طراحی حسی

دانشنامه عمومی

طراحی حسی ( به انگلیسی: Sensory Design ) هدف آن ایجاد یک تشخیص کلی از ادراکات حسی یک محصول، و تعریف ابزار مناسب برای طراحی یا بازطراحی آن بر اساس آن است. این شامل مشاهده موقعیت های متنوع و متفاوتی است که در آن یک محصول یا شیء معین استفاده می شود تا نظر کلی کاربران دربارۀ محصول، جنبه های مثبت و منفی آن از نظر لمس، ظاهر، صدا و غیره اندازه گیری شود.
هدف ارزیابی حسی، کمی کردن و توصیف، به شیوه ای سیستماتیک، تمام ادراکات انسان در مواجهه با یک محصول یا شیء است. برخلاف تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی سنتی، تجزیه و تحلیل حسی یک محصول یا توسط گروهی از آزمایش کنندگان آموزش دیده انجام می شود یا توسط تجهیزات آزمایشی تخصصی که برای تقلید از درک انسان طراحی شده اند.
نتیجه به محققان اجازه می دهد فهرستی از مشخصات را تهیه کنند و یک نیاز دقیق و کمی را تعیین کنند. این موارد با معیارهای مختلفی برای مواد و اشیاء اعمال می شود:
• لمس، بافت، انطباق، اصطکاک.
• رنگ بینایی، درخشندگی، شکل، الگو.
صداها و حرکاتی که هنگام دست زدن به محصول ایجاد می شود.
• بویایی؛
• مزه؛
دما و خواص حرارتی درک شده.
در حوزه حمل و نقل، تجزیه و تحلیل حسی گاهی اوقات به پیشرفت های جزئی در طراحی داخلی خودرو، سیستم اطلاعاتی یا محیط ایستگاه تبدیل می شود تا برخی از لبه های خشن تر تجربه سفر را هموار کند. [ ۱] برای مثال می توان از تجهیزات تخصصی تصفیه هوا برای طراحی بوی مطبوع تری در کوپۀ قطار استفاده کرد. [ ۲]
طراحی حسی نقش مهمی در صنعت مدرن غذا و نوشیدنی ایفا می کند. [ ۳] صنعت غذا و نوشیدنی سعی در حفظ تجربیات حسی خاص دارد. علاوه بر بو و طعم، رنگ ( مثلاً میوه های رسیده ) [ ۴] و بافت غذا ( مثلاً چیپس سیب زمینی ) نیز مهم است. حتی محیط زیست نیز از این جهت مهم است که «رنگ بر اشتها و در اصل طعم غذا تأثیر می گذارد». [ ۲]
غذا یک تجربۀ چند حسی است که در آن هر پنج حواس ( بینایی، لامسه، شنوایی، بویایی و چشایی ) در کنار هم قرار می گیرند تا حافظه ای قوی ایجاد کنند. [ ۵]
در بازاریابی مواد غذایی، هدف بازاریابان این است که محصولات خود را به گونه ای طراحی کنند که آن غذاها و نوشیدنی ها حواس بیشتری را در مشتریان تحریک کنند.
در رستوران ها جنبه های حسی زیادی مانند طراحی داخلی ( دید ) ، بافت صندلی ها و میزها ( لمس ) ، موسیقی پس زمینه و سطح نویز ( صدا ) ، باز بودن آشپزخانه و صحنۀ آشپزی ( بو و دید ) و… البته خود غذا ( طعم ) ، همه با هم جمع می شوند پیش از اینکه مشتری تصمیم بگیرد که آیا این تجربه را دوست دارد و می خواهد دوباره از آن دیدار کند. [ ۶]
عکس طراحی حسی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس