متعه

/mot~e/

مترادف متعه: صیغه، نکاح موقت

متضاد متعه: ازدواج

معنی انگلیسی:
temporary marriage, concubine

لغت نامه دهخدا

( متعة ) متعة. [ م ُ ع َ / م ِ ع َ ] ( ع اِمص ) برخورداری ، اسم است تمتع را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( از محیطالمحیط ).
- متعةالحج ؛ یعنی هر کس پس از اعمال حج و پایان طواف خانه کعبه می تواند از آنچه که هنگام احرام بستن بر او حرام شده تمتع برگیرد. ( ترجمه مفاتیح العلوم چ بنیاد فرهنگ ص 23 ). با حج عمره آوردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به حج شود.
- نکاح متعة ؛ آن است که مرد برای مدتی معلوم و با مهری اندک با زنی ازدواج کند، در این صورت پس از پایان مدت تعیین شده این ازدواج بدون طلاق باطل میشود. ( از ترجمه مفاتیح العلوم چ بنیاد فرهنگ ص 23 ). حلیت متعه نزد شیعه و عامه از امور مسلمه و بر اصل جواز آن کتاب و اخبار متواترة از عامه و خاصه دلالت می نماید.ولی عامه ادعای نسخ آن را می نمایند و دلیل قاطعی برمدعای خود اقامه ننموده اند. ( شرح تبصره علامه چ دانشگاه ج 2 ص 348 ). در متعه ایجاب و قبول از اهل ایجاب و قبول و ذکر مهر شرط می باشد و چاره ای نیست در متعه از مدت معین و نیز اگر مهر ذکر نشود باطل می باشد. ( از ترجمه و شرح تبصره علامه ). نکاح متعه مباح است درشریعت اسلام و آن عقد بستن بر زنی مدتی معلوم به مهری معلوم و لابد بود از این دو شرط که بدین هر دو متمیز شود از نکاح دوام و اگر عقد متعه بندند و اجل را ذکر نکنند آن تزویج دایم بود واگر اجل بگوید و مهر بنگوید عقد درست نبود. اما آنچه جز این دو شرط بود مستحب است ذکرش بکردن ، نه آن که از شرایط واجب است. ( ازالنهایه شیخ طوسی ج 2 ص 332 ). متعه یا نکاح منقطع در مذهب شیعه اثناعشریه باید مدت و مهر معلوم باشد و صیغه آن «متعت نفسی...» است. شافعی و مالکی گویندنکاح متعه و موقت در صدر اسلام روا بود و لکن اکنون روا نیست. ( از فرهنگ علوم نقلی دکتر سجادی ص 562 ).
- متعةالطلاق ؛ آنچه بعد طلاق زن را دهند از جامه و نفقه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از ترجمه مفاتیح العلوم چ بنیاد فرهنگ ص 23 ).
- متعةالنکاح ؛ زنی را به نکاح درآوردن جهت تمتع چند روز. ( منتهی الارب ). به نکاح آوردن زن را چند روز جهت تمتع و برخورداری. ( ناظم الاطباء ).
|| ( اِ ) قوت روزگذار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || توشه بسنده و توشه اندک.ج ، متع [ م ِ ت َ / م ُ ت َ ]. || دلو و مشک . || رسن دلو . || شکار و طعام که بدان برخورداری یابند. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ) ( از محیطالمحیط ).بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

آنچه که از آن تمتع وبرخورداری بشود، زنی که جهت تمتع زناشویی برای مدت معینی گرفته شود
( اسم ) نوع خاصی از عقد نکاح است که در آن زن برای مدت معینی در مقابل مهر معین بزوجیت مردی در آید . شرط صحت آن این است که در صیغ. عقد مدت مذکور شود زیرا اگر ذکر نشود نکاح دایم گردد و نیز باید مهر را ذکر کنند و الا عقد باطل گردد . توضیح فرق متعه با نکاح دایم آنست که در متعه نفقه و طلاق نیست و در نکاح دایم هست .
صیغه و نکاح موقتی

فرهنگ معین

(مُ عِ ) [ ع . متعة ] (اِ. ) ۱ - آن چه که از آن برخوردار شود. ۲ - زنی که برای تمتع به مدت معینی صیغه شود.

