به صورت مغو و در پهلوی مغ شده است. کلمه موبد که به پیشوای دین زردشتی اطلاق ...
وندیداد یکی از نوشته های دینی زرتشیان است ولیکن بسیاری از مارسیان و بهدینان امروز محتوای وندیداد را در تعارض با گاهان دانسته و گرچه برای آن اهمیت تار ...
مطالب کتاب بندهشن یا بندهش در سه محور اصلی است: ۱_ آفرینش آغازین ۲_شرح آفریدگان ۳_نسب نامهٔ کیانیان.
بندهشن بزرگ همان بندهشن ایرانی یکی از دو تحریر کتاب بندهشن است که مفصلتر از بندهشن هندی می باشد.
بندهشن هندی، نام یکی از دو تحریر کتاب بندهشن یا بندهش است.
نام دیگر کتاب بُنْدَهِشْن است.
دادویه نا پدر فَرْنْبَغ مولف پدید آورنده کتاب بُنْدَهِشْن یا بُنْدَهِش
فَرْنْبَغ نام پدید آورنده و مولفکتاب بُنْدَهِشْن یا بُنْدَهِش است.
بندهشن به معنی آفرینش آغازین یا آفرینش بنیادین است، مطالب کتاب در سه محور اصلی است: آفرینش آغازین_شرح آفریدگان_نسب نامهٔ کیانیان. بُنْدَهِشْن یا بُن ...
فروهر در اوستا فَروَشی یاد شده که همان فَروَهَر است. در فارسی باستان فَرورتی و در زبان پهلوی فَروَهر که یکی از نیروهای مینویی اخروی است
فَروَش همان فروشی است در اوستا است فَروَش که همان فروهر است. در فارسی باستان فَرورتیو در پهلوی فَروَهر که یکی از نیروهای مینویی اخروی است
فروهر که در اوستائی به آن فَروَشی یاد شده، در فارسی باستان فَرورتی و در زبان پهلوی فَروَهر که یکی از نیروهای مینویی یا اخروی است.
فروردین یشت یکی از قسمت های اوستاست که در ستایش فَرَوَهَر ( گوهر زندگانی یا جوهر و مایه حیات ) به آن فَرَوَشی نیز می گویند.
به فروردین یشت رجوع شود
به رشن یشت رجوع شود
فی امان الله، بدرود، خدا نگهدار، در امان خدا
دارای مدرک کارشناسی
خاک های نرم کوشک کتابی نوشتهٔ سعید عاکف در حوزهٔ جنگ ایران و عراق است و پیرامون زندگی عبدالحسین برونسی است. در ضمن رهبر معزز و فرزانه از این کتاب تعر ...
شهید برونسی یکی از فعالان سیاسی در زمان پهلوی که طعم شکنجه در ساواک و زجر زندان را چشیده و پس از پیروزی انقلاب به عضویت سپاه درآمده و سپس در زمان یور ...
نخستین شهید علم و دانش.
کاربر محترم صدوقی، " شهید"یعنی گذشتن زجان برای رسیدن به هدف ولای انسانی و شهادت در راه هدف که نه زبان می شناسد و نه مرز، اما اگر منظور شما واژه شهید ...
به مفهوم شهید در خدا _ کشته در راه خدا
نام کتابی از مایکل وایت : روایت زندگی و مرگ رزمنده ای بی سلاح بنام جوردانو برونو. کشیشی که در مقابل دادگاه تفتیش عقاید رم ایستادگی کرد. رزمنده ای بی ...
اثر مایکل وایتر ژاتر سرگذشت و رئال : روایت زندگی و مرگ رزمنده ای بی سلاح بنام جوردانو برونو. کشیشی که در مقابل دادگاه تفتیش عقاید رم ایستادگی کرد. رز ...
جوردانو برونو. او هشت سال به دلیل پابرجا بودن بر باورهایش در زندانهای تفتیش عقاید شکنجه شده و در پایان به حکم اعدام محکوم در شهر رم در ملاعام زنده سو ...
برونو در سال ۱۵۴۸ در نولا واقع در جنوب ایتالیا به دنیا آمد و در سال ۱۵۶۳ وارد صومعه ای در ناپل شد ولی سه سال بعد به دلیل ظنین شدن به او، صومعه را ترک ...
جوردانو برونو، کشیش و فیلسوف و کیهان شناس ایتالیایی است، که در تاریخ ۱۷ فوریه ۱۶۰۰ در سن ۵۲ ساله د اعدام شد: جوردانو برونو, پسر یک مرد نظامی بوده که ...
به چم یا معنی سپیده دم است.
