هواپیما

/havApeymA/

مترادف هواپیما: بالن، جت، چرخبال، طیاره، هلکوپتر، هوانورد

معنی انگلیسی:
aboard, aircraft, airplane, ship, aeroplane

لغت نامه دهخدا

هواپیما. [ هََ پ َ / پ ِ ] ( نف مرکب ) طی کننده هوا. که در هوا راه پیماید : پیش ِ آسیب ِ صواعق ِ حادثات چه بنگه موری و چه تخت هواپیمای سلیمانی. ( منشآت خاقانی چ محمد روشن تهران 1349 هَ. ش. ص 10 ) || ( اِ مرکب ) طیاره. آویون. آیروپلان. نوعی مرکوب ماشینی که با گردش سریع ملخها به نیروی موتوریا از طریق تخلیه گاز متراکم ( جت ) به حرکت درآید وبار و مسافر به هوا برد و از جایی به جایی رساند.

فرهنگ فارسی

یکی ازوسایل نقلیه که در آسمان پروازکند، آئروپلان
۱- ( صفت ) آنکه یا آنچه درهواراه رود. ۲- ( اسم ) وسیل. نقلیه ای که درهوا حرکت کند. توضیح فرهنگستان ایران این کلمه را ( که پیشتر متداول شده بود ) بجای ایروپلین وطیاره پذیرفته است .

فرهنگ معین

( ~. پِ ) (اِ. ) وسیلة ترابری که در هوا حرکت می کند.

فرهنگ عمید

وسیلۀ نقلیۀ هوایی که دارای دُم، بدنه، و دو بال می باشد، طیاره.

فرهنگستان زبان و ادب

{airplane} [حمل ونقل هوایی] وسیله ای هوایی، سنگین تر از هوا، با بال های ثابت که به کمک موتور پرواز می کند * مصوب فرهنگستان اول

واژه نامه بختیاریکا

بالِندِه

دانشنامه عمومی

هواپیما ( به انگلیسی: airplane یا aeroplane ) ( حالت غیررسمی: plane ) ، هواگرد ثابت بالی است که توسط موتور جت، ملخ یا موتور راکت به جلو رانده می شود. هواپیماها در ابعاد، اشکال و آرایش های مختلف بال ظاهر می شوند. طیف وسیع کاربردهای هواپیما شامل مواردی از قبیل تفریح، انتقال کالا و افراد، نظامی و تحقیقاتی است. انتقال های هوانوردی تجاری در سراسر جهان سالانه بیش از چهار میلیارد مسافر را از طریق هواپیماهای مسافربری[ ۱] و بیش از ۲۰۰ میلیارد تن - کیلومتر[ ۲] محموله را سالانه جابجا کرده که کمتر از ۱ درصد از جابجایی محموله ها در سراسر جهان است. [ ۳] اکثر هواپیماها توسط خلبانی از اعضای خدمه به پرواز در می آید، اما برخی از هواپیماها همچون پهپادها به گونه ای طراحی شده اند که توسط کنترل از راه دور یا کامپیوتر به پرواز درآیند.
برادران رایت اولین هواپیما را در ۱۹۰۳ میلادی اختراع کرده و به پرواز درآوردند و اختراعشان به عنوان «اولین پرنده سنگین تر از هوای پایدار و کنترل شده» شناخته شد. [ ۴] کار آن ها ادامه کارهای جورج کیلی در ۱۷۹۹ بود، کسی که مفهوم هواپیماهای مدرن را به پیش کشید ( سپس مدل ها و گلایدرهای حامل مسافر را ساخته و با موفقیت به پرواز درآورد ) . [ ۵] اوتو لیلینتال بین سال های ۱۸۶۷ تا ۱۸۹۶ میلادی، جزو پیشتازان هوانوردی انسانی اهل آلمان بود که به مطالعه پرندگان سنگین تر - از - هوا نیز پرداخت. فناوری هواپیماها پس از استفاده محدود ازشان در جنگ جهانی اول، به توسعه خود ادامه داد. هواپیماها در تمامی نبردهای عمده جنگ جهانی دوم حضور داشته اند. اولین هواپیمای جت، هاینکل ۱۷۸ آلمانی در ۱۹۳۹ میلادی بود. اولین جت مسافربری، د هویلند کامت بود که در ۱۹۵۲ میلادی معرفی شد. بوئینگ ۷۰۷، اولین جت تجاری بود که به موفقیت گسترده دست یافت و تا بیش از ۵۰ سال از ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۳ میلادی مشغول خدمت بود.
واژهٔ هواپیما توسط فرهنگستان ایران در زمان رضاشاه پهلوی ساخته شد و در ایران و دیگر کشورهای فارسی زبان رایج گردید. این واژه از ترکیب دو واژه هوا و پیما که از ریشه پیمایش یا پیمودن مشتق شده تشکیل می شود. پیش از ساختن واژهٔ هواپیما، در زمان قاجار واژه عربی «طَیّاره» بکار گرفته می شد که با واژه «طیور» در دام پروری هم ریشه است. در زبان انگلیسی واژه airplane یک وام واژه از فرانسوی aéroplane است که ریشه در زبان یونانی دارد.
عکس هواپیماعکس هواپیماعکس هواپیماعکس هواپیماعکس هواپیماعکس هواپیما

هواپیما! ( به انگلیسی: Airplane! ) فیلمی کمدی به کارگردانی جیم آبراهامز با بازی روبرت هایس محصول کشور ایالات متحده آمریکا است. [ ۴]
تد استرایکر ( روبرت هایس ) خلبان هواپیمای جنگی که در طول جنگ دچار ترس از پرواز شده است برای بازگرداندن دوست دخترش ( جولی هاگرتی ) ناخواسته سوار هواپیما می شود. بعد از سرو غذا، یکی از مسافران، دکتر روماک ( لسلی نیلسون ) متوجه مسمومیت غذایی ناشی از سرو ماهی می داند. در این بین خلبان و کمک او نیز که ماهی مصرف کرده اند دچار مسمومیت می شوند. حال باید کسی هواپیما را کنترل کند. ناگهان الن ( جولی هاگرتی ) به یاد می آورد که تد ( روبرت هایس ) میتواند به کمک آن ها بیاید. نهایتاً تد با تمام مشکلاتی که دارد هواپیما را فرود می آورد. نکته قابل توجه طنز گونه بودن تمام جزئیات این فیلم است، مثلاً نام خلبان که اور ( Oveur ) است و با اور ( Over ) که در پایان تماس های بی سیم به معنی اختتام است هم صدا می باشد.
عکس هواپیما

هواپیما (فیلم). هواپیما ( به انگلیسی: Plane ) یک فیلم اکشن و دلهره آور آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی ژان فرانسوا ریشه، نویسندگی چارلز کامینگ و جی پی دیویس با بازی جرارد باتلر، مایک کولتر و تونی گلدوین است. [ ۶] داستان این فیلم حول محور خلبانی است که پس از یک فرود اضطراری در قلمرو متخاصمان باید جان سالم به در ببرد.
هواپیما در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ توسط لاینزگیت در سینماهای ایالات متحده اکران شد. این فیلم ۷۴٫۱ میلیون دلار فروش داشت و به طور کلی نقدهای مطلوبی دریافت کرد.
خلبان تجاری برودی تورنس ( با بازی باتلر ) پس از یک طوفان مهیب به هواپیما فرود اضطراری را انجام می دهد. هواپیما در جزیره متخاصم جولو، فیلیپین فرود می آید. به زودی، مسافران توسط شبه نظامیان محلی جزیره گروگان گرفته می شوند. برودی تصمیم می گیرد از محکوم فراری ( با بازی کولتر ) که در طول پرواز تجاری خود حمل می کرد کمک بگیرد. آنها با هم همکاری می کنند تا مسافران را نجات دهند و از جزیره فرار کنند.
تصویربرداری اصلی در اوت ۲۰۲۱ در پورتوریکو آغاز شد. و در اکتبر به پایان رسید. [ ۷]
هواپیما در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ توسط لاینزگیت در سینماهای ایالات متحده اکران شد. [ ۸] این فیلم قبلاً برای انتشار در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ تنظیم شده بود. [ ۹]
این فیلم در ایالات متحده و کانادا، در کنار فیلم های مهمانی خانگی و مردی بنام اتو اکران شد و پیش بینی می شد در آخر هفته افتتاحیه خود از ۳۰۲۳ سینما ۷ تا ۱۰ میلیون دلار بفروشد. [ ۱۰] این فیلم در روز اول اکران ۳ میلیون دلار از جمله ۴۳۵٫۰۰۰ دلار از پیش نمایش های پنجشنبه شب به دست آورد. این فیلم به ۱۰٫۲ میلیون دلار رسید و در رتبه پنجم قرار گرفت. [ ۳]
در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۷۷ از ۱۵۸ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۶/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب سایت چنین می نویسد: «هواپیما یک مسیر استاندارد اکشن - ماجراجویی را با ارتفاع کروز خود در فاصله چند مایلی بالاتر از فیلم ویدئویی ترسیم می کند - اما با حضور جرارد باتلر در کابین خلبان، علاقه مندان به تریلر ممکن است هنوز این پرواز را نسبتاً سرگرم کننده بدانند. »[ ۱۱] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، بر اساس نظر ۴۳ منتقد امتیاز ۶۲ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. [ ۱۲] تماشاگرانی که توسط سینماسکور مورد بررسی قرار گرفتند به فیلم نمره متوسط «B+» در مقیاس A+ تا F دادند، در حالی که آنهایی که توسط پست ترک شرکت کردند ۸۳٪ نمره مثبت به فیلم دادند و ۶۳٪ گفتند که قطعاً آن را توصیه می کنند. [ ۳]
عکس هواپیما (فیلم)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

