[ویکی فقه] نهایة الافکار. «نهایة الافکار»، تقریرات دروس آقا ضیاء عراقی است به زبان عربی که توسط محمد تقی بروجردی تدوین یافته است.
موضوعات مورد بحث در این کتاب عبارت اند از: تعریف علم و موضوع آن، وضع ، اطلاق لفظ و اراده شخص آن و یا نوع آن، هل الالفاظ موضوعه للمعانی المراده، لا وضع آخر للمرکبات، لا وضع للمعانی المجازیه، حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم ، امکان و وقوع اشتراک، استعمال لفظ در پیش از یک معنی، مشتقات، اوامر ، مقدمات واجب، نواهی ، مفاهیم ، عموم و خصوص ، مطلق و مقید ، قطع، شکوک، استصحاب، تعادل و تراجیح. این کتاب، در چهار جلد؛ زبان عربی، به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی چاپ و منتشر شده است.
موضوعات مورد بحث در این کتاب عبارت اند از: تعریف علم و موضوع آن، وضع ، اطلاق لفظ و اراده شخص آن و یا نوع آن، هل الالفاظ موضوعه للمعانی المراده، لا وضع آخر للمرکبات، لا وضع للمعانی المجازیه، حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم ، امکان و وقوع اشتراک، استعمال لفظ در پیش از یک معنی، مشتقات، اوامر ، مقدمات واجب، نواهی ، مفاهیم ، عموم و خصوص ، مطلق و مقید ، قطع، شکوک، استصحاب، تعادل و تراجیح. این کتاب، در چهار جلد؛ زبان عربی، به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی چاپ و منتشر شده است.
[ویکی فقه] «نهایة الافکار»، تقریرات دروس آقا ضیاء عراقی است به زبان عربی که توسط محمد تقی بروجردی تدوین یافته است.
موضوعات مورد بحث در این کتاب عبارت اند از: تعریف علم و موضوع آن، وضع ، اطلاق لفظ و اراده شخص آن و یا نوع آن، هل الالفاظ موضوعه للمعانی المراده، لا وضع آخر للمرکبات، لا وضع للمعانی المجازیه، حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم ، امکان و وقوع اشتراک، استعمال لفظ در پیش از یک معنی، مشتقات، اوامر ، مقدمات واجب، نواهی ، مفاهیم ، عموم و خصوص ، مطلق و مقید ، قطع، شکوک، استصحاب، تعادل و تراجیح. این کتاب، در چهار جلد؛ زبان عربی، به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی چاپ و منتشر شده است.
← اجتهاد و تقلید
مبحث اجتهاد و تقلید کتاب، در دو بخش اجتهاد با چهار موضع و تقلید با چهار مقام مطرح شده است.
گزارش محتوا
نویسنده، ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی اجتهاد، میان این تعاریف و اختلاف کلمات را جمع می کند. این جمع با تاکید بر نقش مجتهد و وظیفه او که استنباط احکام است به دست آمده و در همین تعاریف برخی از اختلافات مربوط به معیار ادله فقهی، اختلاف اخباری و اصولی، اختلاف در پذیرش و رد ظنون خاصه، نمود یافته است.سپس تقسیم بندی معروف مطلق و متجزی و به دنبال آن حجیت و عدم حجیت فتاوی مجتهدی که به نظریه انسداد معتقد است، طرح گردیده است. ظاهرا محقق خراسانی فتوای منع و عدم حجیت داده و نظر این گونه مجتهدان را که معتقد هستند باب علم و علمی مسدود است و مجبورا باید بر اساس ظنون مطلقه به استنباط پرداخت، مخل مبانی اجتهاد دانسته است، اما نویسنده، به جواز رجوع به مجتهد انسدادی رای داده و اشکالات را پاسخ گفته است.
← انسداد و انفتاح
...
موضوعات مورد بحث در این کتاب عبارت اند از: تعریف علم و موضوع آن، وضع ، اطلاق لفظ و اراده شخص آن و یا نوع آن، هل الالفاظ موضوعه للمعانی المراده، لا وضع آخر للمرکبات، لا وضع للمعانی المجازیه، حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم ، امکان و وقوع اشتراک، استعمال لفظ در پیش از یک معنی، مشتقات، اوامر ، مقدمات واجب، نواهی ، مفاهیم ، عموم و خصوص ، مطلق و مقید ، قطع، شکوک، استصحاب، تعادل و تراجیح. این کتاب، در چهار جلد؛ زبان عربی، به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی چاپ و منتشر شده است.
← اجتهاد و تقلید
مبحث اجتهاد و تقلید کتاب، در دو بخش اجتهاد با چهار موضع و تقلید با چهار مقام مطرح شده است.
گزارش محتوا
نویسنده، ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی اجتهاد، میان این تعاریف و اختلاف کلمات را جمع می کند. این جمع با تاکید بر نقش مجتهد و وظیفه او که استنباط احکام است به دست آمده و در همین تعاریف برخی از اختلافات مربوط به معیار ادله فقهی، اختلاف اخباری و اصولی، اختلاف در پذیرش و رد ظنون خاصه، نمود یافته است.سپس تقسیم بندی معروف مطلق و متجزی و به دنبال آن حجیت و عدم حجیت فتاوی مجتهدی که به نظریه انسداد معتقد است، طرح گردیده است. ظاهرا محقق خراسانی فتوای منع و عدم حجیت داده و نظر این گونه مجتهدان را که معتقد هستند باب علم و علمی مسدود است و مجبورا باید بر اساس ظنون مطلقه به استنباط پرداخت، مخل مبانی اجتهاد دانسته است، اما نویسنده، به جواز رجوع به مجتهد انسدادی رای داده و اشکالات را پاسخ گفته است.