پنجمین گاه یا پنجمین زمان یا واپسین زمان نماز پنجگاه شبانه روز در کیش زرتشتیان است. اوشهینه گاه ( گاه اشهن ) از نیمه شب تا برآمدن آفتاب: واژه اوشهین ...
پنجمین گاه یا پنجمین زمان در پنجگاه شبانه روز است، که زرتشتیان در وعده نماز می گزارند. ( گاه اشهن ) از نیمه شب تا برآمدن آفتاب: واژه اوشهین از واژه ...
واژه پارسی و به معنا یا چم ، آهسته فرا رسنده
چهارمین گاه یا چهارمین زمان از پنجگاه شبانه روز است که بهدینان در آن زمان نماز می خوانند. اییویسروثریمه گاه از فرو رفتن آفتاب و پیدا شدن ستاره شامگا ...
چهارمین گاه یا زمان از پنچگاه شبانه روز است که پارسیان در این هنگام نماز می دارند. ) گاه ایوه سریترم ) ، از فرورفتن آفتاب و پیدا شدن ستاره شامگاهی ...
ایرن یک واژه پارسی است و در یک معانی آن به چم روز است.
اوز واژه پارسی و به چم ( ( معنای ) ) بیرون، آن سوی می باشد.
اوزیر واژه ای پارسی و مرکب است. اوز به چم بیرون، آن سوی و ایرن به چم روز است و روی هم رفته به چم پسین، آن سوی روز است.
( اوزییرینه گاه یا گاه ازیرن ) از ساعت سه پسین تا فرورفتن آفتاب: اوزیر واژه ای مرکب است. اوز به چم بیرون، آن سوی و ایرن به چم روز است و روی هم رفته ب ...
( اوزییرینه گاه یا گاه ازیرن ) از ساعت سه پسین تا فرورفتن آفتاب: اوزیر واژه ای مرکب است. اوز به چم بیرون، آن سوی و ایرن به چم روز است و روی هم رفته ب ...
دومین بخش از پنجگاه شبانه روز است که نیاکان در آیین زرتشتی نماز به پا می داشتند. ( ریپتون گاه یا گاه رفتون ) از نیمروز تا سه ساعت پس از نیمروز: از ...
دومین بخش از پنجگاه شبانه روز است که نیاکان در آیین زرتشتی نماز به پا می داشتند. ( ریپتون گاه یا گاه رفتون ) از نیمروز تا سه ساعت پس از نیمروز: از ...
موبدان از بامدادان تا هنگام برآمدن آفتاب، گیاه سپندینه هوم را می کوبند و با آدابی ویژه از آن شربتی تقدیس شده فراهم می آورند.
یکی از پنج بخش پنجگاه در شبانه روز است که پارسیان در آن زمان نماز نخستین را می خواندند. از برآمدن آفتاب تا نیمروز: واژه هاون همان کلمه هاون امروزی ا ...
در آیین زرتشتی هر شبانه روز به پنج گاه بخش شده و در هر گاه نمازی خوانده می شود. هرکدام از این گاه ها با نام ویژه خود خوانده می شود: هاون، رفتون، ازیر ...
درایران باستان سا ل دوازده ماه سی روزه داشت که در جمع 360 روز می شد به آخر ماه هشتم ( آبان ماه ) و بعد ها به آخر ماه دوازدهم ( اسفند ماه ) پنج روز اض ...
مَمَس پَت مَیدی به ششمین گاهنبار یا چهره ششم آفرینش گویند که در پنج روز پایانی سال و یا ماه گاتابیو ( همان پنجه آخر سال ) که مرتبط به آفرینش انسان می ...
مید بارم به چهره پنجم افرینش یا گاهنبار پنجم که از روز مهر تا ورهرام در دیماه یعنی دهم تا چهاردهم دیماه است و مربوط به آفرینش جانوران می باشد، گویند.
به ایاسَرِم که از روز اشتاد تا انارام در ماه مهر یعنی بیستم تا بیست و چهارم مهرماه و مربوط به آفرینش گیاهان می باشد، چهره چهارم آفرینش یا گاهنبار چها ...
جشن و بزرگداشت گاهنبار سوم یا چهره سوم که به آن پَیته شَهم گویند که در روز اشتاد تا انارام از ماه شهریور یعنی از ۲۱ تا ۲۵ شهریور و مربوط به آفرینش زم ...
پارسیان یا زرتشتیان به چهره دوم آفرینش یا دومین گاهنبار که از هشتم تا دوازدهم تیرماه می باشد، میدیوشَهم گویند و مربوط به آفرینش آب است. این روز نیز د ...