[ویکی فقه] در طول تاریخ اسلام مذاهب گوناگونی شکل گرفته است و طبعا هر یک خود را به حق و مذاهب دیگر را ناحق می دانسته است و این مذاهب همیشه در کنار هم زندگی کرده و هم دیگر را مسلمان دانسته اند و هیچ گاه دست به تکفیر کلی مذاهب دیگر نزده اند. اما یکی از اصلی ترین اعتقادات وهابیت تکفیر دیگران به خاطر اعتقادات مخالف میل وهابیت، خصوصا تکفیر شیعیان است.وهابیت با دیدگاهی بسته و تنگ نظرانه اقدام به تکفیر مسلمانان مخالف با خود دارد و این مسئله را تا جایی پیش برده است که اقدام به کشتن مخالفان خود از دیگر مذاهب را پسندیده شمرده اند.
محمد بن عبد الوهاب موسس وهابیت و مجدد ناشر افکار ابن تیمیه می گوید: «وان قصدهم الملائکة والانبیاء والاولیاء یریدون شفاعتهم والتقرب الی الله بذلک، هو الذی احل دماءهم واموالهم». «همانا هدف آنان وسیله تقرب به خداوند و شفیع قرار دادن پیامبران، و صالحان است، به همین جهت خونشان حلال و قتلشان جایز است.»شیخ محمد بن سلیمان کردی که استاد محمد بن عبدالوهاب بوده خطاب به وی می نویسد:«یا ابن عبد الوهاب انی انصحک لله تعالی ان تکف لسانک عن المسلمین فان سمعت من شخص انه یعتقد تاثیر ذلک المستغاث به من دون الله فعرفه الصواب وابن له الادلة علی انه لا تاثیر لغیر الله فان ابی فکفره حینئذ بخصوصه ولا سبیل لک الی تکفیر السواد الاعظم من المسلمین، وانت شاذ عن السواد الاعظم فنسبة الکفر الی من شذ عن السواد الاعظم اقرب لانه اتبع غیر سبیل المؤمنین قال تعالی (ومن یشاقق الرسول من بعد ما تبین له الهدی ویتبع غیر سبیل المؤمنین نوله ما تولی ونصله جهنم وساءت مصیرا) وانما یاکل الذئب من الغنم القاصیة. ای فرزند عبدالوهاب! درود بر کسی که از هدایت پیروی کرده است. من به خاطر خدا تو را نصیحت می کنم که زبانت را از مسلمانان بازداری...و تو نمی توانی و حق نداری عموم مسلمین را تکفیر کنی؛ زیرا تو یک فرد از این امتی و نسبت کفر به کسی که از عموم مسلمانان خارج شده به واقع نزدیک تر است؛ زیرا که او از غیر راه مؤمنین پیروی کرده است. خداوند متعال می فرماید (کسی که بعد از آشکار شدن حق از پیامبر مخالفت کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید ما او را به همان راهی که می رود می بریم و او را به دوزخ داخل می کنیم و سرانجام بدی است). و همانا گرگ گوسفند وامانده را می خورد.
