سوره هود

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] این سوره ، یازدهین سوره قرآن و از سور مکی بوده ، که بنام یکی از پیامبران الهی نامیده شده است .
یکی از پیامبرانی که نام او چندین بار در قرآن آمده، ؛ و یک سوره به نام او نامیده شده، حضرت هود(ع) است. این سوره را هود نامیده اند چون در آیات پنجاه و شصت این سوره هم صراحتا نام این پیامبر آمده و علاوه بر آن داستان حضرت هود علیه السّلام و قوم عاد در این سوره آمده است .«و الی عاد اخاهم هودا ...» : (ما) به سوی (قوم) عاد، برادرشان «هود» را فرستادیم؛ «... الا بعدا لعاد قوم هود...» :...بدانید «عاد» نسبت به پروردگارشان کفر ورزیدند! دور باد «عاد» -قوم هود-از رحمت خدا، و خیر و سعادت! ایشان در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلادِ حضرت مسیح (ع) در سرزمین احقاف (بین یمن و عمّان ، در جنوب عربستان ) در میان قوم عاد مبعوث شدند. این قوم را عاد گفته اند زیرا جدّشان شخصی به نام « عاد بن عوص » بود و حضرت هود(ع) نیز نسل سوم او به شمار می آمد.
محتوای سوره
در مورد فضیلت این سوره ، در حدیثی از پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) آمده است : من قرء هذه السوره اعطی من الاجر و الثواب بعدد من صدق هودا و الانبیاء علیهم السلام ، و من کذب بهم ، و کان یوم القیامه فی درجه الشهداء، و حوسب حسابا یسیرا: کسی که این سوره را بخواند، پاداش و ثوابی به تعداد کسانی که به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و کسانی که آنها را انکار نمودند خواهد داشت ، و روز قیامت در مقام شهداء قرار می گیرد، و حساب آسانی خواهد داشت .
ویژگی های سوره
...

[ویکی شیعه] سوره هود یازدهمین سوره قرآن از لحاظ کتابت و پنجاه و دومین سوره قرآن بر اساس نزول. این سوره از سوره های مکی است که در جزء ۱۱ قرآن جای گرفته است و چون داستان حضرت هود، پیامبر قوم عاد را به طور مشروح بیان می کند به این نام شناخته می شود. قصص انبیاء مبارزه با فساد و انحراف و حرکت در راه مستقیم حق، اثبات حقانیت وحی و قرآن و عظمت و شکوه و اعجاز آن و تحدی، مسأله علم خدا و ابتلا و آزمایش انسان در مسیر تکامل و انتخاب احسن، مضامین اصلی و مطالب مهم این سوره است. در روایات از قول پیامبر آمده: «سوره هود مرا پیر کرد.»، این سوره از سوره های مئون و از لحاظ حجم و اندازه متوسط است و حدود دوسوم یک جزء قرآن را تشکیل می دهد و پنجمین سوره ای است که با حروف مقطعه آغاز می شود. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) آمده هر کس این سوره را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که به حضرت نوح ایمان آورده اند یا تکذیبش کرده اند و نیز به تعداد موافقان و مخالفان حضرت هود، صالح، شعیب، لوط، ابراهیم و موسی به او پاداش داده خواهد شد.
این سوره را از آن رو هود نامیده اند که به داستان حضرت هود(ع) پیامبر قوم عاد را بیان می کند (آیات ۵۰ تا ۶۰).
سوره هود جزو سوره های مکی و در ترتیب نزول، پنجاه و دومین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، یازدهمین سوره است و در جزء یازده و دوازده قرآن جای دارد.

[ویکی اهل البیت] سوره هود یازدهمین سوره قرآن کریم است.
بر طبق گفته بیشتر مفسرین: تمامی این سوره در مکه نازل شده و مکی است ولی قتاده گفته: تنها یک آیه آن یعنی آیه «أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ...» در مدینه نازل شده است.
این سوره در ترتیب مصحف یازدهمین سوره و در ترتیب نزول پنجاه و دومین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره یونس و پس از آن سوره یوسف نازل شده است.
به گفته قراء کوفه: یکصد و بیست و سه آیه است و بنابر قول شامیان و پیشینیان از قراء مدینه (و به اصطلاح مدنی اول) یکصد و بیست و دو آیه و نزد دیگران یکصد و بیست و یک آیه است.
أبی بن کعب از رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله روایت کرده که فرمود: هر کس این سوره را بخواند بشماره هر کس که به حضرت نوح و حضرت هود و حضرت صالح و حضرت شعیب و حضرت لوط و حضرت ابراهیم و حضرت موسی علیهم السلام ایمان آورده و یا آنها را تکذیب کرده است، ده حسنه به او عطا شود و روز قیامت از سعیدان باشد.
و ثعلبی به سند خود از أبی جحیفه حدیث کرده که به رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله عرض شد: ای رسول خدا! پیری زود در شما اثر کرده!؟ حضرت فرمود: (آری) سوره هود و امثال آن (یعنی) سوره الحاقة و سوره واقعه و «عم یتساءلون» و «هل اتاک حدیث الغاشیه» مرا پیر کرد.
و عیاشی از امام باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: هر کس سوره هود را در هر جمعه بخواند خداوند در روز قیامت او را در زمره پیامبران محشور سازد و حسابش آسان گردد و در آن روز عمل خطایی برای او باقی نماند.
این سوره همه معارف قرآنی را نخست در این چهار آیه اول بطور اجمال ذکر نموده، سپس در طول سوره به تفصیل آن می پردازد، البته آن تفصیل را در قالب انذار و تبشیر ریخته، انذار و تبشیری که با ذکر سنت جاری خدا در بندگان و ایراد اخبار امتهای گذشته و داستان اقوام نوح و هود و صالح و لوط و شعیب و موسی، و سرنوشتی که استکبار از پذیرفتن دعوت الهی و نیز افساد در زمین و اسراف در این فساد انگیزی دارد صورت گرفته، و نیز به توصیف وعده های الهی برای مؤمنین و صاحبان اعمال صالح و توصیف تهدیدهایی که خدا به طبقه کفار و تکذیبگران آیاتش داده پرداخته و در خلال این مسائل امور دیگری از معارف الهی راجع به توحید، نبوت و معاد نیز خاطر نشان شده است.

پیشنهاد کاربران

دعوای اصلی، عمده، محوری و مرکزی محتوای کتب آئینی و دینی یا محتوای معارف وحیانی و حدیثی و روائی، بر سر کیستی و چیستی پروردگار یا آفریدگار کائنات و حقیقت نبوده بلکه بر سر زنده نگه داشتن یا باقی ماندن نام و نشان و اثر بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی در ذهن و زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و به ویژه در حافظه تاریخ. خدای حقیقی و واقعی در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود، عرب، عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین سوشیانت، ناجی، شفابخش، نبی، پسر، رسول، ولی، والی، خلیفه و هیچ عنوان دیگری برای تربیت و هدایت بشر بسوی معنویت های حقیقی و نور و روشنائی انتخاب، اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم و بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه. وعده ها بهشتی و وعید های جهنمی هم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی به انسان داده نشده اند بلکه از طرف بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی به عنوان دو ضمانت نامه سفت و سخت اجرائی در دفاع جانبازانه از آئین و دین و حفظ یوغ شریعت بر دوش پیروان در عمل، با هدف و قصد و نیت و انگیزه باطنی و آرزوی پنهانی زنده نگه داشتن نام و نشان و اثر خویش در ذهن و زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و به ویژه در حافظه تاریخ. خدای حقیقی و واقعی یعنی ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت و یا بطور کلی یعنی محتوا و محیط هرکدام از گیتی ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی و مساوی و موازی و بیشمار در حالت کلی و بیکرانی، افراد انسانی را در جوامع بشری به دو بخش وسیع یا به دو جبهه یا جناح بزرگ ؛ یکی موئمنین و ثواب کاران و راست گویان و و دیگری کفار و گناهکاران و دروغ گویان تقسیم نکرده بلکه بنیانگداران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی، طرفدران و پیروان کلام ها یعنی محصولات افگار و خیالات و تصورات اوهامی خود را موئمن و بیگناه و درستکار و راستگو و بهشتی نامیده و مخالفین را کافر و گناهکار و دروغ گو و جهنمی یا دوزخی. آئین یکتاپرستی هم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی در حالت کلی و بیکرانی و از آسمان نازل نشده و بر هستی یا وجود و ماهیت و ذات انسان یکتاپرست تحمیل نگردیده بلکه بر خاسته از دل و زمینه های دوران حاکمیت آیین های بت پرستی بوده و لذا هیچ تهفه بدرد بخوری به حال انسان نبوده و هیچ چیز دیگری نمی باشد غیر از فرزند راستین و وارث برحق و ادامه دهنده راه و کمال نهائی جمیع آئین های بت پرستی. عشق و زندگی افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) هیچ چیز های دیگری نمی باشند غیر از عشق و زندگی بی آغاز و بی پایان، لایزال و جاودانه خدای حقیقی و واقعی در قالب جزئیات زنده. آفریدگار کائنات که خود کائنات هم می باشد در قالب های جزئی افراد انسانی ( آسیائی، آفریقایی، اروپائی، آمریکایی، استرالیایی، خاور میانه ای، نئو زلاندی، قطب شمالی و جنوبی و. . . ) هم کمونی است ( به قول کارل مارکس ) هم برده و هم برده دار، هم مالک و هم رعیت، هم کارگر و هم سرمایه دار، هم جنگجو و هم صلح طلب، هم فقیر و ندار و بینوا و ناتوان و هم ثروتمند و دارا و بانوا و توانمند، هم دیندار و خدا پرست و باخداست، هم بی دین و آتیست و بی خدا ، و هزار و یک نوع دیگر از این کلمات زوجی با محتوا های متضاد و متناقض همدیگر.
...
[مشاهده متن کامل]

ترس خود من در پیشگاه بیکران آفریدگار کائنات از خدای کلمه ای با نام های گوناگون در زبان های مختلف بشری که فقط در زبان و خط و فهم و عقل ناقص و محدود انسانی از موجودیت برخوردار ست و در خارج از آنها هیچگونه مصداق و مثال بیرونی ندارد، و عذاب نار یا آتش جهنم وعده داده شده از طرف وی به انسان از طریق به اصطلاح انبیاء و اولیاء آئینی و دینی، از این است که هان ای سر و دل غافل مبادا که ابلیس، زتان، اهریمن و یا شیطان موجود دیگری غیر از خدای کلمه ای یا ماسوی هو و الله باشد.
سیما و جلوه و جمال و جلال یار بی حجاب و نقاب و بی پرده است ولی/ خاک و غبار راه طوری بر دیدگان حضرات نشسته که نتوانند نظر یا روئیت کنند وی را/
به قول حافظ شیرین سخن و پیر ساکن دیَر مُخان، تمپل قدیمی یا معبد کهن《دنیا - برزخ - آخرت》و هاتف رند غیبی و شاخ شمشاد اش :
حدیث از مُطرب و مَی گو و راز دهر را بی تاج تشدید بر روی سر " ه یا های" آن کمتر جو/ که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معمای بی تاج و تخت و کلاه را/.

🕋 ترتیب سوره های قرآن کریم:
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
...
[مشاهده متن کامل]

13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس

بپرس