[ویکی فقه] کفایة الاصول فی اسلوبها الثانی (کتاب). «کفایة الاصول فی اسلوبها الثانی» تالیف شیخ باقر ایروانی از جمله شروح عربی کتاب کفایه است که با تقریر و اسلوبی جدید به رشته تحریر درآمده است.
شارح از ساختار کتاب کفایه عدول نکرده است و با ذکر بخشی از عبارت کفایه به شرح آن پرداخته است. خلاصه نویسی مطالب هر عنوان نیز از شیوه های نو محسوب و در جمع بندی مطالب نقش بسزایی دارد.
شارح از ساختار کتاب کفایه عدول نکرده است و با ذکر بخشی از عبارت کفایه به شرح آن پرداخته است. خلاصه نویسی مطالب هر عنوان نیز از شیوه های نو محسوب و در جمع بندی مطالب نقش بسزایی دارد.
[ویکی نور] «کفایة الاصول فی اسلوبها الثانی» تألیف شیخ باقر ایروانی از جمله شروح عربی کتاب کفایه است که با تقریر و اسلوبی جدید به رشته تحریر درآمده است.
شارح از ساختار کتاب کفایه عدول نکرده است و با ذکر بخشی از عبارت کفایه به شرح آن پرداخته است. خلاصه نویسی مطالب هر عنوان نیز از شیوه های نو محسوب و در جمع بندی مطالب نقش بسزایی دارد.
کتاب مشتمل بر پنج جلد است. مولّف بعد از بیان مقدّمات سیزده گانه که در آن موضوع علم، وضع، انواع اطلاقات لفظ، علائم حقیقت و مجاز، حالات پنجگانه لفظ، حقیقت شرعیه، صحیح و اعمّ، اشتراک لفظی و مانند آن مورد بحث قرار گرفته است، وارد مقاصد هشت گانه می شود.
در اوامر و شامل سیزده فصل است:فصل اوّل در مادّه امر است: به نظر آخوند لفظ امر دارای دو معناست: طلب و شأن و ماده امر برای طلب لزومی وضع شده و استعمال آن در طلب ندبی مجاز است. فصل دوّم درباره صیغه امر است: موضوعٌ له صیغه امر انشاء طلب است و ممکن است در موارد مختلف، متفاوت باشد. فصل سوّم در اجزاء است: عنوان مسأله این است که آیا اتیان مأمورٌبه مقتضی اجزاء هست یا خیر؟ جواب مرحوم آخوند مثبت است. فصل چهارم، درباره مقدّمه واجب است: یکی از مباحث مهمّ و طولانی باب اوامر، مسأله مقدّمه واجب است. مولّف قبل از شروع در اصل بحث به بررسی مقدّمات چهارگانه می پردازد سپس وارد مباحث اصلی می شود. فصل پنجم، بحث ضدّ است: بحث در آن پیرامون این است که اگر مولی به چیزی امر نمود آیا نفس این امر و دستور، اقتضاء و دلالت بر نهی از ضدّ این مأمورٌ به دارد یا نه؟ به نظر آخوند امر به یک شیء اقتضای نهی و حرمت ضدّ آن را دارد. فصل ششم، در امر آمر با علم او به انتفاء شرط امر است: عدم جواز آن از امور بدیهی است و چندان محتاج برهان نیست زیرا هیچ مشروطی بدون شرط آن، قابل تحقق نیست. فصل هفتم: متعلّق اوامر و نواهی: به نظر مصنف متعلّق اوامر و نواهی طبایع اشیاء است و خصوصیات و لوازم وجود خارجی آنها از دائره طلب مولی بیرون است. فصل هشتم: نسخ وجوب است: هیچ دلیلی اعم از اجتهادی و فقاهتی نداریم که شیء پس از نسخ وجوب، دارای یکی از احکام غیر وجوب و یا جواز بالمعنی الاعم و یا اباحه باشد. فصل نهم، در حقیقت وجود کفائی است: وجود کفایی نوعی از وجوب است که در آن موضوع تکلیف صرف الوجود از طبیعت است که بر ذمّه همه مکلّفین استقرار پیدا کرده و مناط استحقاق ثواب و عقاب است. فصل یازدهم، در واجب موسّع و مضیّق است: در این فصل اقسام واجب به اعتبار زمان مورد بررسی قرار می گیرد. فصل دوازدهم: مسأله اصلی در این فصل احراز هدف مولی از امر به امر است. فصل سیزدهم: به نظر مولّف اطلاق ماده امر دوّم اقتضای تأکید و اطلاق هیئت امر دوّم دلالت بر تأسیس دارد.
مقصد دوّم، درباره نواهی و شامل سه فصل است:
شارح از ساختار کتاب کفایه عدول نکرده است و با ذکر بخشی از عبارت کفایه به شرح آن پرداخته است. خلاصه نویسی مطالب هر عنوان نیز از شیوه های نو محسوب و در جمع بندی مطالب نقش بسزایی دارد.
کتاب مشتمل بر پنج جلد است. مولّف بعد از بیان مقدّمات سیزده گانه که در آن موضوع علم، وضع، انواع اطلاقات لفظ، علائم حقیقت و مجاز، حالات پنجگانه لفظ، حقیقت شرعیه، صحیح و اعمّ، اشتراک لفظی و مانند آن مورد بحث قرار گرفته است، وارد مقاصد هشت گانه می شود.
در اوامر و شامل سیزده فصل است:فصل اوّل در مادّه امر است: به نظر آخوند لفظ امر دارای دو معناست: طلب و شأن و ماده امر برای طلب لزومی وضع شده و استعمال آن در طلب ندبی مجاز است. فصل دوّم درباره صیغه امر است: موضوعٌ له صیغه امر انشاء طلب است و ممکن است در موارد مختلف، متفاوت باشد. فصل سوّم در اجزاء است: عنوان مسأله این است که آیا اتیان مأمورٌبه مقتضی اجزاء هست یا خیر؟ جواب مرحوم آخوند مثبت است. فصل چهارم، درباره مقدّمه واجب است: یکی از مباحث مهمّ و طولانی باب اوامر، مسأله مقدّمه واجب است. مولّف قبل از شروع در اصل بحث به بررسی مقدّمات چهارگانه می پردازد سپس وارد مباحث اصلی می شود. فصل پنجم، بحث ضدّ است: بحث در آن پیرامون این است که اگر مولی به چیزی امر نمود آیا نفس این امر و دستور، اقتضاء و دلالت بر نهی از ضدّ این مأمورٌ به دارد یا نه؟ به نظر آخوند امر به یک شیء اقتضای نهی و حرمت ضدّ آن را دارد. فصل ششم، در امر آمر با علم او به انتفاء شرط امر است: عدم جواز آن از امور بدیهی است و چندان محتاج برهان نیست زیرا هیچ مشروطی بدون شرط آن، قابل تحقق نیست. فصل هفتم: متعلّق اوامر و نواهی: به نظر مصنف متعلّق اوامر و نواهی طبایع اشیاء است و خصوصیات و لوازم وجود خارجی آنها از دائره طلب مولی بیرون است. فصل هشتم: نسخ وجوب است: هیچ دلیلی اعم از اجتهادی و فقاهتی نداریم که شیء پس از نسخ وجوب، دارای یکی از احکام غیر وجوب و یا جواز بالمعنی الاعم و یا اباحه باشد. فصل نهم، در حقیقت وجود کفائی است: وجود کفایی نوعی از وجوب است که در آن موضوع تکلیف صرف الوجود از طبیعت است که بر ذمّه همه مکلّفین استقرار پیدا کرده و مناط استحقاق ثواب و عقاب است. فصل یازدهم، در واجب موسّع و مضیّق است: در این فصل اقسام واجب به اعتبار زمان مورد بررسی قرار می گیرد. فصل دوازدهم: مسأله اصلی در این فصل احراز هدف مولی از امر به امر است. فصل سیزدهم: به نظر مولّف اطلاق ماده امر دوّم اقتضای تأکید و اطلاق هیئت امر دوّم دلالت بر تأسیس دارد.
مقصد دوّم، درباره نواهی و شامل سه فصل است:
wikinoor: کفایة_الأصول_فی_أسلوبها_الثانی
[ویکی فقه] کفایه الاصول فی اسلوبها الثانی (کتاب). «کفایة الاصول فی اسلوبها الثانی» تالیف شیخ باقر ایروانی از جمله شروح عربی کتاب کفایه است که با تقریر و اسلوبی جدید به رشته تحریر درآمده است.
شارح از ساختار کتاب کفایه عدول نکرده است و با ذکر بخشی از عبارت کفایه به شرح آن پرداخته است. خلاصه نویسی مطالب هر عنوان نیز از شیوه های نو محسوب و در جمع بندی مطالب نقش بسزایی دارد.
گزارش محتوا
کتاب مشتمل بر پنج جلد است. مولف بعد از بیان مقدمات سیزده گانه که در آن موضوع علم، وضع، انواع اطلاقات لفظ، علائم حقیقت و مجاز، حالات پنجگانه لفظ، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، اشتراک لفظی و مانند آن مورد بحث قرار گرفته است، وارد مقاصد هشت گانه می شود.
← مقصد اول
منابع روایات، آراء و دیدگاه های اصولی و برخی توضیحات در پاورقی کتاب آمده است. فهرست مطالب در انتهای هر یک از مجلدات و فهرست مصادر تحقیق در انتهای جلد پنجم ذکر شده است.
شارح از ساختار کتاب کفایه عدول نکرده است و با ذکر بخشی از عبارت کفایه به شرح آن پرداخته است. خلاصه نویسی مطالب هر عنوان نیز از شیوه های نو محسوب و در جمع بندی مطالب نقش بسزایی دارد.
گزارش محتوا
کتاب مشتمل بر پنج جلد است. مولف بعد از بیان مقدمات سیزده گانه که در آن موضوع علم، وضع، انواع اطلاقات لفظ، علائم حقیقت و مجاز، حالات پنجگانه لفظ، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، اشتراک لفظی و مانند آن مورد بحث قرار گرفته است، وارد مقاصد هشت گانه می شود.
← مقصد اول
منابع روایات، آراء و دیدگاه های اصولی و برخی توضیحات در پاورقی کتاب آمده است. فهرست مطالب در انتهای هر یک از مجلدات و فهرست مصادر تحقیق در انتهای جلد پنجم ذکر شده است.
wikifeqh: کفایة_الاصول_فی_اسلوبها_الثانی_(کتاب)