[ویکی فقه] خدای سبحان، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) را چنین وصف می کند «یس و القرآن الحکیم انک لمن المرسلین علی صراط مستقیم» یعنی سوگند به این کتاب حکیم که تو از مرسلین و فرستاده گان هستی و بر بستر و مسیر صراط مستقیم و راه راست قرار داری. در گذشته، گفته شد «صراط مستقیم» آن است که هم از خطر افراط و زیاده روی دور باشد و هم از خطر تفریط و کوتاهی و اگر حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) بر صراط مستقیم و بلکه خود، عین صراط مستقیم است. تمام شئون و وظایف آن حضرت (صلی الله علیه و آله وسلّم) نیز عین صراط مستقیم است. تلاوت و تعلیم و تزکیه و یاد آن حضرت (صلی الله علیه و آله وسلّم)، به دور از افراط و تفریط می گردد و در خصوص قرآن علاوه بر تلاوت، در گرفتن و نگهداری آن نیز معصوم از خطا و انحراف و نسیان است.
به تعبیر استاد علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در سه جهت رسالتش معصوم است: اول آن که وحی الهی را درست دریافت می کند؛ دوم این که پس از دریافت درست، آن را به خوبی ضبط و نگهداری می کند و سوم این که در ابلاغ به مردم، الفاظ آن را بدون کم و زیاد بر مردم تلاوت می کند، و معارف آن را بدون کاهش و افزایش بیان می کند، پس آن حضرت (صلی الله علیه و آله وسلّم) در هر سه مرحله معصوم از سهو و نسیان و دور از عصیان است، که باید هر یک جداگانه روشن گردد.
← عصمت پیامبر در گرفتن قرآن
بنابراین، همان گونه که رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مقام گرفتن و نگهداری قرآن، معصوم بودند، در مقام تلاوت و ابلاغ و تعلیم نیز چنین هستند و در خود مقام تلاوت نیز علاوه بر اینکه در بعد عقل نظری و علمی اشتباه نسیان و خطا نمی کنند، در بعد عقل عملی نیز از افراط و تفریط وارسته اند و نه تنها آیات الهی را کتمان نمی کنند بلکه چیزی از ناحیه خود یا دیگران بر آن نمی افزایند.
عناوین مرتبط
عصمت؛ عصمت پیامبران؛ آیات عصمت انبیا؛ آیه عصمت؛ عصمت (قرآن)؛ عصمت از دیدگاه وهابیت؛ عصمت الانبیاء و الرسل (کتاب)؛
به تعبیر استاد علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در سه جهت رسالتش معصوم است: اول آن که وحی الهی را درست دریافت می کند؛ دوم این که پس از دریافت درست، آن را به خوبی ضبط و نگهداری می کند و سوم این که در ابلاغ به مردم، الفاظ آن را بدون کم و زیاد بر مردم تلاوت می کند، و معارف آن را بدون کاهش و افزایش بیان می کند، پس آن حضرت (صلی الله علیه و آله وسلّم) در هر سه مرحله معصوم از سهو و نسیان و دور از عصیان است، که باید هر یک جداگانه روشن گردد.
← عصمت پیامبر در گرفتن قرآن
بنابراین، همان گونه که رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مقام گرفتن و نگهداری قرآن، معصوم بودند، در مقام تلاوت و ابلاغ و تعلیم نیز چنین هستند و در خود مقام تلاوت نیز علاوه بر اینکه در بعد عقل نظری و علمی اشتباه نسیان و خطا نمی کنند، در بعد عقل عملی نیز از افراط و تفریط وارسته اند و نه تنها آیات الهی را کتمان نمی کنند بلکه چیزی از ناحیه خود یا دیگران بر آن نمی افزایند.
عناوین مرتبط
عصمت؛ عصمت پیامبران؛ آیات عصمت انبیا؛ آیه عصمت؛ عصمت (قرآن)؛ عصمت از دیدگاه وهابیت؛ عصمت الانبیاء و الرسل (کتاب)؛
wikifeqh: عصمت_رسول_خدا_در_قرآن