هَواپیما (aeroplane)
41134500-7.jpg
اولین هواپیما، ساخت برادران رایت
اولین هواپیما، ساخت برادران رایت
اولین هواپیما، ساخت برادران رایت
اولین هواپیما، ساخت برادران رایت
اولین هواپیما، ساخت برادران رایت
اولین هواپیما، ساخت برادران رایت
وسیلۀ نقلیه ای موتوردار و سنگین تر از هوا که با بال های ثابت به پرواز درمی آید. نیروی رانشهواپیماها را فشار موتور جت، موتور موشک یا ملخ، و یا ترکیبی از آن ها، تأمین می کند. هنگام طراحی بدنۀ هواپیما، باید ملاحظات آیرودینامیک را در نظر گرفت، زیرا این کار بازدهی پرواز را به حداکثر می رساند. نخستین هواپیمای موتوردار دوباله را برادران رایتدر ۱۹۰۳ در کیتی هاوک، واقع در کارولینای شمالی امریکا، به پرواز درآوردند. ( ← پرواز) با اعمال اصول آیرودینامیک می توان از ایجاد امواج ضربه ای روی سطح بدنه و بال ها، که باعث بی ثباتی و افت قدرت می شود، جلوگیری کرد. برش مقطعی بال هواپیما به شکل سطح هوابُر (برگۀ هوابُر) است؛ یعنی جلوی آن پهن و قوس دار، زیر آن مسطح و گاه با انحنایی جزئی به سمت بالا، و بالای آن خمیده است و انتهای آن رفته رفته باریک و به لبه ای تیز ختم می شود. علت این نحوۀ طراحی آن است که سرعت هوایی که از روی بال عبور می کند افزایش یابد و فشار آن از فشار جوّ کمتر شود و سرعت هوایی که از زیر آن عبور می کند کاهش یابد و در نتیجه، پرفشارتر شود. اثر این دو مکمل یکدیگر و تابع اصل برنولیاست. حاصل این دو نیرویی است که به صورت عمودی رو به بالا اثر می کند و به نیروی بالابری که در جهت عکس وزن هواپیما عمل می کند، معروف است. هنگام پرواز افقی، نیروی بالابر با وزن برابر است. بال ها در زمان حرکت سریع در هوا نیروی بالابر کافی برای نگهداری هواپیما را ایجاد می کنند. نیرویی که هواپیما را به پیش می راند (نیروی رانش) ناشی از واکنش در برابر جریان هوایی است که ملخ آن را با فشار به عقب می راند یا گازهایی که با فشار از خروجی موتور جت خارج می شوند. هنگام پرواز، نیروی رانش موتور باید بر مقاومت هوا، معروف به نیروی بازدارنده، غلبه کند. نیروی بازدارنده بستگی به سطح پیشین، که مثلاً در مسافربری ها، بزرگ و در جنگنده ها، کوچک است، و ضریب نیروی بازدارنده دارد. هنگام پرواز افقی، نیروی بازدارنده با نیروی رانش برابر است. با آیرودینامیکی کردن هواپیما، نیروی بازدارنده کاهش و درنتیجه، سرعت پرواز افزایش می یابد و مصرف سوخت برای نیرویی فرضی کاهش می یابد. هنگامی که برای طی مسافتی مشخص نیاز به حمل سوخت کمتری باشد، ظرفیت بیشتری برای حمل بار یا مسافر وجود دارد. مهمترین عامل تعیین کنندۀ شکل هواپیما سرعتی است که با آن پرواز می کند (← هوانوردی). آیرودینامیکی کردن شکل هواپیمایی که قرار است با سرعتی بسیار کمتر از سرعت صوت، حدود ۹۶۵ کیلومتر در ساعت، حرکت کند، چندان الزامی نیست و برای این هواپیما، می توان بال هایی پهن عمود بر بدنه طراحی کرد. شکل هواپیمایی که نزدیک به سرعت صوت حرکت می کند، باید تا حد ممکن آیرودینامیک باشد