لمس

/lams/

مترادف لمس: تماس، سودن، بی حس، فلج، مفلوج، سست، نرم

برابر پارسی: مالش، بساوایی، شل و افتاده

معنی انگلیسی:
palpation, touching, soft, paralyzed, brush, limp, numb, paralytic, lax

لغت نامه دهخدا

لمس. [ ل َ ] ( ع مص ) ببساوش. بسودن به دست چیزی را. ( منتهی الارب ). سودن چیزی را به دست یا عضوی. ( غیاث ). برمجیدن. ببسائیدن.سودن. سائیدن. ببسودن. بسودن دست. ( تاج المصادر ). ببساویدن. پرواسیدن. مس . جَس . اِجتساس. بساوش. دست سودن. پرواس. پرماس. مجش. ملامسة. مُماسَه. لامسه ، المدرک به الکیفیات الاربع، الخشونة و النعومة و الخفة واللیونة و نظائرها. ( تذکره ضریر انطاکی ). و لمس یعرف به الحر و الصر و الرطب و الیابس و الصلب و اللدن و الخشن و اللین. و رجوع به الجماهر بیرونی ص 3 و 5 شود. هی قوّة مثبتة فی جمیع البدن تدرک بها الحرارة و البرودة و الرطوبة و الیبوسة و نحو ذلک عند التماس و الاتصال به. ( تعریفات ). صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: لَمس بالفتح و سکون المیم فی اللغة المس بالید و فی عرف الحکماء و المتکلمین نوع من الحواس الظاهرةو هو قوّة منبثة فی العصب المخالط لاکثر البدن سیما الجلد اذ العصب یخالط کله لیدرک ان به الهواء المجاور للبدن محرق او مجمد. فیحترز عنه لئلایفسد المزاج الذی به الحیوة و من الاعضاء ما فیه قوة لامسة کالکلیة و الکبد و الطحال و الریة و الاعظام و قیل ان للعظم حساً الا ان فی حسه کلالاً و لذا کان احساسه بالالم اذااحس شدیداً. و اعلم انّه قال کثیر من المحققین من الحکماء و منهم الشیخ : ان القوّة اللامسة اربع قوی متغایرة بالذات حاکمة بین الحرارة و البرودة و الرّطب و الیابس و بین الصلب و اللین و بین الاملس و الخشن و منهم من اثبت خامسة تحکم بین الثقیل و الخفیف و الحق انّها قوّة واحدة و مدرکات هذه القوّة تسمی ملموسات و اوائل المحسوسات و وجه التسمیة بها سبق فی لفظالحس و هی الحرارة و البرودة و الرّطوبة و الیبوسةالمسماة باوائل الملموسات و اللطافة و الکثافة و اللزوجة و الهشاشة و الجفاف و البلة و الثقل و الخفة والملاسة و الخشونة و اللین و الصلابة هکذا فی شرح المواقف و شرح حکمةالعین و غیرهما - انتهی :
ز ذوق و لمس تن را هست بهره
چو از نرمی بیابد دست بهره.
ناصرخسرو.
گفتم که نفس حسیه را پنج حاسه چیست
گفتا که لمس و ذوق و شم و سمع با بصر.
ناصرخسرو.
و حس ظاهر پنج است : حس دیدن... و حس بسودن و آن را به تازی لمس گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
هر یکی را به لمس هر عضوی
اطلاع اوفتاده بر جزوی.
سنائی.
سر بریدن چیست کشتن نفس رابیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

نرم، سست، بیحال، دست مالیدن بچیزی، سودن، بساویدن، لس
۱- ( مصدر ) سودن چیزی را بادست بپساویدن پرواسیدن . ۲- ( اسم ) دست سودگی سایش بادست بپساوش ملامسه : و این لمس هم بدست بود و هم بدیگر جوارح . ۳- ( اسم ) حس لامسه : و اگر چیز را هیچ قوت نبود مگر حس لمس ... ۴- ( مصدر ) آرمیدن بازن جماع کردن : به لمس پیرزن ماند حضوزناکسان ای دل . وضو باطل کند و اخر ندارد نار پستانی . ( خاقانی .سج. ۴۱۴ )
دهی از دهستان سیلاخو بخش الیگودرز شهرستان بروجرد .

فرهنگ معین

( ~ . ) (ص . )(عا. )سُست ، شُل ، بی حس .
(لَ ) [ ع . ] (مص م . ) دست مالیدن به چیزی .

