سبیعه دختر حارث اسلمی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سبیعة بنت الحارث الاسلمیة، از زنان صدر اسلام، صحابه و راویان حدیث. وی پس از صلح حدیبیه اسلام آورد و از همسرش مسافر بن حزام جدا شد و با سعد بن خوله ازدواج نمود. پس از آن که سعد بن خوله در حجة الوداع درگذشت، با ابوالسنابل قرشی ازدواج کرد. او روایتی درباره عده زن باردار نقل کرده است که مستند فقها قرار گرفته است.
سبیعه، پس از صلح حدیبیه اسلام آورد. شیخ طوسی در رجال او را از صحابیات شمرده است. نام سبیعه در شمار روایان آمده است. به گفتۀ ابن عبدالبر فقهای تابعی مدینه و کوفه از او روایت کرده اند. سبیعه، روایتی در عده زن بادار نقل کرده که مستند فقها قرار گرفته است. عبدالله بن عمر ، عمرو بن عتبة ، زفر بن أوس بن الحدثان، عمر بن عبد الله بن ارقم مسروق بن الأجدع و دیگران از او روایت کرده اند.
ازدواج
سبیعه، همسر مسافر بن مخزوم بود او با ترک همسر کافرش، نزد رسول خدا (ص) آمد. مسافر بن خزام، به موجب صلح نامه حدیبیه خواستار برگرداندن سبیعه توسط پیامبر (ص) شد، آیه ۱۰ سوره ممتحنه نازل شد پیامبر پس از سوگند دادن سبیعه، مهریه او را پرداخت نمود اما خودش را رد نکرد. سبیعه، پس از جدایی از مسافر بن خزام، با سعد بن خوله ازدواج کرد، هنگامی که شوهرش در حجة الوداع در مکه درگذشت، باردار بود. او کمتر از ۲۵ شب، پس از وفات شوهرش، وضع حمل نمود. أبوالسنابل القرشی العامری (حبّة بن بعکک)، پس از درگذشت شوهرش از او خواستگاری کرد. و با او ازدواج نمود. هر چند در منابعی همچون الاصابه به نقل از عقیلی و مجمع البیان آمده است که او پس از جدایی از همسرش، با عمر بن خطاب ازدواج کرد. ما ابن حجر او را غیر از، سبیعه اسلمیه همسر عمر بن خطاب دانسته است. البته ابن عبدالبر این گفته ابن حجر را صحیح نمی داند.

[ویکی شیعه] سبیعة بنت الحارث الاسلمیة، از زنان صدر اسلام، صحابی و راوی حدیث. وی پس از صلح حدیبیه، اسلام آورد و از همسرش مسافر بن حزام جدا شد و با سعد بن خوله ازدواج نمود. پس از آنکه سعد بن خوله در حجة الوداع درگذشت، با ابوالسنابل قرشی ازدواج کرد. او روایتی درباره عده زن باردار نقل کرده است که مستند فقها قرار گرفته است.
سبیعه، پس از صلح حدیبیه اسلام آورد. شیخ طوسی در رجال، او را از صحابه شمرده است.
نام سبیعه در شمار روایان آمده است. به گفتۀ ابن عبدالبر، فقهای تابعی مدینه و کوفه از او روایت کرده اند. سبیعه، روایتی در عده زن باردار نقل کرده که مستند فقها قرار گرفته است. عبدالله بن عمر، عمرو بن عتبة، زفر بن أوس بن الحدثان، عمر بن عبد الله بن ارقم و مسروق بن الأجدع و دیگران از او روایت کرده اند.

پیشنهاد کاربران

بپرس