[ویکی فقه] سوره الرحمن با کنایه و استعاره و ایهام بیشتری نازل شده است و همین باعث میشود که این سوره زیباتر از سوره های دیگر باشد و شباهتش به عروس بیشتر شود؛ زیرا که حسن و زیبایی عروس در این است که در زیر تور و پشت پرده باشد: «حور مقصورات فی الخیام»
لذا این سوره را عروس قرآن نامیده اند.
آیات قرآن و کلام وحی همواره از زیباترین و شیواترین کلمات برخوردار بوده اند، به گونه ای که نه در کلام عرب و نه در هیچ کلام دیگری همانند نداشته و نخواهند داشت.
الفاظ کلام الهی از لحاظ کیفیت چنین کلمات و نظم زیباتر از هر نظم و نثر و از نظر مفاهیم و معانی دقیق و عمیق آن، شیواتر از هر سخن و کلام دیگری است.
اما در میان آیات و سوره های قرآن، بعضی از درخشندگی و برجستگی خاصی برخوردارند که ائمه (علیهم السلام) به آنها اشاره کرده اند. از آن جمله سوره «الرحمن» است که «عروس قرآن» لقب گرفته است.
روی عن موسی بن جعفر، عن آبائه عنه قال: «ولکل شیء عروس و عروس القرآن سورة الرحمن - جلذکره - .»
وجه تسمیه عروس قرآن
اما چرا «عروس» و نه چیز دیگر؟ معلوم است که به خاطر زیبایی این سوره است، آن هم زیبایی مفاهیم این سوره، نه زیبایی ظاهر آیات و الفاظ آن؛ چه اینکه ظاهر آیات این سوره چندان تفاوتی با دیگر سوره ها ندارد و شاید بتوان سوره های زیباتری هم از نظر نظم و نثر در قرآن پیدا کرد که به آنها لقب «عروس» داده نشده است.
اما باز این سؤال مطرح است که چه مفاهیم و معانیی در این سوره وجود دارد که موجب شده این سوره لقب «عروس» به خود بگیرد، در حالی که میبینیم همین مطالب یعنی تذکر به نعمتهای خدا و توبیخ مکذبین در جاهای دیگر قرآن هم آمده است؛ با این حال چرا فقط این سوره را عروس قرآن نامیده اند؟! شاید بتوان به این سؤال با دو احتمال پاسخ داد:
← دیدگاه نخست
بعضی از مفسرین نمونه هایی از این پرده برداری از الفاظ و معانی ظاهری و کشف جمال این حقیقت پنهان شده را بیان کرده اند که در این مقاله، به طور اجمال به آنها میپردازیم:
← علامه مجلسی در بحار الانوار
...
آیات قرآن و کلام وحی همواره از زیباترین و شیواترین کلمات برخوردار بوده اند، به گونه ای که نه در کلام عرب و نه در هیچ کلام دیگری همانند نداشته و نخواهند داشت.
الفاظ کلام الهی از لحاظ کیفیت چنین کلمات و نظم زیباتر از هر نظم و نثر و از نظر مفاهیم و معانی دقیق و عمیق آن، شیواتر از هر سخن و کلام دیگری است.
اما در میان آیات و سوره های قرآن، بعضی از درخشندگی و برجستگی خاصی برخوردارند که ائمه (علیهم السلام) به آنها اشاره کرده اند. از آن جمله سوره «الرحمن» است که «عروس قرآن» لقب گرفته است.
روی عن موسی بن جعفر، عن آبائه عنه قال: «ولکل شیء عروس و عروس القرآن سورة الرحمن - جلذکره - .»
وجه تسمیه عروس قرآن
اما چرا «عروس» و نه چیز دیگر؟ معلوم است که به خاطر زیبایی این سوره است، آن هم زیبایی مفاهیم این سوره، نه زیبایی ظاهر آیات و الفاظ آن؛ چه اینکه ظاهر آیات این سوره چندان تفاوتی با دیگر سوره ها ندارد و شاید بتوان سوره های زیباتری هم از نظر نظم و نثر در قرآن پیدا کرد که به آنها لقب «عروس» داده نشده است.
اما باز این سؤال مطرح است که چه مفاهیم و معانیی در این سوره وجود دارد که موجب شده این سوره لقب «عروس» به خود بگیرد، در حالی که میبینیم همین مطالب یعنی تذکر به نعمتهای خدا و توبیخ مکذبین در جاهای دیگر قرآن هم آمده است؛ با این حال چرا فقط این سوره را عروس قرآن نامیده اند؟! شاید بتوان به این سؤال با دو احتمال پاسخ داد:
← دیدگاه نخست
بعضی از مفسرین نمونه هایی از این پرده برداری از الفاظ و معانی ظاهری و کشف جمال این حقیقت پنهان شده را بیان کرده اند که در این مقاله، به طور اجمال به آنها میپردازیم:
← علامه مجلسی در بحار الانوار
...
wikifeqh: عروس_وحی