رساله استحباب التختم بالعقیق

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالة استحباب التختم بالعقیق (کتاب). کتاب رسالة استحباب التختم بالعقیق نوشته شهید محمد ابراهیم خوزانی به زبان عربی و در موضوع فقه استدلالی می باشد.
۱. «استحباب التختم بالعقیق»، اثر عالم بزرگوار جناب محمد ابراهیم خوزانی به بحث درباره فضیلت به دست کردن انگشتر عقیق از دیدگاه روایات پرداخته است. نگارنده از عالمان خطه اصفهان ، منطقه خوراسگان و فرزند غیاث الدین محمد خوزانی است که در سال ۱۱۶۰ در اصفهان به دست نادر شاه افشار به شهادت رسید و در مقبره آب بخشان مدفون گردید. ۲. رساله حاضر که بر اساس نسخه شماره عمومی ۶۱۲۶ کتاب خانه آستان قدس رضوی، توسط محمد داوری تصحیح گردیده، به کوشش مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در مجموعه ای با عنوان «میراث حوزه اصفهان - دفتر سوم»، به چاپ رسیده است. ۳. چنان که از ابتدای گفتار نویسنده برمی آید، هدفش احیای سنت به دست کردن انگشتر عقیق هنگام نماز است. وی از اینکه برخی بدون اطلاع این عمل مستحب را انکار می کنند گلایه کرده است.

[ویکی فقه] رساله استحباب التختم بالعقیق (کتاب). کتاب رسالة استحباب التختم بالعقیق نوشته شهید محمد ابراهیم خوزانی به زبان عربی و در موضوع فقه استدلالی می باشد.
۱. «استحباب التختم بالعقیق»، اثر عالم بزرگوار جناب محمد ابراهیم خوزانی به بحث درباره فضیلت به دست کردن انگشتر عقیق از دیدگاه روایات پرداخته است. نگارنده از عالمان خطه اصفهان ، منطقه خوراسگان و فرزند غیاث الدین محمد خوزانی است که در سال ۱۱۶۰ در اصفهان به دست نادر شاه افشار به شهادت رسید و در مقبره آب بخشان مدفون گردید. ۲. رساله حاضر که بر اساس نسخه شماره عمومی ۶۱۲۶ کتاب خانه آستان قدس رضوی، توسط محمد داوری تصحیح گردیده، به کوشش مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در مجموعه ای با عنوان «میراث حوزه اصفهان - دفتر سوم»، به چاپ رسیده است. ۳. چنان که از ابتدای گفتار نویسنده برمی آید، هدفش احیای سنت به دست کردن انگشتر عقیق هنگام نماز است. وی از اینکه برخی بدون اطلاع این عمل مستحب را انکار می کنند گلایه کرده است.
ساختار کتاب
این نوشتار از یک مقدمه توسط محقق، تصویر صفحه اول و دوم نسخه خطی و متن اصلی تشکیل شده است. نگارنده، بدون مقدمه و سرفصل به ذکر احادیث در باره به دست کردن انگشتر عقیق و شرح مختصر آنها و بیان مفهوم لغوی عقیق پرداخته است.
گزارش محتوا
در ابتدای رساله با بیان اهمیت به دست کردن انگشتر عقیق به ویژه از نوع یمنی آن، انکار فضایل آن را توسط برخی از عوام به دلیل کم توجهی و بی دقتی دانسته است. سپس روایتی را از شیخ صدوق در علل الشرایع از سلمان فارسی و وی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نقل می کند که پیامبر به علی علیه السلام فرمود: انگشتر به دست کردن از نشانه های مقربان است. علی علیه السلام عرض کرد: مقربان چه کسانی هستند؟ فرمود: جبرئیل و میکائیل . عرض کرد انگشتر از چه جنسی به دست کنم؟ فرمود: از جنس عقیق قرمز ، این عقیق قرمز به وحدانیت خدا و نبوت من و ولایت تو و فرزندانت اقرار کرده است. او روایات دیگری هم ارائه می کند؛ سپس از فیروزآبادی نقل می کند که عقیق، سنگ قرمزی در یمن است و جنسی کدر و غیر شفاف دارد مانند آبی که از گوشت نمک زده جاری می شود و خطهای سفید و نازکی داخل آن است.البته وی به دست کردن هر انگشتری را مستحب می داند و روایاتی را هم برای سایر انگشترها نقل کرده است.
منبع
...

پیشنهاد کاربران

بپرس