فرهنگ عمید

= صیغه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] متعه همان ازدواج موقت است که در باب نکاح از مباحث فقه از آن سخن رفته است و از موضوعاتی می باشد که مورد اختلاف در میان مذاهب تشیع و اهل سنت است.
در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که همگی علمای مذاهب در این نکته اتفاق دارند که "متعه ازدواجی است که در آن مرد و زن مدت زمانی را برای عقد معین می کنند و پس از گذشتن مدت، خود به خود محرمیت از بین رفته و احتیاجی به طلاق ندارد.قال أبو عمر (بن عبد البر) لم یختلف العلماء من السلف والخلف أنّ المتعه نکاح إلی أجل لا میراث فیه، والفرقه تقع عند انقضاء الأجل من غیر طلاق. وقال ابن عطیه: وکانت المتعه أن یتزوج الرجل المرأه بشاهدین وإذن الولی إلی أجل مسمّی، وعلی أن لا میراث بینهما، ویعطیها ما اتفقا علیه، فإذا انقضت المده فلیس له علیها سبیل ویستبرئ رحمها: لان الولد لا حق فیه بلا شک، فإن لم تحمل حلت لغیره. ابو عمر (بن عبد البر) گفته است که هیچ یک از علمای سلف و گذشته در این اختلاف نداشته اند که متعه، ازدواجی است که در آن ارث نیست و جدایی در آن با گذشتن مدت و بدون طلاق صورت می گیرد.وابن عطیه گفته است: متعه این است که شخص با زن ازدواج کند و دو شاهد و اذن ولی داشته باشد و تاریخ (برای انتهای عقد ) معین کند.و چنین است که ارثی در بین آن دو نباشد و اینکه هر مقداری را که بر آن موافقت نمودند، (به عنوان مهر زن ) به وی بدهد. پس وقتی که مدت زمان گذشت دیگر مرد راهی بر این زن نخواهد داشت ( دیگر همسر او نیست ) و زن باید عده نگه دارد. زیرا فرزند در متعه به پدر ملحق می شود. پس اگر این زن عده باردار نمی شد (عده نداشت) برای دیگران حلال می شود ( می توانند با وی ازدواج کنند). تفسیر طبری نیز همین مطلب را می گوید.
جواز متعه در صدر اسلام
دو مذهب شیعه و سنی در اینکه متعه در صدر اسلام مدتی جایز بوده است، اتفاق نظر دارند. همچنین در اینکه متعه مدت زمانی در ایام حیات رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم مشروع بوده است هیچ شکی نیست:ولا شک أنه کان مشروعا فی ابتداء الإسلام؛ هیچ شکی در این نیست که متعه در ابتدای اسلام جایز بوده است. پس ادعای حلیت اضطراری آن مانند حلیت گوشت مرده و خون در حال اضطرار نیز معنی ندارد. زیرا ضرورت، در هر زمانی حکم حرمت را – در هر موضوعی که باشد - بر می دارد و مختص به زمان رسول خدا نیست.
مصادیق اختلاف شیعه و سنی
اما اختلاف اصلی در این است که آیا برای این حکم در زمان خود رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نسخی وارد شده است یا اینکه حکم به حرمت متعه بعد از وفات ایشان و توسط دیگران وضع شده است ؟مشهور بین اهل سنت نظر اول و اجماع شیعه بر نظر دوم است.
ادله حلیت متعه
...

