زکات

/zakAt/

برابر پارسی: هشت یک

معنی انگلیسی:
poor-rate or alms as prescribed by islam

لغت نامه دهخدا

زکات. [ زَ ] ( ع اِ ) زکوة.خلاصه چیزی. برگزیده چیزی. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح فقه ) آنچه به حکم شرع درویش و مستحق را دهند و این کار بر مسلمانان فرض است و زکات برمیوه هایی که برای خوردن عمل آورده باشند و بر میوه های دیگر ( نظیر: انگور و خرما )، شتر، گاو، بز، گوسفندو حیوانات اهلی و زر و سیم و مال التجاره تعلق می گیرد. و زکات هر یک از اینها را نصابی است. مال زکات بحکم آیه 60 از سوره 9 ( توبه ) قرآن مخصوص طبقات معینی از مردم است. ( بر خلاف فی و غنمیت ، زکات شامل خاندان رسول نمیشود ). ج ، زَکَوات. توضیح اینکه رسم الخط صحیح آن در عربی زکاة و در رسم الخط قرآنی زکوة است ، ولی به شیوه نویسندگان ایرانی زکات صحیح است. قیاس شود با حیات ، مشکات. ( فرهنگ فارسی معین ) :
لاجرم دادند بی بیم آشکار
در بهای طبل و دف مال زکات.
ناصرخسرو.
آشکارا دهی از اندک و بی مایه زکات
رشوت حاکم جز در شب و پنهان ندهی.
ناصرخسرو.
زکات مال ، جز قلب و سرب ندهی بدرویشان
نثار میر، عدلیهای چون زهره بری رخشان.
ناصرخسرو.
نالد همی به زاری و گرید همی بدرد
هر کس که یافتی صدقات زکات تو.
مسعودسعد.
زندگانی چو مال میراث است
که نبینی بقاش جز به زکات.
خاقانی.
گر زکاتی به محرّم بدهی
چون خسیسان به صفر بازمگیر.
خاقانی.
جرعه ای کآن به زمین داده زکات سر جام
زو حنوط زمی پی سپر آمیخته اند.
خاقانی.
زکات لعل لبت را بسی طلبکارند
میان این همه خواهندگان بمن چه رسد.
سعدی.
آخر به زکات تندرستی
فریاد دل شکستگان رس.
سعدی.
آخر نگهی بسوی ماکن
کاین دولت حسن را زکات است.
سعدی.
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند.
حافظ.
نصاب حسن در حد کمال است
زکاتم ده که مسکین و فقیرم.
حافظ.
رجوع به زکوة شود.

زکاة. [ زَ ] ( ع اِ ) رجوع به زکات و زکوة شود.

فرهنگ فارسی

خلاصه وبرگزیده چیزی، قسمتی ازمال درراه خدادادن
۱ - خلاصه چیزی برگزیده شیئی . ۲ - آنچه به حکم شرع درویش و مستحق را دهند و این کار بر مسلمانان فرض است و زکات بر میوه هایی که برای خوردن عمل آورده باشند و بر میوه های دیگر ( نظیر انگور و خرما ) شتر گاو بز گوسفند و حیوانات اهلی و زر و سیم و مال التجاره تعلق میگیرد و زکات هر یک از آنها را نصابی است . مال الزکات به حکم آیه ۶٠ از سوره ۹ قران مخصوص طبقات معینی از مردم است ( بر خلاف فئ و غنیمت زکات شامل حال خاندان رسول نمیشود ) . جمع زکوات . توضیح : رسم الخط صحیح آن در عربی زکاه است و در رسم الخط قرانی زکوه ولی به شیوه نویسندگان ایرانی زکات صحیح است . قیاس کنید با حیات مشکلات .

فرهنگ معین

(زَ ) [ ع . زکاة ] (اِ. ) ۱ - خلاصة چیزی . ۲ - بخشی از مال که به مستمند و درویش دهند.

