کیهان شناسی یا کوزمولوژی ( به انگلیسی: Cosmology ) شاخه ای از علوم طبیعی ( از شاخه فیزیک ) است که سرآغاز، فرگشت و سرانجام نهایی گیتی ( فرجام شناسی ) را مطالعه و بررسی می کند.
کیهان شناسی فیزیکی عبارت است از مطالعهٔ آکادمیک و علمی سرآغاز، فرگشت، ساختارهای بزرگ مقیاس و دینامیک جهان و سرانجام نهایی جهان می پردازد و همچنین در پی کشف قوانین علمی حاکم بر این حقایق می باشد. [ ۱] کیهان شناسی دینی عبارت است از پیکره ای از باورها که برآمده از متون و رسوم تاریخی، اساطیری، دینی و قومیتی در مورد آفرینش و فرجام شناسی می باشند.
یکی از اهداف کیهان شناسی توصیف عالم است و موفق ترین نظریه آن تا به امروز در این زمینه «نظریهٔ مِه بانگ ( Big Bang Theory ) » است. در این نظریه فرض می شود، جهان به یکباره در انفجاری بزرگ به وجود آمده است. عالم اولیه تنها شامل سیالی چگال و داغ متشکل از نور و مادهٔ یونیزه شده بود. تابش ( فوتون ) در ماده به دام افتاده بود ولی با انبساط عالم و سرد شدن آن، الکترون ها و پروتون ها تشکیل اتم های خنثی دادند و ماده توانایی به دام انداختن تابش را از دست داد. امروز، ۱۳٫۷ میلیارد سال بعد از مه بانگ، فوتون های آزاد شده از قید ماده، تابش زمینهٔ کیهانی را تشکیل می دهند. از رایج ترین سوالات در مبحث کیهان شناسی اینست که آیا می توان مرزی برای جهان قائل شد، یعنی آیا جهان لبه یا کرانه ای دارد که در آن به انتها برسد؟ در اینجا باید دو نوع مرز متفاوت را از هم باز شناخت. مرز مشاهده ای و مرز هندسی. منظور از مرز هندسی، مرزی است که به واسطهٔ هندسه جهان پدید می آید و به توانایی بشر در کاوش جهان، ربطی ندارد. مرز مشاهده ای وابسته به کارایی ابزارهای نجومی است. واژهٔ کیهان شناسی ( Cosmology ) ، به معنای مطالعه و بررسی کیهان است و از دو واژهٔ Kosmos به معنای نظم و هماهنگی و Logos به معنای بحث و گفت وگو است. تا اوایل قرن بیستم، کیهان شناسی جزو رشته های علم جدید به شمار نمی آمد. چون طبق طبقه بندی کریستین ولف شعبه ای از متافیزیک بود و در کنار الهیات و روان شناسی قرار می گرفت. به هر حال گرایش مردم به شناخت ستاره ها و به طور کلی شناخت عالم، گرایشی است که همواره در طول تاریخ تمدن بشر وجود داشته است.
در این دوران، جهان مادی، صرفاً در عالم روحانیت وجود داشته است. اهورامزدا در روشنایی و اهریمن در تاریکی، مسکن داشته است و میان این دو تهیگی ( فضای خالی ) بوده و ارادهٔ مطلق اهورامزدا بر جهان حاکم بوده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکیهان شناسی فیزیکی عبارت است از مطالعهٔ آکادمیک و علمی سرآغاز، فرگشت، ساختارهای بزرگ مقیاس و دینامیک جهان و سرانجام نهایی جهان می پردازد و همچنین در پی کشف قوانین علمی حاکم بر این حقایق می باشد. [ ۱] کیهان شناسی دینی عبارت است از پیکره ای از باورها که برآمده از متون و رسوم تاریخی، اساطیری، دینی و قومیتی در مورد آفرینش و فرجام شناسی می باشند.
یکی از اهداف کیهان شناسی توصیف عالم است و موفق ترین نظریه آن تا به امروز در این زمینه «نظریهٔ مِه بانگ ( Big Bang Theory ) » است. در این نظریه فرض می شود، جهان به یکباره در انفجاری بزرگ به وجود آمده است. عالم اولیه تنها شامل سیالی چگال و داغ متشکل از نور و مادهٔ یونیزه شده بود. تابش ( فوتون ) در ماده به دام افتاده بود ولی با انبساط عالم و سرد شدن آن، الکترون ها و پروتون ها تشکیل اتم های خنثی دادند و ماده توانایی به دام انداختن تابش را از دست داد. امروز، ۱۳٫۷ میلیارد سال بعد از مه بانگ، فوتون های آزاد شده از قید ماده، تابش زمینهٔ کیهانی را تشکیل می دهند. از رایج ترین سوالات در مبحث کیهان شناسی اینست که آیا می توان مرزی برای جهان قائل شد، یعنی آیا جهان لبه یا کرانه ای دارد که در آن به انتها برسد؟ در اینجا باید دو نوع مرز متفاوت را از هم باز شناخت. مرز مشاهده ای و مرز هندسی. منظور از مرز هندسی، مرزی است که به واسطهٔ هندسه جهان پدید می آید و به توانایی بشر در کاوش جهان، ربطی ندارد. مرز مشاهده ای وابسته به کارایی ابزارهای نجومی است. واژهٔ کیهان شناسی ( Cosmology ) ، به معنای مطالعه و بررسی کیهان است و از دو واژهٔ Kosmos به معنای نظم و هماهنگی و Logos به معنای بحث و گفت وگو است. تا اوایل قرن بیستم، کیهان شناسی جزو رشته های علم جدید به شمار نمی آمد. چون طبق طبقه بندی کریستین ولف شعبه ای از متافیزیک بود و در کنار الهیات و روان شناسی قرار می گرفت. به هر حال گرایش مردم به شناخت ستاره ها و به طور کلی شناخت عالم، گرایشی است که همواره در طول تاریخ تمدن بشر وجود داشته است.
در این دوران، جهان مادی، صرفاً در عالم روحانیت وجود داشته است. اهورامزدا در روشنایی و اهریمن در تاریکی، مسکن داشته است و میان این دو تهیگی ( فضای خالی ) بوده و ارادهٔ مطلق اهورامزدا بر جهان حاکم بوده است.
wiki: کیهان شناسی