[ویکی فقه] هجرت بنی اسرائیل (قرآن). قرآن جریان هجرت بنی اسرائیل از مصر به دستور موسی و کیفیت آن را در آیاتی چند بیان داشته که اشاره خواهیم کرد.
آیاتی از قرآن گواه آن است که موسی علیه السّلام به فرمان خداوند، شبانه بنی اسرائیل را از مصر کوچ داد و از دریا گذراند.ولقد اوحینآ الی موسی ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لاتخـف درکا ولاتخشی. ما به موسی وحی فرستادیم که: «شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و برای آنها راهی خشک در دریا بگشا که نه از تعقیب (فرعونیان) خواهی ترسید، و نه از غرق شدن در دریا! » «اسر بعبادی» یعنی بندگان مرا شبانه حرکت بده و از مصر خارج کن کلمه"اسراء" به معنای سیر شبانه است و مراد از" عبادی" بنی اسرائیل است واوحینا الی موسی ان اسر بعبادی انکم متبعون. و به موسی وحی کردیم که شبانه بندگانم را (از مصر) کوچ ده، زیرا شما مورد تعقیب هستید! »ولقد فتنا قبلهم قوم فرعون وجاءهم رسول کریم• فاسر بعبادی لیلا انکم متبعون. ما پیش از اینها قوم فرعون را آزمودیم و رسول بزرگواری به سراغشان آمد، • (به او دستور داده شد: ) بندگان مرا شبانه حرکت ده که شما تعقیب می شوید!کلمه" اسر" امر از مصدر" اسراء" است که به معنای سیر شبانه است، در نتیجه کلمه" لیلا" تاکید و تصریح به معنای آن کلمه است. و منظور از کلمه" عبادی" بنی اسرائیل است
ممانعت حکومت از هجرت
حکومت فرعون از مهاجرت بنی اسرائیل از سرزمین مصر ممانعت می نمود.ولما وقع علیهم الرجز قالوا یـموسی ادع لنا ربک بما عهد عندک لـئن کشفت عنا الرجز لنؤمنن لک ولنرسلن معک بنی اسرءیل• فلما کشفنا عنهم الرجز الی اجل هم بــلغوه اذا هم ینکثون. هنگامی که بلا بر آنها مسلط می شد، می گفتند: «ای موسی! از خدایت برای ما بخواه به عهدی که با تو کرده، رفتار کند! اگر این بلا را از ما مرتفع سازی، قطعا به تو ایمان می آوریم، و بنی اسرائیل را با تو خواهیم فرستاد! » • اما هنگامی که بلا را، پس از مدت معینی که به آن می رسیدند، از آنها برمی داشتیم، پیمان خویش را می شکستندولقد اوحینآ الی موسی ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لاتخـف درکا ولاتخشی. ما به موسی وحی فرستادیم که: «شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و برای آنها راهی خشک در دریا بگشا که نه از تعقیب (فرعونیان) خواهی ترسید، و نه از غرق شدن در دریا! »از اینکه حضرت موسی علیه السّلام مامور کوچ شبانه می شود، ممانعت فرعون از مهاجرت بنی اسرائیل از مصر استفاده می شودواوحینا الی موسی ان اسر بعبادی انکم متبعون. و به موسی وحی کردیم که شبانه بندگانم را (از مصر) کوچ ده، زیرا شما مورد تعقیب هستید! »جمله" انکم متبعون" تعلیل امر و دستور به اسراء است که حاصل آن این می شود: بنی اسرائیل را شبانه حرکت بده تا آل فرعون هم دنبال شما راه بیفتند.و از این جمله به خوبی بر می آید که خدای تعالی از این فرمان خود منظوری دارد و در این دستور فرج و گشایشی برای بنی اسرائیل هست، که در آیه" فاسر بعبادی لیلا انکم متبعون و اترک البحر رهوا انهم جند مغرقون" به این منظور و نقشه تصریح شده است." فارسل فرعون"- یعنی موسی علیه السّلام بندگان مرا شبانه از مصر بیرون آورد و چون فرعون خبردار شد مردانی را به شهرهایی که در تحت فرمان او بودند فرستاد" حاشرین" تا مردم را کوچ دهند. و یک جا جمع کنند و به مردم بگویند: " ان هؤلاء" یعنی بنی اسرائیل" لشرذمة قلیلون" جمعیتی اندکند، و انهم لنا لغائظون" کارهایی می کنند که ما را به غیظ در می آورند، " ولقد فتنا قبلهم قوم فرعون وجاءهم رسول کریم• فاسر بعبادی لیلا انکم متبعون. ما پیش از اینها قوم فرعون را آزمودیم و رسول بزرگواری به سراغشان آمد، • (به او دستور داده شد: ) بندگان مرا شبانه حرکت ده که شما تعقیب می شوید!
حمایت الهی
موسی علیه السّلام و بنی اسرائیل، از حمایت الهی در مسیر هجرت از مصر برخوردار بودند.ولقد اوحینآ الی موسی ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لاتخـف درکا ولاتخشی. ما به موسی وحی فرستادیم که: «شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و برای آنها راهی خشک در دریا بگشا که نه از تعقیب (فرعونیان) خواهی ترسید، و نه از غرق شدن در دریا! »" راغب " در" مفردات" می گوید: " درک" (بر وزن مرگ) به معنی پائینترین عمق دریا است، و به طنابی که متصل به طناب دیگری می کنند تا به آب برسد" درک" (بر وزن محک) گفته می شود، و همچنین به خساراتی که دامنگیر انسان می شود، درک می گویند، " درکات نار" در برابر" درجات جنت" به معنی مراحل پائین دوزخ است.ولی با توجه به اینکه (طبق آیه ۶۱ سوره شعراء) بنی اسرائیل به هنگامی که از آمدن لشگر فرعون با خبر شدند به موسی گفتند: انا لمدرکون: " ما در چنگال فرعونیان گرفتار شدیم" به نظر می رسد که منظور از درک در آیه مورد بحث آنست که شما چنین گرفتاری پیدا نخواهید کرد، و منظور از" لا تخشی " آنست که خطری از ناحیه دریا نیز شما را تهدید نمی کند.
خواسته موسی از فرعون
...
آیاتی از قرآن گواه آن است که موسی علیه السّلام به فرمان خداوند، شبانه بنی اسرائیل را از مصر کوچ داد و از دریا گذراند.ولقد اوحینآ الی موسی ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لاتخـف درکا ولاتخشی. ما به موسی وحی فرستادیم که: «شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و برای آنها راهی خشک در دریا بگشا که نه از تعقیب (فرعونیان) خواهی ترسید، و نه از غرق شدن در دریا! » «اسر بعبادی» یعنی بندگان مرا شبانه حرکت بده و از مصر خارج کن کلمه"اسراء" به معنای سیر شبانه است و مراد از" عبادی" بنی اسرائیل است واوحینا الی موسی ان اسر بعبادی انکم متبعون. و به موسی وحی کردیم که شبانه بندگانم را (از مصر) کوچ ده، زیرا شما مورد تعقیب هستید! »ولقد فتنا قبلهم قوم فرعون وجاءهم رسول کریم• فاسر بعبادی لیلا انکم متبعون. ما پیش از اینها قوم فرعون را آزمودیم و رسول بزرگواری به سراغشان آمد، • (به او دستور داده شد: ) بندگان مرا شبانه حرکت ده که شما تعقیب می شوید!کلمه" اسر" امر از مصدر" اسراء" است که به معنای سیر شبانه است، در نتیجه کلمه" لیلا" تاکید و تصریح به معنای آن کلمه است. و منظور از کلمه" عبادی" بنی اسرائیل است
ممانعت حکومت از هجرت
حکومت فرعون از مهاجرت بنی اسرائیل از سرزمین مصر ممانعت می نمود.ولما وقع علیهم الرجز قالوا یـموسی ادع لنا ربک بما عهد عندک لـئن کشفت عنا الرجز لنؤمنن لک ولنرسلن معک بنی اسرءیل• فلما کشفنا عنهم الرجز الی اجل هم بــلغوه اذا هم ینکثون. هنگامی که بلا بر آنها مسلط می شد، می گفتند: «ای موسی! از خدایت برای ما بخواه به عهدی که با تو کرده، رفتار کند! اگر این بلا را از ما مرتفع سازی، قطعا به تو ایمان می آوریم، و بنی اسرائیل را با تو خواهیم فرستاد! » • اما هنگامی که بلا را، پس از مدت معینی که به آن می رسیدند، از آنها برمی داشتیم، پیمان خویش را می شکستندولقد اوحینآ الی موسی ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لاتخـف درکا ولاتخشی. ما به موسی وحی فرستادیم که: «شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و برای آنها راهی خشک در دریا بگشا که نه از تعقیب (فرعونیان) خواهی ترسید، و نه از غرق شدن در دریا! »از اینکه حضرت موسی علیه السّلام مامور کوچ شبانه می شود، ممانعت فرعون از مهاجرت بنی اسرائیل از مصر استفاده می شودواوحینا الی موسی ان اسر بعبادی انکم متبعون. و به موسی وحی کردیم که شبانه بندگانم را (از مصر) کوچ ده، زیرا شما مورد تعقیب هستید! »جمله" انکم متبعون" تعلیل امر و دستور به اسراء است که حاصل آن این می شود: بنی اسرائیل را شبانه حرکت بده تا آل فرعون هم دنبال شما راه بیفتند.و از این جمله به خوبی بر می آید که خدای تعالی از این فرمان خود منظوری دارد و در این دستور فرج و گشایشی برای بنی اسرائیل هست، که در آیه" فاسر بعبادی لیلا انکم متبعون و اترک البحر رهوا انهم جند مغرقون" به این منظور و نقشه تصریح شده است." فارسل فرعون"- یعنی موسی علیه السّلام بندگان مرا شبانه از مصر بیرون آورد و چون فرعون خبردار شد مردانی را به شهرهایی که در تحت فرمان او بودند فرستاد" حاشرین" تا مردم را کوچ دهند. و یک جا جمع کنند و به مردم بگویند: " ان هؤلاء" یعنی بنی اسرائیل" لشرذمة قلیلون" جمعیتی اندکند، و انهم لنا لغائظون" کارهایی می کنند که ما را به غیظ در می آورند، " ولقد فتنا قبلهم قوم فرعون وجاءهم رسول کریم• فاسر بعبادی لیلا انکم متبعون. ما پیش از اینها قوم فرعون را آزمودیم و رسول بزرگواری به سراغشان آمد، • (به او دستور داده شد: ) بندگان مرا شبانه حرکت ده که شما تعقیب می شوید!
حمایت الهی
موسی علیه السّلام و بنی اسرائیل، از حمایت الهی در مسیر هجرت از مصر برخوردار بودند.ولقد اوحینآ الی موسی ان اسر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لاتخـف درکا ولاتخشی. ما به موسی وحی فرستادیم که: «شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و برای آنها راهی خشک در دریا بگشا که نه از تعقیب (فرعونیان) خواهی ترسید، و نه از غرق شدن در دریا! »" راغب " در" مفردات" می گوید: " درک" (بر وزن مرگ) به معنی پائینترین عمق دریا است، و به طنابی که متصل به طناب دیگری می کنند تا به آب برسد" درک" (بر وزن محک) گفته می شود، و همچنین به خساراتی که دامنگیر انسان می شود، درک می گویند، " درکات نار" در برابر" درجات جنت" به معنی مراحل پائین دوزخ است.ولی با توجه به اینکه (طبق آیه ۶۱ سوره شعراء) بنی اسرائیل به هنگامی که از آمدن لشگر فرعون با خبر شدند به موسی گفتند: انا لمدرکون: " ما در چنگال فرعونیان گرفتار شدیم" به نظر می رسد که منظور از درک در آیه مورد بحث آنست که شما چنین گرفتاری پیدا نخواهید کرد، و منظور از" لا تخشی " آنست که خطری از ناحیه دریا نیز شما را تهدید نمی کند.
خواسته موسی از فرعون
...
wikifeqh: هجرت_بنی_اسرائیل_(قرآن)