فلسفه اجاره

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زندگی بشر با خدمات متقابلی که به هم دیگر ارائه می دهند اداره می شود که یکی از این خدمات اجاره می باشد.
حرکت چرخ زندگانی بشر در گرو استفاده متقابل از خدمات یک دیگر است که یکی از راه های آن اجاره می باشد: «نَحنُ قَسَمنا بَینَهُم مَعیشَتَهُم فِی الحَیوةِ الدُّنیا ورَفَعنا بَعضَهُم فَوقَ بَعض دَرَجـت لِیَتَّخِذَ بَعضُهُم بَعضـًا سُخریـًّا؛ ما (وسایل) معاش آنان را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کرده و برخی را برتر از برخی دیگر قرار داده ایم تا بعضی از آن ها بعضی (دیگر) را به خدمت گیرند.»
نظر طبرسی در فلسفه اجاره
به نظر طبرسی، علّت تفاوت روزی بندگان، این است که انسان ها از کار یک دیگر بهره مند گردند، و اگر انسان ها در تمام درجات از قوّت و ضعف، علم و جهل، زیرکی و بلاهت و دیگر مراتب، مساوی بودند، هیچ انسانی حاضر به کار کردن برای دیگری نبود و این امر موجب اختلال نظام عالم و فساد زندگی بشر می شد.
فرموده امام علی در فلسفه اجاره
در روایتی علی (علیه السلام) علّت تفاوت آفرینش انسان ها را بهره مند شدن آنان از خدمات یک دیگر دانسته، می گوید: هیچ انسانی توانایی این امر را ندارد که بنّا، نجّار و یا صنعت گر خویش بوده، تمام کارهایش را به تنهایی و بدون استخدام دیگران انجام دهد.

پیشنهاد کاربران

بپرس