کفایه الاصول

فرهنگ فارسی

کتابی است بعربی در علم اصول فقه با عبارات بدیع و فصیح تالیف شیخ محمد کاظم خراسانی ( ف. ۱۳۲۹ ه ق . ) و آن شامل دو جزو است : اول مباحث الفاظ دوم ادله عقلیه . در این کتاب علاوه بر مطالب اصولی مباحث فلسفی نیز آمده و حواشی بسیار ( متجاوز از ۵٠ ) بر آن نوشته شده که از همه مشهورتر حاشیه میرزا ابوالحسن مشکین اردبیلی و حاشیه آقا شیخ محمد علی است .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کفایة الاصول. مؤلف:محمد کاظم خراسانی (م ۱۳۲۹ ق).
کفایه الاصول آخرین متن درسی علم اصول در دوره سطح حوزه های تشیع است که در آن آخرین یافته های آخوند خراسانی در علم اصول به سبک کلاسیک و نو مطرح شده است. این کتاب حاصل مغز متفکری است که هم به معقول و هم به منقول نظر داشته است. موضوعات این کتاب به یک مقدمه و دو قسمت عمده تقسیم شده است:۱. مباحث الفاظ;۲. مباحث ادله عقلی. مقدمه شامل سیزده امر است; چون: تعریف و موضوع علم اصول و وضع و اقسام آن، خبر و انشا، علائم مجاز و حقیقت، اطلاق لفظ و اراده نوع یا مثل، حقیقت شرعی، صحیح و اعم، اشتراک لفظی و مشتق و متعلقات.مقصد اول، در اوامر است و مطالب مربوط به اوامر را در طی سیزده فصل بحث و بررسی می کند.مقصد دوم، در نواهی و دارای سه فصل است.مقصد سوم، در مفاهیم که در پنج فصل مطالب مربوط به مفاهیم را بحث و بررسی می نماید.مقصد چهارم، در عام و خاص که دارای سیزده فصل است.مقصد پنجم، در چهار فصل تنظیم شده و مباحث الفاظ پایان می پذیرد.مقصد ششم، شامل مباحث ادله عقلی، احکام قطع، حجّیت آن، ظن و انواع آن است.مقصد هفتم، در اصول عملی (اصل برائت، تخییر، استصحاب، احتیاط) است و در چهار فصل از احکام آنها بحث می کند.مقصد هشتم، در تعارض ادله و امارات است و در ضمن نه فصل به مباحثی همچون: معنای تعارض، اصالت تساقط، تعارض اخبار تعادل و تراجیح و بیان مرجحات می پردازد. خاتمه، در اجتهاد و تقلید است.شیخ آقا بزرگ تهرانی در الذریعه، دهها شرح و حاشیه آن را معرفی کرده است.

[ویکی فقه] کفایة الاصول (کتاب). «کفایة الاصول»، اثر عربی محمد کاظم بن حسین آخوند خراسانی است که در سال های ۱۳۲۱ ق، به بعد تالیف شده و برخی، فهم آن را ملاک اجتهاد (به معنی مصطلح) دانسته اند. این کتاب، آخرین متن درسی علم اصول، در دوره سطح حوزه های تشیع است که در آن، آخرین یافته های آخوند خراسانی در علم اصول، به سبک کلاسیک و نو مطرح شده است.
کتاب، فراهم آمده است از مقدمه، هشت مقصد و خاتمه که در سه جلد ارائه شده است؛ مقدمه و پنج مقصد اول، قسمت مباحث الفاظ را شامل و سه مقصد دیگر با خاتمه، بیان قسمت ادله عقلیه را متکفل می باشد.کتاب، حاصل مغز متفکری است که هم به معقول و هم به منقول نظر داشته است.این اثر قیم، بر اثر ایجاز، جامعیت، دشواری فهم و درک مطالب عمیق آن، از آغاز انتشار، مورد توجه فقهاء و مدرسان بزرگ و محور مبانی علمی و بحث های عالی اجتهادی در حوزه های علمی شیعه واقع گردیده و به عنوان آخرین کتاب درسی اصول فقه، قبل از درس خارج اصول، انتخاب شده است و به همین جهت، دانشمندان، محققان و پژوهش گران بسیاری برای حل معضلات و غوامض و نیز توضیح مقاصد نویسنده، بر آن شرح نوشته یا حاشیه نگاشته اند.این کتاب، یکی از آثار ارزشمند نویسنده است که از مهم ترین و رایج ترین تالیفات عصر حاضر می باشد.کتاب، علاوه بر مزایا و جهاتی که در خود داشته است، ترقی و تکمیل دانشمندان را نیز ایجاب و ازاین رو ترجیحش را بر کتب این فن، اقتضاء می نموده است.این اثر، در سال های آخر عمر آخوند، در نجف، نوشته شده و دو سال از وقت وی را گرفته است و تا کنون بارها در شهرهای ایران و عراق تجدید چاپ شده است.تدریس مطالب «کفایه»، قبل از تدوین آن، ۶ سال طول کشیده و بعدها که کتاب، به طبع رسیده، این مدت تقریبا نصف گردیده است.

