[ویکی فقه] دعوت به انابه (قرآن). خداوند در قرآن همه بندگانش را به سوی خویش می خواند و دعوت به بازگشت و توبه می نماید.
خداوند گناه کاران را فرا می خواند تا به پیشگاه پروردگار توبه نموده و بازگشت کنند. قل یـعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمة الله..(بگو ای بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید از رحمت خدا نومید مشوید در حقیقت خدا همه گناهان را می آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است.) علامه طباطبایی مقصود از (عبادی) را چنین بیان فرمودند: « در این آیات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را دستور می دهد که مشرکین را به اسلام و به پیروی از آنچه خدا نازل کرده دعوت کند و از عواقب اسرافشان بر نفس خود، یعنی از حسرت و ندامت روزی که حسرت و ندامت سود نمی دهد. برحذر دارد، آری چگونه سود می دهد با اینکه در دنیا از پذیرفتن حق ، استکبار ورزیدند. و نیز به یادشان بیاورد که در آن روز متقین رستگاری و نجات و کفار خسران و آتش دارند. و در لسان این آیات لحن رافت و رحمت به خوبی استفاده می شود.» وانیبوا الی ربکم...(و پیش از آنکه شما را عذاب در رسد و دیگر یاری نشوید به سوی پروردگارتان بازگردید و تسلیم او شوید.)
دعوت از بندگان
پروردگار از بندگان دعوت می کند به سوی درگاه الهی باز گردند و این نیست مگر به مقتضای فطرت توحیدی آنان که حقیقت جوست. فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لـکن اکثر الناس لایعلمون (پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خدای تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی دانند.) در مجمع البیان آمده است: «(فطرت الله التی فطر الناس علیها) فطرة الله: الملة وهی الدین والاسلام والتوحید التی خلق الناس علیها.» منیبین الیه..(به سویش توبه برید .)
دعوت از پیامبر
در قرآن از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نیز خواسته می شود از راه انابه کنندگان به درگاه الهی اطاعت نماید.... واتبع سبیل من اناب الی...(و اگر تو را وادارند تا در باره چیزی که تو را بدان دانشی نیست به من شرک ورزی از آنان فرمان مبر و(لی) در دنیا به خوبی با آنان معاشرت کن و راه کسی را پیروی کن که توبه کنان به سوی من بازمی گردد و (سرانجام) بازگشت شما به سوی من است و از (حقیقت) آنچه انجام می دادید شما را با خبر خواهم کرد.) جناب فیض می فرمایند: «فقال الی الله ثم الینا فاتقوا الله و لا تعصوا الوالدین فان رضاهما رضا الله و سخطهما سخط الله.»
خداوند گناه کاران را فرا می خواند تا به پیشگاه پروردگار توبه نموده و بازگشت کنند. قل یـعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمة الله..(بگو ای بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید از رحمت خدا نومید مشوید در حقیقت خدا همه گناهان را می آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است.) علامه طباطبایی مقصود از (عبادی) را چنین بیان فرمودند: « در این آیات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را دستور می دهد که مشرکین را به اسلام و به پیروی از آنچه خدا نازل کرده دعوت کند و از عواقب اسرافشان بر نفس خود، یعنی از حسرت و ندامت روزی که حسرت و ندامت سود نمی دهد. برحذر دارد، آری چگونه سود می دهد با اینکه در دنیا از پذیرفتن حق ، استکبار ورزیدند. و نیز به یادشان بیاورد که در آن روز متقین رستگاری و نجات و کفار خسران و آتش دارند. و در لسان این آیات لحن رافت و رحمت به خوبی استفاده می شود.» وانیبوا الی ربکم...(و پیش از آنکه شما را عذاب در رسد و دیگر یاری نشوید به سوی پروردگارتان بازگردید و تسلیم او شوید.)
دعوت از بندگان
پروردگار از بندگان دعوت می کند به سوی درگاه الهی باز گردند و این نیست مگر به مقتضای فطرت توحیدی آنان که حقیقت جوست. فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لـکن اکثر الناس لایعلمون (پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خدای تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی دانند.) در مجمع البیان آمده است: «(فطرت الله التی فطر الناس علیها) فطرة الله: الملة وهی الدین والاسلام والتوحید التی خلق الناس علیها.» منیبین الیه..(به سویش توبه برید .)
دعوت از پیامبر
در قرآن از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نیز خواسته می شود از راه انابه کنندگان به درگاه الهی اطاعت نماید.... واتبع سبیل من اناب الی...(و اگر تو را وادارند تا در باره چیزی که تو را بدان دانشی نیست به من شرک ورزی از آنان فرمان مبر و(لی) در دنیا به خوبی با آنان معاشرت کن و راه کسی را پیروی کن که توبه کنان به سوی من بازمی گردد و (سرانجام) بازگشت شما به سوی من است و از (حقیقت) آنچه انجام می دادید شما را با خبر خواهم کرد.) جناب فیض می فرمایند: «فقال الی الله ثم الینا فاتقوا الله و لا تعصوا الوالدین فان رضاهما رضا الله و سخطهما سخط الله.»
wikifeqh: دعوت_به_انابه_(قرآن)