[ویکی فقه] مجرای قاعدة الجمع. مورد صلاحیت دار برای جمع دلالی و عرفی است.
مجرای قاعدة الجمع، جایی است که تعارض میان دو دلیل، بدوی و غیر مستقر می باشد؛ به بیان دیگر، تعارض میان دو دلیل، ظاهری و صوری است و مجتهد به کمک جمع دلالی و عرفی، تعارض میان آن دو را از بین می برد.مواردی که در آن جمع عرفی صورت می گیرد عبارت است از:۱. جایی که یکی از دو دلیل، نص و دیگری ظاهر می باشد؛ برای مثال، مثلا یکی خاص یا مقید و دیگری عام یا مطلق می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که به خاص یا مقید عمل شود؛۲. جایی که یکی از دو دلیل، ظاهر و دیگری اظهر می باشد؛ در این جا دومی بر اولی مقدم می گردد؛۳. جایی که یکی از دو دلیل، حاکم و دیگری محکوم یا یکی وارد و دیگری مورود می باشد؛ در این جا حاکم و وارد بر محکوم و مورود مقدم می گردد؛۴. جایی که هر دو دلیل از نظر ظهور مساوی می باشند، اما از نظر عرف ، هر یک از دو دلیل نشان دهنده تصرف در دلیل دیگر می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که در هر دو دلیل تصرف گردد.
مجرای قاعدة الجمع، جایی است که تعارض میان دو دلیل، بدوی و غیر مستقر می باشد؛ به بیان دیگر، تعارض میان دو دلیل، ظاهری و صوری است و مجتهد به کمک جمع دلالی و عرفی، تعارض میان آن دو را از بین می برد.مواردی که در آن جمع عرفی صورت می گیرد عبارت است از:۱. جایی که یکی از دو دلیل، نص و دیگری ظاهر می باشد؛ برای مثال، مثلا یکی خاص یا مقید و دیگری عام یا مطلق می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که به خاص یا مقید عمل شود؛۲. جایی که یکی از دو دلیل، ظاهر و دیگری اظهر می باشد؛ در این جا دومی بر اولی مقدم می گردد؛۳. جایی که یکی از دو دلیل، حاکم و دیگری محکوم یا یکی وارد و دیگری مورود می باشد؛ در این جا حاکم و وارد بر محکوم و مورود مقدم می گردد؛۴. جایی که هر دو دلیل از نظر ظهور مساوی می باشند، اما از نظر عرف ، هر یک از دو دلیل نشان دهنده تصرف در دلیل دیگر می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که در هر دو دلیل تصرف گردد.
[ویکی فقه] مورد صلاحیت دار برای جمع دلالی و عرفی است.
مجرای قاعدة الجمع، جایی است که تعارض میان دو دلیل، بدوی و غیر مستقر می باشد؛ به بیان دیگر، تعارض میان دو دلیل، ظاهری و صوری است و مجتهد به کمک جمع دلالی و عرفی، تعارض میان آن دو را از بین می برد.مواردی که در آن جمع عرفی صورت می گیرد عبارت است از:۱. جایی که یکی از دو دلیل، نص و دیگری ظاهر می باشد؛ برای مثال، مثلا یکی خاص یا مقید و دیگری عام یا مطلق می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که به خاص یا مقید عمل شود؛۲. جایی که یکی از دو دلیل، ظاهر و دیگری اظهر می باشد؛ در این جا دومی بر اولی مقدم می گردد؛۳. جایی که یکی از دو دلیل، حاکم و دیگری محکوم یا یکی وارد و دیگری مورود می باشد؛ در این جا حاکم و وارد بر محکوم و مورود مقدم می گردد؛۴. جایی که هر دو دلیل از نظر ظهور مساوی می باشند، اما از نظر عرف ، هر یک از دو دلیل نشان دهنده تصرف در دلیل دیگر می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که در هر دو دلیل تصرف گردد.
مجرای قاعدة الجمع، جایی است که تعارض میان دو دلیل، بدوی و غیر مستقر می باشد؛ به بیان دیگر، تعارض میان دو دلیل، ظاهری و صوری است و مجتهد به کمک جمع دلالی و عرفی، تعارض میان آن دو را از بین می برد.مواردی که در آن جمع عرفی صورت می گیرد عبارت است از:۱. جایی که یکی از دو دلیل، نص و دیگری ظاهر می باشد؛ برای مثال، مثلا یکی خاص یا مقید و دیگری عام یا مطلق می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که به خاص یا مقید عمل شود؛۲. جایی که یکی از دو دلیل، ظاهر و دیگری اظهر می باشد؛ در این جا دومی بر اولی مقدم می گردد؛۳. جایی که یکی از دو دلیل، حاکم و دیگری محکوم یا یکی وارد و دیگری مورود می باشد؛ در این جا حاکم و وارد بر محکوم و مورود مقدم می گردد؛۴. جایی که هر دو دلیل از نظر ظهور مساوی می باشند، اما از نظر عرف ، هر یک از دو دلیل نشان دهنده تصرف در دلیل دیگر می باشد؛ در این جا جمع بین آن دو به این است که در هر دو دلیل تصرف گردد.
wikifeqh: مجرای_قاعدة_الجمع