طبیعت گرایی اخلاقی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طبیعت گرایان اخلاقی معتقدند که صدق و کذب مدعیات اخلاقی، بر مبنای تطابق آنها با واقعیت های طبیعی تعیین می گردد و صفات اخلاقی، انواعی از واقعیت های طبیعی هستند.
یکی از پرسش های مهم در مباحث فرااخلاق این است که آیا می توانیم مفاهیم اخلاقی را مفاهیمی تعریف پذیر بدانیم یا خیر. یک دسته از نظریه های اخلاقی بر این باورند که مفاهیم اخلاقی قابل تعریف و تحلیلند. از نظر آنان هرمفهوم اخلاقی را می توان بدون ارجاع به مفاهیم اخلاقی دیگر و تنها بر اساس مفاهیمی غیر اخلاقی تعریف کرد.این دسته از نظریات نیز در یک تقسیم کلی دیگر به دو دسته طبیعت گرایی اخلاقی و (شهودگرایی اخلاقی)نظریه های متافیریکی و مابعدالطبیعی اخلاقی تقسیم می شوند.
← شهودگرایان
همان گونه که گفته شد طبیعت گرایی انواع مختلفی دارد؛۱. یک شکل از طبیعت گرایی بر آن است که تمامی گزاره های اخلاقی را می توان به گزاره های ناظر به واقع که قابل اثبات اند برگرداند. به عنوان مثال اگر بگوییم آقای الف مرد شروری بود یک طبیعت گرا باید بتواند درستی این گزاره را از طریق اثبات این که اعمال الف نتایج شری به دنبال داشته است اثبات کند.۲. نوع دیگری از طبیعت گرایی وجود دارد که معتقد است باید همه گزاره های اخلاقی را به گزاره هایی که حاکی از نوع تلقی شخصی یا عمومی از مورد پسند بودن یا نبودن است تحویل برد. این که می گویم x خوب است صرفا به معنای این است که من یا اکثر مردم از آن خوشش می آید و چیزی از طبیعت یا ویژگی خود x نگفته ام. این گزاره نیز قطعا از طریق ارزیابی واکنش روانی خودم و دیگران نسبت به x قابل اثبات یا ابطال است. وقتی می گویم خوبی یعنی متعلق میل بودن می توان خوب بودن x را صرفا با تعیین این که x مطلوب است یا نه آزمایش تجربی کنیم.
نقد طبیعت گرایی اخلاقی
۱. بر طبیعت گرایی اشکالاتی وارد شده است که معروف ترین آن ها اشکالی است که از ناحیه جی ای مور مطرح شده است و به مغاطه طبیعت گرایانه (naturalistic fallacy) شناخته می شود. از نظر مور هرگونه تلاش برای تعریف زبان اخلاق با واژه های طبیعت گرایانه مثل تعریف خوب به لذت یا سعادت ، فضیلت ، معرفت و غیره نادرست است و منجر به مغالطه طبیعت گرایانه می گردد. هرچند ادعای مور و ادله ای که برای اثبات مدعای خود آورده است از سوی دیگر اندیشمندان مورد نقد قرار گرفته است و در حقیقت « مغالطه طبیعت گرایانه» خود مغالطه است.۲. اشکال دیگری که به طبیعت گرایی وارد شده این است که اگر مفاهیم اخلاقی را مفاهیمی قابل تعریف از طریق مفاهیم تجربی و طبیعی بدانیم جای این پرسش وجود دارد که این مفاهیم برای چه کسی قابل تعریف است. درست همانگونه که در خصوص شهودگرایی این اشکال مطرح است که ممکن است ما شهودهای متفاوت و حتی متضادی داشته باشیم در این جا هم این امکان وجود دارد که تعاریف متفاوت و متضادی از اصطلاحات اخلاقی که در اصول اخلاقی به کار رفته اند ارائه شود. در این صورت ما به دیدگاه های متضاد کشیده خواهیم شد و راه حل این تضاد نیز آسان نخواهد بود.
دیدگاه مسمانان
...

دانشنامه عمومی

طبیعت گرایی اخلاقی ( که تعریف شناختی طبیعت گرایانه نیز نامیده می شود ) [ ۱] دیدگاه فرااخلاقی است که ادعا می کند:
جمله های اخلاقی گزاره ها را بیان می کنند.
• برخی از این گزاره ها درست است.
• آن گزاره ها با ویژگی های عینی جهان، مستقل از عقاید انسان، صادق می شوند.
• این ویژگی های اخلاقی جهان به مجموعه ای از ویژگی های غیراخلاقی قابل تقلیل هستند.
نسخه های متفاوت طبیعت گرایی اخلاقی که پایدارترین علاقه فلسفی را دریافت کرده اند، برای مثال، واقع گرایی کرنل ( Cornell realism ) ، با این موضع که «چیزها همیشه آن طور که باید باشند» که تعداد کمی از طبیعت گرایان اخلاقی آنرا باور دارند متفاوت است. با این حال، طبیعت گرایی اخلاقی، تمایز واقعیت - ارزش را رد می کند: این نشان می دهد که تحقیق در جهان طبیعی می تواند دانش اخلاقی ما را به همان روشی که دانش علمی ما را افزایش می دهد، افزایش دهد. در واقع، طرفداران طبیعت گرایی اخلاقی استدلال کرده اند که بشریت نیاز به سرمایه گذاری در علم اخلاق دارد، حوزه ای گسترده و ضعیف که از شواهدی از زیست شناسی، نخستی شناسی، انسان شناسی، روان شناسی، علوم اعصاب و سایر حوزه ها برای طبقه بندی و توصیف رفتارهای اخلاقی استفاده می کند. [ ۲] [ ۳]
طبیعت گرایی اخلاقی شامل هر گونه تقلیل ویژگی های اخلاقی، مانند «خوبی» به ویژگی های غیراخلاقی است. نمونه های بسیار متفاوتی از این تقلیل ها وجود دارد، و بنابراین انواع مختلفی از طبیعت گرایی اخلاقی وجود دارد. برای مثال هدونیسم این دیدگاه است که نیکی در نهایت فقط لذت است. [ ۴]
نوع دوستی
پیامدگرایی
• لیبترنیسم نتیجه گرایانه
• رئالیسم کرنل
خودگرایی اخلاقی / عینیت گرایی
اخلاقیات تکاملی
• هدونیسم
اخلاق شناسی سکولار
• لیبترنیسم حقوق طبیعی
فایده گرایی
• اخلاق فضیلتی
طبیعت گرایی اخلاقی بیشتر توسط جرج ادوارد مور غیرطبیعی گرای اخلاقی، که بحث پرسش باز ( open - question argument ) را فرموله کرد، مورد انتقاد قرار گرفته است. گارنر و روزن می گویند که یک تعریف رایج از «مالکیت طبیعی» تعریفی است که «می توان آن را با مشاهده حسی یا تجربه، آزمایش یا از طریق هر یک از ابزارهای موجود علم کشف کرد. » آنها همچنین می گویند که یک تعریف خوب از «مالکیت طبیعی» مشکل ساز است، اما «تنها در نقد طبیعت گرایانه، یا در تلاش برای تمایز بین نظریه های تعریف گرای طبیعت گرایانه و غیرطبیعی است که به چنین مفهومی نیاز است. »[ ۵] یچار مروین هیe همچنین طبیعت گرایی اخلاقی را به دلیل تعریف غلط آن از اصطلاحات «خوب» یا «درست» مورد انتقاد قرار داد و گفت که اصطلاحات ارزشی که بخشی از زبان اخلاقی تجویزی ما هستند قابل تقلیل به اصطلاحات توصیفی نیستند: «اصطلاحات ارزشی دارای یک کارکرد ویژه در زبان، یعنی ستایش هستند؛ و بنابراین به وضوح نمی توان آنها را بر اساس کلمات دیگری که خودشان این کار را انجام نمی دهند، تعریف کرد. »[ ۶]
عکس طبیعت گرایی اخلاقی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس