[ویکی شیعه] عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة (کتاب). عَوالی اللّئالی العَزیزیة فی الأحادیث الدّینیة معروف به عوالی اللئالی یا غوالی اللئالی کتابی است شامل روایات فقهی و غیر فقهی تالیف ِ شیخ محمد بن علی بن ابراهیم أحسائی، معروف به ابن ابی جمهور، (متوفای بعد از ۹۰۱ ق). این اثر در دو باب آمده و روایاتش مورد توجه عالمان و بزرگان پس از خود بوده که بر این کتاب اعتماد کرده اند.
محمّد بن زین الدّین علی بن ابراهیم بن حسن ابن ابراهیم بن ابی جمهور اَحْسائی یالحَصْاوی زنده در۹۰۴ق /۱۴۹۹م )، فقیه ، محدّث و متکلم صوفی مشرب ِ شیعی امامی، که تحصیلات خود را در عراق و جبل عامل در محضر علمایی چون شیخ شرف الدین حسن بن عبدالکریم فتّال و شیخ علی بن هلال جزایری تکمیل نمود سپس در طوس مقیم شد و در آنجا علاوه بر تدریس و تألیف ، با علمای اهل سنت به مناظره پرداخت، از شاگردان او می توان به سید محسن رضوی قمی و شیخ ربیعة بن جمعه اشاره کرد. عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة و بدایة النهایة فی الحکمة الاشراقیة عناوین برخی از آثار پرشمار اوست.
محمّد بن زین الدّین علی بن ابراهیم بن حسن ابن ابراهیم بن ابی جمهور اَحْسائی یالحَصْاوی زنده در۹۰۴ق /۱۴۹۹م )، فقیه ، محدّث و متکلم صوفی مشرب ِ شیعی امامی، که تحصیلات خود را در عراق و جبل عامل در محضر علمایی چون شیخ شرف الدین حسن بن عبدالکریم فتّال و شیخ علی بن هلال جزایری تکمیل نمود سپس در طوس مقیم شد و در آنجا علاوه بر تدریس و تألیف ، با علمای اهل سنت به مناظره پرداخت، از شاگردان او می توان به سید محسن رضوی قمی و شیخ ربیعة بن جمعه اشاره کرد. عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة و بدایة النهایة فی الحکمة الاشراقیة عناوین برخی از آثار پرشمار اوست.
[ویکی نور] عوالی اللآلی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة که بعضی آن را عوالی اللآلی خوانده اند که بنا بر تحقیق صحیح نیست و نام صحیح کتاب «عوالی اللآلی» است.
کتاب تألیف شیخ محمد بن علی بن ابراهیم إحسائی، معروف به ابن ابی جمهور، متوفای بعد از 901 ه (دهه اول قرن دهم هجری) می باشد که شامل روایات فقهی و غیر فقهی می باشد.
ابن ابی جمهور احسائی، از جمله علمایی است که در طول تاریخ بحث های فراوانی را متوجه خود ساخته است.عده ای کتاب او را مردود، ضعیف، مطابق روایات اهل سنت و...دانسته اند.گروهی فراتر رفته و علاوه بر کتاب، در اعتبار مصنف هم مناقشه کرده اند و مثلا او را غلو کننده، صوفی، ضعیف، متساهل و یا غیر دقیق در نقل روایت دانسته اند.شیخ اعظم انصاری در کتاب رسائل چنین می فرماید: «و قد طعن فی ذلک التألیف و فی مؤلفه المحدث البحرانی فی مقدمات الحدائق».
در مقابل، بزرگانی چون محدث نوری در مستدرک و سید نعمت الله جزائری در شرح خود بر «عوالی اللآلی» و آیت الله مرعشی نجفی در مقدمه کتاب، اشکالات وارده را نقل کرده و جواب های مفصلی به آنها داده اند.
در این مقال جای بسط کلام نیست و طالبین می توانند به منابع فوق مراجعه کنند؛ اما در چند جمله مختصر می توان گفت:
اولا: جواب ایرادها با جوابهای نقضی و حلی مفصلا داده شده است.
