[ویکی فقه] قسم به قیامت به یکی از موارد قسم در قرآن اطلاق می شود.
قرآن کریم در دو مورد به طور صریح و در یک مورد به طور اشاره به قیامت سوگند یاد کرده است:۱. (لا اقسم بیوم القیامة)؛ «به روز قیامت سوگند یاد می کنم» ؛۲. (والیوم الموعود)؛ «سوگند به روز موعود (قیامت) » ؛۳. (وشاهد ومشهود)؛ «و قسم به شاهد عالم (پیغمبر خاتم و به مشهود او (قیامت) ».
دیدگاه مفسران
همه مفسران شیعه و اهل سنت همچون: طبرسی ، شیخ طوسی ، ابوالفتوح رازی ، زمخشری ، فخر رازی ، مراغی، سید قطب، مغنیه، آلوسی و دیگران متفقند در دو آیه اول، سوگند به قیامت است.سیوطی در الاتقان می نویسد: آیه (لا اقسم بیوم القیامة) در صدد اثبات معاد است.در آیه (والیوم الموعود) کلمه «موعود» از ماده «وعد یعد» به معنای «وعده داده شده» است که در آیات ۵۲ سوره یس و ۴۴ سوره معارج به معنای قیامت آمده است.
منظور از مشهود
درباره آیه (وشاهد ومشهود) میان مفسران اختلاف است. یک نظریه این است که منظور از «مشهود» قیامت است.
قرآن کریم در دو مورد به طور صریح و در یک مورد به طور اشاره به قیامت سوگند یاد کرده است:۱. (لا اقسم بیوم القیامة)؛ «به روز قیامت سوگند یاد می کنم» ؛۲. (والیوم الموعود)؛ «سوگند به روز موعود (قیامت) » ؛۳. (وشاهد ومشهود)؛ «و قسم به شاهد عالم (پیغمبر خاتم و به مشهود او (قیامت) ».
دیدگاه مفسران
همه مفسران شیعه و اهل سنت همچون: طبرسی ، شیخ طوسی ، ابوالفتوح رازی ، زمخشری ، فخر رازی ، مراغی، سید قطب، مغنیه، آلوسی و دیگران متفقند در دو آیه اول، سوگند به قیامت است.سیوطی در الاتقان می نویسد: آیه (لا اقسم بیوم القیامة) در صدد اثبات معاد است.در آیه (والیوم الموعود) کلمه «موعود» از ماده «وعد یعد» به معنای «وعده داده شده» است که در آیات ۵۲ سوره یس و ۴۴ سوره معارج به معنای قیامت آمده است.
منظور از مشهود
درباره آیه (وشاهد ومشهود) میان مفسران اختلاف است. یک نظریه این است که منظور از «مشهود» قیامت است.
wikifeqh: قسم_به_قیامت