فرهنگ عمید

دست مالیدن به چیزی، سودن، بساویدن.
* لمس کردن: (مصدر متعدی ) چیزی را با دست بسودن، دست مالیدن.
سست، بی حال، شل، افتاده، لس.
* لمس شدن: (مصدر لازم ) بی حس شدن، سست و بی حال شدن.

گویش مازنی

/lams/ کرخت - بی حس و حرکت

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَمَسُوهُ: آن را لمس کردند
معنی تَصْلِیَةُ جَحِیم: داخل کردن در آتش به حدی که نهایت درجه حرارت آتش را لمس کند
معنی مَسْحاً: مسح کردن - لمس نمودن (کلمه مسح به معنای کشیدن دست و یا هر عضو دیگری به عنوان لمس کننده به لمس شونده ، بدون هیچ حائلی و با اختیار است ،. مسحت الشیء و مسحت بالشیء هر دو به یک معنا است با این تفاوت که اگر بدون حرف با استعمال شود ، و شیء ملموس را مفعول ...
معنی سَوْفَ نُصْلِیهِ نَاراً: به زودی اورا ملازم وداخل آتشی می کنیم به تمام وکمال(آن قدر داخل آتشش می کنیم که نهایت درجه حرارت آتش را لمس می کند)
معنی سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً: به زودی ملازم وداخل آتشی افروخته می شوند به تمام وکمال(آن قدر داخل آتش می شوند که نهایت درجه حرارت آتش را لمس می کنند)
معنی سَیَصْلَیٰ نَاراً: به زودی ملازم وداخل آتشی می شود به تمام وکمال(آن قدر داخل آتش می شود که نهایت درجه حرارت آتش را لمس می کند)
معنی نُصْلِیهِ: او را می سوزانیم ( اصلاء به نار به معنای سوزاندن با آتش است البته سوزاندنی که نهایت درجه ی حرارت آتش لمس شود )
معنی تَصْلَیٰ نَاراً: ملازم وداخل آتشی هست به تمام وکمال(آن قدر داخل آتش می شود که نهایت درجه حرارت آتش را لمس می کند)
معنی لَا یَصْلَاهَا: در آن در نیاید - ملازم وداخل آن نمی شود به تمام وکمال(آن قدر داخل آتش نمی شود که نهایت درجه حرارت آتش را لمس کند)
معنی یَصْلاَهَا: در آن درآید - ملازم وداخل آن می شود به تمام وکمال(آن قدر داخل آتش می شود که نهایت درجه حرارت آتش را لمس کند)
معنی یَصْلَوْنَهَا: ملازم وداخل آن آتش می شود به تمام وکمال(آن قدر داخل آتش می شود که نهایت درجه حرارت آتش را لمس می کند)
معنی یَصْلَیٰ: ملازم وداخل آتشی می شود به تمام وکمال(آن قدر داخل آتش می شود که نهایت درجه حرارت آتش را لمس می کند)
معنی ﭐمْسَحُواْ: مسح کنید (کلمه مسح به معنای کشیدن دست و یا هر عضو دیگری به عنوان لمس کننده به لمس شونده ، بدون هیچ حائلی و با اختیار است ،. مسحت الشیء و مسحت بالشیء هر دو به یک معنا است با این تفاوت که اگر بدون حرف با استعمال شود ، و شیء ملموس را مفعول خود بگیرد ،م...
معنی نُصْلِهِ: او را می سوزانیم ( اصلاء بنار به معنای سوزاندن با آتش است البته سوزاندنی که نهایت درجه ی حرارت آتش لمس شود و جزمش به دلیل جواب واقع شدن برای جمله قبلی است )
تکرار در قرآن: ۵(بار)
دست مالیدن «لَمَسَهُ لَمْساً: مَسَّهُ بِیَدِهِ». . اگر کتابی در کاغذ بر تو نازل می‏کردیم و دست بر آن می‏مالیدند حتماً کفّار می‏گفتند: این سحری آشکار است. در لمس طلب ملحوظ است که دست مالیدن برای دانستن است بدین جهت است که راغب گوید گاهی از طلب به لمس تعبیر آورند، لذا در اقرب از جمله معانی آن گفته: «لَمَسَ الشَّیْ‏ءَ: طَلَبَهُ» . در اینجا لمس ظاهراً به معنی طلب است یعنی: ما خواستیم به آسمان صعود کنیم آنرا یافتیم که از نگهبانان وشهابها پر شده است. التماس: به همین مناسبت به معنی طلب است در قاموس گفته: «اِلْتَمَسَ: طَلَبَ». . گفته شد به عقب برگردید و نوری برای خود بجویید. * . . یا با زنان نزدیکی کردید و آبی نیافتید خاک پاک را قصد کرده تیمّم کنید. لمس و ملامسه زنان کنایه از مقاربت است (راغب) در قاموس گفته: «لَمَسَ الْجارِیَةَ» یعنی با او جماع کرد. در مجمع فرموده: مراد از «لامَسْتُمْ النِسَّاءَ» جماع است چنانکه از علی «علیه السلام» و ابن عباس و مجاهد و سدّی و قتاده روایت شده و ابوحنیفه و جبائی اختیار کرده است. از عمربن خطّاب، ابن مسعود، شعبی و عطا نقل شده و شافعی اختیار کرده مراد لمس زنان است با دست و غیره. ولی قول اول صحیح است... روایت شده میان عرب و مسلمانان غیرعرب اختلاف شد عجم‏ها گفتند: مراد از آن جماع است، عربها گفتند: مراد مس زنان است، اختلافشان با بن عباس رسید گفت: حق به اموالی است و مراد از آن جماع است (مجمع). برای مزید توضیح آیه . در صدر آیه حکم حدث اصغر و اکبر در صورت وجدان آب نقل شده و در ذیل آن حکم هر دو در صورت فقدان آب و اگر مراد از «لامَسْتُمْ» دست زدن صرف باشد حکم حدث اکبر در صورت فقدان آب ذکر نشده است. لذا یقیناً مراد از آن جماع است. در المیزان از کافی نقل شده که حلبی گوید از ابی عبدالله «علیه السلام» از «أَوْلامَسْتُمُ النِساءَ» پرسیدم فرمود: آن جماع است ولیکن خداوند پرده پوش است مستور بودن را دوست دارد لذا مانند شما اسم نبرده است «اِنَّ الله سَتیرٌیُحِبُّ‏ُ السَّتْرَ فَلَمْ یُسَمِّ کَما تُسَّمُونَ».