کتاب تألیف شیخ محمد بن علی بن ابراهیم إحسائی، معروف به ابن ابی جمهور، متوفای بعد از 901 ه (دهه اول قرن دهم هجری) می باشد که شامل روایات فقهی و غیر فقهی می باشد.
ابن ابی جمهور احسائی، از جمله علمایی است که در طول تاریخ بحث های فراوانی را متوجه خود ساخته است.عده ای کتاب او را مردود، ضعیف، مطابق روایات اهل سنت و...دانسته اند.گروهی فراتر رفته و علاوه بر کتاب، در اعتبار مصنف هم مناقشه کرده اند و مثلا او را غلو کننده، صوفی، ضعیف، متساهل و یا غیر دقیق در نقل روایت دانسته اند.شیخ اعظم انصاری در کتاب رسائل چنین می فرماید: «و قد طعن فی ذلک التألیف و فی مؤلفه المحدث البحرانی فی مقدمات الحدائق».
در مقابل، بزرگانی چون محدث نوری در مستدرک و سید نعمت الله جزائری در شرح خود بر «عوالی اللآلی» و آیت الله مرعشی نجفی در مقدمه کتاب، اشکالات وارده را نقل کرده و جواب های مفصلی به آنها داده اند.
در این مقال جای بسط کلام نیست و طالبین می توانند به منابع فوق مراجعه کنند؛ اما در چند جمله مختصر می توان گفت:
اولا: جواب ایرادها با جوابهای نقضی و حلی مفصلا داده شده است.
[ویکی شیعه] عوالی اللئالی العزیزیه فی الاحادیث الدینیه (کتاب). عَوالی اللّئالی العَزیزیة فی الأحادیث الدّینیة معروف به عوالی اللئالی یا غوالی اللئالی کتابی است شامل روایات فقهی و غیر فقهی تالیف ِ شیخ محمد بن علی بن ابراهیم أحسائی، معروف به ابن ابی جمهور، (متوفای بعد از ۹۰۱ ق). این اثر در دو باب آمده و روایاتش مورد توجه عالمان و بزرگان پس از خود بوده که بر این کتاب اعتماد کرده اند.
محمّد بن زین الدّین علی بن ابراهیم بن حسن ابن ابراهیم بن ابی جمهور اَحْسائی یالحَصْاوی زنده در۹۰۴ق /۱۴۹۹م )، فقیه ، محدّث و متکلم صوفی مشرب ِ شیعی امامی، که تحصیلات خود را در عراق و جبل عامل در محضر علمایی چون شیخ شرف الدین حسن بن عبدالکریم فتّال و شیخ علی بن هلال جزایری تکمیل نمود سپس در طوس مقیم شد و در آنجا علاوه بر تدریس و تألیف ، با علمای اهل سنت به مناظره پرداخت، از شاگردان او می توان به سید محسن رضوی قمی و شیخ ربیعة بن جمعه اشاره کرد. عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة و بدایة النهایة فی الحکمة الاشراقیة عناوین برخی از آثار پرشمار اوست.
بعضی آن را غوالی اللئآلی خوانده اند که بنا بر تحقیق صحیح نیست و نام صحیح کتاب «عوالی اللئآلی» است.
محمّد بن زین الدّین علی بن ابراهیم بن حسن ابن ابراهیم بن ابی جمهور اَحْسائی یالحَصْاوی زنده در۹۰۴ق /۱۴۹۹م )، فقیه ، محدّث و متکلم صوفی مشرب ِ شیعی امامی، که تحصیلات خود را در عراق و جبل عامل در محضر علمایی چون شیخ شرف الدین حسن بن عبدالکریم فتّال و شیخ علی بن هلال جزایری تکمیل نمود سپس در طوس مقیم شد و در آنجا علاوه بر تدریس و تألیف ، با علمای اهل سنت به مناظره پرداخت، از شاگردان او می توان به سید محسن رضوی قمی و شیخ ربیعة بن جمعه اشاره کرد. عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة و بدایة النهایة فی الحکمة الاشراقیة عناوین برخی از آثار پرشمار اوست.
بعضی آن را غوالی اللئآلی خوانده اند که بنا بر تحقیق صحیح نیست و نام صحیح کتاب «عوالی اللئآلی» است.