فرهنگ عمید

قسمتی از مال که به دستور شرع باید در راه خدا بدهند، مقدار معینی از مال است که باید به فقیران و مستحقان داده شود. &delta، زکات در نه چیز واجب است: گندم، جو، خرما، کشمش(غلات اربعه )، طلا و نقره (نقدین )، شتر، گاو، گوسفند (انعام ثلاثه ).
* زکات بدن: (فقه ) زکات فطر، فطریه یا صدقه که در غروب روز آخر ماه رمضان باید کنار بگذارند و روز بعد به مستمندان بدهند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زکات صدقه مقدر به اصل شرع می باشد. زکات عنوان بابی مستقل در فقه است که مباحث و مسائل آن به تفصیل در این باب آمده است.
زکات در لغت به معنای [رشد و پاکی آمده است.
معنای زکات در اصطلاح
زکات در اصطلاح عبارت است از صدقه ای که به اصل شرع- و نه با نذر و قسم- واجب شده است. زکات به حقی واجب در مال که رسیدن آن به حدّ نصاب شرط وجوب آن است؛ صدقه ای که در اصل به نصاب تعلّق گرفته؛ قدر معین ثابت در مال یا در ذمه برای حصول پاکی و رشد آن و اخراج بعض مال برای زیادت و نمو باقی مانده آن نیز تعریف شده است. البته اختلاف در تعبیر ناشی از اختلاف در معنای شرعی زکات نیست؛ بلکه رویکرد همه تعریفهای یاد شده کشف اجمالی معنای شرعی آن است.
اقسام زکات
زکات به دو قسم؛ زکات مال و زکات بدن که از آن به زکات فطره نیز تعبیر کرده اند، تقسیم شده است. کاربرد زکات، بدون قید، نوع نخست آن می باشد که موضوع این مقاله است.
حکم زکات
...

[ویکی شیعه] زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند. این ۹ کالا عبارتند از نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما). مقدار پرداختی هر یک از این کالاها متفاوت است و در فقه تعیین شده است.
زکات از جمله مهم ترین واجبات است و تأکید بسیاری بر آن شده است. زکات از فروع دین شمرده شده و در منابع دینی در کنار نماز و جهاد قرار گرفته و یکی‏ از پنج ستون دین است. در ۵۹ آیه قرآن و حدود ۲۰۰۰ روایت به زکات اشاره شده است. در قرآن در بسیاری از موارد از واژه صدقه برای اشاره به زکات استفاده شده است و در فقه، زکات را صدقه واجب می خوانند.
زکات دو نوع دارد: زکات بدن که همان زکات فطره است و در عید فطر پرداخت می شود و زکات مال که به غلات چهارگانه، دام‎ها و سکه ها با شرایط خاصی تعلق می گیرد.