[ویکی فقه] متعه (کلام). متعه همان ازدواج موقت است که در باب نکاح از مباحث فقه از آن سخن رفته است و از موضوعاتی می باشد که مورد اختلاف در میان مذاهب تشیع و اهل سنت است.
در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که همگی علمای مذاهب در این نکته اتفاق دارند که "متعه ازدواجی است که در آن مرد و زن مدت زمانی را برای عقد معین می کنند و پس از گذشتن مدت، خود به خود محرمیت از بین رفته و احتیاجی به طلاق ندارد.قال أبو عمر (بن عبد البر) لم یختلف العلماء من السلف والخلف أنّ المتعه نکاح إلی أجل لا میراث فیه، والفرقه تقع عند انقضاء الأجل من غیر طلاق. وقال ابن عطیه: وکانت المتعه أن یتزوج الرجل المرأه بشاهدین وإذن الولی إلی أجل مسمّی، وعلی أن لا میراث بینهما، ویعطیها ما اتفقا علیه، فإذا انقضت المده فلیس له علیها سبیل ویستبرئ رحمها: لان الولد لا حق فیه بلا شک، فإن لم تحمل حلت لغیره.
تفسیر قرطبی ج۵ ص۱۳۲.
دو مذهب شیعه و سنی در اینکه متعه در صدر اسلام مدتی جایز بوده است، اتفاق نظر دارند. همچنین در اینکه متعه مدت زمانی در ایام حیات رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم مشروع بوده است هیچ شکی نیست:ولا شک أنه کان مشروعا فی ابتداء الإسلام؛ هیچ شکی در این نیست که متعه در ابتدای اسلام جایز بوده است.
تفسیر ابن کثیر ج۱ ص۴۷۵
اما اختلاف اصلی در این است که آیا برای این حکم در زمان خود رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نسخی وارد شده است یا اینکه حکم به حرمت متعه بعد از وفات ایشان و توسط دیگران وضع شده است ؟مشهور بین اهل سنت نظر اول و اجماع شیعه بر نظر دوم است.
ادله حلیت متعه
...

دانشنامه آزاد فارسی

مُتعه
رجوع شود به:ازدواج موقت

مترادف ها

concubine (اسم)
معشوقه، صیغه، رفیقه، متعه

پیشنهاد کاربران

امیرالمؤمنین می فرماید:
حرم رسول الله یوم خیبر لحوم الحمر الأهلیة و نکاح المتعة،
یعنی: حرام کرد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در روز خیبر، گوشت خر اهلی و نکاح متعه را
منابع:
۱ - تهذیب 2/186،
۲ - استبصار3/142
۳ - وسائل الشیعة 14/441
در طول تاریخ و در تمامى کشورهاى دنیا فاحشه خانه ها و زنان تن فروش وجود داشته و هنوز هم دارند.
در این مکانها زنان تن فروش به مشتریان مرد خود سرویسهاى جنسی میدهند. اساس کار چنین بوده و هست که مردى در مقابل مبالغی و البته با رضایت کامل بانوى مورد سرویس جنسی دریافت میکند.
...
[مشاهده متن کامل]

در تمامی این موارد نیز زنان بی سرپرست یا فقیر و بی خانمان اقدام به اینکار میکنند. ادیان و مذاهب در طول تاریخ همیشه مخالف اینکار و این مکانها بوده اند و چه زنهائی که بدلیل پرداختن به تن فروشی توسط متولیان ادیان کشته شده و یا به آتش کشیده شده اند.
هنوز نیز در جوامع پیشرفته دنیا به پدیده تن فروشی بعنوان یک بیمارى اجتماعی نگاه میشود و براى تحت کنترل درآوردن این معضل اجتماعی ، مکانهاى تحت کنترل هم از نظر پزشکی و هم از نظر جلوگیرى از سوء استفاده باندهاى مافیائی ، در نظر گرفته شده است.
با این مقدمه برگردیم به اصل موضوع یعنی صیغه یا متعه زنان و سوء استفاده مردان هرزه ازین زنان با استناد به ازدواج موقت، متعه یا همان صیغه که مردى ( تفاوت نمیکند مجرد باشد یا متاهل ) زنی را ( تفاوت ندارد مجرد باشد یا داراى همسر ) به قیمت تعیین شده و براى مدتی به ازدواج خود در می آورد و هدف اصلی نیز تأمین نیاز جنسی مرد است زیرا در ازدواج موقت فقط مرد میتواند صیغه کند و نه زن.
حال اگر تعریف تن فروشی به سبک غربی و تن فروشی مذهبی ( صیغه ) را با هم قیاس کنید، این مشترکات در آنها دیده میشود.
١ ) در هر دو مرد خریدار است و زن فروشنده کالاى جنسی
٢ ) در هردو مرد مبلغی را پرداخت میکند
٣ ) در هردو رضایت طرفین شرط است
٤ ) در هردو شرایط تأهل براى طرفین وجود ندارد
هیچ نوع اختلافی مابین تن فروشی به سبک غرب و تن فروشی مذهبی وجود ندارد و تنها تفاوت آن در صادر کننده حکم این تن فروشی و در واقع ترویج فحشاء است. / تنها تفاوت در متن عربی برای عقد است
البته فقط شیعیان امامیه صیغه را قبول دارند حتی شیعیان زیدیه قبول ندارند