شهادت به کفر مسلمانان
احمد زینی دحلان مفتی مکه مکرمه می نویسد:«کان محمد بن عبد الوهاب اذا اتبعه احد وکان قد حج حجة الاسلام، یقول له: حج ثانیا! فان حجتک الاولی فعلتها وانت مشرک، فلا تقبل، ولا تسقط عنک الفرض.»واذا اراد احد الدخول فی دینه، یقول له بعد الشهادتین: اشهد علی نفسک انک کنت کافرا، وعلی والدیک انهما ماتا کافرین، وعلی فلان وفلان، ویسمی جماعة من اکابر العلماء الماضین انهم کانوا کفارا، فان شهد قبله، والا قتله، وکان یصرح بتکفیر الامة منذ ستمائة سنة، ویکفر من لا یتبعه، ویسمیهم المشرکین، ویستحل دماءهم واموالهم». اگر چنانچه کسی به مذهب وهابیت در می آمد و قبلا حج واجب انجام داده بود «محمد بن عبد الوهاب» به وی می گفت: باید دوباره به زیارت خانه خدا بروی چون حج گذشته تو در حال شرک صورت گرفته است.و به کسی که می خواست وارد کیش وهابیت بشود می گفت: پس از شهادتین باید گواهی دهی که در گذشته کافر بوده ای و پدر و مادر تو نیز در حال کفر از دنیا رفته اند، و همچنین باید گواهی دهی که علماء بزرگ گذشته کافر مرده اند.اگر چنانچه گواهی نمی داد وی را می کشتند. آری او بر این باور بود که تمام مسلمانان در طول ۱۲ قرن گذشته کافر بوده اند، و هرکسی را که از مکتب وهابیت پیروی نمی کرد او را مشرک دانسته و خون و مال او را مباح می کرد.فتوی ابن جبرین در کفر شیعه ابن جبرین که یکی از مفتیان بزرگ سعودی است سؤال شده که آیا به فقرای شیعه می شود زکات داد؟پاسخ داده طبق نظر علماء اسلامی به کافر نمی شود زکات داد و شیعیان بدون شک به چهار دلیل کافر هستند:۱. آنان نسبت به قرآن طعنه زده و بدگویی می کنند و معتقد به تحریف قرآن هستند و می گویند که دو سوم قرآن حذف شده و هرکس به قرآن طعنه زند کافر هست و منکر آیه شریفه «وانا له لحافظون» می باشد.۲. به سنت پیامبر و احادیث صحیح بخاری و مسلم نیز طعنه می زنند و به احادیثی که در این دو کتاب آمده عمل نمی کنند چون بر این عقیده هستند که روایات این کتاب ها از صحابه نقل شده و صحابه را کافر می شمارند. و معتقد هستند که پس از پیامبر گرامی همه صحابه جز علی و فرزندان او وتعداد اندکی مانند سلمان و عمار همه کافر و مرتد شدند.۳. شیعیان اهل سنت را کافر دانسته و با آنان نماز نمی خوانند و اگر پشت سر اهل سنت نماز بخوانند آن نماز را اعاده می کنند بلکه آنان معتقد به نجاست اهل سنت هستند و اگر با یکی از اهل سنت مصافحه کنند، دست خود را آب می کشند.۴. شیعیان نسبت به علی و فرزندان او غلو کرده و آنان را به صفاتی که ویژه خداوند است توصیف می کنند و همانند خداوند آنان را صدا می کنند.تا آن جا که گفته: «من دفع الیهم الزکاة فلیخرج بدلها حیث اعطاها من یستعین بها علی الکفر، وحرب السنة»اگر کسی به شیعیان زکات بدهد قبول نیست زیرا او با این کار خود به کسی کمک کرده که کفر را تقویت می کند و با سنت پیامبر در حال جنگ است.
اعلام رسمی جهاد بر ضد شیعة
از شیخ عبد الرحمان براک از مفتیان سعودی استفتا شده: «هل یمکن ان یکون هناک جهاد بین فئتین من المسلمین (ای: السنة مقابل الشیعة؟».آیا امکان جهاد میان اهل سنت و شیعه وجود دارد؟وی پاسخ داده:«... ان کان لاهل السنة دولة وقوة واظهر الشیعة بدعهم، وشرکهم، واعتقاداتهم، فان علی اهل السنة ان یجاهدوهم بالقتال...» . اگر اهل سنت دارای دولت مقتدری باشند و شیعه برنامه شرک آمیز خود را اظهار نمایند (مانند اعتقاد به وصایت علی علیه السّلام بعد از پیامبر گرامی و مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السّلام و توسل به امیرالمؤمنین و حسین (علیهما السلام)). در این صورت بر اهل سنت واجب است که علیه شیعه اعلام جهاد نموده و آنان را به قتل برساند.فتوای هیات عالی افتای سعودی بر کفر شیعه هیات عالی افتای سعودی در پاسخ به سؤالی پیرامون شیعه نوشته است:«ان کان الامر کما ذکر السائل من ان الجماعة الذین لدیه من الجعفریة یدعون علیا والحسن والحسین وسادتهم فهم مشرکون مرتدون عن الاسلام». اگر موضوع همان گونه باشد که در سؤال آمده است، آنان که «یاعلی، یاحسین» می گویند مشرک، و از ملت اسلام خارج می باشند.و این فتوی به امضاء چهار تن از اعضای هیات عالی سعودی به شرح ذیل رسیده است:رئیس هیات افتاء: عبد العزیز بن عبدالله بن باز.اعضای هیات: عبد الرزاق عفیفی، عبدالله بن غدیان و عبدالله بن قعود.
