[ویکی فقه] امام موسی کاظم (علیه السّلام) با هارون الرشید در باره ی انسب بودن و اولویت اهل بیت به پیغمبر مناظره کردند.
روزی هارون الرشید، وجود مقدس موسی بن جعفر (علیه السّلام) را بحضور طلبید و گفت: من نمی دانم چرا شما خود را به پیغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از ما سزاوارتر می دانید؛ بلکه خود را وارث او می شمارید با اینکه چون پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفت جدّ ما، عباس، عموی پیغمبر (صلی الله علیه وآله) در حال حیات بوده و آیا با بودن عمو ارث به عموزاده که علی (علیه السّلام) باشد می رسد تا از او این مقام ارجمند به شما انتقال پیدا نماید؟حضرت ابتداء تقاضا کردند که صلاح است خلیفه در این موضوع بحثی ننماید ولکن هارون قانع نگردید و عرضه داشت باید حتماً برتری خود رانسبت به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از ما ثابت نمائید.حضرت فرمودند: اکنون که چنین است من به دو جهت، اولویّت خود را نسبت به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از شما ثابت می کنم:اول اینکه: پیغمبر (صلی الله علیه وآله) که از دنیا رفت، دخترش حضرت زهرا (علیهاالسّلام) در قید حیات بود و مقام فرزند (چه دختر باشد و چه پسر) از عمو مقدم می باشد، زیرا فرزند در طبقة اول ارث قرار گرفته و عمو در طبقه سوم؛(طبقات ارث:کسانی که به واسطه خویشاوندی نسبی از میّت ارث می برند به سه گروه (طبقه) تقسیم می شوند:گروه اول: ۱: پدر و مادر ۲: فرزندانگروه دوم: ۱: جدّ و جدّه ۲: برادر و خواهرگروه سوم:۱: عمو و عمه ۲: دایی و خالهنکته: با وجود گروه اول، گروه دوم و سوم ارث نمی برند، حتی اگر یک نفر از آنها زنده باشد، و با وجود گروه دوم چیزی به گروه سوم نمی رسد.) پس ما که از طرف مادر منسوب به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می باشیم، مقدم بر شما هستیم که از طرف عمو نسبت دارید.دوم اینکه: از خلیفه سؤال می کنم، اگر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) زنده شود و از تو دختر بخواهد آیا دخترت را به او تزویج می کنی؟» هارون گفت: «صد البته، و به این وصلت افتخار هم می کنم.» حضرت (علیه السّلام) فرمود: «اما اگر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از من دختر بخواهد من به او دختر نخواهم داد و البته خود آن حضرت هم هرگز تقاضای وصلت با دختر مرا نمی نماید؛ زیرا اولادهای من، همان اولاد پیامبر (صلی الله علیه وآله) و ازدواج با نوه شرعاً حرام و ممنوع است، پس بنابراین ما بدین دو جهت انسب به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) هستیم و نوبت به شما نمی رسد.» هارون چون چنین دید، سر به زیر انداخت و ساکت شد.
روزی هارون الرشید، وجود مقدس موسی بن جعفر (علیه السّلام) را بحضور طلبید و گفت: من نمی دانم چرا شما خود را به پیغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از ما سزاوارتر می دانید؛ بلکه خود را وارث او می شمارید با اینکه چون پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفت جدّ ما، عباس، عموی پیغمبر (صلی الله علیه وآله) در حال حیات بوده و آیا با بودن عمو ارث به عموزاده که علی (علیه السّلام) باشد می رسد تا از او این مقام ارجمند به شما انتقال پیدا نماید؟حضرت ابتداء تقاضا کردند که صلاح است خلیفه در این موضوع بحثی ننماید ولکن هارون قانع نگردید و عرضه داشت باید حتماً برتری خود رانسبت به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از ما ثابت نمائید.حضرت فرمودند: اکنون که چنین است من به دو جهت، اولویّت خود را نسبت به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از شما ثابت می کنم:اول اینکه: پیغمبر (صلی الله علیه وآله) که از دنیا رفت، دخترش حضرت زهرا (علیهاالسّلام) در قید حیات بود و مقام فرزند (چه دختر باشد و چه پسر) از عمو مقدم می باشد، زیرا فرزند در طبقة اول ارث قرار گرفته و عمو در طبقه سوم؛(طبقات ارث:کسانی که به واسطه خویشاوندی نسبی از میّت ارث می برند به سه گروه (طبقه) تقسیم می شوند:گروه اول: ۱: پدر و مادر ۲: فرزندانگروه دوم: ۱: جدّ و جدّه ۲: برادر و خواهرگروه سوم:۱: عمو و عمه ۲: دایی و خالهنکته: با وجود گروه اول، گروه دوم و سوم ارث نمی برند، حتی اگر یک نفر از آنها زنده باشد، و با وجود گروه دوم چیزی به گروه سوم نمی رسد.) پس ما که از طرف مادر منسوب به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می باشیم، مقدم بر شما هستیم که از طرف عمو نسبت دارید.دوم اینکه: از خلیفه سؤال می کنم، اگر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) زنده شود و از تو دختر بخواهد آیا دخترت را به او تزویج می کنی؟» هارون گفت: «صد البته، و به این وصلت افتخار هم می کنم.» حضرت (علیه السّلام) فرمود: «اما اگر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) از من دختر بخواهد من به او دختر نخواهم داد و البته خود آن حضرت هم هرگز تقاضای وصلت با دختر مرا نمی نماید؛ زیرا اولادهای من، همان اولاد پیامبر (صلی الله علیه وآله) و ازدواج با نوه شرعاً حرام و ممنوع است، پس بنابراین ما بدین دو جهت انسب به پیغمبر (صلی الله علیه وآله) هستیم و نوبت به شما نمی رسد.» هارون چون چنین دید، سر به زیر انداخت و ساکت شد.
wikifeqh: مناظره_درباره_پیامبر_و_اولویت_اهل_بیت