[ویکی فقه] واقعیت انسان همان نفس مجرد از ماده است و این واقعیت به علت پیراستگی از آثار ماده(مانند: انحلال، پوسیدگی، فساد و تباهی) به مشیت الهی، پس از مرگ بدن، باقی و جاودان است، اگر واقعیت انسان، روان جاودان اوست، مرگ جز جدایی روح از بدن بعلت تغییر شرایط پیوستگی آن دو به یکدیگر چیز دیگری نیست بر خلاف ما دیگرایان و ماتریالیست ها که مرگ را به معنای عدم و نیستی و نابودی فرض می کنند.
یعنی روح انسان از نظر کمال به پایه ای می رسد که نیاز او به بدن منتفی می شود و در شرایطی قرار می گیرد که می تواند به حیات مناسب خود ادامه دهد.بقای روح پس از مرگ یک حقیقت فلسفی و علمی است که فلاسفه بزرگ جهان مانند سقراط و افلاطون و ارسطو در فلسفه یونان، و ابن سینا و شیخ اشراق و صدرالمتالهین در عالم اسلام، از طریق براهین فلسفی آن را به ثبوت رسانیده و اخیرا نیز در غرب در سایه یک رشته تجربه و آزمایش ها در قالب یک حقیقت علمی در آمده است.اگر در قرن نوزدهم تب مادیگری بالا رفت و مسائل ماوراء طبیعت مانند خدا، فرشته، روح مجرد و دیگر عوامل غیبی مورد تردید قرار گرفت از آغاز قرن بیستم بلکه کمی پیش از آن، ورق برگشت و با همت روحیون دریچه هایی به سوی جهان ماورای طبیعت گشوده شد، و مساله اصالت روح و بقای آن پس از مرگ مورد پذیرش قرار گرفت. عموم مسلمین قائل به حیات برزخی اند و زندگی اموات خصوصا اولیای الهی در عالمی ما بین دنیا و آخرت بنام برزخند بر خلاف وهابیان که به حیات برزخی – به معنای ارتباط با مردگان و بالعکس ولو برای اولیای الهی – اعتقادی ندارند.
دلایل معتقدین به شنوایی اموات
معتقدین به شنوایی اموات دلایلی اقامه کرده اند که در این مبحث به آنها اشاره می شود:
← آیات قرآن
حیات برزخی از اصول اعتقادی همه مسلمانان جهان است و شخصیت های مشهور و پر نفوذ اسلام که در رساله های خود به تبیین عقاید اسلامی پرداخته اند، آن را جزو مسلمات گرفته اند، ذیلا به برخی کلمات دانشمندان نامدار اهل سنت اشاره می کنیم:۱. ابن تیمیه (متوفای ۷۲۶) می گوید: احادیث صحیح و متواتر بر بازگشت روح به بدن هنگام سوال دلالت دارد. ۲. ابن قیم جوزی می گوید:«… ان مذهب سلف الامة و ائمتها ان المیت اذا مات یکون فی نعیم او عذاب» عقیده سلف و پیشوایان آن ها بر این است که وقتی انسان مرد یا در نعمت است یا در عذاب و این امر بر روح و بدن او واقع می شود و اینکه روح بعد از جدایی از بدن یا در نعمت است یا در عذاب» و درباره ی احادیثی که بر این امر دلالت می کند می گوید:«فاما احادیث عذاب القبر و مسالۀ منکر و نکیر، فکثیرۀ متواترۀ عن النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اما احادیث متواتری که از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) رسیده و بر عذاب قبر و مساله ی نکیر و منکر دلالت می کند، بسیار هستند و همانطور که در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است از ابن عباس که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم از کنار دو قبر عبور کردند سپس فرمودند: همانا این دو قبر در حال عذاب هستند و از دو چیز بزرگ عذاب می بینند یکی این است که خود را از بول پاک نمی کرد و دیگر این که سخن چینی می کرد».
بررسی اشکالات وهابیان
...
یعنی روح انسان از نظر کمال به پایه ای می رسد که نیاز او به بدن منتفی می شود و در شرایطی قرار می گیرد که می تواند به حیات مناسب خود ادامه دهد.بقای روح پس از مرگ یک حقیقت فلسفی و علمی است که فلاسفه بزرگ جهان مانند سقراط و افلاطون و ارسطو در فلسفه یونان، و ابن سینا و شیخ اشراق و صدرالمتالهین در عالم اسلام، از طریق براهین فلسفی آن را به ثبوت رسانیده و اخیرا نیز در غرب در سایه یک رشته تجربه و آزمایش ها در قالب یک حقیقت علمی در آمده است.اگر در قرن نوزدهم تب مادیگری بالا رفت و مسائل ماوراء طبیعت مانند خدا، فرشته، روح مجرد و دیگر عوامل غیبی مورد تردید قرار گرفت از آغاز قرن بیستم بلکه کمی پیش از آن، ورق برگشت و با همت روحیون دریچه هایی به سوی جهان ماورای طبیعت گشوده شد، و مساله اصالت روح و بقای آن پس از مرگ مورد پذیرش قرار گرفت. عموم مسلمین قائل به حیات برزخی اند و زندگی اموات خصوصا اولیای الهی در عالمی ما بین دنیا و آخرت بنام برزخند بر خلاف وهابیان که به حیات برزخی – به معنای ارتباط با مردگان و بالعکس ولو برای اولیای الهی – اعتقادی ندارند.
دلایل معتقدین به شنوایی اموات
معتقدین به شنوایی اموات دلایلی اقامه کرده اند که در این مبحث به آنها اشاره می شود:
← آیات قرآن
حیات برزخی از اصول اعتقادی همه مسلمانان جهان است و شخصیت های مشهور و پر نفوذ اسلام که در رساله های خود به تبیین عقاید اسلامی پرداخته اند، آن را جزو مسلمات گرفته اند، ذیلا به برخی کلمات دانشمندان نامدار اهل سنت اشاره می کنیم:۱. ابن تیمیه (متوفای ۷۲۶) می گوید: احادیث صحیح و متواتر بر بازگشت روح به بدن هنگام سوال دلالت دارد. ۲. ابن قیم جوزی می گوید:«… ان مذهب سلف الامة و ائمتها ان المیت اذا مات یکون فی نعیم او عذاب» عقیده سلف و پیشوایان آن ها بر این است که وقتی انسان مرد یا در نعمت است یا در عذاب و این امر بر روح و بدن او واقع می شود و اینکه روح بعد از جدایی از بدن یا در نعمت است یا در عذاب» و درباره ی احادیثی که بر این امر دلالت می کند می گوید:«فاما احادیث عذاب القبر و مسالۀ منکر و نکیر، فکثیرۀ متواترۀ عن النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اما احادیث متواتری که از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) رسیده و بر عذاب قبر و مساله ی نکیر و منکر دلالت می کند، بسیار هستند و همانطور که در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است از ابن عباس که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم از کنار دو قبر عبور کردند سپس فرمودند: همانا این دو قبر در حال عذاب هستند و از دو چیز بزرگ عذاب می بینند یکی این است که خود را از بول پاک نمی کرد و دیگر این که سخن چینی می کرد».
بررسی اشکالات وهابیان
...
wikifeqh: سماع_الموتی