[ویکی فقه] نسخ قرآن به خبر واحد. نسخ حکمی قرآنی به وسیله خبر واحد را نسخ قرآن به خبر واحد گویند. این بحث در اصول فقه کاربرد دارد.
نسخ قرآن به خبر واحد، مقابل نسخ قرآن به سنت متواتر بود. و عبارت است از نسخ حکمی از احکام قرآن کریم به وسیله خبر واحدی از معصومین (علیهم السلام).
اقوال علمای اسلام
بیشتر علمای اسلام، نسخ قرآن کریم را به خبر واحد جایز نمی دانند، زیرا هر چند هر دو الهام گرفته از وحی می باشد، ولی قرآن کریم «مقطوع السند» و خبر واحد «ظنی السند» است.برخی از علمای اهل سنت مانند «غزالی» به جواز آن معتقد هستند، و وقوع آن را در نسخ بخشی از آیه وصیت که شامل وصیت برای والدین و اقرباء نیز می شود به حدیث نقل شده از پیامبر (صلی الله علیه وآله) مبنی بر «اَلا لاوصیة لوارث» قبول دارند.یکی از دلایل معتقدان به عدم جواز تخصیص کتاب به خبر واحد مقایسه تخصیص با نسخ است؛ به این صورت که نسخ هم شاخه ای از تخصیص است، با این فرق که نسخ در مورد زمان، و تخصیص در مورد افراد مطرح می شود، و چون مسلّم است که نسخ کتاب به خبر واحد جایز نیست پس ملاک آن در تخصیص هم وجود دارد.اصولی ها در پاسخ گفته اند که اولاً: در باب نسخ، اجماع وجود دارد که نسخ کتاب با خبر واحد جایز نیست؛ ثانیاً: عقل، نسخ قرآنی را که به عنوان معجزه جاودانه رسول خدا تا روز قیامت باقی است و آیاتش آن قدر استحکام دارد که باید با تواتر ثابت شود، جایز نمی داند.
نسخ قرآن به خبر واحد، مقابل نسخ قرآن به سنت متواتر بود. و عبارت است از نسخ حکمی از احکام قرآن کریم به وسیله خبر واحدی از معصومین (علیهم السلام).
اقوال علمای اسلام
بیشتر علمای اسلام، نسخ قرآن کریم را به خبر واحد جایز نمی دانند، زیرا هر چند هر دو الهام گرفته از وحی می باشد، ولی قرآن کریم «مقطوع السند» و خبر واحد «ظنی السند» است.برخی از علمای اهل سنت مانند «غزالی» به جواز آن معتقد هستند، و وقوع آن را در نسخ بخشی از آیه وصیت که شامل وصیت برای والدین و اقرباء نیز می شود به حدیث نقل شده از پیامبر (صلی الله علیه وآله) مبنی بر «اَلا لاوصیة لوارث» قبول دارند.یکی از دلایل معتقدان به عدم جواز تخصیص کتاب به خبر واحد مقایسه تخصیص با نسخ است؛ به این صورت که نسخ هم شاخه ای از تخصیص است، با این فرق که نسخ در مورد زمان، و تخصیص در مورد افراد مطرح می شود، و چون مسلّم است که نسخ کتاب به خبر واحد جایز نیست پس ملاک آن در تخصیص هم وجود دارد.اصولی ها در پاسخ گفته اند که اولاً: در باب نسخ، اجماع وجود دارد که نسخ کتاب با خبر واحد جایز نیست؛ ثانیاً: عقل، نسخ قرآنی را که به عنوان معجزه جاودانه رسول خدا تا روز قیامت باقی است و آیاتش آن قدر استحکام دارد که باید با تواتر ثابت شود، جایز نمی داند.
wikifeqh: نسخ_قرآن_به_خبر_واحد