متعه: لذت، خوشی، برخورداری، کیف، لذت، خوشی، عیش، شهوترانی، انبساط، لذت بخشیدن، خوشایند بودن، لذت بردن، رفتار کردن، تلقی کردن، مورد عمل قرار دادن/فرهنگ المعانی، المنجدالابجدی
متعه با واژه متاع به معنی کالا همخانواده است لذا در متعه یا صیغه زن یا دختر مانند یک کالا برای لذت و شهوترانی است به اصطلاح به زن به عنوان یک چاه توالت برای تخلیه شهوت و میل جنسی نگاه می شود به میل جنسی زن یا دختر توجهی نمی شود فقط شهوت مردان مدنظر است بیشتر هم ثروتمندان در خفا بدون اینکه همسرشان متوجه شود دختران زیبا و حتی کم سن و سال را برای خود صیغه ( اجاره ) می کنند و مانند بردگان جنسی با آنها عشق و حال می کنند
...
[مشاهده متن کامل]

خود دختران یا زنان هم ، صیغه ( اجاره ) مردان ثروتمند و پولدار ( نه افراد فقیر ) می شوند تا پول بیشتری به جیب بزنند و به اصطلاح از راه خودفروشی و روسپیگریتجارت می کنند
خیلی ها هم حامله می شوند و در خفا از ترس آبرو و حیثیت خود بچه های خود را سقط می کنند و در میان زباله ها رها می کنند طبق آمار بهزیستی هزاران کودک بی شناسنامه و بی مدرک وجود دارد که معلوم نیست پدر یا مادرشان کیست؟
فرق بین صیغه با فحشا چیست؟
اگر متعه عبادت است و ثواب دارد آیا بزرگان ما دخترانشان یا مادر و خواهرو دیگر نزدیکانشان صیغه شده اند اگر شده اند یک حدیث یا واقعه تاریخی باید ذکر می شد.

مُتعِه یا نکاح مُنقَطِع یا ازدواج موقت که به صیغه یا ازدواج انقطاعی نیز معروف است، نوعی از ازدواج در مذهب شیعه است که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی ( ساعتی یا یک شبانه روز یا یک ماه یا یک سال ) با مهریه ای معلوم، بین زن و مرد بسته می شود و با پایان آن رابطه زوجیت خود به خود منقضی می شود. در میان مسلمانان اهل سنت، اباضیه و زیدیان آن را حرام و زنا و فحشا می دانند و فقط شیعیان امامی آن را مشروع و صحیح می دانند. برخی در تعریف، متعه را ازدواج نمی دانند و معتقدند در شریعت اسلام ازدواج دو نوع تعریف نشده است. لغت متعه بمعنی لذت بردن است درحالی که هدف از ازدواج، تشکیل خانواده است
...
[مشاهده متن کامل]

صیغه در قوانین ایران به پیروی از فقه امامیه به رسمیت شناخته شده است، مسلمانان غیر از شیعه امامی اعتقاد دارند که صیغه زنا می باشد که به اسم اسلام و در پوشش آن انجام می شود و عادتی بود که از عصر جاهلیت به یادگار ماند، و در سال های اول اعلام رسالت حضرت محمد به آن عمل می شد تا اینکه پیامبر اسلام در روز خیبر یا حجة الوداع به تحریم آن امر داد.
شیخ طوسی در کتاب تهذیب و همچنین کتاب استبصار که هردو از کتب اربعه شیعه هست روایاتی نقل کرده که در آن رسول خدا در جنگ خیبر گوشت الاغ اهلی و نکاح موقت را حرام اعلام کرده است. ( الطوسی، تهذیب الاحکام، ج۷، ص۲۵۱ ) همچنین در کتاب وسائل الشیعة شیخ حرّ العاملی جلد : 21 صفحه : 12 در تحریم صیغه روایاتی نیز نقل شده است/تهذیب 2/186، استبصار3/142 وسائل الشیعة 14/441
و از امام صادق علیه السلام پرسیده شد: " آیا مسلمانان در زمان رسول خدا بدون شاهد ازدواج میکردند؟ فرمودند نخیر". ( تهذیب 2/189 ) طوسی در توضیح این روایت می گوید: �منظور از سؤال نکاح دائم نیست، بلکه ازدواج مؤقت است، لذا این روایت را در باب متعه آورده است�
عبدالله بن سنان می گوید از امام صادق درباره متعه پرسیدم فرمودند: ( لا تُدنّس نفسک بها ) نفس خود را با آن کثیف مگردان. ( بحار الانوار100/ 318 )
�از عمار روایت است که گفت امام صادق فرمودند: ( قد حرمت علیکم المتعة ) تحقیقا متعه برشما حرام شده است. ( فروع کافی 2/48، وسائل الشعیة 14/450 )
امام صادق اصحاب خودشان را همواره سرزنش می کردند و از صیغه کردن بر حذر می داشتند لذا می فرمودند: �آیا یکی از شما خجالت نمی کشد که در جای پنهان و شرم آوری دیده شود آنگاه این کردار ناپسند او به حساب برادران و یاران صالح و نیکو کارش گذاشته شود؟!� ( فروع کافی 2/44. وسائل الشیعة 14/ 450. )