فتوای زرقاوی بر جهاد بر ضد شیعه
...
محمد بن عبد الوهاب موسس وهابیت و مجدد ناشر افکار ابن تیمیه می گوید: «وان قصدهم الملائکة والانبیاء والاولیاء یریدون شفاعتهم والتقرب الی الله بذلک، هو الذی احل دماءهم واموالهم». «همانا هدف آنان وسیله تقرب به خداوند و شفیع قرار دادن پیامبران، و صالحان است، به همین جهت خونشان حلال و قتلشان جایز است.»شیخ محمد بن سلیمان کردی که استاد محمد بن عبدالوهاب بوده خطاب به وی می نویسد:«یا ابن عبد الوهاب انی انصحک لله تعالی ان تکف لسانک عن المسلمین فان سمعت من شخص انه یعتقد تاثیر ذلک المستغاث به من دون الله فعرفه الصواب وابن له الادلة علی انه لا تاثیر لغیر الله فان ابی فکفره حینئذ بخصوصه ولا سبیل لک الی تکفیر السواد الاعظم من المسلمین، وانت شاذ عن السواد الاعظم فنسبة الکفر الی من شذ عن السواد الاعظم اقرب لانه اتبع غیر سبیل المؤمنین قال تعالی (ومن یشاقق الرسول من بعد ما تبین له الهدی ویتبع غیر سبیل المؤمنین نوله ما تولی ونصله جهنم وساءت مصیرا) وانما یاکل الذئب من الغنم القاصیة. ای فرزند عبدالوهاب! درود بر کسی که از هدایت پیروی کرده است. من به خاطر خدا تو را نصیحت می کنم که زبانت را از مسلمانان بازداری...و تو نمی توانی و حق نداری عموم مسلمین را تکفیر کنی؛ زیرا تو یک فرد از این امتی و نسبت کفر به کسی که از عموم مسلمانان خارج شده به واقع نزدیک تر است؛ زیرا که او از غیر راه مؤمنین پیروی کرده است. خداوند متعال می فرماید (کسی که بعد از آشکار شدن حق از پیامبر مخالفت کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید ما او را به همان راهی که می رود می بریم و او را به دوزخ داخل می کنیم و سرانجام بدی است). و همانا گرگ گوسفند وامانده را می خورد.
شهادت به کفر مسلمانان
احمد زینی دحلان مفتی مکه مکرمه می نویسد:«کان محمد بن عبد الوهاب اذا اتبعه احد وکان قد حج حجة الاسلام، یقول له: حج ثانیا! فان حجتک الاولی فعلتها وانت مشرک، فلا تقبل، ولا تسقط عنک الفرض.»واذا اراد احد الدخول فی دینه، یقول له بعد الشهادتین: اشهد علی نفسک انک کنت کافرا، وعلی والدیک انهما ماتا کافرین، وعلی فلان وفلان، ویسمی جماعة من اکابر العلماء الماضین انهم کانوا کفارا، فان شهد قبله، والا قتله، وکان یصرح بتکفیر الامة منذ ستمائة سنة، ویکفر من لا یتبعه، ویسمیهم المشرکین، ویستحل دماءهم واموالهم». اگر چنانچه کسی به مذهب وهابیت در می آمد و قبلا حج واجب انجام داده بود «محمد بن عبد الوهاب» به وی می گفت: باید دوباره به زیارت خانه خدا بروی چون حج گذشته تو در حال شرک صورت گرفته است.و به کسی که می خواست وارد کیش وهابیت بشود می گفت: پس از شهادتین باید گواهی دهی که در گذشته کافر بوده ای و پدر و مادر تو نیز در حال کفر از دنیا رفته اند، و همچنین باید گواهی دهی که علماء بزرگ گذشته کافر مرده اند.اگر چنانچه گواهی نمی داد وی را می کشتند. آری او بر این باور بود که تمام مسلمانان در طول ۱۲ قرن گذشته کافر بوده اند، و هرکسی را که از مکتب وهابیت پیروی نمی کرد او را مشرک دانسته و خون و مال او را مباح می کرد.