[ویکی فقه] کلمات سدیدة فی مسائل جدیدة (کتاب). کتاب « کلمات سدیدة»، نام کتابی است که آیة الله مؤمن قمی آن را به زبان عربی در بیان چند مسئله مبتلا به و مستحدثه شرعی تألیف نموده اند; این مسائل از آن جایی که مسائل روز بوده و کمتر از سوی سایر فقها بدانها پرداخته شده، از اهمیت بسیار بالایی برخودارند. این حرکت مؤلف بزرگورا را می توان در ردیف کارهای ابداعی دانست که اثرات بسیار ارزش مندی را در میان محققان و مدرسان حوزه می تواند بر جای بگذارد. حضرت آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن از فقهای حوزه علمیه قم و اعضای شورای محترم نگهبان می باشند .
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن در ۱۰ ذی القعده الحرام ۱۳۵۶ برابر با ۲۳ دی ۱۳۱۶ در شهر قم دیده به جهان گشود . پس از تحصیلات ابتدائی و دبیرستان در سال ۱۳۳۲ شمسی به تحصیل علوم دینی روی آورد. و مقدمات علوم دینی را نزد اساتید حوزه علمیه قم گذراندند. سپس در حلقه درس اصول و فقه حضرت امام خمینی قدس سره وارد شدند. پس از تبعید امام به ترکیه ایشان از محضر آیات عظام محقق داماد ، گلپایگانی ، اراکی و شیخ مرتضی حائری استفاده نمودند. ایشان حکمت الهی و فلسفه شرح منظومه سبزواری را نزد مرحوم آیة الله آقای حاج آقا مصطفی خمینی قدس سره و الهیات شفا و اسفار را نزد علامه آیة الله حاج سید محمد حسین طباطبائی بهره مند شدند. معظم له سالهاست که به تدریس سطح عالی فقه و اصول اشتغال دارند. ایشان پس از انقلاب اسلامی در ایران مسئولیتهایی را در قضاء و شورای نگهبان و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری عهده دار شد. مدیریت حوزه علمیه و عضویت در شورای عالی حوزه علمیه نیز از دیگر خدمات ایشان بوده است .
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن در ۱۰ ذی القعده الحرام ۱۳۵۶ برابر با ۲۳ دی ۱۳۱۶ در شهر قم دیده به جهان گشود . پس از تحصیلات ابتدائی و دبیرستان در سال ۱۳۳۲ شمسی به تحصیل علوم دینی روی آورد. و مقدمات علوم دینی را نزد اساتید حوزه علمیه قم گذراندند. سپس در حلقه درس اصول و فقه حضرت امام خمینی قدس سره وارد شدند. پس از تبعید امام به ترکیه ایشان از محضر آیات عظام محقق داماد ، گلپایگانی ، اراکی و شیخ مرتضی حائری استفاده نمودند. ایشان حکمت الهی و فلسفه شرح منظومه سبزواری را نزد مرحوم آیة الله آقای حاج آقا مصطفی خمینی قدس سره و الهیات شفا و اسفار را نزد علامه آیة الله حاج سید محمد حسین طباطبائی بهره مند شدند. معظم له سالهاست که به تدریس سطح عالی فقه و اصول اشتغال دارند. ایشان پس از انقلاب اسلامی در ایران مسئولیتهایی را در قضاء و شورای نگهبان و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری عهده دار شد. مدیریت حوزه علمیه و عضویت در شورای عالی حوزه علمیه نیز از دیگر خدمات ایشان بوده است .
[ویکی نور] «کلمات سدیدة»، نام کتابی است که آیة الله مؤمن قمی آن را به زبان عربی در بیان چند مسئله مبتلا به و مستحدثه شرعی تألیف نموده اند؛ این مسائل از آن جایی که مسائل روز بوده و کمتر از سوی سایر فقها بدانها پرداخته شده، از اهمیت بسیار بالایی برخودارند.
این حرکت مؤلف بزرگورا را می توان در ردیف کارهای ابداعی دانست که اثرات بسیار ارزش مندی را در میان محققان و مدرسان حوزه می تواند بر جای بگذارد.
