طه
/tAhA/
فرهنگ اسم ها
معنی: طاها، نام سوره ٔ بیستم قرآن کریم، نام پیامبر اسلام ( ص )، ( = طاها ) ( اَعلام ) ) بیستمین سوره از قرآن کریم دارای صد و سی و پنج آیه، ) طه به لغتِ طی «یا محمّد» می باشد یعنی ای محمّد، و به قولی نام پیامبر اسلام ( ص ) می باشد، ن، ک، ( در اعلام ) طه به لغتِ طی ' یا محمد ' می باشد یعنی ای محمد، و به قولی نام رسول اکرم ( ص ) می باشد + نک طاها، طهماسپ
برچسب ها: اسم، اسم با ط، اسم پسر، اسم عربی، اسم فارسی، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
ان السفاهة طه فی خلایقکم
لاقدس اﷲ ارواح الملاعین.
و قال آخر :
هتفت بطه فی القتال فلم یجب
فحقت لعمری ان یکون صوائلا.
مقاتل گفت معنی طه آن است که طاء الارض بقدمیک. وگفت سبب آن بود که رسول علیه السلام در نماز یک پای برگرفتی و بر یک پای بایستادی تا رنج بیش بودی و ثواب بیشتر، خدای تعالی این آیت فرستاد و گفت : هر دو پای بر زمین نه. محمدبن کعب القرظی گفت : خدای تعالی قسم کرد بطول و هدایتش و مقسم علیه که جواب قسم است ، قوله :ماانزلنا علیک القرآن َ لتشقی . جعفربن محمد الصادق علیه السلام گفت : طه طهارت اهل بیت رسول است. آنگه این آیت برخواند: انما یرید اﷲ لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً. ( تفسیر ابوالفتوح رازی سوره 33 ( الاحزاب ) از آیه 33 ). هندوشاه نخجوانی در نعت خاتم الانبیاء صلواة اﷲ و سلامه علیه گفته :
پیشوای دو جهان قافله سالار وجود
کوست مقصود ز یاسین و مراد از طه.
هندوشاه نخجوانی.
|| کنایه از آل رسول ( ص ) است. آل طه. رجوع به آل طه شود. || پیغمبر اسلام ( ص ) : کید حسود بدنسب با چون تو شاه دین طلب
خاریست جفت بولهب در راه طه ریخته.بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
انور . وی صراف محکمه ملی اسکندریه بود مشاغل : در سال ۱۹۱۹ طه حسین به مصر برگشت و به سمت استادی دانشکده ادبیات منصوب گردید و فعالیت های روزنامه نگاری خود را تعقیب کرد .
فرهنگ عمید
* آل طه: [مجاز] آل رسول.
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
طه، دو حرف از حروف مقطعه است، و در این که مراد از آن چیست، روایات و اقوال مختلف است. در روایتی از امام صادق علیه السلام «طه» از اسامی پیامبر صلی الله علیه و آله دانسته شده است که به معنای «یا طالب الحق الهادی الیه» می باشد.
و در روایت دیگر از آن حضرت به معنای طهارت اهل بیت علیهم السلام آمده است. برخی از مفسران، آن را به معنای «یا رجل» که مقصود محمد صلی الله علیه و آله است دانسته و با توجه به بعضی روایات گفته اند: رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام تهجّد، روی انگشتان پاها یا روی یک پا قرار می گرفت تا رنج بیشتری تحمّل کند، خداوند فرمود: هر دو پا را روی زمین قرار ده و تا این حدّ خود را به مشقت نینداز.
فرهنگ قرآن، جلد 19، صفحه 246.
طه، دو حرف از حروف مقطعه است، و در این که مراد از آن چیست، روایات و اقوال مختلف است. در روایتی از امام صادق علیه السلام «طه» از اسامی پیامبر صلی الله علیه و آله دانسته شده است که به معنای «یا طالب الحق الهادی الیه» می باشد.
و در روایت دیگر از آن حضرت به معنای طهارت اهل بیت علیهم السلام آمده است. برخی از مفسران، آن را به معنای «یا رجل» که مقصود محمد صلی الله علیه و آله است دانسته و با توجه به بعضی روایات گفته اند: رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام تهجّد، روی انگشتان پاها یا روی یک پا قرار می گرفت تا رنج بیشتری تحمّل کند، خداوند فرمود: هر دو پا را روی زمین قرار ده و تا این حدّ خود را به مشقت نینداز.
فرهنگ قرآن، جلد 19، صفحه 246.
