تبلیغات

/tabliqAt/

برابر پارسی: آوازه گری

معنی انگلیسی:
propaganda, advertising

لغت نامه دهخدا

تبلیغات. [ ت َ ] ( ع اِ ) ج ِ تبلیغ. رجوع به تبلیغ شود.
- اداره تبلیغات ؛ نام اداره ای است که مقاصد و نظریات دولت و اخبار داخل و خارج را چنانکه بصلاح باشد بوسیله رادیو و نشریات مخصوص بخود انتشار میدهدو از جهت سازمانی ، بوسیله یکی از مدیران کل اداره میشود و دستگاههای تبلیغاتی کشور اعم از رادیوها و انتشارات دولتی زیر نظر این اداره است.

فرهنگ فارسی

( مصدراسم )جمع تبلیغ یاادار. تبلیغات. اداره ای که وظیف. آن پخش اخبار و پیامها و مطالب میان مردم است بوسیل. مطبوعات رادیو تلویزیون و غیره.

فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (مص . اِ. ) ج . تبلیغ . ۱ - هر گونه فعالیتی که در جهت هواداری یا مخالفت کسی یا چیزی باشد. ۲ - اداره ای که وظیفة آن پخش اخبار و پیام ها و مطالب دیگر به وسیلة مطبوعات ، رادیو، تلویزیون و غیره میان مردم است .

دانشنامه عمومی

تبلیغات روش و تکنیک هایی است که برای جلب توجه به یک محصول یا خدمات به کار می رود. هدف تبلیغات این است که یک محصول یا خدمات را در کانون توجه قرار دهد به این امید که توجه مصرف کنندگان را جلب کند. معمولاً برای تبلیغ یک کالا یا خدمات خاص استفاده می شود، اما طیف وسیعی از کاربردها وجود دارد که رایج ترین آنها تبلیغات بازرگانی است. [ ۱]
تبلیغات بازرگانی اغلب به دنبال ایجاد افزایش مصرف محصولات یا خدمات خود از طریق «برندسازی» هستند که نام یا تصویر محصول را با کیفیت های خاصی در ذهن مصرف کنندگان مرتبط می کند. از سوی دیگر، تبلیغاتی که قصد فروش فوری را دارند به عنوان تبلیغات پاسخ مستقیم شناخته می شوند.
نهادهای غیرتجاری که بیش از محصولات یا خدمات مصرفی تبلیغ می کنند شامل احزاب سیاسی، گروه های ذینفع، سازمان های مذهبی و سازمان های دولتی می شوند. سازمان های غیرانتفاعی ممکن است از روش های مجانی متقاعدسازی، مانند اعلان خدمات عمومی استفاده کنند. همچنین ممکن است تبلیغات به کارمندان یا سهامداران اطمینان دهد که یک شرکت قابل دوام یا موفق است.
تبلیغات ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده با انجام امری سعی دارد که خریدار بالقوه را از تولید محصول موردنظر آگاه کند.
تبلیغات، پیامی است که فرستنده اش برای دریافت پاسخ از گیرنده، با هدایت او در جهت پیشبرد اهدافی خاص، تلاش می کند. ما به وسیلهٔ یک مدل تبلیغاتی، از چگونگی به کار بردن ارتباطات اطلاعی و اقناعی برای رسیدن به یک ارتباطات تبلیغی، آگاه می شویم. [ ۲]
اصطلاح تبلیغات ریشه در واژه های «کنگرگاتیو دی پروپاگاندا فید» یا کنگره ترویج ایمان دارد که در سال ۱۶۲۲، کلیسای کاتولیک برپا نمود. این کنگره بخشی از اقدامات ضد اصلاح طلبی کلیسا بود و مطابق تعریف لاسول در کتاب «فنون تبلیغات در جنگ جهانی» تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم نظیر گزارش ها، شایعات، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی می پردازد. لاسول در سال ۱۹۳۷ تعریفی به شرح زیر ارائه داد: «تبلیغات در کلی ترین معنی، فن اثرگذاری بر عمل انسانی از راه دستکاری نمودگارهاست. این نمودگارها ممکن است شکل گفتاری، نوشتاری، تصویری یا موسیقایی بگیرد».
اصطلاح تبلیغات تا پیش از تأسیس «مجمع مقدس تبلیغ ایمان در کلیسای کاتولیک روم»، اصطلاحی بی طرف بود که در جهت پیشبرد یک عقیده خاص و معین به کار می رفت. بعد از آن به یک اصطلاح ایدئولوژیک، به آن معنا که بی طرف و خنثی نیست، تبدیل شد. به همین علت هرگاه حرف از تبلیغات می شود، معنی های منفی تبلیغات مانند: شست وشوی مغزی، کنترل ذهن، نیرنگ، تحریف و… به ذهن مان می رسد. [ ۲]
عکس تبلیغات
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

