گرافیک رایانه ای

دانشنامه عمومی

نگاشتار رایانه ای[ ۱] یا گرافیک رایانه ای گرافیکی است که با استفاده از رایانه ساخته می شود[ ۲] و نمایانگر داده تصویری با رایانه به کمک سخت افزار و نرم افزار گرافیکی است.
گرافیک رایانه ای باعث تعامل و شناخت بهتر کامپیوترها شده و هم چنین تفسیر داده ها را آسان تر کرده است. توسعه های بر مبنای گرافیک رایانه ای باعث تأثیر زیادی بر روی بسیاری از رسانه ها شده و انقلابی در صنعت انیمیشن، فیلم و بازی های رایانه ای به راه انداخته است.
واژه گرافیک کامپیوتری بیشتر برای توصیف کردن «هر آنچه که در کامپیوتر به صورت متن یا آهنگ نیست» به کار گرفته می شود. معمولاً از این واژه در موارد زیر استفاده می شود:
• نمایش و دستکاری داده های تصویری به وسیله کامپیوتر
فناوری ها و ابزار مختلفی که برای تغییر دادن عکس به کار می روند.
• شاخه ای از علوم کامپیوتر که به تحصیل و بررسی روش هایی برای بازسازی و تغییر محتوای تصویری می پردازد. ( به رشته گرافیک رایانه ای مراجعه شود )
گرافیک کامپیوتری این روزها بسیار گسترده و پر کاربرد می باشد. تصویرهای کامپیوتری را می توان در برنامه های تلویزیونی مانند گزارش آب و هوا و خبرها یا برای نمونه در بیشتر بررسی های پزشکی و اعمال جراحی مشاهده کرد.
پیشرفت در علم هایی مثل علم مهندسی برق، الکترونیک، و تلویزیون که در نیمه اول قرن بیستم صورت گرفت را می توان از جمله دلایل پیشرفت در گرافیک کامپیوتری امروزی نام برد. صفحه نمایش ها می توانستند افکت های تصویری برادران لومیر که در فیلم های ۱۹۸۵ به بعد به کار گرفته می شدند را نمایش دهند، هرچند که چنین صفحه نمایش هایی محدود بودند و تعاملی نبودند. ابتدایی ترین لامپ پرتوی کاتدی، که با نام «لامپ براون» شناخته می شدند، در سال ۱۹۸۷ اختراع شدند، این لامپ ها با فراهم کردن اولین صفحه نمایش های دو بعدی الکتریکی که به ورودی برنامه یا کاربر پاسخگو بودند، باعث افزایش دقت در اسیلوسکوپ ( نوسان نما ) ها و پنل های کنترل نظامی شدند. با این وجود گرافیک های کامپیوتری تا سال ۱۹۵۰ و جنگ جهانی دوم به عنوان یک رشته دانشگاهی نسبتاً نا شناخته ماند، در این دوره ترکیب تحقیقات آکادمیک خالص دانشگاهی و آزمایشگاهی، باعث ایجاد کامپیوترهای پیشرفته تر و توسعه تکنولوژی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در زمینه های مثل رادار، تکنولوژی های هوانوردی، و سیستم های پرتاب راکت شد. انواع جدیدی از صفحه نمایش ها برای پردازش چنین اطلاعات حجیمی که از این پروژه ها به دست می آمد مورد نیاز بودند، همین موضوع باعث پیدایش رشته ای به نام گرافیک کامپیوتری شد.
عکس گرافیک رایانه ای

گرافیک رایانه ای (علوم رایانه). گرافیک رایانه ای یکی از قدیمی ترین شاخه های علوم رایانه است که به ترسیم، تغییر و کار با تصاویر به شیوه های محاسباتی و رایانه ای اقدام می نماید. گرافیک رایانه ای یکی از پرجاذبه ترین و وسیع ترین کاربردهای رایانه هاست. بازی های رایانه ای، برنامه های ساخت پویانمایی دوبعدی و سه بعدی، شبیه سازی های محاسباتی* و پردازش تصاویر را می شود به عنوان چند نمونه نام برد.
نرم افزارهای مورد استفاده در کارهای گرافیکی را می توان بر اساس گرافیک رایانه یا CG به دو دستهٔ بزرگ تقسیم کرد:
• نرم افزارهای Raster یا نقشه بیتی که بر اساس پلت های رنگ پیکسل ها و نقاط کار می کنند همانند Photoshop یا Corel Photo paint
• نرم افزارهای Vector یا برداری که معمولاً برای ایجاد تصاویر گرافیکی از فرمولهای ریاضی و معادلات دیفرانسیل بهره می برند. همانند Corel Draw یا Adobe Illustrator
ساختار هر دوی این نرم افزارها کاملاً با هم متفاوت است. هر چند سخت افزارهای Raster را جزو تولیدکنندگان تصاویر گرافیکی می نامند ولی در واقع گرافیک Raster یا Bitmap ماهیت ویرایشی دارند تا تولیدی و نقطه قوت آن ها در ویرایش و فیلترگذاری بر روی تصاویر است تا خلق یک موضوع گرافیکی.
در این گونه گرافیک، اشکال و اشیاء همه بر روی یک صفحه ترسیم و ارائه* می شوند. این نوع گرافیک به خاطر پردازش سبکش خیلی به قدرت کارت گرافیک نیاز ندارد و فقط وقت cpu را اشغال می کند. برای کار با گرافیک دو بعدی نرم افزارهایی ساخته شده مانند فتو شاپ، فتوایمپکت، کورل دراو - کورل پینتر و غیره که فقط روی گرافیک دو بعدی کار می کنند و نرم افزارهایی ساخته شده مثل ماکرو مدیا فلش که چند رسانه ای هستند. گرافیک دو بعدی در وب سایت ها و نرم افزارهای معمولی به کار می رود.
مقالهٔ اصلی: گرافیک سه بعدی
امروزه، باید گرافیک و به ویژه گرافیک رایانه ای را عضو جداناشدنی صنعت مدرن چاپ و نشر رقومی ( دیجیتال ) دانست؛ مثلاً، برای چاپ یک کتاب، از مرحله حروف چینی و حتی ویرایش گرفته تا زمان لیتوگرافی، چاپ، و صحّافی به نوعی با گرافیک رقومی سر و کار داریم.
کاربردهای مشترک گرافیک سه بعدی  : گرافیک سه بعدی در برنامه های کامپیوتری جدید کاربرد بسیاری دارد. استفاده که برنامه ها از گرافیک سه بعدی می کنند از بازی های تعاملی سه بعدی تا شبیه سازی و پزشکی و مصارف شغلی متفاوت است. محصولات پر کیفیت سه بعدی راه خودشان را به سمت فیلم ها و صنعت و آموزش به خوبی پیدا کرده اند.
عکس گرافیک رایانه ای (علوم رایانه)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