و بال هایی روبه عقب داشته باشد تا از ایجاد امواج ضربه ای روی سطح بدنه و بال ها، و درنتیجه ناپایداری و افت شدید قدرت جلوگیری کند. شکل هواپیماهای مافوق صوت باید کاملاً آیرودینامیکی و دارای مشخصات زیر باشد: دماغۀ سوزنی شکل، بال هایی کاملاً روبه عقب، و بدنه ای کمرباریک، مشهور به بدنۀ بطری کوکا. این شکل به هواپیما امکان می دهد که بدون آن که دستخوش اغتشاش های نامطلوب شود، از دیوار صوتی عبور کند. شکل هندسی برخی از هواپیماهای مافوق صوت را برای افزایش انعطاف پذیری آن ها در سرعت های متفاوت با بال های متحرکطراحی می کنند. بال ها در سرعت های کم باز، و در سرعت های زیاد در کنار بدنه جمع می شوند و شکل بسیار کارآمد بال مثلثیرا به خود می گیرند. طراحان هواپیما طرح های گوناگون خود را در تونل باد آزمایش می کنند و با این کار کنش طرح های خود را در عمل مشاهده می کنند. در دهۀ ۱۹۹۰، جت های جنگنده را به منظور دستیابی به سرعت عمل بیشتر به لحاظ آیرودینامیکی به عمد بی ثبات طراحی می کردند. هواپیمای جنگندۀ اروپایی، محصول مشترک انگلستان، آلمان، ایتالیا، و اسپانیا، از آن جمله بود. به این منظور، بال اصلی را با شکلی دائماً متغیر طراحی می کنند که جریان هوای روی آن را قطعه ای کوچک تر از بال تنظیم می کند که سطح آن با سطح بال زاویه تشکیل می دهد. با به کارگیری مصالح مقاوم در برابر گرما، که برخی از آن ها با جذب امواج رادار، هواپیما را از دید سامانه دفاعی دشمن نیز دور نگه می دارند، هواپیماهای جدید را سبک تر و سریع تر ساخته اند. برخی از این هواپیماها با سرعت سه ماخیعنی سه برابر سرعت صوت، حرکت می کنند. هواپیماها را با آلیاژهای سبک ولی مقاوم آلومینیوم، مانند دورآلومینمی سازند. در هواپیماهای مافوق صوت، ممکن است در مناطقی که در معرض افزایش شدید دماست، از فولاد ضد زنگ مخصوص و تیتانیوم استفاده می کنند. روکش اسکلت هواپیما، شامل بال ها و بدنه، را ورقه های آلیاژ تشکیل می دهد که در فواصل معین با ستون های طولی و عرضی (دنده و کش) تقویت می شوند. بدنه هواپیما را با پَرچ یا چسب های قوی، مثل رزین های اپوکسی، به هم متصل می کنند. در برخی از نقاط حساس و مهم، که فشارهای بسیاری را تحمل می کنند، مانند محل اتصال بال به بدنه، قطعات بدنه را برای مقاومت بیشتر از فلز یک تکه قالب گیری می کنند. هنگامی که هواپیما روی زمین است، روی چرخ هایش قرار می گیرد که شامل چرخ های متعدد زیر بال ها و یک یا چند چرخ زیر دماغه است .در همۀ هواپیماها، غیر از برخی هواپیماهای سبک، ارابۀ فرودیا چرخ های هواپیما هنگام پرواز بسته می شوند تا نیروی بازدارنده کاهش یابد. هواپیماهای دریانشین، که فرود و بلندشدن آن ها از روی آب صورت می گیرد، با هیدروفویل های بسته شدنی سازگار می شوند. برای تعادلبال هابه تنهایی کافی نیستند و هواپیما برای ایجاد ثبات به دُم احتیاج دارد. دُم از یک بالک افقیو یک بالک عمودیتشکیل می شود که سکان افقی و عمودی نام دارند. در انتهای بالک افقی، باله هایی لولایی و