تبلیغات (propaganda)
(یا: پروپاگاند) اشاعۀ روشمند (تبلیغ) اطلاعات یا اطلاعات نادرست، که معمولاً برای حمایت از عقیده ای سیاسی یا مذهبی با هدف تلقین نگرش ها یا واکنش های خاص صورت می گیرد. تبلیغات به منزلۀ نظام اشاعۀ اخبار، ابزار قانونی دولت محسوب می شد، اما حکومت های استبدادی، به خصوص آلمان نازی، با تحریف عمدی حقایق یا انتشار اخبار کذب باعث سوء شهرت تبلیغات شدند. واژۀ «پروپاگاند» از فعالیت های یک شورای مذهبی خاص کلیسای کاتولیک حاصل شده، که درصدد ترویج ایمان و جذب اعضای جدید بوده است. در امریکا در دهۀ ۱۹۸۰ اصطلاح «دیپلماسی دولتی» رواج یافت. گزارش ها و مقالات مورد تأیید دولت، به خصوص دربارۀ مسائل امریکای مرکزی، به منزلۀ منابع مستقل به رسانه ها داده می شد. تبلیغات در شکل های گوناگون رواج یافته اند؛ ازجمله تبلیغات سیاه (مُشتی دروغ)، تبلیغات خاکستری (حقیقت نیم بند و تحریفات) و تبلیغات سفید (حقیقت). تبلیغات را از زمان های بسیار دور به کار می بردند، اما ظهور رسانه های جمعیِ معاصر بر گیرایی آن برای مخاطبان داخلی و خارجی بسیار افزوده است. در جنگ جهانی اول، تبلیغات برای جذب نیرو و بالا نگه داشتن روحیۀ مردم و افراد نظامی به کار می رفت؛ اخبار ناگوار دربارۀ میزان تلفات و اوضاع ناخوشایند پالایش می شد. این کلمه از ۱۹۱۸ به سبب شیوه های تبلیغی دولت های فاشیست و کمونیست مفهومی موهن و شوم یافته است. در آلمان نازی تحت رهبری یوزف گوبلس، وزیر تبلیغات، تبلیغات نازی ها فاقد هر گونه ارزش اطلاعاتی موثق بود و صرفاً به علمی برای شکل دهی به افکار عمومی تبدیل شد.

مترادف ها

incantation (اسم)
طلسم، سحر، افسون، جادوگری، جادو، افسون گری، افسون خوانی، تبلیغات

publicity (اسم)
عمومیت، تبلیغات

propaganda (اسم)
تبلیغات، تبلیغ، پروپاگاند

فارسی به عربی

دعایة , دعایة والاعلان

پیشنهاد کاربران

پراپخش
من نمی دانم چرا سازمانهای تبلیغات مذهبی که بارها مردم را به خواندن کتبی چون قرآن و نهج البلاغه فرا می خوانند، خودشان به محتوای آن عمل نمی کنند. واقعا علت سر دادن شعارهایی چون مرگ بر برخی افراد و قومیتها که در هر نماز و مناسبت رسمی مشاهده می شود، چیست؟ مگر در آمریکا و انگلیس و عربستان، شهروندان مسلمان و شیعی زندگی نمی کنند؟ آیا با این گونه شعارها حقوق شهروندی اقلیت های شیعه در معرض خطر ات بیشتر قرار نمی گیرد؟
...
[مشاهده متن کامل]

در قرآن، سخن از آن نیست که شعوب و تیره های گوناگون، برای آن است که خودتان را کاملا یکی بدانید و یا مستقل از یکدیگر؛ که خود و دیگری را بیهوده بدانید یا به گزاف، مفاخره یا مجادله کنید؛ بلکه برای آن است که به شناخت شباهتها و تفاوتهای یکدیگر بپردازید. حتی درباره یهود که به ولایت گرفتن و دوستی نزدیک با آنها نفی شده، سخن از آن است که میان یهودیان نیز مردمان درستکار یافت می شوند و بنی اسرائیل با همه ضعفها و پلشتی ها از اقوام نمونه و محترم به شمار می رود.
امام علی در پاسخ به اطرافیانش که شعار و دشنام بر اسامی افراد، طوایف یا قومیتها سر می دهند، می فرماید: برای اصلاح رابطه خود با طرف مقابل، متوجه افعال و کنش های او باشید؛ چه بسا که از دشمنی دست می کشد و از فعل و کرده نادرست، بازمی گردد. نهج البلاغه، خطبه ۲۰۶

مفهوم اولیه تبلیغات، اطلاعات زاویه دار و آگاهی رسانی هدفمند است و یکی از روشهای موردنیاز برای عموم راهبران و رهروان. اما گاهی راهبر، خودش گمراه و یا پر از خشم و غضب است؛ یا نادانسته، اطلاعات نادرست دریافت
...
[مشاهده متن کامل]
کرده و یا عامدا و خودخواهانه به هدف سودای شخصی، آزار و فریب دیگری، دست به تبلیغ می زند و منظورش روشن کردن اذهان عموم و کمک به دیگران نیست. در قرآن، یکی از نقشهای مهم امام، تبلیغات و دعوت به شمار می رود. همه ائمه و پیشوایان در قرآن، نهایتا به دو دسته می شوند. یک دسته از آنها مردم را به سوی نور، فرامی خوانند و دسته دیگر به سوی نار. علی المرتضی در نهج البلاغه از معاویه به عنوان یک رهبر معظم و پیشوا یاد می کند که مصداق بارز ائمة یدعون الی النار می باشد. او نه تنها آشکارا دستگاه رهبری در امت اسلام را تبدیل به پادشاهی می کند بلکه مساجد را به دور از اندیشه و نگاه نقادانه ساخته و سنگر تبلیغات خویشتن می نماید. جاحظ نویسنده سرشناس جهان اسلام به یکی از ترفندهای معاویه اشاره دارد که زیردستانش را برمی انگیزد که متن یکی از خطبه هایش را بصورت دعا تا سالها در پای هر منبر مسجد بیاویزند با چنین مضمونی که: خدایا ابوتراب از دین تو برگشت و راه بر تو بگرفت؛ او را از رحمت خود دور بدار و عذابش بفرما!!

معنی تبلیغات یعنی 👈👈👈 ( ( ( tabliqAt ) ) )

Advertising
تبلیغات ( Advertising ) : [ اصطلاح بازار کسب و کار ] فعالیت جذب توجه عمومی به یک محصول یا کسب وکار مانند اعلامیه ها، تبلیغات رادیویی یا رسانه های الکترونیکی. تبلیغات را نباید با بازاریابی یا روابط عمومی اشتباه گرفت.
تبلیغات ( به انگلیسی: Advertising ) ، ( به فرانسوی: Publicité ) تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولید کننده ای با انجام امری سعی می کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش های گوناگونی انجام می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

آگهی به مطالبی گفته می شود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر می گردد. آگهی ها می توانند چاپی و یا غیر چاپی باشند. همچنین از نظر مالکیت می توانند به دو گروه دولتی و غیر دولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه، احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونه هایی از آگهی های دولتی هستند

بپرس