ازدواج موقت
نکاح صیغه ای
ما برای اینکه این کلیدواژه رو بفهمیم باید ببینیم خود این کلمه با کلمات هم ریشه خودش چه چیزی به ما دیکته می کند. نه آن چیزی که خودمان برای خودمان تفسیر می کنیم و از آن کلمه برداشت شخصی می کنیم. برای درک بهتر این کلمه از یک کلمه که اصطلاحا مترادف مفهومی ولی غیر ریشه ای در حروف هست می توانیم مثال بزنیم. کلید واژه مزه اگر با تفاسیر و برداشت های عامیانه الان از کسی بپرسیم که چه معنی می دهد شاید بگویند مزه یعنی طعم هر چیزی. ولی در صورتی که خود کلید واژه مزه از ممیزی منشعب گردیده یعنی ایجاد تمایز بین طعم های مختلف مثل شوری شیرینی ترشی تلخی. در علم ریاضی هم ممیز بین حروف کوچک و بزرگ با همان نماد خودش یک تمایزی بین اعداد کوچک و بزرگ ایجاد می کند. حال متعه نیز از درون خودش همین رویه را به می رساند. متعه تامین طمع به یک طعام با دارا بودن یک تمتع مالی که به آن طمع کردیم. یعنی کلید واژه متعه اشاره به انسان هایی دارد که طماع هستند. البته این سوال هم پیش می آید که ط در طمع با ت در متعه دو چیز هست که در پاسخ به این مسیله هم می توان از قانون اولویت تلفظ بر نگارش و صورتگری و نقاشی حروف گفت. مثل سطح و مساحت که یک مفهوم ولی با دو نگارش در زبان خودمان می باشد. چه برسد به زبان های دیگر که حروف از پایه علارقم تلفظ مشترک ولی با نگارگری های متفاوت نوشته شده اند. مثل سیستر در زبان انگلیسی با مفهوم خواهر در زبان خودمان که از همان زیستر با ادامه دهنده زیست و سیستم می باشد. یا مثل موسیقی و موزیک که کلا تغییر شکل در حروف با یک مفهوم ایجاد شده است.
...
[مشاهده متن کامل]

طمع را سه حرف باشد
هر سه را تهی از محتوا

مُتعِه یا نکاح مُنقَطِع یا ازدواج موقت که به صیغه یا ازدواج انقطاعی نیز معروف است، نوعی از ازدواج در مذهب شیعه است که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی با مهریه ای معلوم، بین زن و مرد بسته می شود
...
[مشاهده متن کامل]
و با پایان آن رابطهٔ زوجیت خود به خود منقضی می شود. در میان مسلمانان در مورد جواز این ازدواج اختلاف نظر است.

منابع• https://en.wikipedia.org/wiki/Nikah_mut'ah
صیغه رو. [ غ َ / غ ِ رَ / رُو ] ( نف مرکب ) زنی که خود را بعقد انقطاع مردان درآورد. متعه. زنی که به صیغه ٔ مردان درآید. آنکه صیغه شدن را پیشه خود کند.

بپرس