قطب الدین رازی

لغت نامه دهخدا

قطب الدین رازی. [ ق ُ بُدْ دی ن ِ ] ( اِخ ) محمدبن محمدبن ابی جعفر، مکنی به قطب الدین و قطب المحققین. از اکابر علمای نامی اسلامی است ، و در کلمات بزرگان به علامه رازی و سلطان المحققین موصوف است. اصل او از ورامین از مضافات ری بوده است و به همین جهت به رازی شهرت یافت. او از شاگردان مبرز علامه حلی است و قواعد علامه را به خط خود استنساخ کرد و علامه در پشت همان نسخه به سال 713 هَ. ق. در قصبه ورامین برای او اجازه نوشت. وفات او در دوازده ذی قعده سال 776 هَ. ق. اتفاق افتاد و در مقبره صالحیه دمشق دفن شد، سپس وی را به موضعی دیگر نقل کردند. او راست : 1- بحر الاصداف ، و این کتاب حاشیه و شرح تفسیر کشاف است. 2- تحریر القواعد المنطقیه ،در شرح شمسیه است و به شرح شمسیه مشهور است و بارهادر ایران و غیر ایران چاپ شده است. 3- تحفة الاشراف فی شرح الکشاف ، این کتاب در چند مجلد و بزرگتر از بحرالاصداف است. 4- تحقیق معنی التصور و التصدیق ، این کتاب در تونس چاپ شده و نسخه ای از آن با شرح محمدبن زاهد هروی در کتابخانه خدیویه مصر موجود است. 5- تقسیم العلم. 6- حاشیه قواعد علامه ، این کتاب را حواشی قطبیه گویند. 7- شرح الاشارات. 8- شرح مطالع، که کتاب مطالع الانوار قاضی سراج الدین ارموی را در منطق و کلام برای غیاث الدین وزیر شرح کرد. و نام اصلی این شرح لوامع الاسرار فی شرح مطالع الانوار است. قسمت منطق آن بارها در ایران و غیره چاپ شده است. 9- المحاکمات بین شرحَی الاشارات ، که محاکمه مابین دو شرح اشارات فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی است. ( قاموس الاعلام ترکی ) ( طبقات الشافعیه ج 6 ) ( ریحانة الادب ج 3 ص 304 ).

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از علما و دانشمندان مشهور اسلام و مفاخر شیعه قرن هشتم هجری قمری، و حکیم و منطقی و فقیه و جامع منقول و ایرانی می باشد.
نامش: محمدبن محمد ابوجعفر رازی بویهی، لقبش: «قطب الدین رازی»، قطب المحققین و در کلمات بزرگان به علامه رازی، سلطان المحققین، موصوف و به «قطب تحتانی» مشهور بود.و این از آن جهت که با شخص دیگری که لقب «قطب» داشته و در یک مدرسه مشغول تحصیل بودند و برای رفع اشتباه اسم، او را که در طبقه پائین ساکن بود، «قطب تحتانی» و دیگری را قطب فوقانی می گفتند.
زندگی نامه
وی در «ورامین» در نزدیکی شهرری، از توابع تهران به دنیا آمد، و از همین رو به «رازی» معروف شد. نسبتش به سلسله ی دیالمه «آل بویه» می رسد و به گفته ی شهید اول: از آل بویه ی قمی و از اولاد «بابویه» جد بزرگ شیخ صدوق و از نوادگان ایشان است.قطب الدین در زمان (علامه، مشهورترین شخصیت علمی نیمه اول قرن هشتم هجری) زندگی می کرد.
تحصیلات قطب الدین رازی
علوم مقدماتی و فنون متداول اولیه را نزد مؤلف کتاب «» تحصیل و سپس علوم منقول و معقول را در محضر علامه حلی، تلمذ نموده و در رشته های علوم مختلف آن، مخصوصا منطق و فلسفه، تخصص یافت و از شاگردان مبرز و به گفته ی محقق ثانی: بزرگترین شاگرد علامه شد و در آن زمان از دانشمندان عالیقدر و جایگاه ویژه ای در بین علماء شیعه و سنی پیدا کرد. به گفته ی «ابن کثیر»، در علم کلام و منطق یگانه با عباراتی لطیف بود. چشمانی ضعیف و مال و ثروت زیاد داشت.او کتاب «قواعد الاحکام» علامه حلی را نزد ایشان، درس گرفت و سپس نسخه ای از آن را به خط خودش نوشت و سال ۷۰۸ه ق، آنرا تمام کرد و بر او خواند و علامه حلی، در پشت همان نسخه، به او اجازه حدیث داد و آنرا برایش در قصبه و ورامین نوشت.شهید اول این مطلب را در پایان همان کتاب به خط علامه دیده و چنین تحریر کرده: «این کتاب را شیخ دانشمند بزرگوار، فقیه فاضل، محقق مدقق، ملک العلماء و الافاضل، قطب الله والدین محمد بن محمد رازی ادامه الله ایامه، استنساخ کرده و با تحقیق و دقت نزد من خوانده و از مکلات آن پرسش ها کرده و از شبهات آن توضیح خواسته است. من هم با بیان قانع کننده ای آنها را برایش روشن ساختم و نقل مطالب این کتاب و سایر مصنفات خود و آنچه برای نقل آن اجازه گرفته ام و تمام کتب علمای پیشین (رضوان الله علیه اجمعین)، با استاد و طرق مربوطه را به وی اجازه دادم تا او هم به هرکس که خواست اجازه دهد، زیرا وی شایستگی آن را دارد. کتب العبد، الفقیر الی الله، حسن بن یوسف بن مطهر حلی، سوم شعبان ۷۱۳هـ، ناحیه ی ورامین.»
جایگاه قطب الدین رزای در نزد ابوسعید
...

