قهر امامان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] همان طور که مهر بجا فضیلت است، قهر بجا نیز فضیلت است مؤمن این دو را با هم دارد زیرا خدایش این چنین است نباید تفسیر یک جانبه و یک سونگرانه از اسلام داشت هم باید مهر اسلام را دید و هم قهر آن را.
امامان (سلام الله علیهم)، آن جا که جای قهر بود تجلی قهر خداوند بودند به عنوان نمونه: همان امیرمؤمنانی که جلوه ای از مهر حضرت را دیدیم، آنجا که جای قهر قاطعیت در اجرای حکم الهی بود قاطع ترین بود. تا جائی که از فصول تردیدناپذیر در سیره حضرت همین ویژگی است و مؤلفان سیره مولی در بابی تحت عنوان «باب تنمرة فی ذات الله» به بیان جلوه هائی از قاطعیت مولی پرداخته اند. در نگاه مولا علی (علیه السّلام) بالاترین ملاحظات احراز رضایت خداوند بود و بس و هیچ چیز را بالاتر از این نمی دید.
حد زدن نجاشی
او از آغاز با این شرط حکومت را پذیرفت که در عرصه حکومت فقط به تکلیف و وظیفه اش عمل کرده و کاری به سرزنشها و ملامتهای نابجا نخواهد داشت:«واعلموا انی ان اجبتکم رکبت بکم ما اعلم و لم اصنع الی قول القائل و عتب العاتب». بدانید اگر خواسته شما را اجابت کنم شما را آنگونه که می دانم راه برم و به سخن سخن سرایان و سرزنش سرزنش کنندگان گوش فرا ندهم.و به حق حضرت چنین عمل کرد و هزینه های سخت آنرا هم به جان خرید و سرانجام در همین مسیر به فیض شهادت نائل آمد.
مصداق بارز آیات قرآن
از مصادیق بارز آیه شریفه: «یجاهدون فی سبیل الله و لایخافون لومة لائم؛ در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش ملامت کنندگان نمی هراسند».نیز مصداق این آیه شریفه است:«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله...؛ آنها که وظایف الهی خود را انجام داده فقط از او خشیت دارند و جز او از کسی دیگر حساب نبرده و هراس به خود راه نمی دهند».
قاطع در دین خدا
...

پیشنهاد کاربران

بپرس