متحرک قرار گرفته اند که بالابرنام دارند و میزان شیب را تنظیم می کنند. بالا آوردن این بالابرها دم را به پایین می راند و بال ها را به سمت بالا متمایل می کند و در نتیجه، زاویۀ یورشرا افزایش می دهد. این امر باعث می شود که سرعت جریان هوای روی بال ها افزایش یابد و درنتیجه، نیروی بالابر از وزن بیشتر شود و هواپیما اوج بگیرد. البته، هرچه شیب پرواز بیشتر باشد، نیروی بازدارنده نیز افزایش می یابد و درنتیجه، برای حفظ سرعت به قدرت بیشتری نیاز است و دریچۀ سوخت موتور باید باز شود. حرکت بالابرها در جهت مخالف نتیجه معکوس می دهد؛ زاویۀ یورش کم می شود و هواپیما رو به پایین حرکت می کند. در صورت کم نکردن قدرت موتور، سرعت افزایش می یابد. چرخش یا تغییر مسیر با حرکت دادن سکان عمودی هواپیما که به انتهای بالک عمودی متصل است و نیز از طریق کج کردن هواپیما صورت می گیرد. کج کردن را با حرکت دادن شهپرها صورت می دهند. شهپرها باله هایی متصل به یکدیگرند که در انتهای بال ها قرار دارند و در جهت مخالف هم، یعنی یکی به بالا و یکی به پایین حرکت می کنند. در هواپیماهایی که بال مثلثی شکل دارند، مثل کانکرد، شهپرها و بالابرها ترکیب شده اند .دیگر سطوح تنظیم کنندۀ متحرک، که بالهنام دارند، در انتهای بال ها و در کنار بدنه قرار می گیرند. به منظور افزایش پهنا و انحنای بال هنگام برخاستن و فرود، کاملاً آن ها را باز می کنند و با این کار نیروی بالابر را افزایش می دهند. در عین حال، قطعات متحرک لبۀ جلوی بال، تیغهها، را نیز بیرون می آورند و باز می کنند تا هوا بهتر جریان یابد. برای فرود، دماغۀ هواپیما را بالا می کشند تا زاویۀ یورش بال ها از حد بحرانی بیشتر شود و جریان هوای اطراف آن ها کاهش یابد. بدین ترتیب، نیروی بالابر از بین می رود؛ حالتی که افت ناگهانی ارتفاعنام دارد، و هواپیما روی باند فرود می آید. برخی از هواپیماها، مثل هری یر، روش جدیدی برای فرود آمدن و پرواز دارند که در آن، با چرخاندن سر لولۀ اگزوز، موتور جت را به سمت پایین هدایت می کنند تا پرواز و فرود هواپیما به صورت عمودی صورت می گیرد. در بالگردو هواپیمای تبدیلی، به منظور دستیابی به نیروی بالابر برای برخاستن عمودی هواپیما از بال های گردان استفاده می کنند. سطوح کنترل هواپیما را خلبان در کابین و با استفاده از فرمان و پدال ها به کار می اندازد. اهرم های کنترل با سیستم های هیدرولیکی کار می کنند. وجود خلبانِ خودکار امکان حرکت هواپیما در مسیری مشخص و با سرعتی ثابت را مهیا می کند. در هواپیماهای پیشرفتۀ پرسرعت آزمایشی، معروف به هواپیمای دارای آرایش تنظیمی، از سیستم کنترل پیچیدۀ رایانه ای استفاده می شود. در این هواپیماها، خلبان دستور حرکتی را که هواپیما باید صورت دهد، به رایانه می دهد و رایانه با استفاده از داده های دریافتی از مجموعه حسگرهای نصب شده در اطراف هواپیما که ارتفاع، سرعت و گردش موتور آن را اعلام می کنند، سیگنال هایی را به سطوح کنترل و دریچۀ سوخت می فرستد تا امکان حرکت لازم فراهم شود.

جدول کلمات

طیاره, ایروپلان

مترادف ها

aircraft (اسم)
هواپیما، طیاره

plane (اسم)
هواپیما، سطح، پرواز، صفحه، سطح تراز، جهش شبیه پرواز

airplane (اسم)
هواپیما، طیاره

ship (اسم)
هواپیما، جهاز، کشتی، ناو، کشتی هوایی، مرکوب، سفینه

flying machine (اسم)
هواپیما، بارفیکس متحرک

aeroplane (اسم)
هواپیما، طیاره

فارسی به عربی

سفینة , طائرة

پیشنهاد کاربران

واژه هواپیما
معادل ابجد 65
تعداد حروف 7
تلفظ havāpeymā
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی. فارسی]
مختصات ( ~. پِ ) ( اِ. )
آواشناسی havApeymA
الگوی تکیه WWWS
شمارگان هجا 4
...
[مشاهده متن کامل]

منبع فرهنگ فارسی عمید
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
البته واژهٔ هواپیما توسط فرهنگستان ایران در زمان رضاشاه پهلوی ساخته شد و در ایران و دیگر کشورهای فارسی زبان رایج گردید. این واژه از ترکیب دو واژه هوا و پیما که از ریشه پیمایش یا پیمودن مشتق شده تشکیل می شود. پیش از ساختن واژهٔ هواپیما، در زمان قاجار واژه عربی �طَیّاره� بکار گرفته می شد که با واژه �طیور� در دام پروری هم ریشه است. در زبان انگلیسی واژه airplane یک وام واژه از فرانسوی a�roplane است که ریشه در زبان یونانی دارد.
البته درباره واژه ی هوا:
دکتر کزازی در مورد واژه ی " هوا" می نویسد : ( ( هوا در پهلوی در ریخت وای wāy و اندر وای andarwāy بکار می رفته است. "وای" برآمده از وایوی اوستایی است که نام ایزد باد ، یکی از ایزدان نیرومند زرتشتی است. چنان می نماید که "وای "در پارسی چونان واژه ی نفرین بر جا مانده باشد آنگاه که نمونه را گفته می شود:" وای بر تو ! "می تواند بود که کاربردی باشد بازمانده از باور شناسی زرتشتی که در آن، بدین گونه ایزد" وای " یا "باد" را به ستیزه و ناسا زی با بداندیش و بدخواه فرامی خوانده اند. واژه ی دیگر " اندر وای" با همین ریخت و نیز در ریخت "در وا" ، در پارسی ، در معنی آویخته و نگون سار به کار برده می شود. هوا می تواند بود که ریختی از " وایو " و " وای " در اوستایی و پهلوی باشد. ) )
( ( زفرّش جهان شد چو باغ بهار ؛
هوا پر ز ابر و زمین پرنگار. ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 226. )
به نظر می رسد واژه " هوا " که در پهلوی در ریخت " وای " بکار می رفته است با واژه انگلیسی weather به معنی آب و هوا و واژه وایو اوستایی با واژه هندی वायु ( vaayu ) قابل سنجش باشد.

معنی هواپیما به انگلیسی
Aeroplane هواپیما
هواپیما
ایروپلان، طیاره
Flugzeug هواپیما به آلمانی ، تلفظ = فولوگ زایگ
ایروپلان
airplane

بپرس