دانشنامه عمومی

لمس (ترانه). «لمس» ( انگلیسی: Touch ) آهنگی از گروه دخترانه بریتانیایی لیتل میکس است. این آهنگ ابتدا به عنوان یک تک آهنگ تبلیغاتی منتشر شد و سپس به عنوان دومین تک آهنگ از چهارمین آلبوم استودیویی گروه روزهای شکوه ( ۲۰۱۶ ) اعلام شد. [ ۱] ریمیکس این آهنگ با حضور خواننده رپ آمریکایی، کید اینک، در انتشار مجدد آلبوم، روزهای شکوه: نسخه پلاتینیوم نمایش داده شده است. [ ۲]
عکس لمس (ترانه)

لمس (فیلم ۱۹۸۰). لمس ( به هندی: Sparsh ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۰ و به کارگردانی سای پارانجپی است. در این فیلم بازیگرانی همچون نصیرالدین شاه، شبانه اعظمی، سودا چوپرا، اوم پوری ایفای نقش کرده اند.
عکس لمس (فیلم ۱۹۸۰)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

لَمس (palpation)
در پزشکی، روشی برای معاینۀ اندازه، شکل، و حرکت اعضای داخلی، با قراردادن کف دست روی بدن بیمار.

مترادف ها

handle (اسم)
وسیله، دسته، لمس، فرصت، قبضه، قبضه شمشیر، احساس با دست

attaint (اسم)
لمس، دست کاری

handling (اسم)
رسیدگی، لمس، اداره، بررسی

tactility (اسم)
لمس، قابلیت لمس، بساوایی

فارسی به عربی

مقبض

پیشنهاد کاربران

لمس ؛ فلسفه ی پیدایش و مفهوم نهفته در این کلیدواژه در متن تحلیل شده ی زیر تبیین شده است ؛
لامپ ؛ این کلیدواژه از اون دست کلماتی است که ساختمانش دارای باب خروج می باشد ولی باب ورود به مفهوم کلمه را نیاز به نصب دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