[ویکی شیعه] محمد بن محمد بویه ای رازی ورامینی معروف به قطب الدین رازی (۶۴۷-۷۶۶ق) از دانشمندان شیعه در علم منطق و کلام و فلسفه. وی شارح حکمت اشراق سهروردی است. کتاب المحاکمات بین شرحی الاشارات از مهم ترین آثار اوست.
قطب الدین رازی، در سال ۶۴۷ق در ورامین از توابع تهران به دنیا آمد. محقق ثانی نسبش را از سلسلهٔ دیالمهٔ آل بویه می داند اما در مستدرک الوسائل آمده، شهید اول، که از شاگردان رازی بوده، وی را از نوادگان شیخ صدوق معرفی کرده و می گوید: در پایان یک جلد قواعد الاحکام علامه حلی دیدم که قطب الدین با خط خود نوشته بود: بنده نیازمند به درگاه خالق بی نیاز، محمد بن محمد ابوجعفر بابویه در پنجم ذی القعده ۷۰۸ق از استنساخ این کتاب فراغت یافت.
رازی پس از تحصیل علوم مقدماتی نزد قاضی عضدالدین ایجی مؤلف کتاب مواقف و علامه حلی، علوم معقول و منقول را آموخت و در منطق و فلسفه تخصص یافت. میرسید شریف جرجانی، سعدالدین تفتازانی و شهید اول نزد رازی شاگردی کردند. شهید اول، قطب رازی را بزرگ ترین شاگرد علامه می داند. قطب در ۷۱۳ق از علامه اجازه دریافت نمود.

[ویکی اهل البیت] ابو جعفر محمد بن محمد رازی معروف به قطب الدین رازی یکی از دانشمندان قرن هشتم هجری است. او عالمی محقق و حکیمی دانشمند بود. قطب الدین در فقه اسلامی و ادبیات عرب مهارت داشت او در حکمت و کلام و منطق اسلام تبحر و مهارت بیشتری پیدا نمود او اصلا از مردم ورامین و شهر ری بود و نسبش به این بابویه قمی منتهی می شود. پس از تحصیلاتی در ایران ضمن مسافرتهای متعدد سرانجام گمشدۀ خودش را در حله یافت سپس به محضر علامه شتافت و چند سالی از کرسی درس او استفاده نمود. او مدتی در مدرسه نظامیه بغداد در طبقه پائین مدرسه دانشجو بود و گاه بدو قطب تحتانی (در مقابل قطب الدین شیرازی فوقانی متوفای 710) نیز می گفتند. شیخ محمد مکی معروف به شهید اول، شریف جرجانی و سعد الدین تفتازانی از محضر قطب مدتها بهره مند بودند. شیخ شهید در اربعین می نویسد: اتفاق افتاد ملاقات من در دمشق با شیخ قطب الدین شعبان 776 او در تمام علوم معقول و منقول متبحر بود ضمن استفاده از محضر او پس از مذاکرات و مباحثاتی دانستم که او دریائی است که کناره ندارد. شیخ شهید اضافه می کند که از او اجازه (اجتهاد و روایت) خواستم برایم نوشت. خواننده عزیز: در ترجمه قطب الدین رازی مطالبی صاحب روضات و محدث نوری و محدث قمی دارند که ذکر آنها به طول می انجامد و شسته مطالب در ترجمه قطب و شخصیت علمی او آن چیزی است که شاگردش شهید اول بیان می کند جمله زیبایی نیز قاضی شهید در مجالس دارد که ما را با تصنیفات او نیز آشنا می سازد، می فرماید: خورشید فضیلتش از مطلع شرح مطالع طالع و محکمات حکمتش از افق کتاب محکمات ساطع است. در نوشته های علامه به قطب الدین او را با عناوینی مانند: شیخ فقیه عالم فاضل محقق، مدقق زبده علما و افاضل قطب المله و الدین توصیفش نموده است. قطب الدین غیر از تربیت و تدریس فضلا آثاری در علوم عقلی و نقلی به نام شرح اشارات، شرح شمسیه یا لوامع الاسرار در شرح انوار علامه محکمات (محاکمات) در شرح قواعد علامه، مفتاح، بحر الاصداف، و تحفة الاشراف را در فقه و حکمت به رشته تحریر برد (کتب مذکور هر یک در چند جلد است) تولد او را به سال 647 و وفات او را اکثر 776 نوشته اند. بعضی وفات او را 706 می دانند که بعید به نظر می آید مدفن او در صالحیه دمشق مزار است.

پیشنهاد کاربران

بپرس