[ویکی شیعه] کفایة الاصول (کتاب). کِفایَةُ الاُصول کتابی از آخوند ملا محمدکاظم خراسانی (متوفای ۱۳۲۹ ق)، حاوی یک دوره درس اصول فقه. آخوند خراسانی از تربیت شدگان مکتب اصولی شیخ مرتضی انصاری است. کتاب کفایة الأصول، دربردارنده نظریات و بیان هایی ابداعی است و چون به طور موجز تألیف شده، شروح و تعلیقات و تقریرات بسیاری بر آن نوشته شده است. این کتاب مدت هاست به عنوان آخرین متن آموزشی علم اصول در سطح عالی حوزه های علمیه شیعه تدریس می شود.
کتاب کفایه از مهم ترین و رایج ترین تالیفات حوزه علمیه در عصر حاضر است که در دو جلد و به زبان عربی نوشته شده و چون بسیار موجز و دقیق به رشته تحریر درآمده و خالی از مطالب علمی و فلسفی و حِکمی و الهی نیست، لذا درک محتویات آن برای کسانی که اهل فن نباشند، مشکل است؛ زیرا خواننده باید از مقدمات علمی فراوانی بهره مند باشد.

[ویکی فقه] مؤلف:محمد کاظم خراسانی (م ۱۳۲۹ ق).
کفایه الاصول آخرین متن درسی علم اصول در دوره سطح حوزه های تشیع است که در آن آخرین یافته های آخوند خراسانی در علم اصول به سبک کلاسیک و نو مطرح شده است. این کتاب حاصل مغز متفکری است که هم به معقول و هم به منقول نظر داشته است. موضوعات این کتاب به یک مقدمه و دو قسمت عمده تقسیم شده است:۱. مباحث الفاظ;۲. مباحث ادله عقلی. مقدمه شامل سیزده امر است; چون: تعریف و موضوع علم اصول و وضع و اقسام آن، خبر و انشا، علائم مجاز و حقیقت، اطلاق لفظ و اراده نوع یا مثل، حقیقت شرعی، صحیح و اعم، اشتراک لفظی و مشتق و متعلقات.مقصد اول، در اوامر است و مطالب مربوط به اوامر را در طی سیزده فصل بحث و بررسی می کند.مقصد دوم، در نواهی و دارای سه فصل است.مقصد سوم، در مفاهیم که در پنج فصل مطالب مربوط به مفاهیم را بحث و بررسی می نماید.مقصد چهارم، در عام و خاص که دارای سیزده فصل است.مقصد پنجم، در چهار فصل تنظیم شده و مباحث الفاظ پایان می پذیرد.مقصد ششم، شامل مباحث ادله عقلی، احکام قطع، حجّیت آن، ظن و انواع آن است.مقصد هفتم، در اصول عملی (اصل برائت، تخییر، استصحاب، احتیاط) است و در چهار فصل از احکام آنها بحث می کند.مقصد هشتم، در تعارض ادله و امارات است و در ضمن نه فصل به مباحثی همچون: معنای تعارض، اصالت تساقط، تعارض اخبار تعادل و تراجیح و بیان مرجحات می پردازد. خاتمه، در اجتهاد و تقلید است.شیخ آقا بزرگ تهرانی در الذریعه، دهها شرح و حاشیه آن را معرفی کرده است.
وضعیت نشر
این کتاب به زبان عربی، به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی قم، دو جزء در یک مجلد در سال ۱۴۱۵ ق چاپ و منتشر شده است.
منبع
سایت اندیشه قم
...

