[ویکی فقه] رسالة الارض المندرسة (محقق کرکی). کتاب رسالة الارض المندرسة، اقسام الارضین، محقق کرکی در زمینه مالکیت زمین های خراب بحث می کند.
احکام الارضین در این کتاب مالکیت زمینهائی که آباد بوده است و سپس خراب شده اند مورد بررسی واقع شده به اینکه آیا فرد دیگری می تواند آن را احیاء کند یا غیر از مالک اول کسی حق احیاء آن را ندارد.
احکام الارضین در این کتاب مالکیت زمینهائی که آباد بوده است و سپس خراب شده اند مورد بررسی واقع شده به اینکه آیا فرد دیگری می تواند آن را احیاء کند یا غیر از مالک اول کسی حق احیاء آن را ندارد.
[ویکی نور] رسالة الأرض المندرسة تألیف شیخ على بن حسین کرکى، معروف به محقق کرکى، محقق ثانى (م 940 ه ق)
نامهای دیگر کتاب أقسام الأرضین، أحکام الأرضین است.
در این کتاب مالکیت زمینهائى که آباد بوده است و سپس خراب شده اند مورد بررسى واقع شده به اینکه آیا فرد دیگرى مى تواند آن را احیاء کند یا غیر از مالک اوّل کسى حق احیاء آن را ندارد مؤلف سه نظریه را در مورد زمینى که به سبب احیاء مالک شده باشند مطرح نموده است که عبارتند از:
وى نظریه اوّل را اختیار نموده است و دو نظریه دیگر را رد نموده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و مؤلف با بررسى آیات و روایات متعدد و استناد به اقوال بزرگانى همچون علامة در تذکرة، ابن ادریس در السرائر، محقق حلّى در الشرایع، شیخ طوسى در النهایة، و شهید در الدروس با دقتى زیاد این کتاب را تألیف نموده است.
نامهای دیگر کتاب أقسام الأرضین، أحکام الأرضین است.
در این کتاب مالکیت زمینهائى که آباد بوده است و سپس خراب شده اند مورد بررسى واقع شده به اینکه آیا فرد دیگرى مى تواند آن را احیاء کند یا غیر از مالک اوّل کسى حق احیاء آن را ندارد مؤلف سه نظریه را در مورد زمینى که به سبب احیاء مالک شده باشند مطرح نموده است که عبارتند از:
وى نظریه اوّل را اختیار نموده است و دو نظریه دیگر را رد نموده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و مؤلف با بررسى آیات و روایات متعدد و استناد به اقوال بزرگانى همچون علامة در تذکرة، ابن ادریس در السرائر، محقق حلّى در الشرایع، شیخ طوسى در النهایة، و شهید در الدروس با دقتى زیاد این کتاب را تألیف نموده است.
wikinoor: رسالة_الأرض_المندرسة
[ویکی فقه] رساله الارض المندرسه (محقق کرکی). کتاب رسالة الارض المندرسة، اقسام الارضین، محقق کرکی در زمینه مالکیت زمین های خراب بحث می کند.
احکام الارضین در این کتاب مالکیت زمینهائی که آباد بوده است و سپس خراب شده اند مورد بررسی واقع شده به اینکه آیا فرد دیگری می تواند آن را احیاء کند یا غیر از مالک اول کسی حق احیاء آن را ندارد.
نظرات در سبب احیاء مالک
مؤلف سه نظریه را در مورد زمینی که به سبب احیاء مالک شده باشند مطرح نموده است که عبارتند از: ۱- کسی نمی تواند مالک آن باشد مگر مالک اولی یا ورثه او، ۲- در زمان غیبت افراد دیگر می توانند آن را احیاء کنند و مالک شوند، ۳- مالک اول مالک است اما فرد دوم به سبب احیاء اولویت در تصرف دارد و باید خراج مقرر بر زمین را به مالک اول بدهد. وی نظریه اول را اختیار نموده است و دو نظریه دیگر را رد نموده است.
سبک نگارش
این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و مؤلف با بررسی آیات و روایات متعدد و استناد به اقوال بزرگانی همچون علامة در تذکرة، ابن ادریس در السرائر، محقق حلی در الشرایع، شیخ طوسی در النهایة، و شهید در الدروس با دقتی زیاد این کتاب را تالیف نموده است. در الذریعة در دو جا به این کتاب با نام های احکام الارضین) و (اقسام الارضین) اشاره شده است که آغاز خطبه آن ها نیز با الحمد لله حمدا کثیرا کما هو اهله هذا تحقیق لمسالة مهمة صورت ها: اذا اخربت الارض... می باشد. در این دو جا به نسخه های کتابخانه شیخ عبد الحسین تهرانی، و نسخه مربوط به سال ۹۴۴ ه ق اشاره شده است. در مقدمه ناشر نسخه های متعددی از کتابخانه های آیة الله مرعشی در سال ۱۱۲۸ ق، مسجد گوهرشاد در سال ۱۱۰۹ ه ق و آستان قدس رضوی ذکر شده اند. در کتاب مقدمه ای بر فقه شیعه صفحه ۱۸۰، نیز نسخه های متعددی از آستان قدس رضوی، دانشگاه تهران، مجلس شورای اسلامی، آیة الله مرعشی، آیة الله گلپایگانی، و فیضیه بیان شده اند.
احکام الارضین در این کتاب مالکیت زمینهائی که آباد بوده است و سپس خراب شده اند مورد بررسی واقع شده به اینکه آیا فرد دیگری می تواند آن را احیاء کند یا غیر از مالک اول کسی حق احیاء آن را ندارد.
نظرات در سبب احیاء مالک
مؤلف سه نظریه را در مورد زمینی که به سبب احیاء مالک شده باشند مطرح نموده است که عبارتند از: ۱- کسی نمی تواند مالک آن باشد مگر مالک اولی یا ورثه او، ۲- در زمان غیبت افراد دیگر می توانند آن را احیاء کنند و مالک شوند، ۳- مالک اول مالک است اما فرد دوم به سبب احیاء اولویت در تصرف دارد و باید خراج مقرر بر زمین را به مالک اول بدهد. وی نظریه اول را اختیار نموده است و دو نظریه دیگر را رد نموده است.
سبک نگارش
این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و مؤلف با بررسی آیات و روایات متعدد و استناد به اقوال بزرگانی همچون علامة در تذکرة، ابن ادریس در السرائر، محقق حلی در الشرایع، شیخ طوسی در النهایة، و شهید در الدروس با دقتی زیاد این کتاب را تالیف نموده است. در الذریعة در دو جا به این کتاب با نام های احکام الارضین) و (اقسام الارضین) اشاره شده است که آغاز خطبه آن ها نیز با الحمد لله حمدا کثیرا کما هو اهله هذا تحقیق لمسالة مهمة صورت ها: اذا اخربت الارض... می باشد. در این دو جا به نسخه های کتابخانه شیخ عبد الحسین تهرانی، و نسخه مربوط به سال ۹۴۴ ه ق اشاره شده است. در مقدمه ناشر نسخه های متعددی از کتابخانه های آیة الله مرعشی در سال ۱۱۲۸ ق، مسجد گوهرشاد در سال ۱۱۰۹ ه ق و آستان قدس رضوی ذکر شده اند. در کتاب مقدمه ای بر فقه شیعه صفحه ۱۸۰، نیز نسخه های متعددی از آستان قدس رضوی، دانشگاه تهران، مجلس شورای اسلامی، آیة الله مرعشی، آیة الله گلپایگانی، و فیضیه بیان شده اند.
wikifeqh: رسالة_الارض_المندرسة_(محقق_کرکی)