مباحث این کتاب حول دوازده مسئله شرعی تنظیم گردیده که عبارتند از:
1- اقدامی که حکومت اسلامی راجع به حقوق شخصی افراد انجام می دهد.
5- تشریح میت در آموزش های پزشکی.
این حرکت مؤلف بزرگورا را می توان در ردیف کارهای ابداعی دانست که اثرات بسیار ارزش مندی را در میان محققان و مدرسان حوزه می تواند بر جای بگذارد.
مباحث این کتاب حول دوازده مسئله شرعی تنظیم گردیده که عبارتند از:
1- اقدامی که حکومت اسلامی راجع به حقوق شخصی افراد انجام می دهد.
5- تشریح میت در آموزش های پزشکی.
wikinoor: کلمات_سدیدة_فی_مسائل_جدیدة
[ویکی فقه] کلمات سدیده فی مسائل جدیده (کتاب). کتاب « کلمات سدیدة»، نام کتابی است که آیة الله مؤمن قمی آن را به زبان عربی در بیان چند مسئله مبتلا به و مستحدثه شرعی تألیف نموده اند; این مسائل از آن جایی که مسائل روز بوده و کمتر از سوی سایر فقها بدانها پرداخته شده، از اهمیت بسیار بالایی برخودارند. این حرکت مؤلف بزرگورا را می توان در ردیف کارهای ابداعی دانست که اثرات بسیار ارزش مندی را در میان محققان و مدرسان حوزه می تواند بر جای بگذارد. حضرت آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن از فقهای حوزه علمیه قم و اعضای شورای محترم نگهبان می باشند .
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن در ۱۰ ذی القعده الحرام ۱۳۵۶ برابر با ۲۳ دی ۱۳۱۶ در شهر قم دیده به جهان گشود . پس از تحصیلات ابتدائی و دبیرستان در سال ۱۳۳۲ شمسی به تحصیل علوم دینی روی آورد. و مقدمات علوم دینی را نزد اساتید حوزه علمیه قم گذراندند. سپس در حلقه درس اصول و فقه حضرت امام خمینی قدس سره وارد شدند. پس از تبعید امام به ترکیه ایشان از محضر آیات عظام محقق داماد ، گلپایگانی ، اراکی و شیخ مرتضی حائری استفاده نمودند. ایشان حکمت الهی و فلسفه شرح منظومه سبزواری را نزد مرحوم آیة الله آقای حاج آقا مصطفی خمینی قدس سره و الهیات شفا و اسفار را نزد علامه آیة الله حاج سید محمد حسین طباطبائی بهره مند شدند. معظم له سالهاست که به تدریس سطح عالی فقه و اصول اشتغال دارند. ایشان پس از انقلاب اسلامی در ایران مسئولیتهایی را در قضاء و شورای نگهبان و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری عهده دار شد. مدیریت حوزه علمیه و عضویت در شورای عالی حوزه علمیه نیز از دیگر خدمات ایشان بوده است .