wikiahlb: طه
[ویکی الکتاب] معنی طه: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که " طه " خود یکی از اسماء رسول خدا است ، و معنایش "یا طالب الحق الهادی الیه "است یعنی ای که طالب حق و هدایت کننده خلق به سوی آنی )
wikialkb: طه
پیشنهاد کاربران
ای ال طاها محمد مصطفی ای محمد بن جعفر صادق
از نظر علمی جنین نیز مدفوع دارد؛ پس چرا امام باقر ( ع ) در جواب اسقف مسیحیان در مورد فضولات نداشتن بهشتیان، به مدفوع نداشتن جنین در شکم مادر استدلال کرده است؟
... [مشاهده متن کامل]
پرسش
در باره بخشی از مناظره امام باقر ( ع ) با اسقف مسیحیان که در مورد فضولات نداشتن بهشتیان است، حضرتشان به جنین در شکم مادر استشهاد می کند، در حالی که بر خلاف ادعای امام باقر ( ع ) جنین در شکم مادر مدفوع می کند و حتی مدفوع خود را می خورد که از لحاظ علم جنینشناسی اثبات شده است. آیا این نقص علم امام نیست؟
پاسخ اجمالی
یکی از خصوصیات بهشت آن است که مدفوع به شکل چندش آور دنیایی، در آن وجود ندارد:
امام باقر ( ع ) در جواب سؤال اسقف مسیحیان که پرسید شما به چه دلیل مىگویید اهل بهشت از نعمتهاى آن مىخورند و مىآشامند، اما ادرار و مدفوعی از آنان خارج نمىشود؟ فرمود: همان گونه که جنین در شکم مادرش مىخورد و مىآشامد، ولى ادرار و مدفوع ندارد. [1]
در مورد آنچه در جواب امام ( ع ) مطرح شده است، باید گفت:
اولاً: مقصود از مدفوع نداشتن اهل بهشت؛ مدفوع به شکل چندش آور دنیایی است، و در همین راستا در روایتی دیگر بیان شده است؛ غذایی که بهشتیان می خورند، به صورت بوی عطری خوش بو از بدن آنها دفع می شود. [2] به عبارت دیگر، آنان مدفوع دارند، اما مدفوعی معطر که مشابه آن را در مقیاسی بسیار کوچک تر در برخی مدفوع های دنیایی؛ مانند مشک آهو و عنبر نهنگ نیز می توان ملاحظه کرد.
ثانیاً: علاوه بر آن می دانیم که جنین در مراحل اولیه ی شکل گیری خود، مدفوعی مانند مدفوع نوزاد ندارد و با این وجود زنده است و با اثبات همین مقدار نیز تشبیه ارائه شده از طرف امام صحیح خواهد بود.
البته، در آخرین مراحل زندگی جنین در شکم مادر، مدفوعی به نام �مکونیوم� از او خارج می شود که بلعیده شدن آن نیز توسط جنین، خطر مرگ را برای او به دنبال داشته؛ از این رو، زایمان مادر باید هرچه سریع تر انجام شود.
بنابر این نمی توان تشبیه موجود در روایت را مخالف موازین علمی دانست.
از نظر علمی جنین نیز مدفوع دارد؛ پس چرا امام باقر ( ع ) در جواب اسقف مسیحیان در مورد فضولات نداشتن بهشتیان، به مدفوع نداشتن جنین در شکم مادر استدلال کرده است؟
... [مشاهده متن کامل]
پرسش
در باره بخشی از مناظره امام باقر ( ع ) با اسقف مسیحیان که در مورد فضولات نداشتن بهشتیان است، حضرتشان به جنین در شکم مادر استشهاد می کند، در حالی که بر خلاف ادعای امام باقر ( ع ) جنین در شکم مادر مدفوع می کند و حتی مدفوع خود را می خورد که از لحاظ علم جنینشناسی اثبات شده است. آیا این نقص علم امام نیست؟
پاسخ اجمالی
یکی از خصوصیات بهشت آن است که مدفوع به شکل چندش آور دنیایی، در آن وجود ندارد:
امام باقر ( ع ) در جواب سؤال اسقف مسیحیان که پرسید شما به چه دلیل مىگویید اهل بهشت از نعمتهاى آن مىخورند و مىآشامند، اما ادرار و مدفوعی از آنان خارج نمىشود؟ فرمود: همان گونه که جنین در شکم مادرش مىخورد و مىآشامد، ولى ادرار و مدفوع ندارد. [1]
در مورد آنچه در جواب امام ( ع ) مطرح شده است، باید گفت:
اولاً: مقصود از مدفوع نداشتن اهل بهشت؛ مدفوع به شکل چندش آور دنیایی است، و در همین راستا در روایتی دیگر بیان شده است؛ غذایی که بهشتیان می خورند، به صورت بوی عطری خوش بو از بدن آنها دفع می شود. [2] به عبارت دیگر، آنان مدفوع دارند، اما مدفوعی معطر که مشابه آن را در مقیاسی بسیار کوچک تر در برخی مدفوع های دنیایی؛ مانند مشک آهو و عنبر نهنگ نیز می توان ملاحظه کرد.
ثانیاً: علاوه بر آن می دانیم که جنین در مراحل اولیه ی شکل گیری خود، مدفوعی مانند مدفوع نوزاد ندارد و با این وجود زنده است و با اثبات همین مقدار نیز تشبیه ارائه شده از طرف امام صحیح خواهد بود.
البته، در آخرین مراحل زندگی جنین در شکم مادر، مدفوعی به نام �مکونیوم� از او خارج می شود که بلعیده شدن آن نیز توسط جنین، خطر مرگ را برای او به دنبال داشته؛ از این رو، زایمان مادر باید هرچه سریع تر انجام شود.
بنابر این نمی توان تشبیه موجود در روایت را مخالف موازین علمی دانست.
واژه طه
معادل ابجد 14
تعداد حروف 2
تلفظ tāhā
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی]
آواشناسی tAhA
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی هوشیار
معادل ابجد 14
تعداد حروف 2
تلفظ tāhā
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی]
آواشناسی tAhA
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی هوشیار
نوشتن با حروف مقطعه چجوری
طالب الحق، الهادی الیه
طالب حق و هدایت کننده به آن
طالب حق و هدایت کننده به آن