← انسداد و انفتاح
...
wikifeqh: نهایه_الافکار
[ویکی اهل البیت] منبع: کتابشناسی تفصیلی مذاهب اسلامی
آقا ضیاءالدین عراقی(م 1361 ق).
این کتاب در واقع تقریرات درس آقا ضیاءالدین عراقی است که محمدتقی بروجردی نجفی آن را نوشته و تدوین کرده است.
موضوعات مورد بحث در این کتاب عبارت اند از: تعریف علم و موضوع آن، وضع، اطلاق لفظ و اراده شخص آن و یا نوع آن، هل الالفاظ موضوعة للمعانی المرادة، لاوضع آخر للمرکبات، لاوضع للمعانی المجازیة، حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم، امکان و وقوع اشتراک، استعمال لفظ در پیش از یک معنی، مشتقات، اوامر، مقدمات واجب، نواهی، مفاهیم، عموم و خصوص، مطلق و مقید، قطع، شکوک، استصحاب، تعادل و تراجح.
این کتاب به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی چاپ و منتشر شده است.
آقا ضیاءالدین عراقی(م 1361 ق).
این کتاب در واقع تقریرات درس آقا ضیاءالدین عراقی است که محمدتقی بروجردی نجفی آن را نوشته و تدوین کرده است.
موضوعات مورد بحث در این کتاب عبارت اند از: تعریف علم و موضوع آن، وضع، اطلاق لفظ و اراده شخص آن و یا نوع آن، هل الالفاظ موضوعة للمعانی المرادة، لاوضع آخر للمرکبات، لاوضع للمعانی المجازیة، حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم، امکان و وقوع اشتراک، استعمال لفظ در پیش از یک معنی، مشتقات، اوامر، مقدمات واجب، نواهی، مفاهیم، عموم و خصوص، مطلق و مقید، قطع، شکوک، استصحاب، تعادل و تراجح.
این کتاب به وسیله انتشارات مؤسسه نشر اسلامی چاپ و منتشر شده است.
wikiahlb: نهایة_الافکار
[ویکی نور] نهایة الأفکار، تقریرات دروس آقا ضیاء عراقی است به زبان عربی که توسط محمدتقی بروجردی تدوین یافته است. مباحث استدلالی اجتهاد و تقلید، در آخرین مبحث از جزء چهارم نهایة الأفکار، مطابق چاپ دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه، آمده و ص 215 تا 269 به آن اختصاص یافته است.
خود نویسنده، در مقدمه، می گوید: «بخش اجتهاد و تقلید را در زمان های دور تحریر کرده و حال آن را به کتاب نهایة الافکار ملحق می کنم». بنا بر این، مباحث مزبور، علی الظاهر تداوم منطقی مباحث و تقریرات آقا ضیاء نیست.
مبحث اجتهاد و تقلید کتاب، در دو بخش اجتهاد با چهار موضع و تقلید با چهار مقام مطرح شده است.
نویسنده، ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی اجتهاد، میان این تعاریف و اختلاف کلمات را جمع می کند. این جمع با تأکید بر نقش مجتهد و وظیفه او که استنباط احکام است به دست آمده و در همین تعاریف برخی از اختلافات مربوط به معیار ادله فقهی، اختلاف اخباری و اصولی، اختلاف در پذیرش و رد ظنون خاصه، نمود یافته است.
سپس تقسیم بندی معروف مطلق و متجزی و به دنبال آن حجیت و عدم حجیت فتاوی مجتهدی که به نظریه انسداد معتقد است، طرح گردیده است. ظاهرا محقق خراسانی فتوای منع و عدم حجیت داده و نظر این گونه مجتهدان را که معتقد هستند باب علم و علمی مسدود است و مجبورا باید بر اساس ظنون مطلقه به استنباط پرداخت، مخل مبانی اجتهاد دانسته است، اما نویسنده، به جواز رجوع به مجتهد انسدادی رأی داده و اشکالات را پاسخ گفته است.
خود نویسنده، در مقدمه، می گوید: «بخش اجتهاد و تقلید را در زمان های دور تحریر کرده و حال آن را به کتاب نهایة الافکار ملحق می کنم». بنا بر این، مباحث مزبور، علی الظاهر تداوم منطقی مباحث و تقریرات آقا ضیاء نیست.
مبحث اجتهاد و تقلید کتاب، در دو بخش اجتهاد با چهار موضع و تقلید با چهار مقام مطرح شده است.
نویسنده، ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی اجتهاد، میان این تعاریف و اختلاف کلمات را جمع می کند. این جمع با تأکید بر نقش مجتهد و وظیفه او که استنباط احکام است به دست آمده و در همین تعاریف برخی از اختلافات مربوط به معیار ادله فقهی، اختلاف اخباری و اصولی، اختلاف در پذیرش و رد ظنون خاصه، نمود یافته است.
سپس تقسیم بندی معروف مطلق و متجزی و به دنبال آن حجیت و عدم حجیت فتاوی مجتهدی که به نظریه انسداد معتقد است، طرح گردیده است. ظاهرا محقق خراسانی فتوای منع و عدم حجیت داده و نظر این گونه مجتهدان را که معتقد هستند باب علم و علمی مسدود است و مجبورا باید بر اساس ظنون مطلقه به استنباط پرداخت، مخل مبانی اجتهاد دانسته است، اما نویسنده، به جواز رجوع به مجتهد انسدادی رأی داده و اشکالات را پاسخ گفته است.
wikinoor: نهایة_الأفکار