ساختار کتاب
مباحث این کتاب حول دوازده مسئله شرعی تنظیم گردیده که عبارتند از:۱- اقدامی که حکومت اسلامی راجع به حقوق شخصی افراد انجام می دهد.۲- مسئله تنظیم خانواده .۳- تلقیح مصنوعی .۴- تغییر جنسیت.۵- تشریح میت در آموزش های پزشکی.۶- پیوند اعضا .۷- سفارش ساخت کالا.۸- عقد اختیار .۹- کارت های اعتباری.۱۰- حکم عده زنان بدون رحم.۱۱- حکم جهاد.مؤلف در ذیل مسئله اول تحت عنوان« فی تزاحم حق الدولة الإسلامیة و حقوق الناس»، می فرمایند: خداوند حدودی را برای افراد جامعه مشخص نموده که هیچ کس حق ندارد به چارچوب حدود دیگری تجاوز کند. حکومت اسلامی هم به عنوان پاسدار این حدود مانع از تعدی افراد به حریم یک دیگر می گردد.اما همین حکومت اگر بخواهد در راستای مصالح مردم کاری انجام دهد که با حقوق مالی و غیر مالی افراد حقیقی یا حقوقی مزاحمت داشته باشد آیا به دست آوردن رضایت آنان لازم است یا نه؟ برخی معتقدند که وظیفه دولت همانند مردم نگه داشتن حدود تضمین شده از سوی شارع مقدس است و وظیفه دولت مردان ایجاد نظم و نظارت بر مردم است تا از دستورات الهی سرپیچی نکنند و در صورت تمرد باید با تعزیرات و حدود شرعی تأدیب گردند. بنا بر این طبق آیات و روایات ما که اموال مسلمین را مانند خون آنها محترم می شمارد، نباید بدون اجازه صاحب مالی در آن مال دخل و تصرفی صورت گیرد و در این جهت فرقی میان مال و حقوق وجود ندارد سرپیچی از این قاعده هنگامی رواست که جان مردم بدان بستگی داشته باشد; در این صورت به اندازه توان باید رضایت صاحبان حقوق و اموال به دست آورده شود.ایشان در رد این سخن چند نکته را متذکر می گردند که یکی ملاک شریعت در حکومت اسلامی است; یعنی این حدود الهی است که قوانین چنین حکومتی را معین می سازد، دیگری فرقی است که حکومت اسلامی با سایر نظام ها و حکومت ها دارد، سوم ادله ای هستند که ولایت امام مسلمین را بر جان و مال مردم اثبات می کنند که از آن جمله آیه شریفه« إنما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»، می باشد.چهارمین دلیل این است که اسلام در چگونگی حکومت سخن جدیدی نگفته و همان سیره عقلا را امضا نموده است; از این روی اگر حاکم اسلامی تشخیص دهد مصلحت عموم مردم در گسترش خیابان است و ملکی مانند خانه یا مغازه در مسیر واقع شده، غیر از پرداخت قیمت متعارف آنها به دست آوردن رضایت مالکان آنها لازم نمی باشد، زیرا معنای جعل ولایت عبارت است از نفی اختیارهای مردم در قلمرو ولایت حاکم اسلامی. بدین جهت حاکم اختیار تصرف در مال ها را در جهت حفظ مصالح عمومی دارد و حاکم اسلامی باید قیمت مرسوم و معمول آنها را بپردازد و لکن به دست آوردن رضایت صاحبان لازم نیست.ایشان چند نکته را هم به این مبحث اضافه نموده اند که در راستای تحکیم مبنای مذکور می باشند. تکمله بحث که تحت عنوان توضیح و تکمیل می باشد، توضیحاتی راجع به مسئله ولایت فقیه که ادله شرعیه زعامتش را ثابت کرده اند می باشد.
تنظیم خانواده
ایشان، در این قسمت که مفصل ترین بخش کتاب است نخست نگاهی به روایات دارند که در آنها از تکثر نسل تمجید و تعریف شده است. اولین روایت در این جا روایت مشهوری است که امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که فرمود:« تزوجوا فإنی مکاثر بکم الأمم غدا فی القیامة». نکته دوم بحث ایشان عدم وجوب استیلاد است; یعنی با وجود تشویق هایی که به امر ازدواج و بچه دار شدن داریم، هیچ کجا بچه دار شدن را به عنوان تکلیفی واجب بر زوجین برنشمرده اند. مؤلف سپس بحث را در دو صورت تعقیب کرده است: صورت اول اقدام بر منع انعقاد نطفه است که به راه های گوناگونی ممکن است، مانند عزل ، استفاده از پوشش پلاستیکی، استفاده از دستگاه های داخل رحم و... . ایشان بحث را در بعضی از این صور متمرکز نموده اند که نیاز به کارهای پزشکی از سوی دیگران بر روی عورت مرد یا زن دارد، بعد احکام عقیم کردن مرد یا زن را توضیح می دهد که به دلایل مختلفی حکم حرمت بر آنها بار شده است، بعد بحثی هم راجع به اختیار حاکم شرع دارند که آیا می تواند مردم را مجبور به تنظیم خانواده بکند یا نه؟ صورت دوم بحث در جرم اعدام نطفه منعقد شده یا همان سقط جنین است.این از مسلمات فقهی بوده و ادله فراوانی در این مورد وجود دارد و فرقی بین نوع سقط وجود ندارد که با عمل باشد یا با استعمال قرص یا شربتی واقع گردد. لکن نتیجه ای که مؤلف از تمام این مباحث می خواهد به دست آورد این است که تنظیم خانواده قبل از انعقاد نطفه کاری معقول و صحیح بوده که در بعضی مواقع تا مرز لزوم نیز پیش می رود، اما بعد از انعقاد به هیچ وجه مجاز به چنین عملی نخواهد بود.
تلقیح مصنوعی
...
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن در ۱۰ ذی القعده الحرام ۱۳۵۶ برابر با ۲۳ دی ۱۳۱۶ در شهر قم دیده به جهان گشود . پس از تحصیلات ابتدائی و دبیرستان در سال ۱۳۳۲ شمسی به تحصیل علوم دینی روی آورد. و مقدمات علوم دینی را نزد اساتید حوزه علمیه قم گذراندند. سپس در حلقه درس اصول و فقه حضرت امام خمینی قدس سره وارد شدند. پس از تبعید امام به ترکیه ایشان از محضر آیات عظام محقق داماد ، گلپایگانی ، اراکی و شیخ مرتضی حائری استفاده نمودند. ایشان حکمت الهی و فلسفه شرح منظومه سبزواری را نزد مرحوم آیة الله آقای حاج آقا مصطفی خمینی قدس سره و الهیات شفا و اسفار را نزد علامه آیة الله حاج سید محمد حسین طباطبائی بهره مند شدند. معظم له سالهاست که به تدریس سطح عالی فقه و اصول اشتغال دارند. ایشان پس از انقلاب اسلامی در ایران مسئولیتهایی را در قضاء و شورای نگهبان و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری عهده دار شد. مدیریت حوزه علمیه و عضویت در شورای عالی حوزه علمیه نیز از دیگر خدمات ایشان بوده است .
ساختار کتاب
مباحث این کتاب حول دوازده مسئله شرعی تنظیم گردیده که عبارتند از:۱- اقدامی که حکومت اسلامی راجع به حقوق شخصی افراد انجام می دهد.۲- مسئله تنظیم خانواده .۳- تلقیح مصنوعی .۴- تغییر جنسیت.۵- تشریح میت در آموزش های پزشکی.۶- پیوند اعضا .۷- سفارش ساخت کالا.۸- عقد اختیار .۹- کارت های اعتباری.۱۰- حکم عده زنان بدون رحم.۱۱- حکم جهاد.مؤلف در ذیل مسئله اول تحت عنوان« فی تزاحم حق الدولة الإسلامیة و حقوق الناس»، می فرمایند: خداوند حدودی را برای افراد جامعه مشخص نموده که هیچ کس حق ندارد به چارچوب حدود دیگری تجاوز کند. حکومت اسلامی هم به عنوان پاسدار این حدود مانع از تعدی افراد به حریم یک دیگر می گردد.اما همین حکومت اگر بخواهد در راستای مصالح مردم کاری انجام دهد که با حقوق مالی و غیر مالی افراد حقیقی یا حقوقی مزاحمت داشته باشد آیا به دست آوردن رضایت آنان لازم است یا نه؟ برخی معتقدند که وظیفه دولت همانند مردم نگه داشتن حدود تضمین شده از سوی شارع مقدس است و وظیفه دولت مردان ایجاد نظم و نظارت بر مردم است تا از دستورات الهی سرپیچی نکنند و در صورت تمرد باید با تعزیرات و حدود شرعی تأدیب گردند. بنا بر این طبق آیات و روایات ما که اموال مسلمین را مانند خون آنها محترم می شمارد، نباید بدون اجازه صاحب مالی در آن مال دخل و تصرفی صورت گیرد و در این جهت فرقی میان مال و حقوق وجود ندارد سرپیچی از این قاعده هنگامی رواست که جان مردم بدان بستگی داشته باشد; در این صورت به اندازه توان باید رضایت صاحبان حقوق و اموال به دست آورده شود.