[ویکی فقه] محرومیت از تزکیه (قرآن). قرآن کریم عواملی را برای محروم شدن از تزکیه الهی ذکر می فرماید، و از آن جمله ۱- تحریف، ۲- سوداگری با عهد خدا، ۳- سوداگری با کتب آسمانی ، ۴- قسم ناحق، ۵- کتمان معارف می باشد.
قرآن کریم در مورد محرومیت عالمان یهود از تزکیه و تطهیر الهی در قیامت چنین می فرماید: «ان الذین یکتمون ما انزل الله من الکتـب... یوم القیـمة ولا یزکیهم...» کسانی که کتمان می کنند آنچه را خدا از کتاب نازل کرده ... خداوند روز قیامت ... آنها را پاکیزه نمی کند... .
← شأن نزول
در این آیات گرچه روی سخن به علمای یهود است ولی چنانکه بارها یادآوری کرده ایم مفهوم آیات در هیچ مورد اختصاص به شأن نزول ندارد، در حقیقت شأن نزولها وسیله ای هستند برای بیان احکام کلی و عمومی که خود یکی از مصداقهای آن محسوب می شوند. بنابر این تمام کسانی که احکام خدا و حقائق مورد نیاز مردم را از آنها کتمان کنند و به خاطر کسب مقام و یا به دست آوردن ثروتی مرتکب این خیانت بزرگ شوند باید بدانند که حقیقت گرانبهائی را به بهای ناچیزی فروخته اند زیرا حقپوشی اگر با تمام دنیا مبادله شود باز مرتکب شونده آن ضرر و زیان کرده است!در آیه نخست می گوید: کسانی که کتمان می کنند کتابی را که خدا نازل کرده و آنرا به بهای کمی می فروشند آنها در حقیقت جز آتش چیزی نمی خورند! آری هدایا و اموالی را که از این راه تحصیل می کنند آتشهای سوزانی است که در درون وجود آنان وارد می شود.
تجسم اعمال
این تعبیر ضمنا مسأله تجسم اعمال را در آخرت بار دیگر روشن می سازد و نشان می دهد اموال حرامی که از این طریق به دست می آید در واقع آتشی است که در دل آنها وارد می شود که در رستاخیز به شکل واقعی خود مجسم خواهد شد.
نعمت سخن گفتن خداوند
...
قرآن کریم در مورد محرومیت عالمان یهود از تزکیه و تطهیر الهی در قیامت چنین می فرماید: «ان الذین یکتمون ما انزل الله من الکتـب... یوم القیـمة ولا یزکیهم...» کسانی که کتمان می کنند آنچه را خدا از کتاب نازل کرده ... خداوند روز قیامت ... آنها را پاکیزه نمی کند... .
← شأن نزول
در این آیات گرچه روی سخن به علمای یهود است ولی چنانکه بارها یادآوری کرده ایم مفهوم آیات در هیچ مورد اختصاص به شأن نزول ندارد، در حقیقت شأن نزولها وسیله ای هستند برای بیان احکام کلی و عمومی که خود یکی از مصداقهای آن محسوب می شوند. بنابر این تمام کسانی که احکام خدا و حقائق مورد نیاز مردم را از آنها کتمان کنند و به خاطر کسب مقام و یا به دست آوردن ثروتی مرتکب این خیانت بزرگ شوند باید بدانند که حقیقت گرانبهائی را به بهای ناچیزی فروخته اند زیرا حقپوشی اگر با تمام دنیا مبادله شود باز مرتکب شونده آن ضرر و زیان کرده است!در آیه نخست می گوید: کسانی که کتمان می کنند کتابی را که خدا نازل کرده و آنرا به بهای کمی می فروشند آنها در حقیقت جز آتش چیزی نمی خورند! آری هدایا و اموالی را که از این راه تحصیل می کنند آتشهای سوزانی است که در درون وجود آنان وارد می شود.
تجسم اعمال
این تعبیر ضمنا مسأله تجسم اعمال را در آخرت بار دیگر روشن می سازد و نشان می دهد اموال حرامی که از این طریق به دست می آید در واقع آتشی است که در دل آنها وارد می شود که در رستاخیز به شکل واقعی خود مجسم خواهد شد.
نعمت سخن گفتن خداوند
...
wikifeqh: محرومیت_از_تزکیه_(قرآن)