گرافیک رایانه ای (Computer Graphics)
تصاویری که با استفاده از رایانه ساخته می شوند. گرافیک رایانه ای در حوزه های گوناگونی کاربرد دارد، ازجمله سرگرمی، علوم، آموزش، پزشکی، تجارت، و صنعت. گرافیک رایانه ای همچنین باعث ساده تر شدن استفاده از رایانه می شود. به کمک رابط های گرافیکی کاربر (GUI) کاربران رایانه می توانند برای اجرای دستورات به جای وارد کردن فرمان های رایانه از طریق انتخاب کردن تصاویری کوچک که به آن ها آیکون می گویند، با رایانه ارتباط برقرار کنند. ساختن تصاویر با استفاده از رایانه به طور کلی شامل سه مرحله مدل سازی رندرکردن و نمایش است. یک تصویر کامل در نتیجه انجام این سه مرحله به دست می آید. در مرحله مدل سازی، یک هنرمند گرافیک رایانه ای داده های لازم برای نمایش سه بعدی تصویر را از منابع مختلف گردآوری می کند. در مرحله رندرکردن از این داده های ورودی سه بعدی یک تصویر دوبعدی ساخته می شود. فرآیند رندرکردن درست مثل این است که صفحه ای از جنس شیشه جلوی یک منظره بگذارید و به یک نقاش بگویید هرچه را که در آن سوی شیشه می بیند روی آن بکشد. البته در مورد گرافیک رایانه ای آن صفحه شیشه ای مانیتور رایانه و نقاش خود رایانه است و حرکت های قلم مو نیز با فرمول های ریاضی هدایت می شوند. نتیجه نهایی مرحله رندرکردن تصویری است که از تعداد زیادی اجزاء ریز رنگی تشکیل شده است. این اجزاء تصویر که به آن ها پیکسل می گویند به صورت یک آرایه مرتب شده اند، درست مثل یک کاغذ شطرنجی. تصویر از کنار هم قرار گرفتن این پیکسل ها تشکیل می شود. در مرحله نمایش، تصویری که از مرحله رندرکردن به دست آمده است برای نمایش روی مانیتور یا چاپ روی چاپگر آماده می شود. تصویری که توسط برنامه های رایانه ای ساخته و پردازش می شود، قبل از نمایش روی مانیتور در یک قسمت خاص از حافظه به نام حافظه فریم نگهداری می شود. در این قسمت از حافظه، اطلاعات مربوط به هریک از پیکسل های تصویر، مثلاً رنگ یا میزان روشنایی آن پیکسل، نگهداری می شود. رنگ های در رایانه به صورت ترکیبی از سه عدد ذخیره می شوند. برای مثال در سیستم رنگی قرمز ـ سبز ـ آبی (RGB) رایانه برای نشان دادن مقدار هریک از رنگ های قرمز، سبز، و آبی از یک عدد استفاده می کند و به این ترتیب می توان رنگ های مختلف را به صورت ترکیبی از این سه رنگ اصلی نشان داد. نمایش تصاویر روی مانیتور به صورت مجموعه ای از مربع های کوچک رنگی (پیکسل ها) موجب بروز مشکل Aliasing می گردد، یعنی خطوط مایل به صورت دندانه دار و پلکانی به نظر می رسند. برای حل این مشکل رایانه محاسبه می کند که هریک از پیکسل ها چقدر به خط واقعی نزدیک است و برحسب نزدیکی پیکسل با خط واقعی رنگ آن را پررنگ تر نشان می دهد. این فرآیند موجب می شود که خطوط مایل، صاف تر به نظر بیایند و به آن Anti-Aliasing می گویند. تا قبل از دهه ۱۹۸۰ تمام تولیدات با استفاده از ابزارهای دستی مثل خط کش و شابلون طراحی می شدند. امروزه تقریباً هرچه که در اطراف خود می بینید ابتدا با رایانه طراحی و ساخته شده است. گرافیک رایانه ای نقش بسیار مهمی در امور مختلف از صنعت گرفته تا دامپزشکی و سرگرمی بازی می کند.

پیشنهاد کاربران

بپرس