[ویکی اهل البیت] از جمله فروعات دین ما (زکات) است، یکی از وظایف مهم اقتصادی مسلمانان، پرداخت همین (زکات) است. در اهمیت (زکات) همین بس که در قرآن مجید پس از نماز آمده و نشانه ایمان و عامل رستگاری شمرده شده است. در روایات متعددی که از معصومین علیهم السلام نقل شده آمده است: «کسی که از پرداخت زکات جلوگیری کند، از دین خارج است». (زکات) هم مانند خُمس موارد معینی دارد.
«زکات» در لغت یعنی نمو، و به قول عرب ها که می گویند «زَکَاالزَّرْعُ» به همین معناست (یعنی زراعت رشد کرد و پاک شد) و در شرع زکات، اسم صدقه واجب از مال است. زیرا زکات دهندگان به وسیله دادن زکات نزد خدای سبحان پاک می گردند و از پاکان و پاک شدگان می گردند و قول خداوند متعال به همین معنا اشاره دارد که فرمود:«خُذْ مِنْ امْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکّیهِمْ بِها...؛ از دارایی هایشان صدقه (زکات) بستان تا بدان وسیله آنان را پاک و منزه سازی».
زکات، یکی از عباداتی است که پرداخت آن به قصد قربت نیاز دارد و اثر تربیتی عمیقی در روح انسان می گذارد. لذا قرآن کریم بعد از آن که دستور گرفتن زکات را به پیامبر اکرم می دهد در بیان فلسفه آن می فرماید: تو با این کار، آن ها را پاک می کنی و رشد و نمو می دهی؛ «خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزکیهم بها؛ آن ها را از رذایل اخلاقی، از دنیاپرستی و دنیادوستی پاک می کنی و نهال نوع دوستی و سخاوت و توجه به حقوق مستمندان را در آن ها پرورش می دهی». اگر مسلمانان این فریضه الهی را برپا کنند فقر و بدبختی از میان جوامع اسلامی از بین می رود. آری. بریدن شاخه های درخت انگور در ظاهر کوتاه کردن درخت است، ولی در واقع، سبب رشد آن می شود...
در قرآن کریم واژه زکات به همراه مشتقاتش 59 مرتبه در 29 سوره و 56 آیه به کار رفته، که 27 مورد در کنار نماز آمده است. بلکه در توصیف نمازگزاران واقعی می گوید: «آن ها کسانی هستند که در اموالشان برای سائل و محروم، حقی معلوم وجود دارد». از طرفی هر یک از کلمات زکات و برکت و واژه های مربوط به آن ها 32 بار در قرآن آمده است و این یعنی، زکات مساوی بابرکت است.
به طور کلی آیات مربوط به زکات در قرآن شامل موارد ذیل است:
علامه طباطبایی رحمه الله آیه «خُذ مِن اموالهم صدقة تطهرهم و تزکیهم بها...» سوره توبه آیه 103 را آیه وجوب زکات دانسته و نوشته است: «این آیه شریفه متضمن حکم زکات مالی است، که خود یکی از ارکان شریعت و دین اسلام است؛ هم ظاهر آیه این امر را می رساند و هم اخبار بسیاری که از طریق ائمه اهل بیت علیهم السلام و از غیر ایشان نقل شده است».
زکات مایه آزمایش ثروتمندان
خیانت در پرداخت زکات مساوی با شرک

دانشنامه آزاد فارسی

زَکات
(یا: زکاة؛ زکوة، در لغت به معنای رشد و بالندگی و برکت) در اصطلاح، انفاق واجبی است که هر مسلمانی وقتی که مالش به نصاب معین برسد، باید در مصارفی که شارع مشخص کرده است، بپردازد؛ به مقدار معلوم از مالی که بدین منظور پرداخت می شود، زکات گویند. زکات از فروع دین است و در فقه شیعه،بنابر مشهور به ۹ چیز تعلق می گیرد: ۱. انعام ثلاثه: شتر، گاو و گوسفند (زکاةالرؤوس)؛ ۲. غلات اربعه: گندم، جو، خرما و کشمش (زکاة الغلات)؛ ۳. نقدین: طلا و نقره. نوعی دیگر از زکات نیز وجود دارد که به آن زکات فطر یا فطریه گویند که روزه دار برای خود و عیالش تا ظهر روز عید فطر (اول شوال) می پردازد. زکات که در سال هشتم هجری واجب شده است، در اسلام اهمیت بسیار دارد و همپایۀ نماز به آن توصیه شده است. پس از رحلت پیامبر (ص) مهم ترین واکنش اهل ردّه نسبت به خلافت ابوبکر، عدم پرداخت زکات بوده است. امروزه دربارۀ این که زکات بنابر مشهور صرفاً بر ۹ چیز تعلق می گیرد، برخی معتقدند که این انحصار عقلی نیست و می تواند شامل اموال دیگری هم باشد. این ۹ چیز درواقع صرفاً به عنوان نمونۀ بارز اموال در جوامع قدیم ذکر شده است که با تغییر جامعه و نوع معیشت می توان قائل به توسّع شد و دامنۀ اموالی را که زکات به آن ها تعلق می گیرد گسترش داد و مصارف آن را در جامعۀ جدید مشخص کرد.