[ویکی اهل البیت] مولف این کتاب محمدکاظم خراسانی(م 1329 ق)است. این عالم محقق و فاضل مدقق، از اکابر علمای امامیه و مرد دین و سیاست بود. وی در مشهد به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش آموخت. در 22 سالگی به قصد تحصیل در حوزه معقول تهران رهسپار آنجا شد و بر سر راه تهران ـ مشهد به شهر سبزوار رفت و نزدیک دو سال از حوزه معقول حکیم سبزواری استفاده کرد.
بعد از این مرحله به تهران رفت و مدتی نیز در این شهر که آن موقع حوزه معقول پررونقی داشت، در درس فلسفه میرزا ابوالحسن جلوه حاضر شد. او در سال 1279 ق راهی نجف شد و تا زمان درگذشت شیخ انصاری به سال 1281 ق، به مدت دو سال و چند ماه از درس فقه و اصول او استفاده کرد.
او پس از وفات شیخ اعظم در محضر میرزا محمدحسن شیرازی به تعلم فقه و اصول پرداخت و از درس استادان دیگری مثل سید علی شوشتری و شیخ راضی نجفی نیز بهره گرفت. در سال 1292 ق که میرزای شیرازی از نجف به سامرا رفت و در آنجا به تدریس پرداخت، آخوند خراسانی نیز مثل بسیاری از شاگردان وی به سامرا رفت؛ اما پس از چندی به توصیه میرزا به نجف بازگشت و کار تدریس را آغاز نمود.
میرزا حسن شیرازی، آخوند را به فضل می ستود و طلاب را به استفاده از درس او تشویق می کرد. پس از درگذشت میرزا، حوزه سامرا از رونق افتاد و همه نظرها به یکباره به سوی نجف و زعیم آن معطوف شد و آخوند در آن زمان به عنوان جانشین میرزا و بزرگ ترین مرجع شیعه شناخته شد.
کفایة الاصول، تعلیقه بر مکاسب، درر الفوائد فی الحاشیة علی الفرائد، الفوائد الفقهیه والاصولیّه، تکملة التبصرة و شرح آن، الاجتهاد والتقلید، حاشیه بر اسفار ملاصدرا، حاشیه بر منظومه.
کتاب کفایة الأصول از مشهورترین کتابهای اصولی عصر حاضر است و شامل نظریات اصولی آخوند خراسانی، مؤلف گرانقدر آن می باشد. وی در این کتاب به نقد و بررسی مسائل علم اصول پرداخته و با عباراتی کوتاه و دقیق و کلماتی محدود، به طرح معانی فراوان و نظریاتی عمیق می پردازد، نظریاتی که فهم و درک آن حوزه های علمیّه عراق و ایران و مناطق دیگر را به خود مشغول داشته است. این کتاب پایان دوره سطح در حوزه های علمیّه بوده و موضوعات آن محور درس خارج اصول قرار می گیرد.
آقا بزرگ تهرانی درباره این کتاب می فرماید: «کفایة الأصول متن جامع فی أصول الفقه لشیخنا الآخوند المولی محمد کاظم الهروی الخراسانی المتوفی سنة 1329 ه ق، و قد أدخل المسائل الفلسفیة فی الأصول أکثر ممن قبله من مؤلفی الرسائل و الفصول و القوانین، و هو المتداول تدریسها إلی الیوم فی جوامع النجف، و لهذا فقد کثرت الحواشی علیه من تلامیذ المصنف». یعنی «کتاب کفایة الأصول متن جامعی در علم اصول فقه است. این کتاب نگاشته شیخ ما، آخوند ملا محمد کاظم هروی خراسانی است (درگذشت 1329 هجری قمری). وی در این کتاب مسائل فلسفی را با علم اصول در آمیخته است بیشتر از آنچه مؤلفین کتابهای رسائل و فصول و یا قوانین مطرح کرده اند. امروزه تدریس این کتاب در حوزه علمیّه نجف متداول است و از این جهت تاکنون شاگردان ایشان حواشی فراوانی بر این کتاب نگاشته اند».
کفایة الاصول آخرین متن درسی علم اصول در دوره سطح حوزه های تشیع است که در آن آخرین یافته های آخوند خراسانی در علم اصول مطرح شده است. این کتاب حاصل مغز متفکری است که هم به معقول و هم به منقول نظر داشته است. موضوعات این کتاب به یک مقدمه و دو قسمت عمده تقسیم شده است:

[ویکی نور] کفایة الأصول، اثر عربی آخوند خراسانی است که در سال های 1321ق، به بعد تألیف شده و برخی، فهم آن را ملاک اجتهاد(به معنی مصطلح) دانسته اند. این کتاب، آخرین متن درسی علم اصول، در دوره سطح حوزه های تشیع است که در آن، آخرین یافته های آخوند خراسانی در علم اصول، به سبک کلاسیک و نو مطرح شده است.
کتاب، فراهم آمده است از مقدمه، هشت مقصد و خاتمه که در سه جلد ارائه شده است؛ مقدمه و پنج مقصد اول، قسمت مباحث الفاظ را شامل و سه مقصد دیگر با خاتمه، بیان قسمت ادله عقلیه را متکفل می باشد.
کتاب، حاصل مغز متفکری است که هم به معقول و هم به منقول نظر داشته است.
این اثر قیّم، بر اثر ایجاز، جامعیت، دشواری فهم و درک مطالب عمیق آن، از آغاز انتشار، مورد توجه فقهاء و مدرسان بزرگ و محور مبانی علمی و بحث های عالی اجتهادی در حوزه های علمی شیعه واقع گردیده و به عنوان آخرین کتاب درسی اصول فقه، قبل از درس خارج اصول، انتخاب شده است و به همین جهت، دانشمندان، محقّقان و پژوهش گران بسیاری برای حل معضلات و غوامض و نیز توضیح مقاصد نویسنده، بر آن شرح نوشته یا حاشیه نگاشته اند.
این کتاب، یکی از آثار ارزش مند نویسنده است که از مهم ترین و رایج ترین تألیفات عصر حاضر می باشد.

[ویکی نور] کفایه الاصول (با حواشی مشکینی). حواشی المحقق المشکینی علی الکفایة، اثر میرزا ابوالحسن مشکینی، از علمای بزرگ و مشهور حوزه علمیّه نجف اشرف است(1305 - 1358ق).
وی، این کتاب را به زبان عربی و در شرح و توضیح مطالب علمی و پیچیده کتاب «کفایة الاصول» آخوند خراسانی نوشته است و با این کار، اثری ارزش مند را بر جای نهاده است.
مؤلف، در مقدمه، انگیزه خود را از نگارش این کتاب چنین بیان می فرماید: با توجه به اینکه کتاب کفایه ، نوشته شیخ ما، علامه محقق و مدقق، آیت الله شیخ محمد کاظم خراسانی - طاب ثراه - از محتوایی ژرف و معانی عالی برخوردار است و حقایقی در آن پنهان است که کسی نمی تواند به کنه آن پی ببرد، مگر شخصیت هایی کم نظیر از میان مردم، لذا دوست داشتم تا تعلیقه ای بر آن کتاب ضمیمه نمایم که پرده های آن را کنار زند و به جست وجوی اسرار آن پردازد و عهده دار حل و روشن ساختن حقایق آن شود. مطالب مجمل و غیر واضح آن را بیان کند و متشابهات آن را تأویل نماید. علاوه بر آن، استدلال ها و برهان هایی را که ایشان به آنها اشاره نکرده و به خاطرم رسیده، همراه آن ساختم.
حضرت آیت الله نجفی مرعشی، این کتاب را از کتاب های مشهور دانسته و در این باره می فرماید:
«العلامة المدرس الأستاذ آیت الله المیرزا ابوالحسن المشکینی، صاحب التعلیقة الشهیرة علی کفایة الاصول.»

[ویکی نور] کفایه الاُصول (با حواشی مشکینی). حواشی المحقق المشکینی علی الکفایة، اثر میرزا ابوالحسن مشکینی، از علمای بزرگ و مشهور حوزه علمیّه نجف اشرف است(1305 - 1358ق).
وی، این کتاب را به زبان عربی و در شرح و توضیح مطالب علمی و پیچیده کتاب«کفایة الاصول» آخوند خراسانی نوشته است و با این کار، اثری ارزش مند را بر جای نهاده است.
مؤلف، در مقدمه، انگیزه خود را از نگارش این کتاب چنین بیان می فرماید: با توجه به اینکه کتاب کفایه، نوشته شیخ ما، علامه محقق و مدقق، آیت الله شیخ محمد کاظم خراسانی - طاب ثراه - از محتوایی ژرف و معانی عالی برخوردار است و حقایقی در آن پنهان است که کسی نمی تواند به کنه آن پی ببرد، مگر شخصیت هایی کم نظیر از میان مردم، لذا دوست داشتم تا تعلیقه ای بر آن کتاب ضمیمه نمایم که پرده های آن را کنار زند و به جست وجوی اسرار آن پردازد و عهده دار حل و روشن ساختن حقایق آن شود. مطالب مجمل و غیر واضح آن را بیان کند و متشابهات آن را تأویل نماید. علاوه بر آن، استدلال ها و برهان هایی را که ایشان به آنها اشاره نکرده و به خاطرم رسیده، همراه آن ساختم.
حضرت آیت الله نجفی مرعشی، این کتاب را از کتاب های مشهور دانسته و در این باره می فرماید:
«العلامة المدرس الأستاذ آیت الله المیرزا ابوالحسن المشکینی، صاحب التعلیقة الشهیرة علی کفایة الاصول.»

