[ویکی فقه] اصل مسئله مهدویت در اسلام مانند مسئله امامت، یک مسئله اتفاقی بین همه مذاهب کلامی و فقهی اسلام است. اما در موضوع ولادت حضرت مهدی علیه السلام، اختلاف نظر وجود دارد.
طبق اعتقاد علمای شیعه، تولد حضرت مهدی علیه السّلام مورد اجماع بوده و از ضروریات مذهب شیعه به شمار می آید و این اعتقاد در آثار کهن شیعه تا دوره های کنونی به ثبت رسیده است، چنانکه کلینی با صراحت می نویسد: «ولد ع للنصف من شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین» مهدی علیه السّلام در نیمه شعبان سال ۲۵۵متولد شده است. شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و علامه طباطبائی نیز بر این عقیده تاکید کرده اند.
اعتقاد اهل سنت درباره تولد حضرت مهدی
اما عقیده به مسئله تولد حضرت مهدی علیه السّلام در میان اهل سنت از مسائل اختلافی است که آنها را به دو گروه تقسیم کرده است. گروهی از اهل تسنن، منکر ولادت آن حضرت هستند (محسن عباد استاد دانشگاه مدینه در این باره می گوید : «در دیدگاه اهل سنت، مهدی... در آخر الزمان متولد می شود و حاکمیت اسلام رابه دست می گیرد») ولی اکثریت قریب به اتفاق در منابع کلامی، حدیثی، تاریخی و ادبی خود بطور صریح به تولد ایشان، اعتراف کرده اند و معتقدان به ولادت آن حضرت نیز در انتساب آن بزرگوار به امام عسکری علیه السّلام و دیگر ویژگی ها و شئون حیاتی او از قبیل غیبت و... با شیعه هم عقیده اند. با بیان این مقدمه، نظرات علمای اهل سنت را در باره تولد امام مهدی علیه السّلام مورد بررسی قرا ر می دهیم تا معلوم شود که اکثر آنها در این مسئله با شیعیان دوازده امامی هم عقیده اند. نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که هر چند بسیاری از دانشمندان و شعرای بنام اهل سنت ولادت آن حضرت علیه السّلام را قبول کرده و آن حضرت را مهدی موعودی می دانند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم به ظهور وی وعده داده است ولی در مقابل افرادی هم هستند که ولادت آن حضرت را پذیرفته اند ولی در مهدی موعود بودن آن دچار تردیده شده و آن را انکار کرده اند از جمله آنها ذهبی و ابن خلکان است که به آنها اشاره خواهیم کرد.
عالمان اهل سنت و اعتراف به ولادت حضرت مهدی
در اینجا ولادت مهدی موعود عجّل الله فرجه الشریف از کتب بزرگان اهل سنت نقل می شود و در همه آنها خواهیم دید که او فرزند بلافصل حضرت امام حسن عسکری عجّل الله فرجه الشریف است. و نیز خواهیم دید که عده ای از آنان پس از نقل ولادت آن حضرت می گویند: او همان مهدی منتظر عجّل الله فرجه الشریف است که شیعیان امامیه قائلند و یا می گویند: او امام دوازدهم از نظر شیعه است. اکنون، کلمات بزرگان اهل سنت را در این باره از کتابهای معروف شان نقل می کنیم:
← دیدگاه عزالدین ابن اثیر
...
طبق اعتقاد علمای شیعه، تولد حضرت مهدی علیه السّلام مورد اجماع بوده و از ضروریات مذهب شیعه به شمار می آید و این اعتقاد در آثار کهن شیعه تا دوره های کنونی به ثبت رسیده است، چنانکه کلینی با صراحت می نویسد: «ولد ع للنصف من شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین» مهدی علیه السّلام در نیمه شعبان سال ۲۵۵متولد شده است. شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و علامه طباطبائی نیز بر این عقیده تاکید کرده اند.
اعتقاد اهل سنت درباره تولد حضرت مهدی
اما عقیده به مسئله تولد حضرت مهدی علیه السّلام در میان اهل سنت از مسائل اختلافی است که آنها را به دو گروه تقسیم کرده است. گروهی از اهل تسنن، منکر ولادت آن حضرت هستند (محسن عباد استاد دانشگاه مدینه در این باره می گوید : «در دیدگاه اهل سنت، مهدی... در آخر الزمان متولد می شود و حاکمیت اسلام رابه دست می گیرد») ولی اکثریت قریب به اتفاق در منابع کلامی، حدیثی، تاریخی و ادبی خود بطور صریح به تولد ایشان، اعتراف کرده اند و معتقدان به ولادت آن حضرت نیز در انتساب آن بزرگوار به امام عسکری علیه السّلام و دیگر ویژگی ها و شئون حیاتی او از قبیل غیبت و... با شیعه هم عقیده اند. با بیان این مقدمه، نظرات علمای اهل سنت را در باره تولد امام مهدی علیه السّلام مورد بررسی قرا ر می دهیم تا معلوم شود که اکثر آنها در این مسئله با شیعیان دوازده امامی هم عقیده اند. نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که هر چند بسیاری از دانشمندان و شعرای بنام اهل سنت ولادت آن حضرت علیه السّلام را قبول کرده و آن حضرت را مهدی موعودی می دانند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم به ظهور وی وعده داده است ولی در مقابل افرادی هم هستند که ولادت آن حضرت را پذیرفته اند ولی در مهدی موعود بودن آن دچار تردیده شده و آن را انکار کرده اند از جمله آنها ذهبی و ابن خلکان است که به آنها اشاره خواهیم کرد.
عالمان اهل سنت و اعتراف به ولادت حضرت مهدی
در اینجا ولادت مهدی موعود عجّل الله فرجه الشریف از کتب بزرگان اهل سنت نقل می شود و در همه آنها خواهیم دید که او فرزند بلافصل حضرت امام حسن عسکری عجّل الله فرجه الشریف است. و نیز خواهیم دید که عده ای از آنان پس از نقل ولادت آن حضرت می گویند: او همان مهدی منتظر عجّل الله فرجه الشریف است که شیعیان امامیه قائلند و یا می گویند: او امام دوازدهم از نظر شیعه است. اکنون، کلمات بزرگان اهل سنت را در این باره از کتابهای معروف شان نقل می کنیم:
← دیدگاه عزالدین ابن اثیر
...
wikifeqh: ولادت_امام_مهدی_از_دیدگاه_اهل_سنت