حرف ( پ ) در این کلمه باب خروج کلمه می باشد.
علت استفاده از حرف ( پ ) با نماد سه نقطه که قابل تبدیل به حرف ( ب ) نیز می باشد به خاطر تشعشع و پخش و بخار شدن نور منطبق با واقعیت و کاربرد این وسیله می باشد.
ریشه ی اصلی کلمه ی لامپ، لَم و لام به مفهوم مالامال بودن و پُر بودن می باشد که اگر افزونه ی حرف ( ع یا آ ) را به کلمه ی لم به عنوان باب ورود به کلمه اضافه کنیم کلمه ی عِلم به معنی معلوم شدن و روشن شدن و روشنایی قابل مشاهده می شود.
لومَن ؛ واحد شدت سنجش نور نیز از همین کلمه به نام لاما یا لومَن می باشد.
لاما ؛ پرگوشت و چاق
ملامت ؛ مهر ورزیدن انرژی دادن
پُلُمپ ؛ اصطلاح پلمپ کردن که از حرف باب خروجی برای باب ورودی در ساختمان کلمه استفاده شده است منشعب از کلمه ی لامپ به معنی از نور انداختن از جریان انداختن و. . . می باشد.
لامائیسم ؛ حتی از کلمه ی لاما با اصطلاح لامائیسم به عنوان نوعی از طریقت در دین و مذهب رایج می باشد.
لامان ؛ از کلمه ی لامان به عنوان یک اصطلاح برای کتاب ها و مطالب مفید به عنوان غذای روح و روشن شدن تفکر یا غذاهای مفید و انرژی زا و نیروبخش نیز قابل استفاده است.
لومّوندَن ؛ لقمه زدن ، غذا خوردن
لَمس ؛ از کلیدواژه ی لام و لم در کلمه ی لامپ در زبان فارسی کلیدواژه ی لمس به مفهوم دریافت و درک فیزیکی نیز در حال استفاده می باشد.
لُمْپَن ؛ انسان باسواد و روشنفکر. اصطلاح رایج اینکه گفته می شود لُمْپَن بازی در نیار یعنی ادای روشن فکرها رو در نیار.
لُمْپه ؛ اصطلاح لُمْپه به افراد چاق و قسمت های چربی دار و برآمده ی بدن گفته می شود
المپوس ؛ ( Mount Olympus ) بلندترین کوه یونان
المپیک ؛ مسابقات ورزشی سطح بالا و بین المللی
المپیاد ؛ مسابقات علمی سطح بالا و بین المللی
آلمان ؛ سرزمین علم
الموت ؛ کوه علم شده و مرتفع
لَمپا ؛ چراغ روشنایی فیتیله دار
لُمُّری و لُمْ زدن ؛ برای حالتی که آب دارای یک موج ملایم و برآمده باشد و یا جوشیدن آب از کف دریاچه که حالت برآمدگی در سطح آب ایجاد کند اصطلاح لُم زدن استفاده می شود.
لَم دادن لمیدن لمور ؛ این اصطلاح در زمانی که انسان برای تجدید قوا در حالت درازکش باشد استفاده می شود.
اَلَم ؛ درد شدید و زیاد
الم شنگه ؛ شلوغی و سروصدای زیاد، داد و قال
اِلِمِنت ؛ سوزاننده یا ایجاد کننده ی حرارت و نور
الماس ؛ پرارزش گران قیمت.
عَلَم ؛ تیر یا چوب یا میله با طول زیاد. اصطلاح عَلَم کردن به مفهوم راست کردن یا عمود کردن.
لَمینت laminate ؛ این اصطلاح در صنعت برای زمانی استفاده می شود که با مواد کامپوزیت چسبنده قصد افزایش گوشت لوله با ورقه گذاری جهت تقویت ورق لوله را داشته باشیم استفاده می شود.
لُمعه لُمعان ؛ درخشنده نورانی
لمبرگ ؛ مکان پرجمعیت
دیشلمه ؛ یا تیشلمه به مفهوم چای آتش دار و داغ
کلمبیا ؛ یک کانسپت کلامی متشکل از دو کلمه ی کال بعلاوه لُمب به معنی کال پرآب یا مکان پرجمعیت یا اقلیم جنگلی و بارانی
کُلُمب ؛ با اصطلاح رایج کُلمبه به معنی چاق یا ثروتمند. قابل استفاده در نامگذاری مثل کریستوف کلمب.
این مفهوم در کلمات زیادی در ابعاد کاربردی مختلف در حال استفاده می باشد مثل مُلّا مُلّاع مَلَاء معلم لُمعه لمعان علامه علائم علی عالی مُعَلّی و. . .
همچنین برای نامگذاری روی افراد با کلماتی مثل لامار لامانتن لامارتین لامارک لامارش و. . .
اگر از زاویه ی قانون تغییر شکل حروف، کلمه ی ریشه ای لَم را مورد بررسی قرار دهیم حرف ( ل ) در این کلمه در قوانین ایجاد کلمات قابل تبدیل به حرف ( ر ) می باشد و انشعابات زیادی از کلمات را در همین راستا ایجاد می کند مثل رام آرام رمیدن رمباندن و فراوان از این دست کلمات که هر کدام در جایگاه کاربردی خودشان تحلیل و تفسیر خاص خودشان را دارند.
در قوانین نگارش زبان عربی، افزونه ی حرف ( ال ) به کلمات در قانون معرفه و نکره، معرفه می باشد و اشاره به اون چیزی که وجود دارد و دیده می شود و موجود است یا شناخته شده و معین است.