پیشنهاد کاربران

زکات: از ریشه �زَ کَ و� به معنای پاک کردن برای رشد دادن است، هنگام بهار شاخه هایی از درختان را می بُرند تا باعث رشد آن شود، به این کار �زکات� گویند. در اصل زکات به معنای پاک کردن یک شئ از جنس خود برای
...
[مشاهده متن کامل]
رشد آن ( نه کوچک کردنش ) و واجب است. زکات موجب حفظ نعمتهای الهی است. ( خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِم )

یِچارُم دِهی ( یک چهارم دهی ) : برابر پارسی زکات
مفهمومی که ازش میگیریم اینه
👇🏼
زکات/zakat
Zakat ⏪زر کات ( Gold cutting ) ⏪ به مفهموم⏪
Losing something valuable
یا پرهیز از کاری که میل بالایی دارم ( که مانند طلا یا مال من است ) بر کاری که درست است
سلیم
زکات: بر گزیدن اندکی از مال مان برای دادن به نیازمند که در اسلام به آن سفارش شده.
زکات از ماده تزکیه به معنی رشد و بالندگی است. و زکات برای همه چیز است. از خنده گرفته تا مال. با دادن زکات، فرکانس فراوانی به هستی ارسال و بیشتر از مال داده شده در قالب چیزهای مختلف به انسان باز گردانده می شود
زِ کات مخفف عبارت فارسی قدیمی " از کات " بوده و معنای دیگری داشته است.
سامان و نظم طبیعی و کیهانی و عالم شهود فعلی ظهور و پیدایش و کثرت محتوای کل عالم غیب نمی باشد بلکه فقط یک هفتم آن. شش سامان و نظم و عالم باقی مانده هرکدام دارای کثرات خاص و ویژه خویش می باشند و به شکل و صورت موجودات مجرد و بریده از خمیر مایه واقعیت عینی و در ورای آن به شکل ماوراء طبیعت وجود ندارند بلکه به شکل شش امکان کلی استعلایی یا بالقوه و طرح و برنامه و امکان در پشت پرده واقعیت عینی حضور دارند. از عوالم و آسمان ها و زمین های هفتگانه و زندگانی ها و عشق های هفتگانه انسانی فقط یکی به ظهور و پیدایش رسیده است و شش عالم و شش آسمان و زمین و شش زندگانی و شش عشق انسانی باقی مانده در پشت پرده واقعیت عینی این عالم شهودی همانطور که در بالا بیان گشت بصورت طبقه بر طبقه و یا محیط بر عالم طبیعت و شهود قرار و وجود ندارند بلکه به شکل شش امکان کلی استعلایی یا بالقوه. در زمینه های سامان ها یا نظم های هفتگانه کلی کوانتمی کیهانی و عوالم و آسمان ها و زمین های هفتگانه و زندگانی ها و عشق های هفتگانه و منازل یا وادی ها یا پله ها و یا ایستگاه های سفر مقطعیِ نزولی - صعودی محتوای کیهان یا جهان بین مبداء و معاد، صاحب عالم غیب در محتوای هرکدام از کیهان ها یا جهان های موازی و مساوی و بیشمار فقط یک هفتم محتوای خودو ملک و ملکوت خویش را به ظهور رسانده است و آنهم فقط در یکی از مراتب و با یکی از درجات تکاملی فراوان بین دو سرحد؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال ایده آل. بقیه مراتب و درجات تکاملی خود همین عالم شهود و کلیه مراتب و درجات تکاملی شش عالم دیگر که غیبی می باشند در بطن و باطن خمیر مایه ساختاری همین عالم شهود به شکل ثوابت و امکانات و طرح و برنامه موجود اند. کلیه مراتب و درجات تکاملی هر کدام از عوالم هفتگانه هرکدام به ترتیب و نوبه خاص و ویژه خویش با نظمی مطلق و در چهارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس مفاد و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن پشت سر هم در فواصل زمانی کاملا معین و از پیش تعیین شده یعنی همیشه برابر با طول عمر کلی یا دهر کیهانی یعنی فاصله زمانی بین دو وحدت دمایی و وقوع دو مه بانگ متوالی از طریق چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان به ظهور و پیدایش و کثرت می رسند و عمر خودرا سپری می نمایند تا رسیدن به معاد.
...
[مشاهده متن کامل]

