[ویکی فقه] فلسفه خانه سازی (قرآن). قرآن کریم به فلسفه خانه سازی که تامین آرامش باشد نیز اشاره کرده است.تامین آرامش، فلسفه و حکمت ساختن خانه است."والله جعل لکم من بیوتکم سکنـا وجعل لکم من جلود الانعـم بیوتـا تستخفونها یوم ظعنکم ویوم اقامتکم ومن اصوافها واوبارها واشعارها اثـثـا ومتـعـا الی حین. "
راغب در مفردات گفته: " بیت" به معنی ما ورای آدمی در شب است، چون وقتی می گویند فلانی در فلان جا بیتوته کرد معنایش اینست که یک شب در آنجا اقامت کرد، هم چنان که در باره روز می گویند" ظل بالنهار" آن گاه گاهی به مسکن هم بیت می گویند و جمع آن، هم" ابیات" آمده و هم" بیوت"، لیکن بیوت بیشتر در خانه ها و ابیات بیشتر در شعر استعمال می شود. و نیز (راغب) گفته کلمه بیت، هم به خانه های سنگی اطلاق می شود، هم گلی، هم پشمی، و هم کرکی.و کلمه سکن به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله آن سکونت یابد، و کلمه" ظعن" به معنای کوچ کردن و بر خلاف اقامت است
آرامش فلسفه ی خانه سازی
و حقا نعمت مسکن از مهمترین نعمتهایی است که تا آن نباشد، بقیه گوارا نخواهد بود.کلمه" بیوت" جمع" بیت" به معنی اطاق یا خانه است، و ماده"بیتوته" که این کلمه از آن گرفته شده است در اصل به معنی توقف شبانه می باشد، و از آنجا که انسان از اطاق و خانه خود بیشتر برای آرامش در شب استفاده می کند، کلمه" بیت" به آن اطلاق شده است.توجه به این نکته نیز لازم است که قرآن نمی گوید: خانه شما را محل سکونتتان قرار داد بلکه با ذکر کلمه" من" که برای تبعیض است می گوید:قسمتی از خانه و اطاقهای شما را محل سکونت قرار داد و این تعبیر کاملا دقیقی است چرا که یک خانه کامل خانه ای است که دارای مرافق مختلف باشد از محل سکونت گرفته تا محل توقف مرکب و انبار برای ذخیره های لازم، و سایر نیازمندیها.و به دنبال ذکر خانه های ثابت سخن از خانه های سیار به میان می آورد و می گوید" خداوند برای شما از پوست چهارپایان خانه هایی قرار داد" (و جعل لکم من جلود الانعام بیوتا) " خانه هایی که بسیار سبک و کم وزن است، و به هنگام کوچ کردن و موقع اقامت به آسانی آن را جابجا می کنید" (تستخفونها یوم ظعنکم و یوم اقامتکم).گر چه در عصر و زمان ما خیمه هایی که از پوست بسازند کم است، ولی آیه فوق نشان می دهد که در آن عصر و زمان خیمه های چرمی از بهترین خیمه ها محسوب می شده که قرآن نخست روی آن انگشت گذارده است، شاید به این دلیل که در برابر بادهای سوزان بیابانهای حجاز این گونه خیمه ها از همه امن تر بوده است.
راغب در مفردات گفته: " بیت" به معنی ما ورای آدمی در شب است، چون وقتی می گویند فلانی در فلان جا بیتوته کرد معنایش اینست که یک شب در آنجا اقامت کرد، هم چنان که در باره روز می گویند" ظل بالنهار" آن گاه گاهی به مسکن هم بیت می گویند و جمع آن، هم" ابیات" آمده و هم" بیوت"، لیکن بیوت بیشتر در خانه ها و ابیات بیشتر در شعر استعمال می شود. و نیز (راغب) گفته کلمه بیت، هم به خانه های سنگی اطلاق می شود، هم گلی، هم پشمی، و هم کرکی.و کلمه سکن به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله آن سکونت یابد، و کلمه" ظعن" به معنای کوچ کردن و بر خلاف اقامت است
آرامش فلسفه ی خانه سازی
و حقا نعمت مسکن از مهمترین نعمتهایی است که تا آن نباشد، بقیه گوارا نخواهد بود.کلمه" بیوت" جمع" بیت" به معنی اطاق یا خانه است، و ماده"بیتوته" که این کلمه از آن گرفته شده است در اصل به معنی توقف شبانه می باشد، و از آنجا که انسان از اطاق و خانه خود بیشتر برای آرامش در شب استفاده می کند، کلمه" بیت" به آن اطلاق شده است.توجه به این نکته نیز لازم است که قرآن نمی گوید: خانه شما را محل سکونتتان قرار داد بلکه با ذکر کلمه" من" که برای تبعیض است می گوید:قسمتی از خانه و اطاقهای شما را محل سکونت قرار داد و این تعبیر کاملا دقیقی است چرا که یک خانه کامل خانه ای است که دارای مرافق مختلف باشد از محل سکونت گرفته تا محل توقف مرکب و انبار برای ذخیره های لازم، و سایر نیازمندیها.و به دنبال ذکر خانه های ثابت سخن از خانه های سیار به میان می آورد و می گوید" خداوند برای شما از پوست چهارپایان خانه هایی قرار داد" (و جعل لکم من جلود الانعام بیوتا) " خانه هایی که بسیار سبک و کم وزن است، و به هنگام کوچ کردن و موقع اقامت به آسانی آن را جابجا می کنید" (تستخفونها یوم ظعنکم و یوم اقامتکم).گر چه در عصر و زمان ما خیمه هایی که از پوست بسازند کم است، ولی آیه فوق نشان می دهد که در آن عصر و زمان خیمه های چرمی از بهترین خیمه ها محسوب می شده که قرآن نخست روی آن انگشت گذارده است، شاید به این دلیل که در برابر بادهای سوزان بیابانهای حجاز این گونه خیمه ها از همه امن تر بوده است.
wikifeqh: فلسفه_خانه سازی_(قرآن)