فتوی ابن جبرین در کفر شیعه ابن جبرین که یکی از مفتیان بزرگ سعودی است سؤال شده که آیا به فقرای شیعه می شود زکات داد؟پاسخ داده طبق نظر علماء اسلامی به کافر نمی شود زکات داد و شیعیان بدون شک به چهار دلیل کافر هستند:۱. آنان نسبت به قرآن طعنه زده و بدگویی می کنند و معتقد به تحریف قرآن هستند و می گویند که دو سوم قرآن حذف شده و هرکس به قرآن طعنه زند کافر هست و منکر آیه شریفه «وانا له لحافظون» می باشد.۲. به سنت پیامبر و احادیث صحیح بخاری و مسلم نیز طعنه می زنند و به احادیثی که در این دو کتاب آمده عمل نمی کنند چون بر این عقیده هستند که روایات این کتاب ها از صحابه نقل شده و صحابه را کافر می شمارند. و معتقد هستند که پس از پیامبر گرامی همه صحابه جز علی و فرزندان او وتعداد اندکی مانند سلمان و عمار همه کافر و مرتد شدند.۳. شیعیان اهل سنت را کافر دانسته و با آنان نماز نمی خوانند و اگر پشت سر اهل سنت نماز بخوانند آن نماز را اعاده می کنند بلکه آنان معتقد به نجاست اهل سنت هستند و اگر با یکی از اهل سنت مصافحه کنند، دست خود را آب می کشند.۴. شیعیان نسبت به علی و فرزندان او غلو کرده و آنان را به صفاتی که ویژه خداوند است توصیف می کنند و همانند خداوند آنان را صدا می کنند.تا آن جا که گفته: «من دفع الیهم الزکاة فلیخرج بدلها حیث اعطاها من یستعین بها علی الکفر، وحرب السنة»اگر کسی به شیعیان زکات بدهد قبول نیست زیرا او با این کار خود به کسی کمک کرده که کفر را تقویت می کند و با سنت پیامبر در حال جنگ است.
اعلام رسمی جهاد بر ضد شیعة
از شیخ عبد الرحمان براک از مفتیان سعودی استفتا شده: «هل یمکن ان یکون هناک جهاد بین فئتین من المسلمین (ای: السنة مقابل الشیعة؟».آیا امکان جهاد میان اهل سنت و شیعه وجود دارد؟وی پاسخ داده:«... ان کان لاهل السنة دولة وقوة واظهر الشیعة بدعهم، وشرکهم، واعتقاداتهم، فان علی اهل السنة ان یجاهدوهم بالقتال...» . اگر اهل سنت دارای دولت مقتدری باشند و شیعه برنامه شرک آمیز خود را اظهار نمایند (مانند اعتقاد به وصایت علی علیه السّلام بعد از پیامبر گرامی و مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السّلام و توسل به امیرالمؤمنین و حسین (علیهما السلام)). در این صورت بر اهل سنت واجب است که علیه شیعه اعلام جهاد نموده و آنان را به قتل برساند.فتوای هیات عالی افتای سعودی بر کفر شیعه هیات عالی افتای سعودی در پاسخ به سؤالی پیرامون شیعه نوشته است:«ان کان الامر کما ذکر السائل من ان الجماعة الذین لدیه من الجعفریة یدعون علیا والحسن والحسین وسادتهم فهم مشرکون مرتدون عن الاسلام». اگر موضوع همان گونه باشد که در سؤال آمده است، آنان که «یاعلی، یاحسین» می گویند مشرک، و از ملت اسلام خارج می باشند.و این فتوی به امضاء چهار تن از اعضای هیات عالی سعودی به شرح ذیل رسیده است:رئیس هیات افتاء: عبد العزیز بن عبدالله بن باز.اعضای هیات: عبد الرزاق عفیفی، عبدالله بن غدیان و عبدالله بن قعود.
فتوای زرقاوی بر جهاد بر ضد شیعه
...
wikifeqh: وهابیت_و_تکفیر_شیعه