گیم میکر ( به انگلیسی: GameMaker ) به اختصار ( GM ) ، موتور بازی سازی چندسکویی برای سیستم عامل ویندوز و مک اواس است که توسط مارک اورمارس ( هلندی: Mark Overmars ) با زبان برنامه نویسی دلفی ارائه شده است. این نرم افزار در حال حاضر توسط یویوگیمز توسعه و ارائه می شود.
گیم میکر به کاربرانش اجازه می دهد تا بازیهای رایانه ای خود را به سادگی ارائه دهند.
نسخه ۱۹۹۹ گیم میکر ارتقاءهای زیادی یافت از جمله امکان استفاده در کارهای سه بعدی ( البته با محدودیت ) و ارائهٔ فضای وب برای آپلود بازی های ساخته شده توسط کاربران.
• گیم میکر برای مک
• گیم میکر استاندارد
• گیم میکر HTML۵
• گیم میکر استودیو
• گیم میکر مستر ( آخرین نسخهٔ فعلی گیم میکر و کامل ترین نسخهٔ گیم میکر که برای اندروید، آی او اس، اچ تی ام ال ۵، مک، ویندوز خروجی می گیرد )
گیم میکر طراحی شده تا به کاربران اجازه دهد تا به راحتی بازی هایشان را بدون نیاز به یادگیری کامل زبان های برنامه نویسی مثل سی پلاس پلاس ( ++C ) یا جاوا بسازند. گیم میکر از سیستم بگیر و بکش ( drag - and - drop ) استفاده می کند و اجازه می دهد تا آن ها بازیشان را با آیکن های ساخته شده شبیه سازی کنند و بسازند. این آیکن ها همان اتفاقات یا اکشن های گیم میکر است که در بازی اتفاق می افتد. مثل حرکت و نقاشیهای ساده و پایه و … کاربران خود نیز توانایی ساخت اکشن و کتاب خانه هایی برای گیم میکر را با نرم افزار اکشن ساز ( library maker ) دارند. برای آن دسته از افرادی که توانایی و استعداد برنامه نویسی را دارند گیم میکر زبان برنامه نویسی را داراست درون خود با نام زبان برنامه نویسی گیم میکر ( gml ) که اجازهٔ ساخت بازی های حرفه ای تری را با این نرم افزار می دهد. گیم میکر اجازه می دهد که کاربر سبک های مختلف بازی را مثل پلتفرم و تیراندازی اول شخص و سوم شخص و بازی های آنلاین و شبیه سازی و … بسازد.
• لایت
• پرو ( البته باید این نسخه را از یویوگیمز بخرید )
• استادیو ( رایگان )
• اچ تی ام ال ۵
• پروفشیونال
• مستر
• نبود امکان استفاده از فایل های دی ال ال یا dll
• نبود سیستم پارتیکل ( سیستمی از افکت ها مثل دود و باران و … )
• نبود امکانات حرفه ای در طراحی
• نبود طراحی و کدهای ساخت بازی سه بعدی
• نبود امکان ساخت بازی آنلاین چند نفره
• نمایش لوگوی گیم میکر در اول بازی
• محدودیت در تعداد منابعی که در بازی به کار برده می شوند
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفگیم میکر به کاربرانش اجازه می دهد تا بازیهای رایانه ای خود را به سادگی ارائه دهند.
نسخه ۱۹۹۹ گیم میکر ارتقاءهای زیادی یافت از جمله امکان استفاده در کارهای سه بعدی ( البته با محدودیت ) و ارائهٔ فضای وب برای آپلود بازی های ساخته شده توسط کاربران.
• گیم میکر برای مک
• گیم میکر استاندارد
• گیم میکر HTML۵
• گیم میکر استودیو
• گیم میکر مستر ( آخرین نسخهٔ فعلی گیم میکر و کامل ترین نسخهٔ گیم میکر که برای اندروید، آی او اس، اچ تی ام ال ۵، مک، ویندوز خروجی می گیرد )
گیم میکر طراحی شده تا به کاربران اجازه دهد تا به راحتی بازی هایشان را بدون نیاز به یادگیری کامل زبان های برنامه نویسی مثل سی پلاس پلاس ( ++C ) یا جاوا بسازند. گیم میکر از سیستم بگیر و بکش ( drag - and - drop ) استفاده می کند و اجازه می دهد تا آن ها بازیشان را با آیکن های ساخته شده شبیه سازی کنند و بسازند. این آیکن ها همان اتفاقات یا اکشن های گیم میکر است که در بازی اتفاق می افتد. مثل حرکت و نقاشیهای ساده و پایه و … کاربران خود نیز توانایی ساخت اکشن و کتاب خانه هایی برای گیم میکر را با نرم افزار اکشن ساز ( library maker ) دارند. برای آن دسته از افرادی که توانایی و استعداد برنامه نویسی را دارند گیم میکر زبان برنامه نویسی را داراست درون خود با نام زبان برنامه نویسی گیم میکر ( gml ) که اجازهٔ ساخت بازی های حرفه ای تری را با این نرم افزار می دهد. گیم میکر اجازه می دهد که کاربر سبک های مختلف بازی را مثل پلتفرم و تیراندازی اول شخص و سوم شخص و بازی های آنلاین و شبیه سازی و … بسازد.
• لایت
• پرو ( البته باید این نسخه را از یویوگیمز بخرید )
• استادیو ( رایگان )
• اچ تی ام ال ۵
• پروفشیونال
• مستر
• نبود امکان استفاده از فایل های دی ال ال یا dll
• نبود سیستم پارتیکل ( سیستمی از افکت ها مثل دود و باران و … )
• نبود امکانات حرفه ای در طراحی
• نبود طراحی و کدهای ساخت بازی سه بعدی
• نبود امکان ساخت بازی آنلاین چند نفره
• نمایش لوگوی گیم میکر در اول بازی
• محدودیت در تعداد منابعی که در بازی به کار برده می شوند
wiki: گیم میکر