سامان و نظم طبیعی و کیهانی فعلی فقط یکی از امیال و سرنوشت های جنسی پنجگانه ( خمس و خمسه ) را به ظهور و پیدایش و کثرت رسانده است و چهار تای باقی مانده را به شکل چهار امکان استعلائی یا بالقوه جنسی در وجود هرکدام از افراد انسانی بهمراه دارد. از من ها یا خود ها و یا نفوس مجرد دهگانه موجود در کات یا جعبه یا صندوق هستی یا وجود افراد انسانی فقط یکی ( یک دهم ) را به شکل زن یا مرد واقعی به ظهور و پیدایش رسانده است و نُه تای بقیه را بصورت من ها یا خود ها و یا نفوس استعلایی و بالقوه در وجود هرکدام از افراد انسانی بهمراه خود دارد و آنها را بسوی آینده و به ظهور و پیدایش رساندن با خود حمل می نماید. نتیجه اینکه واژه خُمس در اصل و ریشه به معنای یک پنجم امیال و سرنوشت های جنسی پنجگانه بوده و واژه زِکات به معنای یک دهم من ها یا خود ها و یا نفوس مجرد دهگانه هرکدام از افراد انسانی که به ظهور و پیدایش رسیده اند و معنای ریشه ای و اصلی این واژه های باستانی - فلسفی - ایرانی در زمینه های خود شناسی و انسان شناسی هیچ ربطی به پرداختن مالیات دینی نداشته اند.
میگویند هر که زود تر از راه رسد آش را خواهد خورد و برای دیر آمدگان و دیر رسیدگان، از آش چیزی باقی نخواهد ماند. اما در ضیافت و مهمانی خداوند متعال، اول پیش غذا سِرو میگردد و بعد از آن غذا یا آش اصلی و بعد از آن پس غذا یا پساش ( پس آش ) . انبیاء به اصطلاح الهی را میتوان ، همان زود رسیدگان را به سر خوان یا سفر یا میز غذا در این ضیافت و مهمانی و بزم الهی پنداشت که پیش آش یا پیش غذا را به عنوان غذا یا آش اصلی پنداشته و آنرا با عجله صرف نموده و نوش جان کرده و سفره و میز و ضیافت و مهمانی و بزم و مجلس را زودتر از موعد مقرر ترک گفته اند. و خداوند متعال هم به عنوان مهماندار و صاحب اصلی خوان و سفر و میز غذا، متعجب و حیرت زده نشده است که انبیاء قبل از صرف نمودن و نوش جان کردن غذای اصلی و پس غذا، سفره و مهمانی و بزم را ترک کرده اند. لذا با صبر مطلق و بیکرانی که دارد ، مانع رفتن انبیاء نشده است و غذا و آش اصلی و خوردنی ها و نوشیدنی های فراوان لذیذ و گوارای پس از آنرا دست نخورده و سرد نشده برای دانشمندان علوم و در راس آنها علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات محض و کاربردی باقی گذاشته است که هزاران سال بعد از انبیاء و فلاسفه به سر سفره و میز خواهند رسید. دوران دو ساله خدمت نظام را به یاد دارم که در دوران چهار ماهه مقدماتی و آموزشی، سربازان قدیمی تر ، سربازان تازه وارد را " آش خور " می نامیدند. در ادامه این رسم و سنت و سیره نظامیان و اقتباس از آن ، میتوان در زبان عادی و روز مره امروز و فردا و با احترام کامل ( هم ظاهری و هم باطنی ) انبیاء به اصطلاح الهی را آش خور و یا " پیش آش خور " و یا پیشاخور نامید. یعنی خورندگان و صرف و نوش جان کنندگان آش فرعی و پیشین و نه آش اصلی و پسین.

زکات از ماده تزکیة گرفته شده تزکیة در اصل - چنانکه راغب در مفردات آورده - به معنی نمو و رشد دادن است ، و زکات نیز در اصل به معنی نمو و رشد است ، سپس تزکیة به معنی تطهیر و پاک کردن نیز آمده ، شاید به این مناسبت که پاکسازی از آلودگیها سبب رشد و نمو است .
در دیدگاه درونی و خودشناسی:
یعنی از قسمتی از اموالی که مشغول استفاده هستم و کارهایی که در طول روز انجام میدم، در طول روز زندگی بخش معین و زمان داری را برای رضایت خدا ( برای هیچی:یعنی بدون طلب پاداش ) خود را از استفاده و انجام آن کار پرهیز میدم و صبر بر میل میکنم.
...
[مشاهده متن کامل]

مطلوب از آنچه که شدیداً میل آن دارم است، چون که عدم ارجعیت دارد. اصل بر یاد خدا و مردن است.