[ویکی نور] کفایه الاصول (جامعه مدرسین). کفایة الأصول، اثر عربی محمد کاظم بن حسین آخوند خراسانی است که در سال های 1321ق، به بعد تألیف شده و برخی، فهم آن را ملاک اجتهاد(به معنی مصطلح) دانسته اند. این کتاب، آخرین متن درسی علم اصول، در دوره سطح حوزه های تشیع است که در آن، آخرین یافته های آخوند خراسانی در علم اصول، به سبک کلاسیک و نو مطرح شده است.
کتاب، فراهم آمده است از مقدمه، هشت مقصد و خاتمه که در سه جلد ارائه شده است؛ مقدمه و پنج مقصد اول، قسمت مباحث الفاظ را شامل و سه مقصد دیگر با خاتمه، بیان قسمت ادله عقلیه را متکفل می باشد.
کتاب، حاصل مغز متفکری است که هم به معقول و هم به منقول نظر داشته است.
این اثر قیّم، بر اثر ایجاز، جامعیت، دشواری فهم و درک مطالب عمیق آن، از آغاز انتشار، مورد توجه فقهاء و مدرسان بزرگ و محور مبانی علمی و بحث های عالی اجتهادی در حوزه های علمی شیعه واقع گردیده و به عنوان آخرین کتاب درسی اصول فقه، قبل از درس خارج اصول، انتخاب شده است و به همین جهت، دانشمندان، محقّقان و پژوهش گران بسیاری برای حل معضلات و غوامض و نیز توضیح مقاصد نویسنده، بر آن شرح نوشته یا حاشیه نگاشته اند.
این کتاب، یکی از آثار ارزش مند نویسنده است که از مهم ترین و رایج ترین تألیفات عصر حاضر می باشد.

[ویکی نور] کفایه الاصول (زارعی سبزواری عباسعلی). کفایة الأصول (با تعلیقه زارعی سبزواری) تحقیق و تعلیقه عربی به قلم آقای عباس علی زارعی سبزواری بر کتاب ارزشمند کفایة الاصول آخوند خراسانی است.
در ابتدای اثر، دو مقدمه از ناشر و محقق کتاب دیده می شود. در مقدمه ناشر پس از ذکر تاریخچه مختصری از علم اصول، به شیوه تحقیقی محقق بر کتاب کفایه که اشاره شده که عبارت است از: تحقیق، استخراج منابع، تعلیقه و مقابله با تعدادی از نسخ خطی و چاپی.
مقدمه محقق نیز که مشتمل بر مطالب مفیدی است در سه فصل تدوین شده است: در فصل اول، تاریخچه علم اصول در ضمن سه مقطع تاسیس، تدوین و استنباط مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل دوم، زندگی آخوند خراسانی با ذکر نسب و مولد وی آغاز و پس از نگاهی به حیات علمی، شاگردان، آثار و تاریخ وفات با اشاره ای فهرست وار به مطالب کتاب کفایه به پایان آمده است.
وی در فصل سوم مقدمه، به شیوه تحقیقی و تعلیقه اش بر کتاب پرداخته است. وی ابتدا این سوال مقدر خواننده که «پس از تعلیقه ها و چاپ های مکرر بر کفایه، مزیت تعلیقه وی در چیست؟» را چنین پاسخ می گوید: کتاب اصول از جمله کتب متداول تدریس در سطح عالی و مورد عنایت اساتید و اهل علم است. این کتاب با این که بارها تجدید چاپ شده است اما تمامی آنها دارای اشتباهات فراوانی است و تنها کسی که بارها این کتاب را تدریس کرده بر تمامی آنها احاطه خواهد داشت. او بارها این کتاب را در حوزه علمیه مقدسه قم تدریس نموده است. دیگر آن که کتاب مشتمل بر عبارات دشوار نیازمند به توضیح است که با تعلیقه بر آن امکان پذیر می باشد.
محقق کتاب در ادامه فصل سوم مقدمه به شیوه تحقیقی خود در کتاب اشاره کرده که با اندکی اختصار ارائه می شود:

[ویکی فقه] کفایه الاصول (کتاب). «کفایة الاصول»، اثر عربی محمد کاظم بن حسین آخوند خراسانی است که در سال های ۱۳۲۱ ق، به بعد تالیف شده و برخی، فهم آن را ملاک اجتهاد (به معنی مصطلح) دانسته اند. این کتاب، آخرین متن درسی علم اصول، در دوره سطح حوزه های تشیع است که در آن، آخرین یافته های آخوند خراسانی در علم اصول، به سبک کلاسیک و نو مطرح شده است.
کتاب، فراهم آمده است از مقدمه، هشت مقصد و خاتمه که در سه جلد ارائه شده است؛ مقدمه و پنج مقصد اول، قسمت مباحث الفاظ را شامل و سه مقصد دیگر با خاتمه، بیان قسمت ادله عقلیه را متکفل می باشد.کتاب، حاصل مغز متفکری است که هم به معقول و هم به منقول نظر داشته است.این اثر قیم، بر اثر ایجاز، جامعیت، دشواری فهم و درک مطالب عمیق آن، از آغاز انتشار، مورد توجه فقهاء و مدرسان بزرگ و محور مبانی علمی و بحث های عالی اجتهادی در حوزه های علمی شیعه واقع گردیده و به عنوان آخرین کتاب درسی اصول فقه، قبل از درس خارج اصول، انتخاب شده است و به همین جهت، دانشمندان، محققان و پژوهش گران بسیاری برای حل معضلات و غوامض و نیز توضیح مقاصد نویسنده، بر آن شرح نوشته یا حاشیه نگاشته اند.این کتاب، یکی از آثار ارزشمند نویسنده است که از مهم ترین و رایج ترین تالیفات عصر حاضر می باشد.کتاب، علاوه بر مزایا و جهاتی که در خود داشته است، ترقی و تکمیل دانشمندان را نیز ایجاب و ازاین رو ترجیحش را بر کتب این فن، اقتضاء می نموده است.این اثر، در سال های آخر عمر آخوند، در نجف، نوشته شده و دو سال از وقت وی را گرفته است و تا کنون بارها در شهرهای ایران و عراق تجدید چاپ شده است.تدریس مطالب «کفایه»، قبل از تدوین آن، ۶ سال طول کشیده و بعدها که کتاب، به طبع رسیده، این مدت تقریبا نصف گردیده است.
گزارش محتوا
این کتاب، به زبان عربی، به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی قم، در دو جزء در یک مجلد، در سال ق چاپ و منتشر شده است.حدود ۷۳ نفر بر این کتاب حاشیه نوشته اند، حدود ۱۷ نفر آن را شرح کرده اند و حدود ۱۳ نفر، بر آن تقریر نوشته اند.از جمله شروح و حواشی چاپ شده کتاب عبارتند از:۱. تعلیقة وجیزة فی مباحث الالفاظ، حسن اشگذری یزدی؛۲. تعلیقة علی کفایة الاصول، شیخ عباس علی شاهرودی؛۳. التعلیقة علی کفایة الاصول، شیخ علی قوچانی بن شیخ قاسم؛۴. الحاشیة علی کفایة الاصول، میرزا ابو الحسن بن عبد الحسین مشکینی؛۵. الحاشیة علی الکفایة، شیخ محمد علی بن محمد جعفر صفایی حائری قمی؛۶. حقائق الاصول، سید محسن طباطبایی حکیم؛۷. حاشیه کفایه، شیخ مهدی بن شیخ محمد حسین بن عزیز خالصی کاظمی؛۸. حاشیة علی کفایة الاصول، شیخ محمد بن علی، مشهور به سلطان العلماء عراقی؛۹. حاشیة الکفایة، مرحوم سید محمد حسین طباطبایی تبریزی؛۱۰. حاشیة الکفایة، سید محمد بن حسین موسوی نجف آبادی؛۱۱. حاشیه بر کفایه، محمد تقی آملی بن ملا محمد؛۱۲. دروس و حلول فی شرح کفایة الاصول، علی بن حسین علوی؛۱۳. دراسات فی اصول الفقه، سید محمد کلانتر؛۱۴. سبائک الذهب فی شرح الکفایة، شیخ محمد صالح حائری، معروف به علامه مازندرانی؛۱۵. شرح کفایة الاصول، شیخ عبد الحسین بن شیخ عیسی رشتی نجفی؛۱۶. طریق الوصول الی تحقیق کفایة الاصول، محمد کرمی بن شیخ نصر الله حویزی؛۱۷. عنایة الاصول فی شرح کفایة الاصول، سید مرتضی حسینی فیروزآبادی؛۱۸. منتهی الدرایة فی توضیح الکفایة، سید محمد جعفر جزایری مروج؛۱۹. مصباح العقول، محمد بن محمد حسین اشکوری؛۲۰. نهایة المامول فی شرح کفایة الاصول، میر سید حسن بن سید عزیز رضوی قمی، متخلص به «قدرت»؛۲۱. نهایة المامول فی شرح کفایة الاصول، سید حسین بن سید عزیز حسینی تهرانی؛۲۲. نهایة الوصول فی شرح کفایة الاصول، شیخ مصطفی کرمانشاهی بن مرحوم شیخ مرتضی؛۲۳. نهایة الداریة فی شرح الکفایة، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، مشهور به کمپانی؛۲۴. نهایة النهایة فی شرح الکفایة، میرزا علی بن عبد الحسین بن مولی اصغر بن محمد باقر ایروانی؛۲۵. نهایة المامول فی شرح کفایة الاصول، شیخ محمد علی اجتهادی؛۲۶. نهایة الاصول الی کفایة الاصول، سید مصطفی محسن موسوی حائری؛۲۷. الهدایة فی شرح الکفایة، شیخ عبد الحسین بن محمد تقی آل شیخ اسد الله کاظمی؛۲۸. الهدایة فی شرح الکفایة، سید محمد جعفر بن محمد طاهر موسوی طاهری شیرازی.

[ویکی شیعه] کفایه الاصول (کتاب). کِفایَةُ الاُصول کتابی از آخوند ملا محمدکاظم خراسانی (متوفای ۱۳۲۹ ق)، حاوی یک دوره درس اصول فقه. آخوند خراسانی از تربیت شدگان مکتب اصولی شیخ مرتضی انصاری است. کتاب کفایة الأصول، دربردارنده نظریات و بیان هایی ابداعی است و چون به طور موجز تألیف شده، شروح و تعلیقات و تقریرات بسیاری بر آن نوشته شده است. این کتاب مدت هاست به عنوان آخرین متن آموزشی علم اصول در سطح عالی حوزه های علمیه شیعه تدریس می شود.
کتاب کفایه از مهم ترین و رایج ترین تالیفات حوزه علمیه در عصر حاضر است که در دو جلد و به زبان عربی نوشته شده و از آنجا که بسیار موجز و دقیق به رشته تحریر درآمده و خالی از مطالب علمی و فلسفی و حِکمی و الهی نیست، لذا درک محتویات آن برای کسانی که اهل فن نباشند، مشکل است؛ زیرا خواننده باید از مقدمات علمی فراوانی بهره مند باشد.
کتاب کفایه گرچه همه کتاب های اصولی پیش از خود را منسوخ نکرده است، با این حال بیش از سایر کتاب ها مورد توجه و استفاده قرار گرفته و حتّی کتاب های پس از خود را تحت الشعاع قرار داده است.

دانشنامه آزاد فارسی

کِفایَةُالاُصول
کتابی به عربی، در علم اصول فقه تألیف آخوند خراسانی، در ۱۲۹۱ق. از چندین دهه پیش تاکنون از متون درسی حوزه است. دقت، ایجاز، اقتصار بر لُبّ مطالب، خلط مطالب فلسفی و اصولی از ویژگی های آن است. بیش از ۱۵۰ شرح و حاشیه بر آن نوشته اند؛ از شارحان معروف این اثر می توان از ابوالحسن مشکینی، علی قوچانی، علی ایروانی، محمدحسن اصفهانی، عبدالحسین رشتی، سید محسن حکیم و مهدی خالصی نام برد. این اثر در ۲ جلد به چاپ رسیده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس