مناظره سبط بن جوزی با زن شیعی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در این مناظره به دو دلیل تاریخی اشاره می شود که عالم سنی از جواب به آنها عاجز ماند و حقانیت شیعه به اثبات رسید، یکی دفن عثمان که امام علی (علیه السلام) برای آن اقدامی نفرمود و دیگری بیرون آمدن عایشه از خانه بدون اجازه پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم) و به راه انداختن جنگ جمل.
سبط بن جوزی، یکی از دانشمندان معروف و بزرگ اهل تسنن بود، و کتاب های ارزشمند متعدّدی تالیف کرد، و همواره در مساجد بغداد و... با موعظه و گفتار خود، مردم را ارشاد می کرد، سرانجام در ۱۲ رمضان سال ۵۹۷هـ.ق در بغداد درگذشت.
ویژگی امام علی
یکی از ویژگی های امام علی (علیه السّلام) این بود که کراراً به مردم فرمود: سلونی قبل ان تفقدونی؛ قبل از آن که مرا از دست بدهید، هرچه می خواهید از من بپرسید».چنین سخنی مخصوص آن حضرت و امامان معصوم (علیهم السّلام) است، و هر کسی بعد از او چنین ادّعا کرد رسوا گردید، اینک به مناظره یک بانوی دلیر با سبط بن جوزی توجّه کنید: روزی «سبط بن جوزی» در بالای منبر، همین سخن را گفت؛ که ای مردم! سلونی قبل ان تفقدونی (با توجّه به این که بسیاری از شیعه و سنّی، و زن و مرد، پای منبر او بودند).
امام علی و عدم دفن عثمان
ناگاه بانوئی از پای منبر، چنین سؤال کرد:«به من خبر بده، آیا این حدیث درست است که نقل شده وقتی که جمعی از مسلمانان، عثمان را کشتند، جنازه اش (سه روز) در زمین ماند و کسی نرفت تا جنازه او را بردارد و به خاک بسپارد».سبط: آری درست استبانو: آیا این حدیث نیز درست است که وقتی سلمان در مدائن از دینا رفت، امام علی (علیه السّلام) از مدینه (یا کوفه) به مدائن رفت و بر جنازه سلمان نماز خواند و به احترام او، در مراسم کفن و دفن او شرکت نمود، و نگذاشت جنازه او در زمین بماند و سپس بازگشت؟سبط: آری درست استبانو: بنابراین، چرا علی (علیه السّلام) هنگام مرگ عثمان، با این که در مدینه بود، کنار جنازه عثمان نرفت، تا آن را بردارد و به خاک بسپارد؟ در این صورت یا علی (علیه السّلام) خطاکار است که از دفن جنازه عثمان، اهمالی نمود، و یا عثمان غیر مؤمن است که علی (علیه السّلام) خود را از دخالت در دفن جنازه عثمان، معاف دانست (تا این که بعد از سه روز مخفیانه او را در پشت قبرستان بقیع در قبرستان یهودیان دفن کردند چنان که طبری در تاریخ خود نقل کرده است)سبط بن جوزی در برابر این سؤال فرو ماند، چرا که دید اگر هر کدام از آن دو (علی (علیه السّلام) یا عثمان) را خطاکار بداند، برخلاف عقیده خود سخن گفته است، زیرا او هردو آن ها را خلیفه برحق می دانست، از این رو گفت:
اجازه شوهر در بیرون آمدن زن
...

پیشنهاد کاربران

بپرس