زکات : زکات به معنی پاکی از آلودگی است؛ و در اصطلاح به مقدار و نسبت معینی از اموال نه گانه انسان گفته می شود که به شرط رسیدن به حد نصاب باید در موارد مشخص خود ـ مثل مصرف فقرا و مساکین و در راه ماندگان
...
[مشاهده متن کامل]
و فی سبیل الله و . . . . ـ مصرف شود. زکات در نه چیز است: خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا، نقره، گندم و جو.

زکات ( به انگلیسی: Alms Tax ) از دستورات اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آنها را با کمک طبیعت به وجود می آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می دهد و محصول را مفت و رایگان در اختیار انسان می گذارد.
...
[مشاهده متن کامل]

مثلاً گندم که انسان بوجود می آورد در قسمت کمی، فکر و عمل او دخالت دارد و قسمت بیشتر، فعالیت طبیعت است. ازاینرو اسلام به انسان می گوید اینجا که از سخاوت طبیعت استفاده می کنی مقداری از آن را باید در راههای دیگر بدهی. البته سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که چرا گندم باید زکات داشته باشد و برنج نداشته باشد؟ این مساله در سابق هم مطرح بوده است در جواب گفته اند، آن سادگی که در موارد زکات هست در برنج نیست یعنی به آن سادگی که گندم به دست می آید برنج به دست نمی آید و زحمت زیادی می خواهد و زکات در واقع به این علت است که یک مقدار از چیزی را که طبیعت رایگان در اختیار انسان قرار می دهد به دیگران بدهد.
محتویات [نمایش]
فرق مالیات و زکات [ویرایش]
اما مالیات موضوع دیگری است امری متغیر و از اختیارات حکومتی است. وضع مالیات از اختیارات حاکم شرعی است. او در هر زمانی می تواند برای هر چیزی بر طبق مصلحتی که ایجاب می کند مالیات وضع کند. این ربطی به زکات ندارد. بنابراین نباید زکات و مالیات را با هم مقایسه کرد.
آیات زکات [ویرایش]
در قرآن در اکثر موارد پرداخت زکات در کنار برپایی نماز آمده است، که بیانگر اهمیت این حکم می باشد. آیه ۶۰ سوره توبه مصارف زکات را چنین بیان می کند:
۱. فقیر ( نیازمند )
۲. مسکین ( کسی که در نهایت نیازمندی است )
۳. عاملین ( مامورین جمع آوری زکات )
۴. مولفه قلوب ( برای نزدیک کردن کسانی که احتمالا کدورتی از اسلام دارند )
۵. آزاد سازی بردگان
۶. مقروضین
۷. در راه خدا ( مصارفی که نفع عمومی دارند مانند ساخت مسجد و مدرسه )
۸. در راه ماندگان[۱]
زکات در ادیان پیشین آسمانی [ویرایش]
زکات مخصوص اسلام نیست بلکه در ادیان پیشین نیز بوده است. زکات و نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی است. حضرت عیسی در گهواره به سخن آمد و گفت: «اَوصانی بالصّلوة و الزّکاة» خداوند مرا به نماز و زکات سفارش نموده است. حضرت موسی خطاب به بنی اسرائیل فرمود: «اقیموا الصّلوة و آتوا الزّکاة» نماز به پا دارید و زکات دهید. قرآن درباره حضرت اسماعیل علیه السلام می فرماید: «کان یأمر أهله بالصّلوة و الزّکاة» او خانواده اش را به نماز و زکات فرمان می داد. درباره عموم پیامبران نیز آمده است: «و جعلناهم ائمّة یَهدون بأمرنا و أوحینا الیهم فعل الخَیرات و اقام الصّلوة و اِیتاء الزّکاة» آنان به فرمان ما