ایشان در رد این سخن چند نکته را متذکر می گردند که یکی ملاک شریعت در حکومت اسلامی است; یعنی این حدود الهی است که قوانین چنین حکومتی را معین می سازد، دیگری فرقی است که حکومت اسلامی با سایر نظام ها و حکومت ها دارد، سوم ادله ای هستند که ولایت امام مسلمین را بر جان و مال مردم اثبات می کنند که از آن جمله آیه شریفه« إنما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»، می باشد.چهارمین دلیل این است که اسلام در چگونگی حکومت سخن جدیدی نگفته و همان سیره عقلا را امضا نموده است; از این روی اگر حاکم اسلامی تشخیص دهد مصلحت عموم مردم در گسترش خیابان است و ملکی مانند خانه یا مغازه در مسیر واقع شده، غیر از پرداخت قیمت متعارف آنها به دست آوردن رضایت مالکان آنها لازم نمی باشد، زیرا معنای جعل ولایت عبارت است از نفی اختیارهای مردم در قلمرو ولایت حاکم اسلامی. بدین جهت حاکم اختیار تصرف در مال ها را در جهت حفظ مصالح عمومی دارد و حاکم اسلامی باید قیمت مرسوم و معمول آنها را بپردازد و لکن به دست آوردن رضایت صاحبان لازم نیست.ایشان چند نکته را هم به این مبحث اضافه نموده اند که در راستای تحکیم مبنای مذکور می باشند. تکمله بحث که تحت عنوان توضیح و تکمیل می باشد، توضیحاتی راجع به مسئله ولایت فقیه که ادله شرعیه زعامتش را ثابت کرده اند می باشد.
تنظیم خانواده
ایشان، در این قسمت که مفصل ترین بخش کتاب است نخست نگاهی به روایات دارند که در آنها از تکثر نسل تمجید و تعریف شده است. اولین روایت در این جا روایت مشهوری است که امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که فرمود:« تزوجوا فإنی مکاثر بکم الأمم غدا فی القیامة». نکته دوم بحث ایشان عدم وجوب استیلاد است; یعنی با وجود تشویق هایی که به امر ازدواج و بچه دار شدن داریم، هیچ کجا بچه دار شدن را به عنوان تکلیفی واجب بر زوجین برنشمرده اند. مؤلف سپس بحث را در دو صورت تعقیب کرده است: صورت اول اقدام بر منع انعقاد نطفه است که به راه های گوناگونی ممکن است، مانند عزل ، استفاده از پوشش پلاستیکی، استفاده از دستگاه های داخل رحم و... . ایشان بحث را در بعضی از این صور متمرکز نموده اند که نیاز به کارهای پزشکی از سوی دیگران بر روی عورت مرد یا زن دارد، بعد احکام عقیم کردن مرد یا زن را توضیح می دهد که به دلایل مختلفی حکم حرمت بر آنها بار شده است، بعد بحثی هم راجع به اختیار حاکم شرع دارند که آیا می تواند مردم را مجبور به تنظیم خانواده بکند یا نه؟ صورت دوم بحث در جرم اعدام نطفه منعقد شده یا همان سقط جنین است.این از مسلمات فقهی بوده و ادله فراوانی در این مورد وجود دارد و فرقی بین نوع سقط وجود ندارد که با عمل باشد یا با استعمال قرص یا شربتی واقع گردد. لکن نتیجه ای که مؤلف از تمام این مباحث می خواهد به دست آورد این است که تنظیم خانواده قبل از انعقاد نطفه کاری معقول و صحیح بوده که در بعضی مواقع تا مرز لزوم نیز پیش می رود، اما بعد از انعقاد به هیچ وجه مجاز به چنین عملی نخواهد بود.
تلقیح مصنوعی
...
wikifeqh: کلمات_سدیدة_فی_مسائل_جدیدة_(کتاب)