بسایش
لمس = بجز همتاهای پارسی گفته شده در جای دیگری نیز بکار می رود مانند ، تا توانمندی را لمس کنی ، در اینجا باید از دریافتن بجای لمس بهره برد.
لمس = دریافتن
لَمس:
به معنای تماس و دست مالیدن به چیزی است. أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ کنایه از تماس جنسی است ولی خداوند آن را با پرده حیا بیان فرموده؛ التماس از ریشه لَمس، به معنای دست زدن به چیزی برای طلب عاجزانه آن را گویند. قِیلَ ارْجِعُوا وَراءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً
واژه "سایش" از بن واژه سودن می آید که برابر "لمس، ارتباط، تماس" است.
سودن بن واژه ای است که از دو بخش "سو" و "دن" درست شده است که "دن" پسوند بن واژه است و "سو" هم بن کنونی این بن واژه است که "و" در آن به "ا" دگرش یافته است. این گونه دگرش واج ها در پارسی زیاد رخ می دهد.
...
[مشاهده متن کامل]

بن واژه فرسودن نیز از "سودن" می آید و از دو بخش "فر" و "سودن" درست شده است. ( بنمایه:دیدگاه کاربر گرامی /علی باقری/ زیر واژه "فرسودن" )
واژه های دیگری نیز از دل این بن واژه "سودن" بیرون می آیند:
سایا:لمس کننده
بسا=لمس کن، ارتباط برقرار کن
دگرسایش=تغییر ارتباط
( دیگر واژه ای به نگرم نمی آید! )
بدرود!

مالشی یا ضربه ای
برای امثال گوشی ضربه ای
دنبال کارهای بگرد قلبت را لمس میکنند یا قلبت انها را لمس کند
لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ79
لمس: همتای پارسی این واژه ی عربی، واژه ی سغدی مورس murs می باشد.
پسودن
رسیدن
پیوستن
لَمس : بی حسی قسمتی از بدن ، بی حس ، فلج ، مفلوج، سست، نرم ، شل و افتاده ، بی حال ، شل، افتاده، لس، کرخت ، بی حس و حرکت، بی حس شدن، سست و بی حال شدن سست شدن ، بی اختیار شدن .
بساوش - بساویدن
پچل _ کثیف چندش اور
در گفتار لری میانکوه دزفول :
لَسم= فلج ( لمس در فارسی نوشتاری )
ولی معنای سایش را نمی دهد.
بَسوایش= basvauesh
بسواییدن = لمس کردن
بسوا= ملموس

کُمس شدن ، سست شدن ، بی اختیار شدن
handle
I felt the handle wobble when I picked it up
متوجه شدم دستم وول میخوره ( تلوتلومیخوره ) وقتی بلندش کردم
* لمس ( Touching ) ( اسم )
* لمس کردن ( Touch ) ( فعل )
* لمس ( dull - slow - idiot - numb - . . . ) ( صفت )
لمس آخر رو به افرادی نسبت میدن که شُل و مُل و کُند و بی حس و حال هستن و گیجم هستن و انرژی زیادی از خودشون صرف نمیکنن برای انجام کاری.
...
[مشاهده متن کامل]

مترادف هاش : لاسّ - سِّر - شُل و مُل - بی حال - بی انرژی - بی اُرضه ( عُرضه ) - دیرفهم و گیج هم میشه حتی

دست زدن
در پارسی " پسودن به چم دست مالیدن ، بی سهش به چم بی حسی " در نسک : فرهنگ برابرهای پارسی واژگان بیگانه از ابوالقاسم پرتو .
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٩)

بپرس