مردم را هدایت می کردند و ما انجام کارهای نیک و به پا داشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحی کردیم. بر اساسِ آیه «و ما أُمروا الاّ لیعبدوا اللّه. . . و یقیموا الصّلوة و یؤتوا الزّکاة و ذلک دین القیّمة» نیز، در تمام ادیان آسمانی، قرین و همتای نماز، زکات بوده است. علاّمه طباطبایی در مبحثی پیرامون زکات می فرماید: هر چند قوانین اجتماعی به صورت کاملی که اسلام آورده، سابقه نداشته، لکن اصل آن ابتکار اسلام نبوده است. زیرا فطرت بشر به طور اجمال آن را درمی یافت. لذا در آیین های آسمانی قبل از اسلام و قوانین روم قدیم، جسته و گریخته چیزهایی درباره اداره اجتماع دیده می شود و می توان گفت که هیچ قومی در هیچ عصری نبوده، مگر آن که در آن حقوقی مالی برای اداره جامعه رعایت می شده است. زیرا جامعه هر جور که بود در قیام و رشدش نیازمند هزینه مالی بوده است.
انتقادات [ویرایش]
احمد کسروی، معتقد بود که: «زکات و مال امام، مالیات اسلام بوده. اسلام یک حکومتی داشته که سپاه می گرفته و حکم رانان می فرستاده و قاضی می گمارده و شحنه و شرطه برمی گزیده و یک کشور بسیار بزرگی را اداره می کرده و مسلمانان را نگهداری می نموده و در برابر آن از مردم مال امام و زکات می گرفته، اما اکنون که حکومت واحد اسلامی برافتاده و هر توده و نژادی از مسلمانان خود را جدا گردانیده و یک حکومت نژادی بنیاد گزارده اند و مالیات به دولت های خود می پردازند، دیگر نیازی به پرداخت زکات و مال امام به ملاها وجود ندارد». [۲] البته برخلاف تصور کسروی، مراجع تقلید شیعه مدتهاست که پرداخت مستقیم زکات به نیازمندان را با اجازه مجتهد مجاز شمرده اند:
«هرچند زکات یکی از راههای تامین منابع مالی حکومت اسلامی است؛ اما در شرایط کنونی در ایران توسط دولت جمع آوری نمی شود؛ بلکه به صورت مردمی هر کسی می تواند زکات خویش را دریکی از موارد هشتگانه آن که در توضیح المسایل همه مراجع ذکر شده مصرف نماید. »[۳] سید محمد جواد غروی زکوه را منحصر در نه چیز نمی داند، چون قرآن همه تولیدات را ذکر فرموده که صنعتی، کشاورزی و غیر آن ها را شامل می شود[۴].
پانویس [ویرایش]
↑ رساله آیت الله سیستانی مساله ۱۹۳۳
↑ شماره ویژه پرچم، سال یکم فروردین ۱۳۲۲
↑ تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۳۴۲ و ۳۴۳
↑ خورشید معرفت، جلد سوم، نشر جاوید، ۱۳۵۰ و شرح رساله، نشر نگارش، ۱۳۸۲
منبع [ویرایش]
اسلام و مقتضیات زمان؛ مرتضی مطهری
تفسیر المیزان علامه طباطبایی
خمس و زکات محسن قرائتی
جستارهای وابسته [ویرایش]
درگاه اسلام
پیوند به بیرون [ویرایش]
ارباب حکمت
مجموعه ای از گفتاوردهای مربوط به زکات در ویکی گفتاورد موجود است.
[نمایش]
ن • ب • و
موضوعات اسلام
این یک نوشتار خُرد پیرامون اسلام است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
رده ها: اقتصاد اسلامی فروع دین اسلام
قس عربی
الزکاة هی الرکن الثالث من أرکان الإسلام، [1] لقول النبی محمد : "بنی الإسلام على خمس: شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله، وإقام الصلاة، وإیتاء الزکاة، وصوم رمضان، وحج البیت من اس . . .

بپرس